Bytt CPU, ingen skärmsignal, vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Bytt CPU, ingen skärmsignal, vad kan vara fel?

Hej, jag bytte CPU på min sons dator (har bytt CPU massor av gånger och bygg datorer så jag känner mig mkt trygg med det, det går inte hellre att installera en CPU på så många sätt) men vid uppstart så får inte skärmen nån signal från grafikkortet verkar det som. No signal står det, testat alla HDMI ingångar.
Allt går igång i övrigt, LEDs, fläktar o s v men skärmen får ingen signal.

Jag googlade och hittade tips på att försöka cleara CMOS. Jag tog bort batteriet från moderkortet och väntade i 30 min.
Startade igen men samma sak. Skärmen får ingen signal och det går inte att komma in i BIOS med F2 tangenten som ska gälla för detta moderkortet men jag har testat med DEL också.

Har någon nåt tips på vad mer jag kan testa?

Jag ska köpa kylpasta imorrn och stoppa tillbaka den gamla CPUn och se om de funkar bara för att ha testat det. Det kan ju vara nåt fel på den nya CPUn?

Tacksam för råd och tips!

Dator specs:
ASUSTek ROG STRIX B450-F
AMD Ryzen5 2600 6 core -----> AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
NVIDIA GeForce GTX 1650
RAM: 32 gb
PSU: Corsair 550W
Skärm: ASUS TUF Gaming VG246H1A

Mvh Jesper

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Avstängd

Kolla så inga böjda pins på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Vad bytte du ifrån för CPU och gjorde du en BIOS update innan?
T.ex från AMD 3xxx serien till AMD 5xxx så behövs väl en BIOS update för att få bild

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jeppo_ny:

Hej, jag bytte CPU på min sons dator (har bytt CPU massor av gånger och bygg datorer så jag känner mig mkt trygg med det, det går inte hellre att installera en CPU på så många sätt) men vid uppstart så får inte skärmen nån signal från grafikkortet verkar det som. No signal står det, testat alla HDMI ingångar.
Allt går igång i övrigt, LEDs, fläktar o s v men skärmen får ingen signal.

Jag googlade och hittade tips på att försöka cleara CMOS. Jag tog bort batteriet från moderkortet och väntade i 30 min.
Startade igen men samma sak. Skärmen får ingen signal och det går inte att komma in i BIOS med F2 tangenten som ska gälla för detta moderkortet men jag har testat med DEL också.

Har någon nåt tips på vad mer jag kan testa?

Jag ska köpa kylpasta imorrn och stoppa tillbaka den gamla CPUn och se om de funkar bara för att ha testat det. Det kan ju vara nåt fel på den nya CPUn?

Tacksam för råd och tips!

Dator specs:
ASUSTek ROG STRIX B450-F
AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
NVIDIA GeForce GTX 1650
RAM: 32 gb
PSU: Corsair 550W
Skärm: ASUS TUF Gaming VG246H1A

Mvh Jesper

Klassiskt att kritisk information utelämnas vid supportärenden:
Gick från vilken CPU till vilken CPU?
5600X till 5600X?
1600 till 5600X?
Stor skillnad på vart vi ska börja leta lösningar.

Det uppenbara känns för mig att du har gått från en gammal CPU och har för gammalt bios i moderkortet. Om BIOS är gammalt så lär det inte stödja 5000-serien.

Lösningen är:
Stoppa in gammal CPU och se om dator POST:ar.
Om så:
Installera senaste BIOS på Moderkortet.
Installera ny CPU.

Profit?

Om du inte torkar av all kylpasta så går det fint att iaf testa att montera tillbaka den gamla för test av boot.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar. CPU bytet är:

Jag ska testa att byta tillbaka och uppdatera BIOS, förutsatt att skärmen får signal.

Inga böjda pins.

Mvh Jesper

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jeppo_ny:

Hej och tack för svar. CPU bytet är:

Jag ska testa att byta tillbaka och uppdatera BIOS, förutsatt att skärmen får signal.

Inga böjda pins.

Mvh Jesper

Har du inte uppdaterat BIOS tidigare så är det med 99% säkerhet att det är det som är problemet! Löser du på en timme hemma! Är det kletigt och finns kylpasta på kylare efter gamla CPU:n så kommer du undan utan att köpa ny/mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite orolig på riktigt...

Jag bytte tillbaka till gamla CPUn men det är samma fel, skärmen får ingen signal. Tangentbordets RGB lyser upp då man trycker på tangenterna men musen lyser inte.

Vad kan jag testa nu? Lämna in den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du haft tålamod med uppstarten eller stängt av igen direkt? Ibland kan det ta 5 minuter för ett "nytt" AM4-system att starta upp.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag installerade tillbaka den gamla CPUn och då borde den väl starta som vanligt?
Jag lät datorn stå i några minuter i alla fall innan jag bootade om.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört en CMOS-reset sedan du bytte tillbaka? Tveksamt att det ska behövas, men ett bra första steg ändå.
Oftast genom att flytta en jumper/kortsluta två pinnar, annars ta ur batteriet och vänta en stund.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem

Du rev väl ut mer än cpun typ grafikkortet brukar ju vara bökigt att ha i så kolla/remontera även det och se över kablaget.
Och hade du ESD skydd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har inte gjort det, tog ur batteriet innan jag bytte till den nya CPUn och väntade i 15 min. Men jag gjorde det inte innan jag bytta tillbaka till gamla.

Ska jag testa det tycker du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du rev väl ut mer än cpun typ grafikkortet brukar ju vara bökigt att ha i så kolla/remontera även det och se över kablaget.
Och hade du ESD skydd ?

Japp, har ESD skydd. Graffe kortet var jag tvungen att ta bort då jag tog ur batteriet men det sitter som det ska och fläktarna snurrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu testat att ta ut batteriet, väntat i ca 15 min och testade igen med gamla CPUn men samma sak:
Ingen signal till skärm, tangentbord och mus verkar inte heller reagera men svårt att säga då skärmen inte går igång, dock inga leds på mus och tangentbord. Dock går alla fläktar och leds i datorn igång....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Har nu testat att ta ut batteriet, väntat i ca 15 min och testade igen med gamla CPUn men samma sak:
Ingen signal till skärm, tangentbord och mus verkar inte heller reagera men svårt att säga då skärmen inte går igång, dock inga leds på mus och tangentbord. Dock går alla fläktar och leds i datorn igång....

Läs manualen till moderkortet och se vad Status-LED säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Japp, har ESD skydd. Graffe kortet var jag tvungen att ta bort då jag tog ur batteriet men det sitter som det ska och fläktarna snurrar.

Kolla även att pci-e strökabeln/kablarna sitter som de ska i grafikkortet och psun, kanske inte varit 100 i och poppat ur när demonterat och återmonterat grafikkortet.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kolla även att pci-e strökabeln/kablarna sitter som de ska i grafikkortet och psun, kanske inte varit 100 i och poppat ur när demonterat och återmonterat grafikkortet.

Glhf!

Jepp håller med, kolla grafikkortet ordentligt, både i PCI-E slotten och strömmatningen.
Dubbelkolla även strömmatningen till moderkortet när du ändå håller på. (24 pins + 8 pins) Kanske lossnat där?

Om du har möjlighet, testa även med DP kabel istället. Kan ju vara nått hyss där.

...

Funkar inget av detta kan man ju undra om inte pinsen blivit skadade på CPU:n ändå...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu är det löst, det var RAM minnena som satt fel och datorn ville inte boota upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Nu är det löst, det var RAM minnena som satt fel och datorn ville inte boota upp.

Bra att det löste sig men konstigt om det plötsligt slutade boota! (För du hade väl inte ändrat nått på ram nu?)

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra att det löste sig men konstigt om det plötsligt slutade boota! (För du hade väl inte ändrat nått på ram nu?)

I slot 1 och 3, men skulle vara i slot 2 och 4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Ok men de hade väl suttit fel hela tiden? (Du pillade väl inte på ram när du bytte CPU?)
Konstigt att det plötsligt blev ett problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Skrivet av Roger W:

Ok men de hade väl suttit fel hela tiden? (Du pillade väl inte på ram när du bytte CPU?)
Konstigt att det plötsligt blev ett problem.

Härligt att det löste sig! den nyare cpun i kombination med nytt bios kan ju ha varit känsligare för minneskombinationer, åtminstone vid en första boot, bara en teori. Hoppas din son får en härlig upplevelse av din nya cpu, ingen dålig uppgradering att gå från en 2600 till en 5600

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jeppo_ny:

Om de inte funkar i 1&3 är den kanalen/banorna trasiga eventuellt. Det ska inte spela nån roll vilka slots de sitter i.
Du har väl inte heller bytt plats på dem direkt efter bytet?

Permalänk
Medlem

exakt såhär brukar det gå när man ska hjälpa någon med datorfel. Man får alltid för lite information eller så utesluter de information som är väldigt viktigt att veta när man ska hjälpa till att felsöka.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tcntad:

Om de inte funkar i 1&3 är den kanalen/banorna trasiga eventuellt. Det ska inte spela nån roll vilka slots de sitter i.
Du har väl inte heller bytt plats på dem direkt efter bytet?

Det spelar enorm roll.
Kort beskrivet har det att göra med signalintegriteten att göra på de två kanalerna (DIMM 1+2 och 3+4 sitter elektriskt samman på samma data&adress-ledare).

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

Det spelar enorm roll.
Kort beskrivet har det att göra med signalintegriteten att göra på de två kanalerna (DIMM 1+2 och 3+4 sitter elektriskt samman på samma data&adress-ledare).

förutsatte att båda kanaler funkar

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tcntad:

förutsatte att båda kanaler funkar

Det spelar faktiskt inte någon roll om "båda kanaler fungerar" iom Slot 1 och Slot 3 är första slotten i signalkedjan, det innebär att båda DIMMs i kanalen är icke-terminerade. DIMMs ska placeras i Slot 2 & 4, eller längst bort från CPU-sockel för bästa möjliga signalintegritet.

Detta löser många moderkort om det funkar, men betyder oftast att systemet drabbas av sämre tertiära timings om DIMM-training används. Nyare och mer avancerade DIMMs och minneskontrollers är klenare. Billigare moderkort har ofta mer varierande impedans i signalledarna och är känsligare.

TLDR: Sätt DIMMS i varannan slot i moderkortet och börja längst bort från CPU för bästa möjliga förutsättning att få bra signalintegritet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det spelar faktiskt inte någon roll om "båda kanaler fungerar" iom Slot 1 och Slot 3 är första slotten i signalkedjan, det innebär att båda DIMMs i kanalen är icke-terminerade. DIMMs ska placeras i Slot 2 & 4, eller längst bort från CPU-sockel för bästa möjliga signalintegritet.

Detta löser många moderkort om det funkar, men betyder oftast att systemet drabbas av sämre tertiära timings om DIMM-training används. Nyare och mer avancerade DIMMs och minneskontrollers är klenare. Billigare moderkort har ofta mer varierande impedans i signalledarna och är känsligare.

TLDR: Sätt DIMMS i varannan slot i moderkortet och börja längst bort från CPU för bästa möjliga förutsättning att få bra signalintegritet.

Misstänker du har bättre koll här än oss men att det ändå är begreppsförvirring?
Om man försöker köra dual channel och ena kanalen är helt trasig, så lär väl 1+3 eller 2+4 funka lika dåligt båda två?

Visa signatur