Försöker sparka liv i tråden, om det finns något intresse.
Nybliven, sedan något år, pennfantast. Började mer generellt med pennor främst från Parker. Samlade allt från kulspets, rollerball till reservoarpennor. Anledningen var ganska enkel: förbättra min sedan barnsben urusla handstil. Dessutom försöka avkoda hur en vänsterhänt skall skriva utan att smeta ut bläcket över halva pappersarken.
Ganska snart märkte jag min förtjusning till reservoaren. Till skillnad från de andra skrev den lätt och flytande över pappret.
Med ökad träning och användning börja snart önskan att prova mer och mer sorter.
Resan har gått från billiga och prisvärda Preppy och Swift, via Metropolitan, TWSBI ECO och fram till lite större pennspetsar.
Samtidigt framstår det mer och mer hur obefintlig ankdammen är i Sverige, men mer om de nedan.
Större och större, låt mig samtidigt adressera det svenska språkets vurm av svengelskan: nibbstorleken. Här menar jag två olika saker. Dels spetsens storlek läs F, M, B. Men även pennspetsens fysiska storlek nr 4, 5, 6 etc. Två olika saker. Men ni som är fast i träsket fattar vad jag menar.
När jag ändå är igång kan jag även nämna ofoget att posta pennan... Hellre säger jag stolpa pennan om man skall vara messersmittig...
När man väl är biten vill man lära sig mer. Prova sig fram och bygga en kunskapsbas. Via svenska handlare blir man raskt uppryckt från världens modernaste land och dess Törnrosasömn. Utbudet är minst sagt skralt. Det har säkert flera orsaker. Kan konstatera att våra europeiska bröder längre söderut har reservoar med sig från skolan och där är eftermarknaden betydligt större.
Både på pennor och papper skall jag tillägga.
Försök via en svensk bokhandel inhandla något spännande utöver det vanliga. Papper, bläck och pennutbud lyser med sin frånvaro.
Men skam den som ger sig. Under den tid som flutit sedan min hobbystart har jag blivit återkommande kund hos flera europeiska handlare. Inköpen är inte superstora, typ mindre lands BNP, men de svenska handlarna har helt klart gått miste om en del.
Men det finns lysande undantag, Pennshoppen, Komadori, reservoar och Lamyshop.
Sedan finns det någon enstaka handlare med synbart stort utbud. Men prisbilden är då klart högre än europeiska alternativ.
Det finns så klart europeer som också är mindre bra. Inte urusla, där har jag haft tur, men knappt ok. Dessa undviker jag.
Vill slå ett slag för amerikanska handlare. Snabb och professionell service, stort utbud och häpnadsväckande snabb leverans. Men även ett tullpåslag. Men med det i åtanke har jag inhandlat någon enstaka US-exclusive. Japan återstår att prova. Här kanske någon Sweclocker-fantast kanske kan tipsa. Själv följer jag Pensachi, Inky Rocks och Fude-fan. Ni som vet förstår vilka jag menar.
Förutom allt svamlande ovan har jag något att intresse att dela med mig?
Bläcksorter: testat lite drygt ett hundratal. Favoriter, Pilot, Sailor, KWZ. Letar mest efter bläcksorter som skuggar, det ger sådan intressant text.
Papper: snöat in på Clairefontaine - sammetslen yta passar reservoarpennor. Deras serie Triomphe med skrivblock, anteckningsböcker och brevpapper är en favorit.
Penna: här är det Pilot custom 823, TWSBI 700R, båda vakuumfyllare och Pilots fantastiska Capless, som är nuvarande bästa kompisar. Spetsstorleken som helst väljs är fn. B. Den skriver flödigt och lätt böljande. Stub-spetsar är ibland att föredra. Har mest problem med F och EF, tycker dessa är som skrapa med en spetsig spik. Men smaken är ju som bekant delad. Vem vet vad jag byter till inom kort.
Om jag skall gnälla är det kanske Pilots obefintliga eftermarknad av spetsar för alla produkter förutom deras capless.
Som avslutning vill jag tacka dig läsare som hängt kvar till de sista avslutande raderna. Vad tycker du själv. Delar du mina spaningar? Har du andra erfarenheter, dela med dig.