Permalänk
Medlem

Nätaggregat brann

Hej,

Vid spelande stängdes datorn av, vid uppstart började nätaggregat brinna (EVGA Supernova 650 G2) behöver köpa ett nytt såldes. Vill dock ha samma formfaktor och inte byta ut mer komponenter än nödvändigt.

Är det någon som har koll och kan tipsa? Datorn är gammal och används primärt som kontorsdator, så får gärna vara mediumpris.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Thermaltake Smart BM3 650W kan vara vettigt då modulärt, 5 år garanti och priset är 900 kr på Inet.
https://www.inet.se/produkt/6906059/thermaltake-smart-bm3-650...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Hoppas allt annat klarat sig i datorn och bara psu behöver bytas.
Mvh Thomas

Här kommer ett prisvärt Corsair CX Series CX650 för 692kr

https://www.komplett.se/product/1253265/datorutrustning/dator...

Tänk på att alla kablar från evga måste ur och går inte att använda i nytt aggregat om det också är modulärt.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan,
Hoppas allt annat klarat sig i datorn och bara psu behöver bytas.
Mvh Thomas

Här kommer ett prisvärt Corsair CX Series CX650 för 692kr

https://www.komplett.se/product/1253265/datorutrustning/dator...

Tänk på att alla kablar från evga måste ur och går inte att använda i nytt aggregat om det också är modulärt.

Tack för info! Är det kablar till moderkort bland annat eller är det rubbet? Misstänker att kablar från din komponent ovan ingår isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imsdala:

Tack för info! Är det kablar till moderkort bland annat eller är det rubbet? Misstänker att kablar från din komponent ovan ingår isåfall?

Allt som går från nätagget behöver bytas när det gäller kablar. Övriga kablar ska gå att använda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av imsdala:

Kablarna är inte universala mellan varken märken eller ibland inom samma märke men en annan modell av modulärt nätagg.
Så blanda INTE ihop dem om du inte ska se till att datorn verkligen inte startar längre.
Nätagget klarar sig mest troligt om det händer men kablarna och komponenter brukar inte göra det...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Det var tråkigt, men jag undrar hur gammalt nätagget var? Alla skräckhistorier om brinnande nätagg som jag hört om sen 2010 har varit ökända nätagg som Ace of Sweden och dylikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av imsdala:

Du har fått svar på att alla kablar som går från din evga måste ur och bytas. Den jag länkade till är alla kablar fast på så dom du inte behöver får du bara stoppa åt sidan bara i chassit.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dunis90:

Det var tråkigt, men jag undrar hur gammalt nätagget var? Alla skräckhistorier om brinnande nätagg som jag hört om sen 2010 har varit ökända nätagg som Ace of Sweden och dylikt

Grannens Corsair RM650x exploderade (nåja, en komponent inuti exploderade väl snarare) typ förra året.

Förhoppningsvis inget vanligt då jag har ett likadant i min NAS, och har det han fick tillbaka på RMA i min dator...
Ersättaren var dock en nyare variant ("RM650x V3").

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av imsdala:

Hej,

Vid spelande stängdes datorn av, vid uppstart började nätaggregat brinna (EVGA Supernova 650 G2) behöver köpa ett nytt såldes. Vill dock ha samma formfaktor och inte byta ut mer komponenter än nödvändigt.

Är det någon som har koll och kan tipsa? Datorn är gammal och används primärt som kontorsdator, så får gärna vara mediumpris.

Tack på förhand

Tråkiga nyheter..
Vad hade du i ditt system som var orsaken, tror du?

Permalänk
Skrivet av dunis90:

det kan hända även på erkända märken även innom garanti för den delen är mestadels en fråga om man fått ett måndagsex eller inte eller hur pass slitet agget är.

Ass of sweden var ju ren scam från början så den håller ju en klass för sig.

Skrivet av Thomas:

Grannens Corsair RM650x exploderade (nåja, en komponent inuti exploderade väl snarare) typ förra året.

Förhoppningsvis inget vanligt då jag har ett likadant i min NAS, och har det han fick tillbaka på RMA i min dator...
Ersättaren var dock en nyare variant ("RM650x V3").

haft 2 agg som exploderat under ~25års tid bägge från erkända tillverkare det ena mins jag inte märket på men fick topklass här på forumet typ 2008 och lämnade in efter typ ett år.

det andra var mer väntat då det var ett FSP agg med ca 15-20år på nacken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows