Min dator fortsätter krasha eller frysa. HJÄLP

Permalänk

Min dator fortsätter krasha eller frysa. HJÄLP

jag har problem med min stationära dator. den fryser eller krashar nästan varje gång jag sätter på den. det kan ta allt mellan 30s till 15min. Jag har testat ALLT när det kommer till mjukvara så är nästan säker på att det har med mina komponenter o göra. Hur löser jag detta?

Permalänk

Vad ha du för komponenter, och har du gjort några ändringar i hårdvaran?

Vad säger loggboken i windows efter en krash?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

specs specs specs specs

Permalänk

Håller med tidigare kommentarer att det är bra om du kan ge lite mer information om datorn i fråga.

Är det ett nybygge eller har du kört den i flera år osv?

Det man kan göra är att prova att plocka bort så mycket extra grejer det går för att se om datorn blir stabilare(med extra grejer menar jag saker som till exempel externa lagringsenheter osv.

Om du kör med någon form av överklockning eller undervolt så prova att återställa det till fabriksinställning. Hände mig att en GPU som hade några år på nacken inte längre klarade fabriksöverklockningen. Om det skulle vara GPU som är instabil så kan du åtminstone med Nvidia gpuer testa att köra GPUn i debug läge så att den kör i ett mer "felsäkert" läge utan överklockning för att testa om den kanske är orsaken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktus_Kaktus:

jag har problem med min stationära dator. den fryser eller krashar nästan varje gång jag sätter på den. det kan ta allt mellan 30s till 15min. Jag har testat ALLT när det kommer till mjukvara så är nästan säker på att det har med mina komponenter o göra. Hur löser jag detta?

Vad betyder "Jag har testat ALLT när det kommer till mjukvara" har inte en aning om vad du menar med det.

Chipset, Batteri ?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Det är moderkortet - byt ut det.