Utlåst från min Facebook - Vägrar skicka SMS kod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är väl ett utmärkt tillfälle att vänja sig av från drogen Facebook!

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte Facebook användes så mycket längre. Trodde det mer eller mindre dog ut för tio år sedan. Hoppade av tåget runt 2008 för egen del.
Men de borde väl ha någon svensk support man kan ringa till som hjälper till?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Detta har hänt även mig!

För cirka 5 dagar sedan blev jag hackad på Facebook. Vaknade av att jag fick meddelande i stil om att "Ditt konto har låst p.g.a. misstänksam aktivitet". Sambon kunde då se att någon gått in och ändrat min profilbild till något opassande.

Jag gick då genast in och tryckte att jag ville låsa upp mitt konto. Fick (vad jag minns) ändra lösenord m.m. Samt fick verifiera via min alternativa e-postadress. Gick samtidigt in och ändrade lösenord på mina e-postadresser samt la in "dubbel tvåfaktorsautentsiering".

Nu är status dock att när jag skriver in mitt (nya) lösenord på Facebook och försöker logga in så behöver jag vid en "säkerhetskontroll" få en "bekräftelsekod" skickat till min telefon. Jag får då följande meddelande:

För många SMS-koder
Du har begärt för många SMS-koder. Du måste vänta 24 timmar innan du kan få en ny kod.

Jag har dock väntat i över 24 timmar och detta två gånger (kanske cirka 26 timmar respektive gång). Men får ändå ovan meddelande.

Vad råder ni mig att göra? Ska jag fortsätta vänta "längre" tid än vad jag gjort?

Tack för hjälpen!

Permalänk

Om nån annan hittar denna tråd så kan jag informera om att den kod som är skickad till din telefon efter att du har valt ett nytt lösenord skulle i själva verket komma ifrån min Google 2-faktors authenticator!

Väntade tåligt på ett sms...

Alltså efter denna text: ange en kod för inloggningsgodkännande...

Permalänk

FB vägrar skicka SMS kod - testa detta!

Det var några år sedan jag var inne här på forumet (hade tappat bort lösen och användarnamn). Hoppas att detta kanske kan lösa problemet. Mitt fb konto blev hackat för några år sedan och jag kom inte in. Om jag minns rätt så skapade jag ett nytt konto med nickname som var knutet till mitt kontant mobilnummer. Därifrån kunde jag utifrån kolla in mitt gamla konto och det såg ok ut.
Sedan gick det (miracle!) att logga in på det gamla kontot med mobilnumret som var knutet till kontantkortet. Jag ändrade lösenordet och uppgav kontantkortsnumret som de skickar en kod till. Jag vet att det låter trixit men det var ungefär så jag gjorde. När jag var väl inne på mitt gamla konto så fixade jag så att jag kunde använda en kodskapare för varje inloggning. Sedan dess har det fungerat.

Mer information.
Permalänk
Skrivet av stefabolous:

Det var några år sedan jag var inne här på forumet (hade tappat bort lösen och användarnamn). Hoppas att detta kanske kan lösa problemet. Mitt fb konto blev hackat för några år sedan och jag kom inte in. Om jag minns rätt så skapade jag ett nytt konto med nickname som var knutet till mitt kontant mobilnummer. Därifrån kunde jag utifrån kolla in mitt gamla konto och det såg ok ut.
Sedan gick det (miracle!) att logga in på det gamla kontot med mobilnumret som var knutet till kontantkortet. Jag ändrade lösenordet och uppgav kontantkortsnumret som de skickar en kod till. Jag vet att det låter trixit men det var ungefär så jag gjorde. När jag var väl inne på mitt gamla konto så fixade jag så att jag kunde använda en kodskapare för varje inloggning. Sedan dess har det fungerat.

Kan du beskriva detta lite närmare?

"Nickname"? Om jag heter "Kalle Andersson", ska jag då kalla mig "Anders Karlsson"?

Jag måste väl också skriva in en ny mailadress och fejkat födelsedadum?

Men telefonnumret ska vara detsamma? kan jag använda min vanliga telefon eller måste jag skaffa ett falskt telefonabbonemang?

Vad händer om Facebook upptäcker att "Kalle Andersson"och "Anders Karlsson" har samma telefonnummer och då förmodar att "Kalle Andersson"och "Anders Karlsson" är samma person. kan de då stänga ned båda kontona?

jag har just nu problem med inloggningen, vilket jag beskrivit i en annan tråd.
Den där idiotiska tvåstegsgfaktureringen ställer till problem. jag får ingen kod till min mobil och kan därför inte logga in.

Permalänk

Med nickname menar jag nytt fb konto i annat namn. På det kontot hade jag ett annat mobilnummer som var knutet till ett kontantkort.
Jag antar att jag hade en ny mailadress och/kanske annat födelsedatum. För annars fungerar inte registreringen av ett nytt fb konto. Minns knappt det här eftersom jag inte använder varken det fb kontot, mailadressen eller mobilnummret.
Under den här tiden som jag fixade med det här så hade jag kontaktat supporten på fb. Kommunikationen var på engelska och som det står nedan. Hoppas det kan vara till någon hjälp.
“Hi,

Thanks for contacting us. It looks like we couldn't confirm your identity from what you sent. To help you with your account, we'll need you to send a photo or scan of something from our ID list that confirms your identity:

https://www.facebook.com/help/159096464162185/?ref=CR

You can help us confirm your identity in one of two ways:

- Send a photo or scan of one item from group one like a drivers license, passport or official name change paperwork

or

- Send a photo or scan of two different items from group two like a magazine subscription and a school ID or a bank statement and a membership ID

There are also a few things you can try to get back into your account on your own:

- Log in from a computer or phone you’ve used to log into Facebook before.
- Turn off private browsing or incognito mode in your browser.
- Request a new login approval code. To learn how to do this, please visit the Help Center:

https://www.facebook.com/help/132694786861712/?ref=cr

We hope to hear from you soon so we can help you get back into your account.

Best,

Sam Anderson”

Allt det här sammantaget kanske gjorde att jag fick tillbaka mitt gamla fb konto. Minns bara att det gick åt en massa tid. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av stefabolous:

Med nickname menar jag nytt fb konto i annat namn. På det kontot hade jag ett annat mobilnummer som var knutet till ett kontantkort.
Jag antar att jag hade en ny mailadress och/kanske annat födelsedatum. För annars fungerar inte registreringen av ett nytt fb konto. Minns knappt det här eftersom jag inte använder varken det fb kontot, mailadressen eller mobilnummret.
Under den här tiden som jag fixade med det här så hade jag kontaktat supporten på fb. Kommunikationen var på engelska och som det står nedan. Hoppas det kan vara till någon hjälp.
“Hi,

Thanks for contacting us. It looks like we couldn't confirm your identity from what you sent. To help you with your account, we'll need you to send a photo or scan of something from our ID list that confirms your identity:

https://www.facebook.com/help/159096464162185/?ref=CR

You can help us confirm your identity in one of two ways:

- Send a photo or scan of one item from group one like a drivers license, passport or official name change paperwork

or

- Send a photo or scan of two different items from group two like a magazine subscription and a school ID or a bank statement and a membership ID

There are also a few things you can try to get back into your account on your own:

- Log in from a computer or phone you’ve used to log into Facebook before.
- Turn off private browsing or incognito mode in your browser.
- Request a new login approval code. To learn how to do this, please visit the Help Center:

https://www.facebook.com/help/132694786861712/?ref=cr

We hope to hear from you soon so we can help you get back into your account.

Best,

Sam Anderson”

Allt det här sammantaget kanske gjorde att jag fick tillbaka mitt gamla fb konto. Minns bara att det gick åt en massa tid. Lycka till!

Tack för information.

Tyvärr verkar det ganska krångligt. Namn och födelsedatum kan jag väl byta, mailadresser har jag två av, tyvärr båda i samma namn förutom då själva mailkontona men det där med telefonen är knepigare. Jag tänker inte slänga några pengar på ytterligare en mobiltelefon och ytterligare ett mobilabonnemang bara för att kunna komma in på hopplösa Facebook.

Tyvärr måste jag erkänna att Facebooks "hjälpcenter" inte är någon "hjälp" alls, snarare tvärtom.

I fyra dagar har jag nu tjafsat med detta. Problemet är att det bara blir en enda rundgång. Jag har gjort proceduren med körkort fyra gånger, ändrat lösenord flera gånger men till slut så kommer jag hela tiden fram till den sida där den djävulska tvåfaktorsautentiseringen slår till.

jag får meddelandet att en kod skickats till "Windows PC" vad de nu menar med det. jag har inget mailprogram på datorn utan en gmailadress.

Då är alternativet att få en kod sänd till TELEFONEN. Vilket inte fungerar!

Inget fel heller på telefonen då andra meddelanden går fram utan problem.

Det är ungefär som om man tappar bort nycklarna till bilen och när man begär hjälp från någon firma som har möjlighet att kunna lösa problemet svarar: "Ta upp din nyckel och lås upp bilen". Idiotiskt!

Jag kontaktade en kompis till mig som försökte hjälpa till med inloggning men det körde också fast.

Det mest intressanta med det var att samma kompis hörde av sig idag och meddelade att min sida hade försvunnit!

I hans "Vänlista" hade min bild försvunnit, det fanns bara en länk. När han klickade på länken så stod det ett meddelande om att sidan inte var tillgänglig för närvarande och de kunde bero på att den ansvarige för sidan kan ha begränsat den till en liten grupp människor eller så. Han påpekade också att han kollat en hockeysida på Facebook där vi båda brukar skriva inlägg och alla mina inlägg var borta!

Så jag börjar undra om sidan blivit hackad?

Så vad gör jag nu?

Kan jag skapa en ny sida i eget namn eller måste jag dribbla med falska namn och uppgifter.

Jag vet att Facebook-vänner som fått sina sidor hackade har "kommit" tillbaka med nya sidor under samma namn. Men jag vet inte om de skrivit andra födelsedatum, mailadresser och telefonnummer.

Inte heller går det att anmäla att en sida blivit hackad på Facebook. det verkar som om man måste vara inloggad för att kunna göra det.

Personligen kan jag tänka mig att byta till något annat socialt media. Men alternativen är ju så usla.

Ett par sidor jag testat var väldigt "amerikanska" och verkade handla om människor som predikade för de redan frälsta. men vill man nå ut med något, t.ex. i en debatt om upplägget på seriesystemet i ishockey då MÅSTE man ut på Facebook.

Jag minns att jag på en av dessa alternativ till Facebook lade upp en sida om ett relativt känt rockband. Efter en månad hade jag inte fått en enda kommentar.

Så jag vet inte hur jag ska kunna lösa dessa problem, om de nu går att lösa. Alla förslag är välkomna!

Permalänk
Medlem

Att de skickar en kod till windows pc har inget med mejl att göra.

Du eller den som har hackat ditt konto har förmodligen varit inloggad på FB via en windows app och det är i den koden/meddelandet bör dycka upp.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Att de skickar en kod till windows pc har inget med mejl att göra.

Du eller den som har hackat ditt konto har förmodligen varit inloggad på FB via en windows app och det är i den koden/meddelandet bör dycka upp.

Jag har alltid loggat in från min dator. Enda gången jag försökt logga in med telefonen var när jag upptäckte att jag inte kunde komma åt min Facebooksida.

I sådana fall är det en eventuell hackare som använt någon sorts "app".

Hur som helst, när jag då anger telefonen som annat alternativ så händer inget.

Så vad gör jag?

Kan jag skapa en ny Facebook-sida utan att bli avstängd för att jag har två konton?