Permalänk
Medlem

Skillnad på dessa minneskort?

Hej,

jag har två minneskort som ser väldigt lika ut, det enda som skiljer dem åt förutom storleken är att det står V30 på det ena. Tanken är att ett av dem ska sitta i en DJI Mini 3.

Vad är skillnaden mellan dem och vilken är bäst lämpad för användning i drönaren?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ingen skillnad på hastighet, 16 GB-kortet är bara lite äldre. "V30" är en nyare benämning på samma sak som UHS 3 (vad 3:an under storleken betyder).

Källa: https://www.kingston.com/en/blog/personal-storage/memory-card...

Permalänk
Medlem

Den som har V30 på sig är klassad att klara 30MB/s kontinuerlig skrivning av data. Det kortet med lägre kapacitet har inte den klassningen och garanterar således inte att den klarar det.
Nu tror jag inte DJI Mini 3 kommer nå ens i närheten av det vid video men det skadar ju inte att just det kortet med högre kapacitet också är det kortet som har klassningen V30, så jag hade använt det.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonii:

Den som har V30 på sig är klassad att klara 30MB/s kontinuerlig skrivning av data. Det kortet med lägre kapacitet har inte den klassningen och garanterar således inte att den klarar det.
Nu tror jag inte DJI Mini 3 kommer nå ens i närheten av det vid video men det skadar ju inte att just det kortet med högre kapacitet också är det kortet som har klassningen V30, så jag hade använt det.

Rätta mig om jag har fel, men är inte UHS Speed Class 3 precis samma sak, att man garanterar en skrivhastighet på minst 30 MB/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rätta mig om jag har fel, men är inte UHS Speed Class 3 precis samma sak, att man garanterar en skrivhastighet på minst 30 MB/s?

Läser man på kingstons hemsida om dom olika märkningarna så finns det en liten skillnad:
"The Video Speed Class is unique because it’s capable of utilising both the UHS-I and UHS-II bus interfaces. V6 to V90 speed class memory cards can use the UHS-II bus interface, but the UHS-I bus interface can only support V6 to V30 speed class memory cards."

Jag tror dock att i sammanhanget för TS så är det antagligen lite skitsamma för just skrivhastighetens skull.