Lagring-Crucial P3 4 TB prisvärd?

Permalänk
Medlem

Lagring-Crucial P3 4 TB prisvärd?

Hej!

Snabb fråga, är den värd pengarna? PCIe gen 3 är ju beprövat och behöver man något snabbare? Är ju skönt att ha mycket lagring när det är många som fotar.

https://www.amazon.se/-/en/Crucial-PCIe-NVMe-3500MB-CT4000P3S...

Mvh Nicklas

Rubrik smått justerad. // MOD
Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Själv håller jag mig borta från Crucial, har dåliga erfarenheter av Crucial P2 som fryser, och jag är inte ensam. Sök på "Crucial P2 freeze". De kan naturligtvis ha löst det med P3, men jag hade inte chansat.

"behöver man något snabbare?"

Ditt behov är omöjligt att bedöma för oss som inte känner dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Som ovan nämnt är det svårt för oss att avgöra dina behov, men generellt - för de allra flesta spelar interfacet i verkligheten väldigt liten roll, även om det är kul med höga siffror och benchmark-resultat.
De allra största vinsterna med en SSD har du redan med en hyfsad SATA-variant, är du väl inne på NVME och PCIE så är skillnaderna ännu mindre.

P3 har dock ingen egen cache, vilket är en större nackdel än vilken version av PCIE den använder.
Sen om det verkligen spelar någon roll för din användning är en annan femma.

Bra pris är det i alla fall, sen om det passar ändamålet är frågan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

P3 har dock ingen egen cache, vilket är en större nackdel än vilken version av PCIE den använder.

Vad är nackdelarna med att ha en nvme som inte har egen cache, om man tänkt använda den för spel?
Jag har en P3 Plus 2TB och har märkt att när jag laddar ner spel från Steam som är ca 45gb+ så håller den inte en stabil nedladdningshastighet på ca 100mb/s konstant, utan den går ner och upp hela tiden.

Är det pga den inte har egen cache?

Inte för att det påverkar mig så värst mycket, det tar kanske några minuter extra att ladda ner stora spel jämfört med min andra disk som är en Samsung med cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Som ovan nämnt är det svårt för oss att avgöra dina behov, men generellt - för de allra flesta spelar interfacet i verkligheten väldigt liten roll, även om det är kul med höga siffror och benchmark-resultat.
De allra största vinsterna med en SSD har du redan med en hyfsad SATA-variant, är du väl inne på NVME och PCIE så är skillnaderna ännu mindre.

Bra pris är det i alla fall, sen om det passar ändamålet är frågan.

Okej! Inget eget cache, får kolla upp det här. Det visste jag inget om.:) Tackar.

Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur du använder din disk. Crucial har extremt låg hållbarhet ("endurance") jämförelsevis, och lämpar sig inte alls för arbetslaster där man skriver mycket till dem. Nu är det ju långt ifrån alla som gör det, dock, så att ha den för att installera spel osv på är helt ok.

Priset är helt okej, men för inte allför mycket mer (3499:-) kan du t.ex. köpa WD SN850X 4TB från Inet som är en rejält mycket bättre enhet på samtliga parametrar: https://www.inet.se/produkt/4305453/wd-black-sn850x-4tb-gen-4
Mycket snabb, uthållig, och har överlag goda omdömen. Jag har flera, och de fungerar ypperligt.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS