PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Medlem

Testade för skojs skull att göra en deg med 70% hydrering av överbliven vassle från egengjord mozzarella. (Tyvärr ingen bild på skapelsen.) Brukar vara en succé i frallor men kan inte säga att jag märkte någon skillnad i smak eller egenskaper på pizzadegen. Kalljäst tre dygn. Kanske därför jag inte hört någon rekommendera eller förkasta det?

Tips på mjölk som är lätt att få tag på till osttillverkning? Bäst resultat har jag fått av Arlas ekologiska lantmjölk som är lågpastöriserad och icke-homogeniserad. Känner tyvärr ingen bonde som säljer färsk mjölk. Är ju svårt att få tag på annars med tanke på den hårda regleringen kring mjölkförsäljning.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Snusfri
Skrivet av BostonGurkan:

Testade för skojs skull att göra en deg med 70% hydrering av överbliven vassle från egengjord mozzarella. (Tyvärr ingen bild på skapelsen.) Brukar vara en succé i frallor men kan inte säga att jag märkte någon skillnad i smak eller egenskaper på pizzadegen. Kalljäst tre dygn. Kanske därför jag inte hört någon rekommendera eller förkasta det?

Tips på mjölk som är lätt att få tag på till osttillverkning? Bäst resultat har jag fått av Arlas ekologiska lantmjölk som är lågpastöriserad och icke-homogeniserad. Känner tyvärr ingen bonde som säljer färsk mjölk. Är ju svårt att få tag på annars med tanke på den hårda regleringen kring mjölkförsäljning.

Åsens Lantmjölk.
https://www.skanemejerier.se/produkt/asens-lantmjolk-gammalda...

Hälsinge Lantmjölk.
https://dellenmejeriet.nu/produkter/lantmjoelk-38-45/

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fasen så goda dem ser ut, hur förvarar du ugnen? Ser ut som du bor i lägenhet så man är ju alltid begränsad på yta

Låter den bara stå ute egentligen. Ingen Speciell förvaring. Som du ser på bilden har jag byggt som ett "bord" för den där den står, och jag låter den bara stå där i vått och torrt, sommar som vinter.

Nu med nya biscotti-stenen brukar jag flytta i den i och med att den är så mycket mer känslig mot fukt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Låter den bara stå ute egentligen. Ingen Speciell förvaring. Som du ser på bilden har jag byggt som ett "bord" för den där den står, och jag låter den bara stå där i vått och torrt, sommar som vinter.

Nu med nya biscotti-stenen brukar jag flytta i den i och med att den är så mycket mer känslig mot fukt.

Ah okej! Får se om jag kan övertyga sambon 😁 kör själv pizzastål... Så kan nog stå kvar där

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ett tips, Willys har San Marzano tomater nu för 23,90:-. Även deras ordinarie pris är det billigaste jag sett på San Marzano.

https://www.willys.se/produkt/San-Marzano-Tomater-101544438_S...

Permalänk
Medlem

Tröttnade på pizzabak och prövade göra en surdeg
Får se vad det är för innandöme imorgon när den svalnat...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

<Uppladdad bildlänk>
Tröttnade på pizzabak och prövade göra en surdeg
Får se vad det är för innandöme imorgon när den svalnat...

@Bozzeta
Ser bra ut

Så attans gott med ett välgjort bröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Bozzeta
Ser bra ut

Så attans gott med ett välgjort bröd.

Tack, prövade denna guide
https://www.theperfectloaf.com/beginners-sourdough-bread/

Men tog mig lite friheter med receptet dock då jag ogillar råg.
Surdeg köpte jag Kronjästs färdiga vetesurdeg som jag matade i två dagar för att komma igång eftersom det ska ta typ 10-14 dagar om man börjar från scratch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Tack, prövade denna guide
https://www.theperfectloaf.com/beginners-sourdough-bread/

Men tog mig lite friheter med receptet dock då jag ogillar råg.
Surdeg köpte jag Kronjästs färdiga vetesurdeg som jag matade i två dagar för att komma igång eftersom det ska ta typ 10-14 dagar om man börjar från scratch.

@Bozzeta

Tack för tipset, det ska vi kolla in

Permalänk
Medlem

Dagsjäst deg (4-5h) som blev helt OK, men jag upplever att åtminstone 24h kalljäst är vad som gäller.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Bozzeta

Tack för tipset, det ska vi kolla in

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exydia:

Dagsjäst deg (4-5h) som blev helt OK, men jag upplever att åtminstone 24h kalljäst är vad som gäller.
<Uppladdad bildlänk>

@Exydia
Vi brukar jäsa 48 timmar minst i kyl, blir kalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Exydia
Vi brukar jäsa 48 timmar minst i kyl, blir kalas.

Det gör verkligen stor skillnad! Var iväg i fjällen så hade tyvärr inte möjlighet att stoppa degen i kylskåpet, ölen tog upp mestadels av utrymmet.

Är det någon som fått bra deg av att långjäsa i rumstemperatur? Har inte vågat mig på mer än kanske 6 timmar.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Är det någon som fått bra deg av att långjäsa i rumstemperatur? Har inte vågat mig på mer än kanske 6 timmar.

Jag tycker det är poänglöst med vanlig jäst, för det blir knappt någon skillnad.
På 1kg mjöl behöver man inte mer än 0.2-0.30g jäst vid 21C rumstemp och 67% vatten.
Jag jäser mina 18-24h totalt (halva tiden bulk, halv bollning) i 20-21C.
Problemen börjar när man inte har AC och tempen fluktuerar över dagen.
Man kan skaffa sig en jäsbox eller vad det kallas som håller tempen.
Eller så gör man en Biga eller Poolish om man vill ha lite annan smak med kortare jästid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Intressant, 🙂👍

Permalänk
Officiell jultomte

Blev lite fina pizzor i helgen. 6h+48h kalljäst deg. Vanliga hushållsugnen med pizzastål duger än så länge hemma.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt spännande ut det där.
Nästa deg vi sätter så blir det att testa 80% via @Bozzeta senaste tips #20529588

@Moseby
Det såg riktigt gott ut, det hade jag betalat en slant för att få det framlagt så på en tallrik.
Topp..

Permalänk
Medlem

Börjat få lite snits på Ooni Volten nu, blir så mycket luftigare och godare kanter än i hemmaugnen samtidigt som de är krispiga på ytan. Kommer nog aldrig mer köpa en pizza här i stan…

Permalänk
Medlem

Kodan har fått följa med i bagageluckan på bilen under semestern. Lite dryga 250 mil i Sverige. 2 veckor och bara vänner. Kul grej att ha alltså.

Göteborg, Gotland, Halmstad, Stockholm, Arbrå, Sundsvall!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra mozzarella?

Permalänk
Medlem

Efter en sommar med Oonin så börjar jag få till stilen!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Brukar köra på den här, funkar utmärkt.

https://handla.ica.se/produkt/2101078

Permalänk
Medlem

Buffelmozzarella är det som gäller.

Osten ska skivas och dräneras på vätska.
Många gör misstaget att lägga på osten direkt och då ligger det en pöl med vätska när pizzan är bakad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacchus:

Skrivet av Bozzeta:

https://www.zeta.nu/app/uploads/2016/10/1825-Zeta-Mozzarella-Di-Bufala-100g-HR-1024x1019.jpg
Buffelmozzarella är det som gäller.

Osten ska skivas och dräneras på vätska.
Många gör misstaget att lägga på osten direkt och då ligger det en pöl med vätska när pizzan är bakad.

Buffelmozzarella är naturligtvis bäst och lyxigt men oftast kör jag med matlagningsmozzarellan (Mozzarella Cucina) i 400g block som är väldigt enkel att hantera och dessutom smälter väldigt jämnt och fint. Finns både från Galbani och Wernersson på de flesta stormarknader.

Jag har precis köpt en billig elpizzaugn, som ser ut som ett stort våffeljärn, från Ariete som jag tänkte testa hemma och undrar om det är någon annan här som har testat en sådan?
https://bagarenochkocken.se/koksmaskiner/smorgasgrillar/ariet...

Har en Ooni Pro på lantstället så det kommer bli spännande att jämföra vad en budgetugn för inomhusbruk kan göra.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Jag har precis köpt en billig elpizzaugn, som ser ut som ett stort våffeljärn, från Ariete som jag tänkte testa hemma och undrar om det är någon annan här som har testat en sådan?
https://bagarenochkocken.se/koksmaskiner/smorgasgrillar/ariet...

Jag har en sådan liggandes sedan 20 år, tror den hette Pizza Pronto från OBH Nordica.
Den brände bara sönder pizzan då och gick snabbt över till sten i ugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har en sådan liggandes sedan 20 år, tror den hette Pizza Pronto från OBH Nordica.
Den brände bara sönder pizzan då och gick snabbt över till sten i ugn.

Intressant, då får vi se om den här är lika kass. Jag har kört med både sten och stål i vanliga ugnen hemma på max (250C) men tycker det är alldeles för klen värme även om sten/stål värmt i en timme innan. Osten hinner koka och bli ett med tomatsåsen innan brödet blivit klart. Det var därför jag tänkte det var värt att chansa när de hade rea på den här "ugnen" för 900kr.

Återkommer med resultat när jag hunnit testa baka i helgen!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Återkommer med resultat när jag hunnit testa baka i helgen!

Det går säkert om man anpassar sig, men det var så jag vill baka pizza.
Ställ under köksfläkten för det kommer ryka när man öppnar.

Kör varmluft och grill i ugn. Kommer upp i över 300c.
Man ska inte sätta stenen högst upp i ugnen "som alla proffs" rekommenderar för det blir för varm ovantill, medan stenen inte får tillräcklig värme från botten.
Så här ser mina ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det går säkert om man anpassar sig, men det var så jag vill baka pizza.
Ställ under köksfläkten för det kommer ryka när man öppnar.

Kör varmluft och grill i ugn. Kommer upp i över 300c.
Man ska inte sätta stenen högst upp i ugnen "som alla proffs" rekommenderar för det blir för varm ovantill, medan stenen inte får tillräcklig värme från botten.
Så här ser mina ut

Wow, ser riktigt bra ut! Tack för tipset, ska prova ha stenen längst ned och köra varmluft och grill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag testbakat i Arieten och den var inte hemsk men inte heller toppen. Kvalitetsmässigt så är maskinen relativt välbyggd utan att kännas direkt gedigen.

Förutom maskinen så får man med en värdelös liten manual och en tvådelad "pizzaspade" i metall. Manualen innehåller massa onödiga varningar och ytterst knapp info om hur ugnen fungerar och hur den ska göras ren.

Maskinen har två reglage, en ratt för temperatur 1-5 och en ratt med en timer som endast fungerar som en gammal äggklocka. Timern är inte kopplad till avstängning eller något annat(!). Temperaturen 1-5 förklaras inte i manualen så jag fick googla mig fram till att 5:an motsvarar ca 400 grader efter att den varit på i 15 min.

Jag hade lite ont om tid i fredags men hann sätta en poolish som jag bakade ut till deg ett par timmar innan middagen på lördagen och fick sen varmjäsa en timme. Inte en optimal degboll på något sätt men ok för att kunna testa. Testpizzan blev en Margarita med San Marzano-tomater, basilika och vanlig mozzarella som jag lät rinna av och rev i bitar för det var det som fanns i lokala butiken.

Efter att maskinen varit på en kvart på max värme (5:an) så förde jag över pizzan med plåt bitarna och det fungerade bättre än jag trott. Enkelt att lyfta och positionera pizzan och ser är det bara att dra isär dem åt varsitt håll.

Efter 4 minuter så blev resultatet som synes ovan. Jag kikade ett par gånger under tiden men då var kanterna för bleka.

Som synes så är slutresultatet sådär, åtminstone om man är van med en riktig ugn men det här är ju inte en riktig ugn heller utan det är ett våffeljärn som identifierar sig som en pizzaugn och därför bara kostar 900kr och inte 7 papp.

Bästa med pizzan var botten faktiskt, krispigt på utsidan, mjukt inuti och överlag bra gräddad underifrån faktiskt. Men problemet är att när det tar 4min att få till en bra botten så går ovansidan åt skogen där värmen är både för svag för att få fin färg på kanterna men tillräckligt stark för att koka ihop tomatsås och ost till en smet. Även om tomatsås och ost var lite hopkokta så måste jag säga att jag gjort betydligt sämre pizzor hemma i vanliga ugnen och att den var god.

Vem är då denna produkt avsedd för? Jag kan tänka mig att om man har begränsad budget och en vanlig ugn hemma som inte klarar 300 grader så man kan använda en pizzasten så kan detta vara ett alternativ. Sen måste jag säga att det var ganska bekvämt att ha den på spishällen i den höjden och den var enkelt att få på och ta av pizzan.

Så mitt slutbetyg blir 3/5 på totalen och då har jag det låga priset i åtanke och att pizzan även om den inte var perfekt så var den ändå god.

Visa signatur