Snabbtest: Snapdragon X Elite – ett lovande steg framåt för ARM på PC

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Snapdragon X Elite – ett lovande steg framåt för ARM på PC

Qualcomm lovar en revolution på PC-marknaden med sin systemkrets Snapdragon X Elite. Testlabbet tar en titt på vad kretsen har att erbjuda inuti en Asus Vivobook S15.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stödet för dessa CPUs ser ut på unix-sidan?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på nästa eller nästnästa gen av Snapdragon Elite X

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bra artikel/test. Det är kul att det händer något på CPU-sidan. De sista åren har det helt ärligt gått lite kräftgång.

Permalänk
Medlem

Enda sättet detta lyckas är de otroligt långa battertiderna som ARM Macbooks har. Fokus borde vara på portabilitet och produktivitet över prestanda. Ingen anledning att köpa ARM Laptops med dessa resultat.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att TDP är ställbar genom ThrottleStop.

Får ofta högre resultat i Geekbench genom lägre satt TDP med betydligt bättre batteritid på köpet.

Mitt senaste fartmonster (Intel Core i5-1340P) med TDP satt till 20W;

Nätdrift:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/6857141
Batteri:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/6857264

Utifrån ovan, så tror jag att Intel Core Ultra 7 155H har betydligt mer att ge än vad testerna i artikeln visar.

Bäst är självklart att undervolta tillsammans med sänkt TDP, men tyvärr har Plundervolt satt stopp för det

Edit:
Kan tillägga att Geekbench kördes utan Windows Defender Antivirus, då det sänker Clang-resultatet med 40% när det körs i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Har stöd i kernel 6.8 och 6.9 har dock inte sett några tester ännu, men finns ju rätt gott om mjukvara för arm redan nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MegaMuztek:

Har stöd i kernel 6.8 och 6.9 har dock inte sett några tester ännu, men finns ju rätt gott om mjukvara för arm redan nu

Mjukvara är nog ett icke-problem, nästan all open source-mjukvara går att kompilera för arm64 och köra, precis som det gått i många år redan.
T ex i Debian så fanns 93% av alla paket till arm64 2014 inför första releasen med officiellt arm64-stöd.

Drivrutiner är det stora frågetecknet där Qualcomm inte verkar klara med arbetet ännu.
https://www.qualcomm.com/developer/blog/2024/05/upstreaming-l...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Pris?

Alltså helt klart intressant laptop men den har sina begränsningar. Är priset högre än Apple alternativet så blir det ingen för mig.
Jag träffade annars en Appelfananatiker som i han lilla tryckeri har kört Apple sedan runt 1990. Och han hade exakt samma kompabilitetsproblem som vi på pcsidan, han fick ha olika Appledatorer med olika operativsystem för olika hårdvaror. Nyaste Apple har skippar han, det är miljonbelopp i ny utrustning, han kör med det han har tills pension som snart kommer.

Med det sagt den stora skaran som inte använder så mycket hårdvar och mjukvaror så går byten ofta enkelt, för oss andra så blir det riktigt dyrt. Därmed blir snabbdragon för mig en maskin just nu mest som en surfdator tills den har mognat till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Pris?

Alltså helt klart intressant laptop men den har sina begränsningar. Är priset högre än Apple alternativet så blir det ingen för mig.
Jag träffade annars en Appelfananatiker som i han lilla tryckeri har kört Apple sedan runt 1990. Och han hade exakt samma kompabilitetsproblem som vi på pcsidan, han fick ha olika Appledatorer med olika operativsystem för olika hårdvaror. Nyaste Apple har skippar han, det är miljonbelopp i ny utrustning, han kör med det han har tills pension som snart kommer.

Med det sagt den stora skaran som inte använder så mycket hårdvar och mjukvaror så går byten ofta enkelt, för oss andra så blir det riktigt dyrt. Därmed blir snabbdragon för mig en maskin just nu mest som en surfdator tills den har mognat till sig.

Jag tror det är denna datorn som testas:
https://www.inet.se/produkt/1975745/asus-vivobook-s-15-oled-s...

Permalänk
Datavetare

"En liknande historia målas upp av Handbrake, där x86-64-versionen presterar 33 procent sämre än Arm64-versionen när den förstnämnda körs via Microsoft Prism-emuleringen."

Värt att notera här är att denna 33 % försämring tar Snapdragon X Elite till samma nivå som Core Ultra 155H, det gäller också Blender. Det med den långsammaste versionen av Snapdragon X Elite, de två snabbaste (som verkar prestera väldigt nära varandra i praktiken) presterar ~15 % bättre ST (så ungefär den skillnad AMD hävdar det är från Zen 4 till Zen 5 ISO-frekvens).

Sen finns det sannolikt en väldigt bra förklaring till varför just Blender och Handbrake ser mycket större förlust i prestanda jämfört med 7-zip: de två förra kommer använda AVX/AVX2 om det finns tillgängligt, vilket det inte gör när man kör Prism då tekniken identifierar sig som en CPU som bara har SSE4-stöd.

ARMs motsvarighet till SSE/AVX, NEON, är mer jämförbar med AVX2, fast med bara med 128-bit stöd, än med SSE4. Så blir i praktiken inte riktigt en rak jämförelse mellan ARM64 native vs översatt x86_64. Icke AVX-kod verkar Prism hantera rätt bra, i närheten av Microsoft/Qualcomms påstådda 85-90 % effektivitet.

Snapdragon X är ett bra första försök, för rent krasst är det första riktiga försöket då de tidigare ARM64 plattformarna varit en avdankad mobilplattform, men det är tyvärr inget "Apple Silicon moment". Ja, man slår Intel/AMD i prestanda och perf/W, men man är ändå rejält efter Apple nuvarande plattform. M3 Max verkar dra ~45 W i CB 2024 MT och ger 1638 poäng, det är 40 % snabbare än Snapdragon X Elite och mer än dubbelt så snabbt som x86_64 relikerna.

Vad det gäller GPU-delen kan man se det från två håll i.m.h.o.

Å ena sidan, vem köper en ultratunn bärbar för att spela med? GPU-delen verkar ju göra det den ska för desktop. Eller, nästan. GPGPU-stödet verkar i stort sätt icke-existerande och det måste man fixa då allt fler applikationer drar nytta av det!

Å andra sidan, är numera rätt uppenbart varför Qualcomm i princip aldrig nämnde GPU-prestanda. Det verkar vara exakt samma GPU som sitter i senaste Snapdragon för prestandamobiler, bara marginellt högre klockad. De kommer behöva göra betydligt bättre här givet hur viktigt det är från ett PR-perspektiv att kunna köra spel på Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Pris?

Skrivet av pt96hni:

Ja, nånting sånt är det ju.
Exakt spec är väl oklar, men om man tar det där Inet-exemplet så är det ju tydligt att den iaf är billigare.

Vivobook S15 med 32GB RAM och 1TB SSD på Inet kostar alltså 17kkr.
Om man ska ned i de trakterna med något aktuellt i Apple-världen i något slags liknande format så blir det kanske en Macbook Air M3 15" för 19kkr, men den har då bara 8 GB RAM och 256 GB SSD. Om man vrider upp dessa i försök att matcha så når man till 24GB (fortfarande mindre) och 1TB så kostar den 29kkr.

(Apple är grymt bra på att ta betalt för utökning av RAM och SSD)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Exakt spec är väl oklar, men om man tar det där Inet-exemplet så är det ju tydligt att den iaf är billigare.

Om man ska ned i de trakterna med något aktuellt i Apple-världen i något slags liknande format så blir det kanske en Macbook Air M3 15" för 19kkr, men den har då bara 8 GB RAM och 256 GB SSD. Om man vrider upp dessa i försök att matcha så når man till 24GB (fortfarande mindre) och 1TB så kostar den 29kkr.

Kollar man i Asus egna store så finns det en 16 GB / 512 GB modell för 14990 kr

Permalänk
Medlem

Svårt detta, det är inte x86 som är windows problem idag, det är betalningsmodellerna de försöker nyttja, datainsamlingen och all reklam.
Jag tror inte att ARM är den räddningen för microsoft som jag tror att de vill få det till.
ARM-plattformen är dyr, buggig och ger i princip inget extra för pengarna förutom mer kompromisser.

Visst är den snabbare och effektivare när alla planeter står i rätt läge men ett något lägre pris som en får betala med barnsjukdomar och kompabilitetsproblem känns dyrt. Hade de toppat ut runt 10000 istället så hade jag kunna fundera på om det var värt besväret.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

När kan dessa CPU:er komma till stationära?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Tuxedo

Skrivet av MegaMuztek:

Unix vet jag inte, men jag vet att det tyska företaget Tuxedo var en av de officiella release-partnerna. https://www.tuxedocomputers.com/en/TUXEDO-on-ARM-is-coming.tu...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Svårt detta, det är inte x86 som är windows problem idag, det är betalningsmodellerna de försöker nyttja, datainsamlingen och all reklam.

Jag tror inte att ARM är den räddningen för microsoft som jag tror att de vill få det till.

Menar du inte "x86 är inte enda problemet med Windows idag"?

För verkar ändå som Microsoft ser det som ett problem, sen är frågan om de primärt är ute efter fler alternativ till Intel/AMD duopolet eller om de också ser tekniska utmaningar.

Skrivet av Rebben:

ARM-plattformen är dyr, buggig och ger i princip inget extra för pengarna förutom mer kompromisser.

Dyr och buggig i förhållande till vad?

En, av flera, orsaker att det var helt kört för Intel att ta x86 till mobilmarknaden var att validering av en ny x86_64 mikroarkitektur tar väsentligt mer tid än en prestandamässigt likvärdig ARM64 design.

Och även om Arm CPUer har buggar är det väsentligt färre än x86_64, något man inte riktigt kan förklara med lägre volymer. Det säljs i nuläget ungefär lika många Arm-baserade CPUer per kvartal som totala mängden x86 som någonsin sålts.

Men antar att det som refererades här är GPU-drivers och generellt Windows on ARM64 problem. Där kommer det ta ett tag för saker att mogna. Man får ändå ge Microsoft att de har gjort enorma framsteg med Windows på ARM64 jämfört med bara för något år sedan, idag är Windows 11 inte allt för långt efter var Apple stod vid lanseringen av M1.

Men är helt orealistiskt att förvänta sig att 3:e part kommer anpassa sig lika snabbt som man gjort till MacOS. Där gick det liksom inte att ta miste på budskapet: om ni inte fixar en ARM64 version av era program är ni snart inte längre relevant på plattformen.

På Windows finns inte riktigt den piskan + både AMDs och Intels kommande mobil-plattformar kan överraska. Framförallt Lunar Lake ser inte ut som någon tidigare x86_64 plattform, det ser rätt mycket ut som en modern ARM64 SoC med en x86_64 CPU...

Ovanpå det ser Airmont ut som en Arm Cortex X CPU i x86 skrud. Vi får se om det är bra eller dåligt!

Skrivet av Rebben:

Visst är den snabbare och effektivare när alla planeter står i rätt läge men ett något lägre pris som en får betala med barnsjukdomar och kompabilitetsproblem känns dyrt. Hade de toppat ut runt 10000 istället så hade jag kunna fundera på om det var värt besväret.

Vi lär få se billigare modeller framåt. De bärbara som släppts så här långt är premium-byggen. För var hittar man en slimmad 15" 120 Hz 2880x1620 OLED, 32 GB RAM och 1 TB SSD för under vad ASUS Vivobook S 15 går lös på (synd bara att ASUS fsck:ar designen med ANSI-layout, de gör trots allt bra laptops i övrigt)?

Vad det gäller barnsjukdomar, här blir det verkligen upp till Microsoft och Qualcomm att bekänna färg det närmaste året! Är fortfarande allt annat än säkert att ARM64 på Windows blir någon succè i nuläget, men vi vet att potentialen finns.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Pris?

Skrivet av pt96hni:
Skrivet av evil penguin:

Skrivet av pt96hni:

Kollar man i Asus egna store så finns det en 16 GB / 512 GB modell för 14990 kr

Ja, pris och specifikation för datorn känns ju helt klart relevant att ha med i artikeln. La till det nu!
Det är modellen med 32 GB RAM samt 1 TB SSD för 16 990 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

När kan dessa CPU:er komma till stationära?

Vi kommer säkert få se dem i NUC-liknande system, men de är inte alls avsedda för desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Menar du inte "x86 är inte enda problemet med Windows idag"?
För verkar ändå som Microsoft ser det som ett problem, sen är frågan om de primärt är ute efter fler alternativ till Intel/AMD duopolet eller om de också ser tekniska utmaningar.

Jag tror inte de ser det som ett problem utan som en möjlighet att få en mer instängd plattform liknandes Apples. Jag kan ge mig fan på att under ARM så kommer det komma mer krav på att använda Windows store igen.

Skrivet av Yoshman:

Dyr och buggig i förhållande till vad?

I förhållande till en vanlig x86_64 laptop. Skall folk vara försökskaniner måste de sänka priserna. Toppmodellen kan inte ligga över 10000 som plattformen ser ut idag. Man måste ta med i beräkningen att alla som köper är ute på obruten mark och där just ditt nödvändiga program kanske alltid kommer att fungera dåligt.

Skrivet av Yoshman:

Men antar att det som refererades här är GPU-drivers och generellt Windows on ARM64 problem. Där kommer det ta ett tag för saker att mogna.

Men är helt orealistiskt att förvänta sig att 3:e part kommer anpassa sig lika snabbt som man gjort till MacOS. Där gick det liksom inte att ta miste på budskapet: om ni inte fixar en ARM64 version av era program är ni snart inte längre relevant på plattformen.

Ja precis. Därav är plattformen för dyr.

Skrivet av Yoshman:

Vi lär få se billigare modeller framåt. De bärbara som släppts så här långt är premium-byggen.

Modellerna som finns ute nu är för dyra för vad de är. De ligger någon tusenlapp under jämförbara x86_64-modeller vilket är på tok för mycket för vad som i princip är en beta på en plattform som är mycket billigare att tillverka. Redan här ser vi att de vill gå Apple-vägen.

Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller barnsjukdomar, här blir det verkligen upp till Microsoft och Qualcomm att bekänna färg det närmaste året! Är fortfarande allt annat än säkert att ARM64 på Windows blir någon succè i nuläget, men vi vet att potentialen finns.

Håller helt med. Det är dock i långt sämre skick än vad som utlovades innan släppet.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Skall folk vara försökskaniner måste de sänka priserna.

Toppmodellen kan inte ligga över 10000 som plattformen ser ut idag. Man måste ta med i beräkningen att alla som köper är ute på obruten mark och där just ditt nödvändiga program kanske alltid kommer att fungera dåligt.

Glöm inte att man även är försökskanin på Windows 11 24H2 med CoPilot-datorerna.

Till x86_64 finns enbart Windows 11 23H2 officiellt av en anledning.

Har testat 24H2 på x86_64 och är än så längre inte speciellt imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Det finns stöd för bARM i både Linux och BSD. För den här vet jag inte hur bra stödet är dock. Men vanligtvis är Linux bättre stöd än BSD och MS Windows.

Permalänk
Medlem

Har en märklig detaljfråga - finns det bios på datorn ?

Jag har föregångaren snapdragon 8cx gen 3 i min Lenovo x13s och köpte den främst för att den har bios med möjligheten att installera linux - är nyfiken på om det finns till denna nya generation eller om Microsoft kanske ställt krav på att det inte ska vara möjligt (?)

(det är exempelvis inte möjligt på Microsofts Surface datorer med Arm processor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vi kommer säkert få se dem i NUC-liknande system, men de är inte alls avsedda för desktop.

Men kraftfulla ARM CPU:er vore trevligt även på stationära.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jaja, jag föll för hypen och det var kul en stund.

Vill man köra ARM av någon teknisk anledning finns det skapliga laptops för en rimlig peng, det är ju något.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rebben:

Jag tror inte de ser det som ett problem utan som en möjlighet att få en mer instängd plattform liknandes Apples. Jag kan ge mig fan på att under ARM så kommer det komma mer krav på att använda Windows store igen.

Givet hur dyra Apple datorer är verkar de ändå locka.

Global PC shipments rise in second quarter, Apple sees biggest jump, IDC says

Rätt säker Microsoft är smärtsamt medveten om att Apple tagit en hyfsat stor del av den mest lönsamma andelen av PC-marknaden. Ovanpå det har MacOS gått och blivit väldigt populärt bland utvecklare, det är exakt vad som tog Windows till dess enorma dominans på 90-talet.

Skrivet av Rebben:

I förhållande till en vanlig x86_64 laptop. Skall folk vara försökskaniner måste de sänka priserna. Toppmodellen kan inte ligga över 10000 som plattformen ser ut idag. Man måste ta med i beräkningen att alla som köper är ute på obruten mark och där just ditt nödvändiga program kanske alltid kommer att fungera dåligt.

Sure, spel strular. Men hur stort problem är det i det större perspektivet?

Enligt Microsoft ska det finnas ca 1,4 miljarder aktiva Windows-system. Har för mig att det är strax över 100 miljoner aktiva användare på Steam. Så utan att vara allt för exakta kan vi nog vara rätt säkra på att andelen som använder sin PC för att spela är 20-delen i en 80/20 split.

Även utanför spel finns problem, men då MS Office, Webbläsare, alla de stora utvecklings-miljöerna redan finns som "native applikationer" är det rätt många användningsområden för en typiskt "jobblaptop" som redan nu fungerar rätt bra.

Skrivet av Rebben:

Ja precis. Därav är plattformen för dyr.

Modellerna som finns ute nu är för dyra för vad de är. De ligger någon tusenlapp under jämförbara x86_64-modeller vilket är på tok för mycket för vad som i princip är en beta på en plattform som är mycket billigare att tillverka. Redan här ser vi att de vill gå Apple-vägen.

Givet ovan, är den? För den grupp som gissningsvis är huvudfåran för den här typen av enhet verkar den ändå träffa rätt bra. Om man nu absolut måste använda Windows, för den når tyvärr inte upp till MBA/MBP nivå än (men den skulle kunna komma dit relativt snart).

Ska man tro nyheterna lyckades man får 20 % av PC-försäljningen med dessa enheter lanseringsveckan. Låter inte precis som man satt ett för högt pris.

Däremot lär man behöva billigare enheter om man vill nå riktigt höga volymer. Priset givet typ av dator det handlar om pekar ändå på att Snapdragon X plattformen att själva SoC:en står sig väldigt bra i pris ställd mot AMDs/Intels alternativ.

Skrivet av Rebben:

Håller helt med. Det är dock i långt sämre skick än vad som utlovades innan släppet.

Om Windows on ARM64 ska ha någon chans att klara sig på sikt måste man få kritisk massa av utvecklare som använder denna plattform som sin primära arbetsmiljö. Skicket för spel är sämre än utlovats, skicket för programutveckling (.NET, Java, Node, Go, C, C++, Python, Visual Studio, VS Code, Rider, PyCharm, etc allt är redan ARM64 native på Windows) vilket är bättre än vad i alla fall jag skulle ha gissat på innan släpp.

Det betyder inte given succé, men potentialen till att ta det dit finns helt klart.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Det finns redan en Snapdragon Dev Kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple är dock inte dyra i USA. Där ligger basmodell air på en dollar under tusen (och reas ut emellanåt) - en medelklassdator alltså. Inte konstigt att de får stora volymer där, för du får knappast en bra windowslaptop under tusen dollarydoos.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är väldigt kluven till detta. Å ena sidan så är det spännande att det fungerar så pass bra. Det visar på att det finns andra vägar framåt även för Windows. Å andra sidan så är inte Windows i samma läge som Apple/MacOS. Apple är i den unika ställningen att man kontrollerar både hårdvara och OS. Säger Apple att framtida Mac'ar kommer att vara ARM-baserade så är det bara för marknaden att rätta in sig. För Windows kommer det finnas både ARM och x86-baserade enheter under lång tid framåt. Så frågan är varför man då ska konvertera Windows över huvud taget? Emulering är inte en långsiktig lösning, varken för bästa prestanda eller kompatibilitet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Snusfri

Är lite smått sugen på Lenovo Yoga Slim 7x.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL