Permalänk
Medlem

Extern Numpad för binds i spel

Hej,

Jag är på jakt efter ett numpad liknande där jag kan programmera lite mer saker i när jag spelar Euro-truck sim2. Tittar man på ett vanligt numpad tangentbord med siffror så kommer väl även siffrorna på mitt tangentbord idag också att ändras, eller tänker jag galet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Jag är på jakt efter ett numpad liknande där jag kan programmera lite mer saker i när jag spelar Euro-truck sim2. Tittar man på ett vanligt numpad tangentbord med siffror så kommer väl även siffrorna på mitt tangentbord idag också att ändras, eller tänker jag galet?

Jo alltså om du köper en numpad så "klonar" den ju numpadknapparna på ett vanligt tangentbord, dvs de gör samma sak.
Sen beror ju på hur du konfigurerar den, om du bara mappar tangenter i spelet, eller använder nån mjukvara för att skapa makros osv.

Det kan ju finnas andra alternativ, men beror på vilken budget du har och vad du har för möjligheter att montera knappar osv.

Är du lite fancy kan du ju köpa fristående bottonboxar med joystickknappar för cockpitbruk, tex dessa:
https://boxoneracing.com/collections/all-button-boxes
Jag har en av dem (GT-T1) och de funkar, även om de kanske är lite "plastiga" och klumpiga för priset.

Annars är väl en vanlig variant att man kör en Elgato Stream Deck. Ger massor av möjligheter men kräver ju mjukvara och mer konfigurering. (Gissar att någon redan fixat nått passande för ET2 )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av matte08:

Hej,

om du är sugen på lite diy så kan du bygga en kinapp panel mha en arduino (t.ex en pro micro) och lite knappar.

kommer dyka upp som en joypad.

https://www.xsimulator.net/community/threads/diy-arduino-butt...

har själv byggt en till min simulatorrig för bla ets2 och farming sim med 8 knappar och 4 rotary encoders.

visser ligen har jag även kompletterat med 2 rattpinnar på ratten också som jag använder för blinkers/hel/halvljus/farthållare/vindrutetorkare

vill du slippa knacka kod till en arduino kan du även använda en billig kinesium arcade input bräda.
t.ex.
https://www.amazon.se/-/en/Encoder-Joystick-Controller-Retrop...

mer eller mindre en färdigkodad joypad lösning att ansluta valfria knappar till efter behov vet inte huruvida rotary encoders går att använda på dem men den har även anslutning för 1 analog joystick om så önskas.

använder en sådan till mina rattpinnar. då jag hade slut på arduino kretskort funkar ypperligt.

Du kan också lösa det med nån gammal mobiltelefon eller surfplatta eller annan touchenhet och hosta ett dashboard med knappar från t.ex. Simhub.
(Finns fler program för ändamålet men detta är ett jag använder och är gratis att använda med stor comunity och stöd för stort bibliotek bilspel.)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Hej,

Kan inte svara för just det spelet men alla spel jag spelat ändras inte siffrorna ovanför bokstäverna när man binder numpadens siffror.
Spelen brukar kunna hålla reda på att det är tangenter från numpad, iaf om numlock är på.

Jag tillhör den lilla skaran som alltid spelar med piltangenterna och använder därför alltid minst 0 - 6 på numpad men det har aldrig påverkat siffrorna ovanför bokstäverna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan inte svara för just det spelet men alla spel jag spelat ändras inte siffrorna ovanför bokstäverna när man binder numpadens siffror.

Ja där håller jag nog med: spelet kan normalt skilja på siffrorna ovanför bokstäverna och numpad...
Men det jag menar är om man skaffar en separat numpad så kommer en bindning som triggar på siffrorna på separata numpaden även trigga på den vanliga numpaden på tangentbordet. Om det nu nånsin är ett problem

Och jag gissar att det finns risk att om man har nån mjukvara som mappar om siffrorna på numpaden till någon annan funktion så finns risken att det också gäller på fristående numpaden och det vanliga tangentbordet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ja där håller jag nog med: spelet kan normalt skilja på siffrorna ovanför bokstäverna och numpad...
Men det jag menar är om man skaffar en separat numpad så kommer en bindning som triggar på siffrorna på separata numpaden även trigga på den vanliga numpaden på tangentbordet. Om det nu nånsin är ett problem

Och jag gissar att det finns risk att om man har nån mjukvara som mappar om siffrorna på numpaden till någon annan funktion så finns risken att det också gäller på fristående numpaden och det vanliga tangentbordet.

ja de brukar inte vara separerade så bindar du på den ena så kommer även det andra ändras.

därför jag förslog lite lösningar för att fixa en knappbox som betér sig som en joypad istället då det iaf går att ansluta en 5-6 kontroller till en dator utan större problem.

finns färdiga lösningar men de är ganska nichad marknad så man får betala en arm och ett ben om man inte vill lägga lite eget arbete bakom lösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag tillhör den lilla skaran som alltid spelar med piltangenterna och använder därför alltid minst 0 - 6 på numpad men det har aldrig påverkat siffrorna ovanför bokstäverna.

Samma här

På höger sida brukar jag inte behöva använda mer än knapparna 4, 1, 0 och möjligen punkt. (0 brukar jag ha till sprint tex)
Till vänster om pilarna använder jag höger shift för hoppa och höger ctrl för ducka, och return för use.

Navigeringsknapparna ovanför tangentbordet brukar bli bli reload, melee och lite annat, beroende på spel.
(Ursäkta offtopic!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

logitech G15 som jag har har möjligheten till 54 macroknappar(3x18), något liknande finns väl fortfarande

matte!!
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

logitech G15 som jag har har möjligheten till 36 macroknappar(3x18), något liknande finns väl fortfarande

där sa du något.
Inte äns tänkt på det men borde ju ev gå att köpa en knapplösning med bara de programmerabara macroknappar som inte delas med några av standardknapparna på ett tangentbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske inte det du letar efter men du har ju dessa annars med riktigt många olika knappar du kan ställa in till allt möjligt.
https://www.azeron.eu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte08:

Hej,

Känner du för att pyssla lite själv så kan https://splitkb.com/collections/keyboard-kits/products/aurora... va ett alternativ.

En Planck eller Preonic är ett mer färdigt alternativ.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Känner du för att pyssla lite själv så kan https://splitkb.com/collections/keyboard-kits/products/aurora... va ett alternativ.

En Planck eller Preonic är ett mer färdigt alternativ.

preoblemet i för just detta ändamålet är ju dock att det fortfarande kommer dela keybinds med ditt vanliga tangentbord.

det får inte identifiera sig som ett tangentbord för då delar det layout med alla andra tangentbord kopplade till samma dator.

är därför något som identifierar sig som en joypad eller något annat är ett bättre alternativ då de identifierar sig som sin egen kontroll med sina egna knappar och kan bindas separat från allt annat inkopplat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja de brukar inte vara separerade så bindar du på den ena så kommer även det andra ändras.

därför jag förslog lite lösningar för att fixa en knappbox som betér sig som en joypad istället då det iaf går att ansluta en 5-6 kontroller till en dator utan större problem.

finns färdiga lösningar men de är ganska nichad marknad så man får betala en arm och ett ben om man inte vill lägga lite eget arbete bakom lösningen.

Måste väl även gå med en streamdeck att göra knappar till spelen, vill minnas att jag har sett det förr.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk

Jag har den här sen länge, har mest spelat FPS etc med den direkt, men klarar nog av precis vad du behöver
Plus att det har funnits kit för att göra egna prints till knapparna!

https://www.amazon.se/-/en/Cooler-Master-ControlPad-Illuminat...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Måste väl även gå med en streamdeck att göra knappar till spelen, vill minnas att jag har sett det förr.

ja det går. men den identifierar sig heller inte som ett tangentbord.

är just det där med att den indentifierar sig som standardknapparna på ett tangentbord som det blir strul iom att olika tangentbord kopplade till samma dator gruppas ihop till ett tangentbord där knapparna gör samma sak på alla.

speciella macro knappar som inte identifierar sig som standard tangentbordsknappar funkar som t.ex den som länkades över.

streamdeck funkar men som sagt den kostar en arm och ett ben också på köpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja det går. men den identifierar sig heller inte som ett tangentbord.

är just det där med att den indentifierar sig som standardknapparna på ett tangentbord som det blir strul iom att olika tangentbord kopplade till samma dator gruppas ihop till ett tangentbord där knapparna gör samma sak på alla.

speciella macro knappar som inte identifierar sig som standard tangentbordsknappar funkar som t.ex den som länkades över.

streamdeck funkar men som sagt den kostar en arm och ett ben också på köpet.

Mjo, priset köper jag väl ändå. För lärandet och erfarenheten att knåpa ihop något eget för att man vill så kommer man ju undan "billigare", kostar bara tid istället för pengar.

Snabbast och billigast är ju det som tidigare sagts. En separat knappsats i princip

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

preoblemet i för just detta ändamålet är ju dock att det fortfarande kommer dela keybinds med ditt vanliga tangentbord.

det får inte identifiera sig som ett tangentbord för då delar det layout med alla andra tangentbord kopplade till samma dator.

är därför något som identifierar sig som en joypad eller något annat är ett bättre alternativ då de identifierar sig som sin egen kontroll med sina egna knappar och kan bindas separat från allt annat inkopplat.

Nja, du använder ju ett program som heter VIA och där kan du ju ändra helt vad som händer för varje tangent. Så ingen av tangenterna på en sådan bräda behöver ha A-Ö 0-9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Spelen brukar kunna hålla reda på att det är tangenter från numpad, iaf om numlock är på.

Oj, det var unikt. Vad spelar du då för spel? Hade nog max klarat av Tetris med den uppsättningen själv.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Oj, det var unikt. Vad spelar du då för spel? Hade nog max klarat av Tetris med den uppsättningen själv.

Euro truck simulator 2 som nämndes i trådstarten.

keybindingen är väldigt begränsad i spelmotorn så finns inte så mycket knappar att tillgå på ett vanligt tangentbord om man inte är villig att sträcka sig kors å tvärs över tangentbordet bakom ratten.

eller syftade du på delen att spela med piltangenterna? isf ja det är väl lite mer unikt men inget man inte sett förut speciellt från folk som kör musen i vänster hand.

Skrivet av StuntmanMike:

Nja, du använder ju ett program som heter VIA och där kan du ju ändra helt vad som händer för varje tangent. Så ingen av tangenterna på en sådan bräda behöver ha A-Ö 0-9.

snälla berätta mer och var man får tag i denna mjukvara isf.

skulle lösa en del problem jag själv lider där dubbla tangentbord som inte krockar med varandra skulle va en lösning.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare

Borde inte en streamdeck (inte steamdeck) funka i detta fallet?
Den kan man ju konfigurera nästan hur man vill och dessutom pynta det lite visuellt med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Borde inte en streamdeck (inte steamdeck) funka i detta fallet?
Den kan man ju konfigurera nästan hur man vill och dessutom pynta det lite visuellt med

du är 2a på den och ja det skulle åter igen troligen fungera.
(har aldrig pillat på en streamdeck så ingen koll på hur de funkar men den borde inte identifiera sig som ett vanligt tangentbord iaf)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

skulle lösa en del problem jag själv lider där dubbla tangentbord som inte krockar med varandra skulle va en lösning.

Mike får rätta mig om jag har fel, men VIA funkar väl bara på specifika (oftast high-end) programmerbara tangentbord som har specifikt stöd för det. Så inget du kan räkna med går att använda på de brädor du har hemma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Taran som redigerade videos för Linustechtips har en github på ämnet. Där man använder interception för att göra det andra tangentbordet unikt och sedan använda autohotkey
https://github.com/TaranVH/2nd-keyboard/blob/master/README.md

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

I princip uteslutande FPS som CoD, det är svårt för en gammal man att byta

Permalänk
Medlem

Euro truck simulator 2 som nämndes i trådstarten.

keybindingen är väldigt begränsad i spelmotorn så finns inte så mycket knappar att tillgå på ett vanligt tangentbord om man inte är villig att sträcka sig kors å tvärs över tangentbordet bakom ratten.

eller syftade du på delen att spela med piltangenterna? isf ja det är väl lite mer unikt men inget man inte sett förut speciellt från folk som kör musen i vänster hand.

Skrivet av Roger W:

Mike får rätta mig om jag har fel, men VIA funkar väl bara på specifika (oftast high-end) programmerbara tangentbord som har specifikt stöd för det. Så inget du kan räkna med går att använda på de brädor du har hemma.

Det behöver nödvändigtvis inte vara High-end, men specifika ja! Majoriteten av custum keyboards använder QMK och VIA vilket i stort låter dig göra vad du vill*. Det går tyvärr inte att använda till vilken bräda som helst men de flesta "mainstream"custums som tex Keychron använder sig utav det.

VIA
QMK