Permalänk
Medlem

Felkopplat. Kan jag pajjat CPUn

trångt som fan i lådan. Svårt o se. Råkade koppla extra CPU-kontakten till vanlig PCI-e på nätagget. CPU-diod lyser. Upptäkte felet och kopplade rätt. CPU.diod lyser fortsatt. Kan jag ha pajat CPUn nu?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

trångt som fan i lådan. Svårt o se. Råkade koppla extra CPU-kontakten till vanlig PCI-e på nätagget. CPU-diod lyser. Upptäkte felet och kopplade rätt. CPU.diod lyser fortsatt. Kan jag ha pajat CPUn nu?

Du menar i kabeländan som sitter in i nätaggregatet?
I många fall så används de uttagen på ett nätaggregat för både PCI-e och EPS (CPU kontakt), då de innehåller i stort sett samma kablar, för det är ju den andra ändan där det skiljer, det vill säga den ändan som kopplas in i grafikkortet eller moderkortet.
Är det ett nätaggregat av lite bättre kvalitet så bör de ha valt kontakter som inte passar ifall det inte ska gå. Det var mer vanligt i början när modulära nätaggregat var nytt där man kunde få uttag där man kunde sätta kablarna fel, de har förhoppningsvis lärt sig sedan dess.

Vad har du för nätaggregat?

Är det ett nytt bygge? kan ju vara enkelt så att du har fått en trasig CPU.

Permalänk
Medlem

Hejsan. Svårt att svara på?
Fungerade allt innan men inte efter så kan du ha skadat cpu eller moderkortet.

Vilken cpu och moderkort gäller de?
Vilken psu använde du?

Många psu har samma utgångar men olika kablar till PCIe 6+2 och 4+4 till cpu.

Svårt att svara på frågan då vi har för lite info.
Normalt så ska psu bryta direkt den upptäcker ett fel och har man tur så klarar sig allt.

Mvh Thomas

Vilken kabel använde du?

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Moderkortet är B450 GAMING PRO CARBON AC. Du tror man kan ha pajat det med alltså?

Nätagg är Corsair rm750x v2. Trång låda med massa kablar och nätagget går inte dra ut bakåt, så jag tog en tång för att dra ut dom för att få plats med 1 till PCI-e kabel pga nytt grafikkort. Ser att porten längst ut på nätagget är markerat som cpu och kopplingslontakten som går till CPU ser ej lika ut

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Provade för att utesluta att stoppa tillbaka gamla grafikkortet och testatde med båda PCI-e kablarna och då lyser ram-dioden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mkt jag kan ha pajat med denna lilla miss. Har inte tid att felsöka idag. Får börja med att testa ny cpu imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Nätagg är Corsair rm750x v2.

Det nätagget har fyra 8-pinkontakter som går att använda till både PCIe och CPU, så det ska inte spela någon roll vilken kontakt du använt på nätagget så länge som du använt rätt kablar.

Så att datorn inte fungerar beror troligtvis på något annat, t.ex. att moderkortet har för gammalt BIOS för CPUn eller något strul med minnena vilket är rätt vanligt på de äldre AM4-moderkorten. Du kan testa att köra med t.ex. bara en RAM-sticka och se om den går igång då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Moderkortet är B450 GAMING PRO CARBON AC. Du tror man kan ha pajat det med alltså?

Nätagg är Corsair rm750x v2. Trång låda med massa kablar och nätagget går inte dra ut bakåt, så jag tog en tång för att dra ut dom för att få plats med 1 till PCI-e kabel pga nytt grafikkort. Ser att porten längst ut på nätagget är markerat som cpu och kopplingslontakten som går till CPU ser ej lika ut

Ser att du fått svar på att det ska fungera med alla fyra anslutningar på psu, alla 8 pin ser ut att fungera till cpu och PCIe, kablarna skiljer sig då cpu har fyra 12v och fyra jord, medans PCIe har tre 12v och 5 jord.

Har du använt rätt kabel till cpu och att det är rätt kabel till psu så ska allt vara lungt.
Så du inte tagit en kabel från något annat aggregat eller bara köpt en som ser rätt ut så ska inget ha fått sönder.

Vi behöver mer info,
Fungerade datorn innan du monterade nya grafikkort?
Är grafikkort den ända ändringen du gjort eller har du monterat en till cpu kabel förutom grafikkort med extra kabel?

Använde du alla fyra uttagen på psu nu? (8pin)

Att datorn startar och håller sig igång tyder på att det inte blivit någon kortslutning pga av fel kabel och det nätaggregat ska stänga av direkt det kortsluta.
Prova att ta kort den extra cpu kabeln då den inte behövs i det här läget när du felsöker.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

jag byter grafikkort och lade till en ny pci-e kabel då nya grafikkortet krävde 2st. Då är alltså grafikkortet eller pci-e kabeln paj och har pajat datorn då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

jag byter grafikkort och lade till en ny pci-e kabel då nya grafikkortet krävde 2st. Då är alltså grafikkortet eller pci-e kabeln paj och har pajat datorn då.

Pci-e-kabel du fick med det agget?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Update: Bytte ut båda PCI-e kablarna, men det gav ingen skillnad. Eftersom den larmar för ram provade jag att ta ut alla 4 modulerna och bytte till 1 annan och då starta datorn! Kan den e samband med gpu bytet blivit känslig och börjat bugga pga 4 moduler ???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu kopplat in endast 2 av dom gamla rammodulerna och det nya grafikkortet och det funkar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Bosse78 Har du uteslutande använt kablar som du fick med agget?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Bosse78 Har du uteslutande använt kablar som du fick med agget?

dom 2 första var köpta separat slevade corsair orginal kablar varav ena användes till gamla gpu. Har haft kostiga problem förut på andra datorer när jag haft 4 moduler så jag tror på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok efter att jag laddat default setup så kommer jag inte in i windows. gick in i bios och ändrade från CSM till UEFI och nu bootar inte datorn alls igen. Förstår mig ej på detta Zzz. Ger mig för idag,,,,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att jag tidigare kört UEFI men nu funkar bara CSM som blir auto efter BIOS reset. Så for jag ändrar till UEFI vägrar datorn att boota. Vad kan detta bero på ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jag är ganska säker på att jag tidigare kört UEFI men nu funkar bara CSM som blir auto efter BIOS reset. Så for jag ändrar till UEFI vägrar datorn att boota. Vad kan detta bero på ?

Vilken Windows-version kör du?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vilken Windows-version kör du?

Asså den POSTar inte ens när jag ställer in UEFI

Nu försöker jag att installera om windows 11 men det går inte! eftersom datorn nu inte uppfyller kraven för win 11! vilket jag antar beror på att jag kör CSM! Så hur ska jag komma vidare!

Edit: Kom vidare med win 11 installationen genom att lägga in beta bios (senaste officiella bios var från 2022)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter 100 clear cmos och tillbaka till 1 ramsticka några ggr fungerar nu datorn med alla delar i. Är dock rätt övertygad om att det är nått fel på moderkortet och att 4 ramstickor inte fungerar 100%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Efter 100 clear cmos och tillbaka till 1 ramsticka några ggr fungerar nu datorn med alla delar i. Är dock rätt övertygad om att det är nått fel på moderkortet och att 4 ramstickor inte fungerar 100%.

Tror inte du pajat något, mitt senaste bygge var också riktigt kinkigt med både ram och gpu. Till sist fick jag ordning på det och sen dess har det rullat på helt utan problem

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att öka spänningen för ram när du kör med fyra stickor ram. Var ligger den på nu?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Kan vara värt att öka spänningen för ram när du kör med fyra stickor ram. Var ligger den på nu?

standard inställning för xmp. Kommer inte peta på datorn förens det verkligen behövs!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

standard inställning för xmp. Kommer inte peta på datorn förens det verkligen behövs!

Standard för xmp är ingen garanti att det räcker för fyra stickor, snarare två.

Skulle testat att lägga på lite till. På två av de burkar jag byggt på slutet så har de inte varit stabila utan höjd spänning med mer än två stickor.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Och när det gäller RAM, har du köpt 2st 2-pack av samma modell, eller 1st 4-pack med RAM-moduler? Om du köpte 2st 2-pack kan det vara värt att testa/säkerställa att du har minnen från samma par (det ser du på klisterlappen på modulerna vilka som har samma serienr) i samma kanaler, dvs slot 1 och 3/2 och 4.

Som någon skrev skulle jag dra upp RAM-volten typ två steg från XMP-profilen också. Jag kör mina i ~1.362v istället för 1.35v som är vad XMP ger dem, och har inte haft några problem alls med RAM, och de når max ~44c under lång belastning med flera dagars uptime.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bosse78:

Skrivet av OC&Burn:

Standard för xmp är ingen garanti att det räcker för fyra stickor, snarare två.

Skulle testat att lägga på lite till. På två av de burkar jag byggt på slutet så har de inte varit stabila utan höjd spänning med mer än två stickor.

Skrivet av aMp:

Och när det gäller RAM, har du köpt 2st 2-pack av samma modell, eller 1st 4-pack med RAM-moduler? Om du köpte 2st 2-pack kan det vara värt att testa/säkerställa att du har minnen från samma par (det ser du på klisterlappen på modulerna vilka som har samma serienr) i samma kanaler, dvs slot 1 och 3/2 och 4.

Som någon skrev skulle jag dra upp RAM-volten typ två steg från XMP-profilen också. Jag kör mina i ~1.362v istället för 1.35v som är vad XMP ger dem, och har inte haft några problem alls med RAM, och de når max ~44c under lång belastning med flera dagars uptime.

Det är viktigt att vara med på vad som garanteras och vad som är beroenden när det kommer till minnesprofiler.

Minnesstickornas hastigheter och timings är garanterade för stickor som säljs i samma kitt, är det två olika kitt så är det oftast ok men mer tur att det funkar. Det är värre med äldre och större system, t ex X79 och Quad-channel är svårare att få igång än ett tvåkanals Ryzen Zen 3-system.

Att stickorna klarar hastigheten är en grej, men moderkortet ska klara t ex 4 stickor (en uppsjö B450 brädor och framförallt B350 var snålt route:ade). Placera stickorna i matchande slots längst väg bort från CPU för att få korrekt terminerade DIMM-kanaler. Dvs, varannan slot med start längst bort från CPU.

CPU:n har även en minneskontroller, och AMD testar ju den så gott det går, men oftast brukar lite snabbare XMP-profiler vara snabbare än samma CPU-generations snabbaste officiella stödda hastighet.

Tycker det låter som att @Bosse78 bör börja med att felsöka huruvida någon av kanalerna är ur funktion eller om det bara är vajsning i minnesöverklockning.

Start är en sticka i vardera slot utan XMP igång. Testa alla stickor var för sig sen i en fungerande slot för att säkerställa att alla stickor är ok. Kör sedan stickorna parvis i gissningsvis de kitt som är köpta (dvs matchande serienummer).

Sedan kan man börja fundera på att testa paren var för sig med XMP eller om man går på utan XMP i alla slots (matchande stickor).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin