Helgsnack: Bästa serien att kolla på i sommar?

Permalänk
Medlem

Att kolla på Veep eller Silicon Valley igen kanske skulle vara intressant i dessa tider

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Avstängd

The Acolyte /s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Star Wars har den överlägset gnälligaste skara fans någonsin. De är som knarkare som jagar kicken de fick av den första trilogin utan att kunna nå den igen. Det är en fandom jag aktivt undviker.

Visst finns det bättre Star Wars-serier än The Acolyte, men sättet som folk beter sig som att Disney våldtagit deras barndom när de diskuterar den känns litet överdrivet..

Du kanske ska titta på serien.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Får man kidnappa tråden litegrann för en relaterad fråga?

Jag får liksom dåligt samvete av att sitta inne när det är sol ute. Det är som att samhället skriker åt mig att det minsann inte är okej (trots att ingen sagt det till mig sedan morsans gnäll när man var liten 😁).

Är det fler än jag som liksom inte tar sig tid att sitta framför TVn/skärmen, trots att det är vad man egentligen vill göra?

Har du provat att sova bort hela varma dagen och sen titta på TV och spela dataspel hela natten?

Permalänk

Outer Range

En Serie som vid första intrycket var en seg Cowboy serie med halvbra/kassa skådisar gavs ändå en chans efter att jag fått serie-torka. Såg första avsnittet vilket bekräftade mina fördomar. Ett halvår senare läste jag en blog men rubriken "De mest underskattade.. " Jag gav den en chans till. De första tre avsnitten kändes fortfarande lite off för min ADHD hjärna... Sedan blev den väldigt bra och efter sista avsnittet ville jag ha mer.

MEN.. ! Efter ett par år kom säsong två. Jag bestämde mig för att se säsong ett igen eftersom jag glömt det mesta. Nu var plötsligt de första avsnitten bättre än vad jag mindes. Jag Bingade bägge säsongerna och förstod inte alls hur jag kunnat Dissa serien initialt...

Den heter Outer Range. Imogen Poots och Josh Brolin har en rent explosiv personkemi. De bygger på egen hand upp spänningen bara genom att sitta mitt emot varandra och prata. (På ett Morfar/Barnbarn sätt, inget sexuellt över huvud taget.)

Ge den en Chans!... Du kommer garanterat reta dig på några av skådespelarna, med huvudpersonerna är värda att se (och försöka klura ut). Hälften av deras scener är som ett avancerat pokerparti, där vi som publik ofta vet bägges händer, om vi är uppmärksamma/smarta).

Den har tyvärr bara fått två säsonger, men den är klart sevärd och de glimtar av framtiden vi fick se gör att säsongen ändå inte slutar på ett dåligt sätt. (Även om jag gärna sett en säsong tre). Tråkigt att den inte nådde ut riktigt. Tror många inte har en aning om att serien ens existerar.

(Jag skulle inte säga att det är den bästa serien jag sett de senaste 3 åren. Den skulle inte ens kvala till top 10. Men den förtjänar ändå att bli sedd!).

Permalänk
Medlem

Som den mansgris jag är måste jag slå ett slag för serien MadMen. Jag tänkte att det var ännu en ointressant serie i kontorsmiljö men efter ett par avsnitt tyckte jag den var ganska trevlig att titta på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Endeavour är riktigt bra

Det finns inget som får mig att vilja kolla på ett till avsnitt av någon serie som när slutmusiken i Endeavour kickar in och eftertexterna börjar.

Skrivet av Leiri:

Du kanske ska titta på serien.

Du glömde nämna att den är "woke". Jag har sett de avsnitt som släppts, och jag gillar den.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepdarkhall:

En Serie som vid första intrycket var en seg Cowboy serie med halvbra/kassa skådisar gavs ändå en chans efter att jag fått serie-torka. Såg första avsnittet vilket bekräftade mina fördomar. Ett halvår senare läste jag en blog men rubriken "De mest underskattade.. " Jag gav den en chans till. De första tre avsnitten kändes fortfarande lite off för min ADHD hjärna... Sedan blev den väldigt bra och efter sista avsnittet ville jag ha mer.

MEN.. ! Efter ett par år kom säsong två. Jag bestämde mig för att se säsong ett igen eftersom jag glömt det mesta. Nu var plötsligt de första avsnitten bättre än vad jag mindes. Jag Bingade bägge säsongerna och förstod inte alls hur jag kunnat Dissa serien initialt...

Den heter Outer Range. Imogen Poots och Josh Brolin har en rent explosiv personkemi. De bygger på egen hand upp spänningen bara genom att sitta mitt emot varandra och prata. (På ett Morfar/Barnbarn sätt, inget sexuellt över huvud taget.)

Ge den en Chans!... Du kommer garanterat reta dig på några av skådespelarna, med huvudpersonerna är värda att se (och försöka klura ut). Hälften av deras scener är som ett avancerat pokerparti, där vi som publik ofta vet bägges händer, om vi är uppmärksamma/smarta).

Den har tyvärr bara fått två säsonger, men den är klart sevärd och de glimtar av framtiden vi fick se gör att säsongen ändå inte slutar på ett dåligt sätt. (Även om jag gärna sett en säsong tre). Tråkigt att den inte nådde ut riktigt. Tror många inte har en aning om att serien ens existerar.

(Jag skulle inte säga att det är den bästa serien jag sett de senaste 3 åren. Den skulle inte ens kvala till top 10. Men den förtjänar ändå att bli sedd!).

Låter intressant. Många bra TV-serier kräver någon säsong innan de blir bra på riktigt. Hellre det än att de går ut hårt och blir dåliga på någon säsong. Ja, Lost, jag tittar på dig.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

The Acolyte, för moderna tittare

Edit: ironin lyste inte igenom så förtydligande. Håll er borta från denna serie.

"Modern audiences" - Critical Drinker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Det finns inget som får mig att vilja kolla på ett till avsnitt av någon serie som när slutmusiken i Endeavour kickar in och eftertexterna börjar.

Du glömde nämna att den är "woke". Jag har sett de avsnitt som släppts, och jag gillar den.

Varför ska jag göra det?

Serien har dåligt manus. Skådisar som inte kan uttrycka sig eller levera manus. Squidgame killen borde inte ens vara med då han knappt talar engelska. Hela avsnitt 7 var avsnitt 3 åter.

Squidgame killen har sagt att han har nåt att berätta för osha i 7 asvnitt nu.
Mae när hon vet att osha är i livet så tänker hon låta sig arresteras av jedis i skogen men gör sedan en 180 helt utan manus.

Dold text

Hela serien är korkad. Om du tycker den är bra så har du inga krav alls.

Permalänk
Medlem

Brassic såklart.
Har åkt under radarn hos många.
Joe Gilgun är ju suverän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Varför ska jag göra det?

Serien har dåligt manus. Skådisar som inte kan uttrycka sig eller levera manus. Squidgame killen borde inte ens vara med då han knappt talar engelska. Hela avsnitt 7 var avsnitt 3 åter.

Squidgame killen har sagt att han har nåt att berätta för osha i 7 asvnitt nu.
Mae när hon vet att osha är i livet så tänker hon låta sig arresteras av jedis i skogen men gör sedan en 180 helt utan manus.

Dold text

Hela serien är korkad. Om du tycker den är bra så har du inga krav alls.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Familjen Macahan är en bra stugserie.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Arkiv X på Disney+

Den håller fortfarande hög nivå även om enstaka avsnitt är bottennapp. Är i slutet av säsong 9 och kämpar vidare med Dogett och Reyes.

Permalänk
Medlem

Dark på Netflix är nog en av de bästa serierna jag någonsin sett.

Permalänk
Avstängd

Kika på lite Tyrone Magnus och Snarky Jay så kanske du får en annan uppfattning.

Men visst, även Teletubbies kan anses vara välskrivet och bra skådespelat om man inte har någonting annat att jämföra med.

Plagueis och Palp kommer i Säsong 2, cant wait!

Dold text
Permalänk

Den kanske är lite daterad nu men Trailer Park Boys som ingen nämnt ännu är mitt bidrag.

Permalänk
Medlem

På Viaplay,
Blue bloods,
Seal team,

På Prime,
Bosch.

Nu försöker jag tycka om Star trek discovery på Showtime. Men fasen vad den är svår att tycka om. Är på säsong 4 och låter den vara morgon tv. Men drifter över till youtube hela tiden. Hade några bra avsnitt men jag har svårt för hela upplägget från säsong 3 och hittills).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Kika på lite Tyrone Magnus och Snarky Jay så kanske du får en annan uppfattning.

Men visst, även Teletubbies kan anses vara välskrivet och bra skådespelat om man inte har någonting annat att jämföra med.

Plagueis och Palp kommer i Säsong 2, cant wait!

Dold text

Varför ska någon annan berätta för mig vad jag ska tycka om en serie?
Jag tycker det jag sett var bra och underhållande, och håller inte alls med om att manus och skådespelare är så klappkassa som vissa vill framställa det som.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

My lady Jane har varit sommarens överraskning för mig. Fantasykomedi i TV-serieform görs det för lite av. Lättviktig men underhållande synnerligen alternativ historia om Jane Grey, i verkligheten en kortlivad engelsk drottning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Varför ska någon annan berätta för mig vad jag ska tycka om en serie?
Jag tycker det jag sett var bra och underhållande, och håller inte alls med om att manus och skådespelare är så klappkassa som vissa vill framställa det som.

Du kan inte argumentera med de här människorna. Den första trilogin var enkel och bra, the hero's journey, klassiskt och lättförstått tema. Men att porträttera jedi som enbart goda och sith som enbart onda är ganska grovt, så den andra trilogin introducerade konceptet att det finns nyanser i den bilden. Jedi i sitt ivory tower kanske inte var enbart goda, och sättet Anakin skapade balans i kraften var inte alls som de trodde att det skulle vara. Nu utvecklar The Acolyte det konceptet.

Men förvånansvärt många har svårt att förstå att saker och ting inte är binära, ont och gott. De kan bara förstå bra och dåligt, ont och gott. Så Star Wars har blivit för komplicerat för många.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Du kan inte argumentera med de här människorna. Den första trilogin var enkel och bra, the hero's journey, klassiskt och lättförstått tema. Men att porträttera jedi som enbart goda och sith som enbart onda är ganska grovt, så den andra trilogin introducerade konceptet att det finns nyanser i den bilden. Jedi i sitt ivory tower kanske inte var enbart goda, och sättet Anakin skapade balans i kraften var inte alls som de trodde att det skulle vara. Nu utvecklar The Acolyte det konceptet.

Men förvånansvärt många har svårt att förstå att saker och ting inte är binära, ont och gott. De kan bara förstå bra och dåligt, ont och gott. Så Star Wars har blivit för komplicerat för många.

Om ni gick utanför era bubblor så kommer ni förstå att det som klagas på är story, manus, skådespel och retconning. Inte för att ni kommer våga vidja men ändå. Och ni har uppenbarligen inga krav alls.

Det är liksom ni som är the target audience.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Leiri:

Om ni gick utanför era bubblor så kommer ni förstå att det som klagas på är story, manus, skådespel och retconning.

Sitter man i en bubbla om man tittar på en TV-serie och tycker om den, eller gör man det när man baserat på vad andra säger bestämmer sig för att man inte tycker om den?

Låt andra tycka om vad nu de tycker om istället för att försöka övertyga dem att de har fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The Boys på Prime är en perfekt sommarserie imo. Rolig, spännande och superhjältar. Kan väl inte bli bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Sitter man i en bubbla om man tittar på en TV-serie och tycker om den, eller gör man det när man baserat på vad andra säger bestämmer sig för att man inte tycker om den?

Låt andra tycka om vad nu de tycker om istället för att försöka övertyga dem att de har fel.

Du kanske ska läsa hela konversationen istället för att hoppa in från ingenstans.

De skriver: Du kan inte argumentera med de här människorna.
De skriver: Star Wars har den överlägset gnälligaste skara fans någonsin. De är som knarkare som jagar kicken de fick av den första trilogin utan att kunna nå den igen.

Men det är jag som är problemet? Lol. Gissar på att du tycker om serien också. Ni älskade säkert Rings of Power också!

Om filmer och serier alla är rena dyngan om 10 år så har ni er själva att tacka för ingen annan.

Med tanke på att de få riktigt bra regissörer som finns idag är åldrande och snart inte längre finns så kommer vi bara ha regissörer som inte har några tidigare verk i bakfickan och kommer från twitter (skribenter, mycket populärt att anställa folk från twitter numera) så kommer allt vara rena skräpet framöver och en del, som troligen växer upp med skräpet kommer insistera att det är riktigt bra. Tiktok generationen troligtvis.

Det finns: objektiva mästervärk och objektivt bra.
Sedan finns det: objektivt mediokert och objektivt dåligt.

Game of Thrones upp till Säsong 6 är objektivt bra. 7-8 är objektivt mediokert på gränsen till dåligt.
Allt disney star wars är objektivt mediokert (boba) till objektivt dåligt (acolyte) inget av avsnitten i det sistnämnda känns som att de hänger ihop och ingenting de sagt i tidigare avsnitt fortsätter i framtida avsnitt, bara se Mae.
Mando 1-2 och Andor var i övre gränsen av objektivt mediokert, på gränsen till bra. Medans Rogue One nog är det enda som disney faktiskt producerat som var objektivt bra.

Inte ens leslye headland kan någonting om sin serie i intervjuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Brassic såklart.
Har åkt under radarn hos många.
Joe Gilgun är ju suverän.

Tack för tipset! Kollade trailern och tyckte den verkade bra. ❤️
Brittisk humor är något extra alltså! 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du kanske ska läsa hela konversationen istället för att hoppa in från ingenstans.

De skriver: Du kan inte argumentera med de här människorna.
De skriver: Star Wars har den överlägset gnälligaste skara fans någonsin. De är som knarkare som jagar kicken de fick av den första trilogin utan att kunna nå den igen.

Men det är jag som är problemet? Lol. Gissar på att du tycker om serien också. Ni älskade säkert Rings of Power också!

Om filmer och serier alla är rena dyngan om 10 år så har ni er själva att tacka för ingen annan.

Med tanke på att de få riktigt bra regissörer som finns idag är åldrande och snart inte längre finns så kommer vi bara ha regissörer som inte har några tidigare verk i bakfickan och kommer från twitter (skribenter, mycket populärt att anställa folk från twitter numera) så kommer allt vara rena skräpet framöver och en del, som troligen växer upp med skräpet kommer insistera att det är riktigt bra. Tiktok generationen troligtvis.

Det finns: objektiva mästervärk och objektivt bra.
Sedan finns det: objektivt mediokert och objektivt dåligt.

Game of Thrones upp till Säsong 6 är objektivt bra. 7-8 är objektivt mediokert på gränsen till dåligt.
Allt disney star wars är objektivt mediokert (boba) till objektivt dåligt (acolyte) inget av avsnitten i det sistnämnda känns som att de hänger ihop och ingenting de sagt i tidigare avsnitt fortsätter i framtida avsnitt, bara se Mae.
Mando 1-2 och Andor var i övre gränsen av objektivt mediokert, på gränsen till bra. Medans Rogue One nog är det enda som disney faktiskt producerat som var objektivt bra.

Inte ens leslye headland kan någonting om sin serie i intervjuer.

Finns inget objektivt bra eller dåligt i konst.
Om du inte tycker att avsnitten i Acolyte hänger ihopa så bör du nog snarast göra en screening för stroke

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

Finns inget objektivt bra eller dåligt i konst.
Om du inte tycker att avsnitten i Acolyte hänger ihopa så bör du nog snarast göra en screening för stroke

Attack istället för dialog. Låter typiskt: modern audiences

Ingenting hänger ihop i Acolyte.

Vad är logiken med att Mae går från att döda jedis till att helt plötsligt gå till att: Nej nu ska jag lämna in mig själv och bli arresterad för min syster Osha är i livet. Jag gör det frivilligt.
Nästa avsnitt: Ööhh vad sa jag förra avsnittet? Äsch det har vi glömt bort. Fuck the jedi! Fuck Osha! Knockar osha medvetslös och tar hennes kläder för att posera som osha och försöka mörda koreanen fast hon gör ingenting egentligen. Liksom IQ befriad writing i hela serien.

Qimir är the bad guy? woooah vem kunde ha anat detta!? Disney writing at its finest. Vilken plot twist. Kommer snackas om i årtionden helt klart. Så bra var den.

Senaste avsnittet: Morsan till mae/osha istället för att via dialog och säga direkt: Jag tänkte låta osha gå fri. Så förvandlar hon sig till något form av demonspöke och samma typ av demonspökerök uppstår ur mae och koreanen tolkar ju detta som inget mer än att hon ska ta kål på mae eller göra något annat korkat så han hugger henne med sitt svärd. Därefter säger morsan: öh jag tänkte låta osha gå fri kunde du inte läsa mina tankar eller va??!?!?!?

Varför använder jediriddarna metalldetektorer för att leta mynt på planeten? Både ser och låter helt korkat. Och åter konstigt att padawanen inte ens vet varför de är på planeten och de har varit på den i nästan 2 månader lol? Samt att den stora gamla ex-mining-koloni/fabriken inte syns från ett skepp eller ens kan scannas av ett skepp är också lite konstigt.

Dold text

Och de som inte kikat på serien bör inte ens inflika i konversationen. Inte ens regissören verkar ha sett sin egna serie baserat på en ~30 minuters intervju hon hade i text form då hon säger emot sin egen serie flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Attack istället för dialog. Låter typiskt: modern audiences

Tja, det var inte jag som skrev "hela serien är korkad. Tycker man om den har man inga krav" eller "om ni lämnar era bubblor..."

Båda två är nog att se som "attacker" i diskusions-sammanhang.

Jag behöver inte ha en dialog med bittra gamla stofiler

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har man inte sett den redan så rekommenderar jag "The man in the high castle"

Samma gäller "For all mankind"

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2