Remote access from bärbar (ute) till stationär (hemmet)?

Permalänk
Medlem

Remote access from bärbar (ute) till stationär (hemmet)?

Tänkte bara kolla om någon test.

Jag funderar på att skaffa en bärbar för att arbeta med då man inte är hemma. Men varför lägga massa extra pengar på en bärbar då all kraft jag behöver redan finns hemma.

Så undrar om någon testat någon form av remote acesss på avstånd och hur ni tycker det fungerar.

1. Hur gjorde ni/vad rekommenderas. Vet att de finns en del olika program och även inbyggd variation i Windows pro. Vill inte ha något man behöver premurera för.

2. Fungerar det utan någon märkbar lagg. Inte tänkt spela på det avståndet utan mer använda regerings program som blender, daz3D, photoshop och liknande.

3. Vad tror ni är minimum kraven för en bärbar för att smärtfritt kunna utföra det.

Kommer göra det genom mobil internet med 5G och i sånna fall skaffa ett abonnemang med hög hastighet.

Permalänk
Skrivet av LessHack:

Tänkte bara kolla om någon test.

Jag funderar på att skaffa en bärbar för att arbeta med då man inte är hemma. Men varför lägga massa extra pengar på en bärbar då all kraft jag behöver redan finns hemma.

Så undrar om någon testat någon form av remote acesss på avstånd och hur ni tycker det fungerar.

1. Hur gjorde ni/vad rekommenderas. Vet att de finns en del olika program och även inbyggd variation i Windows pro. Vill inte ha något man behöver premurera för.

2. Fungerar det utan någon märkbar lagg. Inte tänkt spela på det avståndet utan mer använda regerings program som blender, daz3D, photoshop och liknande.

3. Vad tror ni är minimum kraven för en bärbar för att smärtfritt kunna utföra det.

Kommer göra det genom mobil internet med 5G och i sånna fall skaffa ett abonnemang med hög hastighet.

Som serveradmin är det på det sättet jag jobbar på daglig bas: jag ansluter mot de flesta system över SSH och mot Windowsservrar via RDP (vanliga Remote Desktop-klienten/”mstsc.exe”). Jag gör detta inom ramarna för en VPN-anslutning som tillhandahålls via en lämplig gateway; normalt sett som en funktion i brandväggen. Jag avråder starkt från att publicera fjärrstyrningsprotokoll direkt mot Internet utan att kapsla dem i en välrenommerad VPN-lösning.

För hemmabruk där du kan bestämma produkter själv skulle jag starkt rekommendera att titta på en lösning baserad på Wireguard-protokollet.

Permalänk
Medlem

Jag har använt Googles "Chrome Remote Desktop" i flera år och det fungerar bra för att fjärrstyra datorn hemma från både dator och mobil.
Jag har dock aldrig riktigt jobbat via det, så vet inte om det duger för dina ändamål, men det är gratis så det är bara att testa.

Permalänk
Medlem

Jag kör VPN hem, skulle aldrig öppna upp ngt annat externt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Har testat https://www.teamviewer.com/en/ och tycker det funka

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera https://parsec.app/