Snabbtest: Snapdragon X Elite – ett lovande steg framåt för ARM på PC

Permalänk
Medlem

@Yoshman Vet du om det finns i pipeline hos tillverkarna av ARM för PC-marknaden att även släppa processorer separat och där våra vanliga moderkortstillverkare är med på banan vid sidan om? Så att vi kan bygga våra modulära PC fast med ARM istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Vad man hört så har ju Qualcomm inte nog med support och stöd till utvecklare som vill konvertera äldre mjukvara o.s.v. Och om stödet inte finns där till 100 % ifrån antingen Microsoft som i sin tur har direktlina till Qualcomm, eller ifrån Qualcomm direkt, ja då lär detta ta tid och kanske bli ytterligare en Windows <3 ARM = flopp.

Att så mycket mjukvara inte funkar är katastrof i mina ögon. Hur ska jag kunna motivera en ARM64-maskin som jobbmaskin om jag inte VET att programvaran jag använder och kanske kommer att använda fungerar - och detta utan att lägga 40 tkr på att köpa nya licenser.

Nä... inte en lyckad lansering i min värld iaf. :/

EDIT: För att vara tydlig, så jag vet extremt lite och har typ sett tre youtubevideos. Så det är bara skitsnack runt fikabordet jag pysslar med.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jockos:

Apple är dock inte dyra i USA. Där ligger basmodell air på en dollar under tusen (och reas ut emellanåt) - en medelklassdator alltså. Inte konstigt att de får stora volymer där, för du får knappast en bra windowslaptop under tusen dollarydoos.

Är väl exakt samma pris på instegsmodellen i Sverige: 1000USD * 1,25 * 10,6 = 13,25k SEK. Priset startar på 13,5k SEK här.

Snapdragon X Elite datorerna faller kort på en del punkter ställt mot Apple, men den förra ger ändå betydligt mer i form av RAM & disk givet att man får 32 GB RAM och 1 TB disk för 17k.

Skrivet av Joppis:

@Yoshman Vet du om det finns i pipeline hos tillverkarna av ARM för PC-marknaden att även släppa processorer separat och där våra vanliga moderkortstillverkare är med på banan vid sidan om? Så att vi kan bygga våra modulära PC fast med ARM istället.

Närmaste man kommer är väl Ampere Computings dev-kit plattform. Men den är inte designad för konsumentmarknaden utan är mer att jämställa med HEDT-plattformarna, så prissatt därefter.

Enda stationära Snapdragon X Elite plattformen är deras dev-kit, som redan länkats i tråden. Det en "NUC", så uppgraderingsbart likt den. Positiva är väl att priset ligger på $899, då får man en variant av CPUn som är 100 MHz klockad (4,3 GHz) än den snabbaste laptop-versionen.

En mer desktop-PC likt plattform lär nog inte dyka upp innan/om Nvidia eller något liknande ger sig in i denna marknad. Ryktet säger att just Nvidia kommer med en plattform under 2025.

Skrivet av heatm:

Att så mycket mjukvara inte funkar är katastrof i mina ögon. Hur ska jag kunna motivera en ARM64-maskin som jobbmaskin om jag inte VET att programvaran jag använder och kanske kommer att använda fungerar - och detta utan att lägga 40 tkr på att köpa nya licenser.

För professionell användning måste man självklart verifiera om det är möjligt att göra övergången. Av lite olika anledningar är jag för närvarande i behov av att köra Windows och var helt inställd på att behöva köpa en x86-dator.

Blev enormt positivt överraskad över att allt som behövs har fungerat direkt lysande på Windows 11 för ARM64 på en M3 Max körandes Parallels desktop (VM-lösning för att köra Windows under MacOS)! Det är specifikt utveckling av programvara i .NET med Visual Studio 2022 och Rider.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det bästa med x elite även om det inte sticker ut speciellt mycket på något annat än pris är att det sätter press på amd och intel, så vi får se mer utveckling och bättre priser kommande år. Får hoppas det blir bättre på Gpu marknaden med snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är väl exakt samma pris på instegsmodellen i Sverige: 1000USD * 1,25 * 10,6 = 13,25k SEK. Priset startar på 13,5k SEK här.

Nej, M3 air kostar 16000, för 13 får du förra generationens M2.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vi kommer säkert få se dem i NUC-liknande system, men de är inte alls avsedda för desktop.

Inte avsedda för desktop, det beror väl på. De fungerar i desktop med, och då behöver man ju inte längre ta hänsyn till batteritid.

Vad som M1-M3-arkitekturern vinner på är att minnet är tight integrerat med CPU, det finns inte långa ledningar att ta hänsyn till. Vilket leder til att kretskorten blir mindre. Så det finns ingen större anledning till att ha större skal än NUC-storlek eller kanske lite högre. Så att man kan expandera med expansinskort och sekundärminne (lagring).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Fast M3 i USA börjar väl på 1099 USD, det är M2 som börjar på 999 USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast M3 i USA börjar väl på 1099 USD, det är M2 som börjar på 999 USD.

Du kan plocka upp en M3 air idag för 999 på Amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Du kan plocka upp en M3 air idag för 999 på Amazon.

Jag kollade bara priserna på apples hemsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tack för förtydligandet!
Jag står fortfarande fast vid att det inte är en dyr dator i USA, vilket var ursprungliga påståendet. Och den kostar inte lika mycket i Sverige som var det andra påståendet.

16 lök för en 8GB/256GB konfiguration år 2024 är helt sinnessjukt i mitt tycke, så toppen att Qualcom utmanar med 16GB/1TB för samma peng, eller 32GB/1TB för någon tusenlapp till som i Yogan exempelvis.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

För professionell användning måste man självklart verifiera om det är möjligt att göra övergången. Av lite olika anledningar är jag för närvarande i behov av att köra Windows och var helt inställd på att behöva köpa en x86-dator.

Blev enormt positivt överraskad över att allt som behövs har fungerat direkt lysande på Windows 11 för ARM64 på en M3 Max körandes Parallels desktop (VM-lösning för att köra Windows under MacOS)! Det är specifikt utveckling av programvara i .NET med Visual Studio 2022 och Rider.

Går det inte att köra Windows 11 för ARM direkt på M3:an, dvs. utan Parallel?

Och en annorlunda relaterad fråga. Du som jobbar med utveckling, och förmodligen flera skärmar: Hur står sig M3 Max mot en 5600x/3070 med fyra skärmar?

Bifråga. Om den klarar fyra (externa) skärmar, gör den det med högre Hz också?
(Minst 120Hz. På en, några eller alla?)

(ovanstående ej spelrelaterat. Hz:en används i annat syfte.)

Permalänk
Medlem

Snapdragon X laptops på tok för dyrt…
Helhetsupplevelsen bättre på Mac på typ alla sätt.
Högtalare, skärm, batteritid, mjukvara, optimeringar, ekosystem.
Som laptop vinner Mac i typ allt. De skulle siktat in sig på typ 10tkr. Då hade det varit riktigt intressant.

Men fantastiskt bra för utvecklingen och konkurrensen på Windows sidan. Satsar de lika hårt på mjukvaran/integration som de gjort på hårdvaran för Snapdragon X chippet så är de kanske på dagens Apple-mjukvarunivå om typ 3-5 år.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jockos:

Fast detta, nu rätt långa sidospår, har väl ändå sin upprinnelse i ett påstående om: trots relativt högt pris var det ändå Apple som ökade sin försäljning mest under förra kvartalet. Vilket jag tycker ihop med att Snapdragon X laptops tydligen lyckades ta 20 % av totala PC-försäljningen första vecka (det är större än Apples marknadsandel på ~15 %!).

Som jag förstod din invändning var den: Apple säljer långt mer i NA för där kostar en Mac mycket mindre än här.

Dels får jag säga: jag kollade bara priset på Apples hemsida. De säljer fortfarande M2 MBA och det är den billigaste modellen som kostar i stort sett samma här som i NA. Gjorde en snabb check på Inet och Webhallen, deras mest populära MBA är just den billigaste M2-modellen, näst mest populär MBA är M3 med 16 GB RAM och 512 GB SSD.

Sättet Apple spikar sina priser för Mac, de sätts typ en gång och ändras aldrig, blev rätt trist för oss när det kommer till M3-serien då den lanserades i ett läge där SEK var väldigt låg i förhållande till USD. Så ja, M3 är tyvärr dyrare här än i NA.

Men oavsett. Mac:arna är relativt dyr då genomsnittligt pris på en laptop i världen tydligen är ~$680 medan genomsnittlig pris för en Mac är ~$1300.

Däremot är ju priset på Snapdragon X datorerna rätt "on-the-spot" givet att det är en ultrabook och deras snittpris är $1000 och givet de är bättre än Intel/AMD på egenskaper som typiskt är topp-prio för segmentet.

Det skrivet: vi lär ändå se billigare (som tyvärr också kommer betyda sämre skärmar, sämre chassi och generellt lägre nivå på känslan) Snapdragon X datorer framåt. För själva systemkretsen är otroligt kompakt, vilket förenklar en del, samt den verkar prismässigt konkurrenskraftig ställd mot likvärdiga kretsar från AMD/Intel.

Skrivet av AlexCooper:

Går det inte att köra Windows 11 för ARM direkt på M3:an, dvs. utan Parallel?

Och en annorlunda relaterad fråga. Du som jobbar med utveckling, och förmodligen flera skärmar: Hur står sig M3 Max mot en 5600x/3070 med fyra skärmar?

Bifråga. Om den klarar fyra (externa) skärmar, gör den det med högre Hz också?
(Minst 120Hz. På en, några eller alla?)

(ovanstående ej spelrelaterat. Hz:en används i annat syfte.)

Det går inte att köra Windows 11 direkt på M-serien, är flera saker som saknas för det.

Det går att ha fyra externa skärmar till M3 Max, till skillnad från Snapdragon X och M3 Pro som båda stödjer två externa skärmar.

Och det går att köra minst 120 Hz på alla i 4k, men det har en del restriktioner... Finns en HDMI-port, den stödjer 4k i 144 Hz. Från Thunderbolt-portarna verkar det bara gå att få 4k@60 Hz via USB-C till HDMI, vill man ha högre får man köra DP/USB-C på skärmsidan.

Redan Snapdragon X är rätt ordentligt mycket snabbare än en 5600X. Specifikt för programutveckling är M3 Max på en helt annan nivå, den är 40-50 % snabbare ST och ~2,5 gånger snabbare MT mot en 5600X (kompilering).

Både Snapdragon X och M-serien är extra bra, prestandamässigt, just för programutveckling ställd mot AMD/Intel, bryr man sig om prestanda måste man kolla sitt specifika fall då det varierar en del mella de olika fallen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har skaffat mig en Yoga 7x slim 32GB, själv är jag imponerad av hur smidigt den fungerar och mest att fläktarna knappt behöver gå samt rappheten den har.. exempelvis upp från viloläge går på direkten med visuell login etc, man är tillbaka där man var på nolltid och batteriet är exakt vad det var när man stängde skärmen (även om det var två dagar tidigare). Något som inte varit fallet på tidigare Windows laptops jag haft. Sen känns den generellt bara rapp och grym skärm och sådant också, trackpaden lämnar en del att önska men jag ogillar trackpads generellt, även apples..
Tror många som är negativa kommer ändra uppfattning när de får testa på ett exemplar på riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att plattformen verkar lovande. Som flera är inne på är jag lite överraskad över prisbilden, trodde det skulle komma även budgetmodeller men det kanske är en tidsfråga.

Jag avvaktar och ser hur det ser ut när Windows 10 når end of life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skrivet av joakim99:

Skrivet av jockos:

Tack för förtydligandet!
Jag står fortfarande fast vid att det inte är en dyr dator i USA, vilket var ursprungliga påståendet. Och den kostar inte lika mycket i Sverige som var det andra påståendet.

Jag tänkte bara lägga här i detta sidospår att Apple har en specialdeal med t.ex. Wallmart att sälja Macbook Air M1 för 699 dollars. Detta skulle jag nog säga är amerikanska instegsmodellen.

https://corporate.walmart.com/news/2024/03/15/walmart-brings-...
https://www.walmart.com/ip/Apple-MacBook-Air-13-3-inch-Laptop...

Från en vecka sedan ännu mer nedsatt: Starting today, select Walmart stores in the U.S. and Walmart.com will be selling the MacBook Air with the M1 chip at a bargain $649 price.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag tänkte bara lägga här i detta sidospår att Apple har en specialdeal med t.ex. Wallmart att sälja Macbook Air M1 för 699 dollars. Detta skulle jag nog säga är amerikanska instegsmodellen.

https://corporate.walmart.com/news/2024/03/15/walmart-brings-...
https://www.walmart.com/ip/Apple-MacBook-Air-13-3-inch-Laptop...

Från en vecka sedan ännu mer nedsatt: Starting today, select Walmart stores in the U.S. and Walmart.com will be selling the MacBook Air with the M1 chip at a bargain $649 price.

Går det räkna som instegsmodell när den är 4 år gammal, brukar väl vara billigaste varianten på aktuell generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Går det räkna som instegsmodell när den är 4 år gammal, brukar väl vara billigaste varianten på aktuell generation?

Eftersom Apple och Wallmart gjort någon form av deal med ”nylansering” av instegsmodell så skulle iaf jag tycka det. De har ju haft pressreleaser etc .

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför ni inte tog med tester för Apple silicon också det är väl nästa mer intressant än en intel laptop.

Jag tror också Windows kommer har mycket mer problem att gå över till ARM än Apple.

Jag en massa olika mjukvara idag och jag har endast en kvar som är native arm och det är en mycket gammal mjukvara. Så på Apple gick det ganska smidigt köpte en m1 Max.
Dessutom fungerar apples x86 konverter hyfsat

Jag har kört en del arm Windows via m1 emulgering och där strular det en jäkla massa

Permalänk
Medlem

Så länge Microsoft vägrar RSAT på windows on ARM så är det inte heller något alternativ i jobbet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@Yoshman Tack för svar och info!

Permalänk
Medlem

Hur är det med kylning? Blir den varm?
Enda anledningen till att jag kör Macbook Air är ju att den är helt tyst och sval.

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt övervägas vid framtida laptop köp.

Apple är ju oerhört svåra att slå om man enbart kollar på preatandan man får, men om man sedan jämför med prislappen så blir det mer intressant.

Nästa generation och när mjukvarans kompabilitet mognat än mer så kan det bli riktigt nice val om man vill ha windows/linux med rimlig hårdvara för pengarna.

Apple är oftast ett enkelt val för grym prestanda, men plånboken är inte lika glad. Nu har de ju iaf ökat ram till 16, men lagringen kostar forfarande brutalt mycket för att försöka få en att betala för deras cloud / extern lagring som är drygt.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78