Permalänk
Medlem

Skäggtrimmer som rakar nära?

Hej hej,

Behöver lite råd. Just nu har jag en skäggtrimmer som jag köpte för 3-4 år sedan, kostade väl 6-700kr, funkar bra att köra 3mm. Har även använt den för att trimma till kanterna vid kinderna samt på halsen. Men jag upplever att den inte rakar jättenära huden när man bara kör med bladet utan längdtillbehör.

Skulle behöva en mindre trimmer som klipper nära huden som jag kan använda för precision vid kinderna och nacken, som klipper så nära huden som möjligt. Vill inte använda rakhyvel då jag lätt får röda prickar och irritation av det.

Vad skulle ni rekommendera? Max 1000kr helst billigare om det finns något bra.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Provat OneBlade?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Provat OneBlade?

Det är en utav dom jag kollat på faktiskt, men har läst så mycket negativt om den också, att man får dra många gånger för att den ska ta osv.

Men den kanske är bra? Finns ju mycket bra recensioner också.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Skulle behöva en mindre trimmer som klipper nära huden som jag kan använda för precision vid kinderna och nacken, som klipper så nära huden som möjligt. Vill inte använda rakhyvel då jag lätt får röda prickar och irritation av det.

Angående detta, jag vill bara flika in och berätta att rakhyvlar skapar mindre skador på hårets struktur är rakapparater. Vid "hyvling" under rätt förhållanden blir snittet rakt och det är idealt om det ligger nära huden. En rakapparat kan bara "tugga" av hårstrån och lämnar dem som en buket med döda grenar. Mikroskåp observationer...

Jag började fundera om krämen inte är den rätta för dig, eller om det hyvlas i fel riktning. Bakterier, fett och skadat hår är ju det sista man vill ha i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Det är en utav dom jag kollat på faktiskt, men har läst så mycket negativt om den också, att man får dra många gånger för att den ska ta osv.

Jag har en oneblade och hade inte köpt en idag. Ganska usel och precis som du nämner så får man dra många gånger och alltid något hårstrå kvar. Blir ett riktigt projekt att raka sig med den.

Jag har inga direkta förslag men vet att det finns några rakapparater nu med utbytbara rakhuvuden. En sån är nog mer framtidssäker om den håller i övrigt.

Permalänk

Trimmar inte så ofta, men brukar vända på maskinen för att raka närmare, så alltså inte med plattan mot huden, utan motsatta delen

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Vill inte använda rakhyvel då jag lätt får röda prickar och irritation av det.

Bara dubbelkollar:
Har du provat med en riktig säkerhetsrakhyvel som tar enkla rakblad? Jag hade jätteproblem med rakning tills jag för en massa år sedan bytte bort Gilletteprylarna och färdigt raklödder mot riktiga (och skarpa!) rakblad tillsammans med vanlig mild tvål. Jag har haft goda erfarenheter med blad från Feather (deras Hi-Stainless-serie).

I övrigt har jag inga bra tips; en vanlig trimmer kommer på grund av sin utformning ha svårt att komma riktigt nära huden med klipparna.

Permalänk
Medlem

Min killgissning är att om du ska ha en maskin så ska du leta efter sådana som marknadsförs som rakapparat, inte trimmer.

De trimmers jag har läst spec för säger som minst 0,3 mm och det var omöjligt att hitta i någorlunda lokal butik när min gamla trimmer hade havererat, så jag köpte en specad till 0,5 mm. Och den lämnar definitivt lite kvar.

För huvudet gav jag sedan upp och köpte en rakapparat modell biljardbollsputs med hela-handen-grepp, en sådan där med fem roterande huvuden. Då blir det inte mycket kvar.

Märks det att jag bryr mig så lite som möjligt om rakning? Det hindrar inte att jag surar över att de stora märkena bara tycks sälja slit-och-släng-produkter med outbytbart batteri.

Permalänk
Medlem

Fråga din frisör vilka de föredrar? De har ändå testat ett gäng.

Här kan du hitta inspiration på "riktiga" trimmers istället för de vibrerande ljudmonstren som Elgiganten o NetOnNet säljer:
https://frisorgrossisten.com/77-trimmers

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har använt Moser li pro mini i ca 10 år nu, supernöjd med den. Den ska klippa ner till 0.4mm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Min killgissning är att om du ska ha en maskin så ska du leta efter sådana som marknadsförs som rakapparat, inte trimmer.

De trimmers jag har läst spec för säger som minst 0,3 mm och det var omöjligt att hitta i någorlunda lokal butik när min gamla trimmer hade havererat, så jag köpte en specad till 0,5 mm. Och den lämnar definitivt lite kvar.

För huvudet gav jag sedan upp och köpte en rakapparat modell biljardbollsputs med hela-handen-grepp, en sådan där med fem roterande huvuden. Då blir det inte mycket kvar.

Märks det att jag bryr mig så lite som möjligt om rakning? Det hindrar inte att jag surar över att de stora märkena bara tycks sälja slit-och-släng-produkter med outbytbart batteri.

This!
Jag har en trimmer och en rakapparat. Båda används vid samma raktillfälle för de gör ganska olika jobb.

Har även två säkerhetshyvlar sedan nå årtionde. De är grejt - jämte andra hyvlar.
Men ibland orkar man inte kladda med raklödder helt enkelt 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Den är bra, men dyra blad. Man blir verkligen len som en bebis i ansiktet.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bara dubbelkollar:
Har du provat med en riktig säkerhetsrakhyvel som tar enkla rakblad? Jag hade jätteproblem med rakning tills jag för en massa år sedan bytte bort Gilletteprylarna och färdigt raklödder mot riktiga (och skarpa!) rakblad tillsammans med vanlig mild tvål. Jag har haft goda erfarenheter med blad från Feather (deras Hi-Stainless-serie).

I övrigt har jag inga bra tips; en vanlig trimmer kommer på grund av sin utformning ha svårt att komma riktigt nära huden med klipparna.

Jag har provat ett längre tag med sådan samt sån där raktvål. För mig, like kasst som vilken gilette som helst. Tar inte så bra, eller för bra, blir aldrig nöjd då när man drar handen över huden så känner man att det är en massa stubb kvar, så då blir det att man kör femtioelva gånger till och skadar huden och börjar blöda. Funderar om vaxa av hakan/halsen är enklare, billigare och mindre skador av det

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Jag har provat ett längre tag med sådan samt sån där raktvål. För mig, like kasst som vilken gilette som helst. Tar inte så bra, eller för bra, blir aldrig nöjd då när man drar handen över huden så känner man att det är en massa stubb kvar, så då blir det att man kör femtioelva gånger till och skadar huden och börjar blöda. Funderar om vaxa av hakan/halsen är enklare, billigare och mindre skador av det

Är det ens fysiskt möjligt att inte känna stubben utan att kapa stråna under hudytan, med garanterat inväxta hårstrån som följd? Låter som felaktiga förväntningar på vad rakning kan åstadkomma. Eller så har jag gjort fel hela livet. 🙄

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det ens fysiskt möjligt att inte känna stubben utan att kapa stråna under hudytan, med garanterat inväxta hårstrån som följd? Låter som felaktiga förväntningar på vad rakning kan åstadkomma. Eller så har jag gjort fel hela livet. 🙄

Självklart blir det inväxta skitstubb till följd, för jag blir aldrig nöjd, och är "stubbigt" här å där.
Sedan så får jag aldrig till en snygg renrakning, nyrakad så ser det ut som jag har "17 o'clock shade".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jag har en oneblade pro sen ungefär ett år tillbaka och är faktiskt supernöjd. funkar på alla områden på kroppen och finns en massa olika huvuden som är bra till olika saker

Men smaken är ju verkligen som baken.
Det finns ju några ovan som inte är nöjda så det spelar nog helt roll på utformningar av ansiktet.

Jag har lite leverfläckar runt halsen och med rakhyvel så började dom blöda varje gång och med en vanlig rakapparat så naggade den ibland några av dom och hade svårt att få tag i skägget som växte runt.

Men rakar en oneblade pro riktigt nära som du är ute efter? Njaa det tycker jag kanske inte och man blir verkligen inte len som med hyvel.

Permalänk
Medlem

En klassisk rakapparat eller rakhyvel är förmodligen det enda som kommer funka. En skäggtrimmer är inte gjord för att raka nära huden och jag har inte stött på en enda trimmer som rakar närmre än kanske 0,5 mm.

Har haft skägg sen 2011. Har känslig hud som lätt blir irriterad. Min kombo är en Moser skäggtrimmer kombinerat med en gilette rakhyvel för hals och kinder. För att klippa kanter tar jag av trimmerns kam och vänder på den. "Skär" sen en jämn kant.

Köpte en oneblade för att testa. Den är ok för att klippa fjun på öronen och småhår. Men jag hade inte köpt en sån idag. Rakhyveln är överlägsen. Har även testat säkerhetshyvel men det funkar inte så bra med känslig hud.

Några andra tips när jag ändå är igång.
- Använd Alunblock för att stoppa blödningar och lugna huden.
- Nivea raklödder och Nivea aftershave balm är bra för dem med känslig hud.
- Raka alltid medhårs! Rakning mothårs blir eventuellt närmre huden. Men det leder garanterat till inflammerade hårsäckar och irritation.
- Var inte så jävla snål. Byt rakblad åtminstone var fjärde vecka om du rakar dig varje dag. Bladet är slitet och det gör skada även om det "ser ok ut".

Permalänk
Medlem

Wahl Cordless Detailer är enligt mig den bästa på marknaden. Går att hitta för runt 1000 kr, speciellt om du är villig att importera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Jag köpte en för några år sedan för 349kr typ. Inte rört varken min gilette hyvel eller min dyra säkerhetshyvel sedan dess. Oneblade gör brutalt bra jobb på en minut utan varken röda prickar eller behöva raklödder och liknande. Köp!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Jag köpte en för några år sedan för 349kr typ. Inte rört varken min gilette hyvel eller min dyra säkerhetshyvel sedan dess. Oneblade gör brutalt bra jobb på en minut utan varken röda prickar eller behöva raklödder och liknande. Köp!

Oneblade funkar skitbra för mig också, men har polare som tycker den är helt värdelös.

Tror det är en fråga om hur grov/styv skäggväxt man har. Viker sig skäggstråna funkar det inte.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@SwedZi Vilken körde du till slut? Också funderat på en OneBlade men även kollat på dessa:

https://www.osfrisorartikler.se/andis-slimliner-pro-li-t-blad...

https://www.salontotal.se/produkt/moser-chromini-pro-2-1591-t...

Första ska vara rätt så populär men vet inte så mycket om den andra.

Permalänk
Medlem

Oneblade tycker jag är rena skräpet. Irriterar mig som fan och rakar urdåligt, får raka flera gånger på samma område osv.

Permalänk
Medlem

Kör en Merkur 34C med rakblad från japan. Så jäkla vassa så du får lära dig men de håller länge och du får en rakning som blir riktigt bra.

Kör min Oneblade på 4mm och renrakar halsen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

https://www.apohem.se/hudvard/rakning-harborttagning/hartrimm...

kör en sån, lämnar lite stubb bara, kör direkt med rakbladet mot huden utan plastbitarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Oneblade tycker jag är rena skräpet. Irriterar mig som fan och rakar urdåligt, får raka flera gånger på samma område osv.

Tycker lite det samma.
Kan inte ens trimma runt öronen utan att behöva pressa hela nästan igenom skallen för att ta några strån, eller nacken som ser ut som en buske för det inte "biter" varesig på torrt eller blött hår.
Ta skägget med det, funkar, typ kanske att dra bort längre skäggstrån, men att få "rent" så blir det att gå över till en bic.