Permalänk
Medlem

PC hänger sig efter uppstart

Hej , jag har ett problem med att pc hänger sig efter uppstart. Hinner komma in i windows men sedan är kört dvs allt har fryst sig. Har prövat med att ominstallera windows med att radera och formatera, bytat ut kylpasta m.m Pc fungerar däremot i safemode, där hänger den inte sig. har laddat ner alla uppdateringar från asus rog strix b450f. Har till och med uppdaterat bios till senaste version.......Någon som har en idé?

Permalänk
Medlem

Har hänt mig med och då var det fel på RAM-minnet. Kan vara så att ett eller flera minnen är sönder eller att du har ställt in någon ostabil minneshastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Hej , jag har ett problem med att pc hänger sig efter uppstart. Hinner komma in i windows men sedan är kört dvs allt har fryst sig. Har prövat med att ominstallera windows med att radera och formatera, bytat ut kylpasta m.m Pc fungerar däremot i safemode, där hänger den inte sig. har laddat ner alla uppdateringar från asus rog strix b450f. Har till och med uppdaterat bios till senaste version.......Någon som har en idé?

Några förslag för att få igång felsökandet

Testa: Biosåterställning/clear cmos. En ramsticka, testa i alla fyra slots, gör om med andra ramstickan. Använd minimalt I/O när det kommer till USB enheter dvs endast mus och tangentbord (testa även i andra usb portar), ta även ut eventuella instickskort som inte är nödvändiga, kan även testa att köra gpu i annan pci-e port. Flera diskar? koppla ur diskar som inte är system. Har du tillgång till en tom disk (hdd/ssd spelar ingen roll) kan det vara värt att testa göra en ny Windows installation på annan disk. Har du ett gammalt grafikkort liggande testa byt ut.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Några förslag för att få igång felsökandet

Testa: Biosåterställning/clear cmos. En ramsticka, testa i alla fyra slots, gör om med andra ramstickan. Använd minimalt I/O när det kommer till USB enheter dvs endast mus och tangentbord (testa även i andra usb portar), ta även ut eventuella instickskort som inte är nödvändiga, kan även testa att köra gpu i annan pci-e port. Flera diskar? koppla ur diskar som inte är system. Har du tillgång till en tom disk (hdd/ssd spelar ingen roll) kan det vara värt att testa göra en ny Windows installation på annan disk. Har du ett gammalt grafikkort liggande testa byt ut.

Glhf!

Hej,
Jag har testat alla möjliga kombinationer, men det som märker sig är att bilden fryser efter att windows startat upp/laddat in drivrutiner för gpu i normalt läge (har testat både med Nvidia och AMD gpu).
Bilden fryser inte i safemode. Jag har uppdaterat bios till senaste versionen. Om jag inaktiverar gpu i enhetshanteraren låser sig inte bilden i normal uppstart av pc.....

"smått konfunderad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Hej,
Jag har testat alla möjliga kombinationer, men det som märker sig är att bilden fryser efter att windows startat upp/laddat in drivrutiner för gpu i normalt läge (har testat både med Nvidia och AMD gpu).
Bilden fryser inte i safemode. Jag har uppdaterat bios till senaste versionen. Om jag inaktiverar gpu i enhetshanteraren låser sig inte bilden i normal uppstart av pc.....

"smått konfunderad"

Vad har du för cpu/gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Vad har du för cpu/gpu?

Det sitter en Ryzen 5600x cpu och Nvidia 1060 gtx med 6 gig. Det är 16 gig ram arbetsminne 3200mhz, två st nvm Evo 970 500gig och Kingston fury 1tb. 850 w nätagg från corsair......

Permalänk
Medlem

Testat att koppla ur grafikkortet och plugga in det igen? Både ur pci-e porten på moderkortet och strömkabeln från nätagget till grafikkortet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Antar att du inte kör med överklock på cpu? Annars kan sånt få en dator att hänga sig.

Annars låter det som något fel på någon komponent.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

Det sitter en Ryzen 5600x cpu och Nvidia 1060 gtx med 6 gig. Det är 16 gig ram arbetsminne 3200mhz, två st nvm Evo 970 500gig och Kingston fury 1tb. 850 w nätagg från corsair......

Hejsan, har du kollat loggen om där finns några händelser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapp669:

iom den hänger sig bara i normalläge och inte felsäkertläge så är det mest troligen någon drivare. RAMminnet testar du lättast med minnestest. Finns inbyggt i Windows, tror det är F8 under uppstart av windows så kommer du till en meny där du kan välj avancerat -> minnestest eller liknande. Googla.

Om du ominstallerar så installera inte alla drivers samtidigt utan ta 1 å 1 och starta om mellan varje. Håll gärna koll på windows update också, den kan få för sig att installera drivers.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det låter som att det är grafikkortet, har du bytt kylpasta på det och kört DDU så att inte Nvidia & AMD drivrutiner krockar?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testat att koppla ur grafikkortet och plugga in det igen? Både ur pci-e porten på moderkortet och strömkabeln från nätagget till grafikkortet?

Absolut det har jag gjort utan framgång 😓

Skrivet av Zidious G:

Antar att du inte kör med överklock på cpu? Annars kan sånt få en dator att hänga sig.

Annars låter det som något fel på någon komponent.

Nä det är inte någon overclock här inte.....

Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan, har du kollat loggen om där finns några händelser?

Jag har inte sett på någon logg, vet inte vart den skulle ligga. Har däremot tagit hjälp av chatgpt som gav mig iden om att se på bios om grafikkortet står på auto, skulle i så fall ändra det gen2 eller gen3.

Skrivet av fragwolf:

iom den hänger sig bara i normalläge och inte felsäkertläge så är det mest troligen någon drivare. RAMminnet testar du lättast med minnestest. Finns inbyggt i Windows, tror det är F8 under uppstart av windows så kommer du till en meny där du kan välj avancerat -> minnestest eller liknande. Googla.

Om du ominstallerar så installera inte alla drivers samtidigt utan ta 1 å 1 och starta om mellan varje. Håll gärna koll på windows update också, den kan få för sig att installera drivers.

Har inte testat ram minnena på det viset (blir ett av tilltaken om inte gen2 eller gen3 fungerar) , har dock provat olika kombinationer enligt guiden och upplever att ram minnena fungerar.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det låter som att det är grafikkortet, har du bytt kylpasta på det och kört DDU så att inte Nvidia & AMD drivrutiner krockar?

Har inte bytat kylpasta men testat både Nvidia och AMD grafikkort där jag rensat med DDU i mellan testerna.

Hoppas på att grafikkortet står i auto läge i bios och att allt fungerar när jag bytar till gen2 eller gen3 😁👍