Netgear GS108T -hur driva denna via POE?

Permalänk
Medlem

Netgear GS108T -hur driva denna via POE?

Måste (blixtnedslag) byta ut min router Edgerouter POE som matade ut POE till switchen via nätetverket. Funderar nu på att köpa Edgerouter ER-6P, och undrar om den kan driva denna switch via POE. Klarar den 48V?

Permalänk
Medlem

GS108T stödjer 802.3af för PoE-PD, så ja du ska kunna strömsätta den med aktivt förhandlad 48v på port 1.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

GS108T stödjer 802.3af för PoE-PD, så ja du ska kunna strömsätta den med aktivt förhandlad 48v på port 1.

Tack, mycket bra i så fall.
Vilka POE kan "Edgerouter ER-6P" leverera? 24V/48V, och så är det detta med POE passive

EDIT
Omformulerar frågan, misslyckades i formuleringen Klarar Edgerouter ER-6P att driva den switchen (48V) via POE? Jag tror inte det. Min gamla Edgerouter POE som nu är sönder klarade detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Omformulerar frågan, misslyckades i formuleringen Klarar Edgerouter ER-6P att driva den switchen (48V) via POE? Jag tror inte det. Min gamla Edgerouter POE som nu är sönder klarade detta.

Det är korrekt uppfattat, ER-6P stödjer endast deras egna passiva 24v PoE-matning och inte 802.3af/at aktiv PoE-förhandling. En annan nackdel med just den PoE-standarden är att risken är stor att man grillar diverse nätverksutrustning om man råkar koppla in nätverkskablar på portar som du har konfigurerat för passiv 24v utmatning vilket är direkt obra. :-S

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

OFF/ ON-topic
Det är färdiggrillat här. Upptäckte nyss att åskan grillat en switch också. Hade typ denna https://www.inet.se/produkt/6301404/apc-essential-surgearrest... i fibermodemet och en mindre för routern. Switchen var oskyddad. LG OLED TV'n avstängd som tur var

Duger detta https://www.inet.se/produkt/6302150/apc-essential-surgearrest... Vad rekomenderas?

Har nu fått respekt för spänningsstötar, och blixtar. Hur förbättra? Funderar på att bryta ström i huvudbrytaren nästa gång, eller skall strömmen vara på, och APC'n i drift.

ON-topic
Har tillfälligt satt in en gammal ASUS router.....
Matar nu tillfälligt med 48 V injector. TP-link. Hur är det med hastigheten. Läste någonstans att hastigheten är begränsad till 100Mbit. Hur skall jag göra för att få max fart (lokalt)? Funderar nu på Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra + injector (ev. 24V switch (8portar))

Jag vill gärna mata switchen med POE eftersom det är svårt att få fram ström (25m CAT6 kabel)
Vill beställa men vad?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med en Unifi Ultra. 8 portar, kan drivas med PoE++/PoE+. Med PoE++ input kan den driva PoE+ på sina utgångar. Så om t.ex. vill ha extra AP så kan den driva den.
Om det räcker med fem portar så finns Flex Mini för en billig peng.

Jag har god erfarenhet av APC men det var för 30 år sedan då åskan slog ner ofta där jag bodde.
Var sist på på el linjen och allt var luftledningar.
Hade egen blank tråd som gick över trädgården...
Vad jag gjorde var att gräva ner den egna biten och beställa grovskydd från elleverantören. De hade fast prist på 15 000 kr då.
En stor kopparplatta grävdes ner och efter det var slut på el problemen.

Telefonledningen var mer problematisk. Hade ISDN och då Telia ägda burken och Skanova ledningen så blev det inget åskskydd framför ISDN burken. Tror att den byttes minst 20 ggr. Jag hade en APC efter som skyddade mina grejor men jag fick inte lov att åskskydda Telias.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W