Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Spelutvecklare varnar för Intel-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Pja, glad man inte hoppade på tåget utan stannade på 12900K.

Hur är det nu, all publicitet är bra publicitet 😅

Men positivt med upplysningar för de som faktiskt inte vet och följer nyheterna.

Skrivet av esafesa:

Känns som 12900K ökar i värde nu!

Skrivet av Häxprocess:

Tror nog jag sitter med min 12900k ett bra tag till 😅

Nja, vill man ha en "riktig" CPU är det 10900k som gäller.
https://www.youtube.com/watch?v=6O5XGVaPDZo&t=266s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Jag blir inte klok på detta problem. Om det verkligen var så stort problem borde det vara massvis med människor som har problemet.

Känns som det blåses upp lite väl mycket. Inte ens när 7800X3D professorer brann upp pratades så länge om det.

Det är ju en del skillnad i hur de två problemen artar sig, dock.
Alla med 13000/14000 som inte är i lägsta segmentet har ju processorer som just nu drar på för hög spänning och får kislet att tappa kvalitet med tiden. Men det betyder ju inte att alla kommer få problem med det varken nu eller någonsin, bara att risken att få problem är högre, och kommer vara förhöjd resten av processorns liv, ffa för de som använt dem mycket vid höga effektgränser.

Med X3D-problemet där så var det ju till synes mera binärt. Antingen funkar processorn bra, eller så brinner den upp våldsamt. Vad jag vet så var väl de processorer som inte brann felfria sedan, och är därmed felfria i dagsläget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle:

Jag har Intel core i5 13600K och jag får stora temp rörelser i spel, ca 55-95c och ibland har det nått 100c, sådär har jag aldrig haft det förut, har bra chassit och cpu kylare, även cpu usage är ganska hög i spel, förut har det varit ca 5-20% nu plötsligt 20-70%

jag har dock inga crash eller hack/lag men är orolig för tempen, ska jag testa byta kylpasta? tror ni det här har och göra med ''intels problem'' ?<Uppladdad bildlänk>

Ibland har det stått röda siffror på 100c där och några Ja på röda siffror

har du z chipset behöver du undervolta för att få ner tempen, med bibehållen prestanda.

Men det ska inte vara några problem att den kommer upp i 100, men när den väl gör det så klockar den ner sig lite för att inte gå över och då förlorar man lite prestanda

Permalänk
Inaktiv

Så hur vet man om man är 'drabbad' eller gäller det alla prollar across the board? Har 12900k. Eller gäller det bara 13-serien?

Kör 100% CPU load i Unreal Engine med +1TB RAM-användning, datorn gråter sig till sömns varje natt. Bör jag vara orolig?

edit: Jaha det stod i toppen av artikeln, "13 och 14-serien". Hade missat att det släpps 14-serien... living under a rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357757:

Så hur vet man om man är 'drabbad' eller gäller det alla prollar across the board? Har 12900k. Eller gäller det bara 13-serien?

Kör 100% CPU load i Unreal Engine med +1TB RAM-användning, datorn gråter sig till sömns varje natt. Bör jag vara orolig?

Det verkar enbart handla om 13:e och 14:e generationen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Så här kör jag min 13900k, i spel ligger cpun runt ~50c och i fullload ~80c
Jag kör custom vattenkylning 3x360 rads.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon357757:

edit: Jaha det stod i toppen av artikeln, "13 och 14-serien". Hade missat att det släpps 14-serien... living under a rock

https://www.reddit.com/r/intel/comments/1edhm93/raptor_lake_d...

Läs där, där har du all fakta. Verkar inte vara någon digerdöd det är frågan om.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad jag sett så är det bara Alderon Games som gått ut med deras spel kraschar.
Får lite känsla av att då är det problem hos dom, inte mer allmänt.

Självklart så ska inte sådana här problem få förekomma, men det känns som att något är mer galet hos dem, annars skulle vi se fler speltillverkare gå ut med att dem har stora problem.

Flera som har problem men inte alla som lagt till sådan där felmeddelande ruta. Vet Fortnite har problem oxå , de har skrivit på deras sida.

Fortnite support

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ajajaj vad det här skadar Intels rykte. Intel har ju varit det givna valet för en stabil dator, att de halkade efter i prestanda var ändå inte så farligt, men det här är katastrof...

Blir att bygga AMD för första gången sedan Thunderbird nästa gång då

Alla utvecklare får en dipp förr eller senare. Hade varit värre om det drabbat AMD som har betydligt mindre marknadsandelar, främst för att jag alltid hejar på underdogen av konkurrensskäl

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag blir inte klok på detta problem. Om det verkligen var så stort problem borde det vara massvis med människor som har problemet.

Känns som det blåses upp lite väl mycket. Inte ens när 7800X3D professorer brann upp pratades så länge om det.

Med det sagt vill jag inte säga att Intel hanterat det bra. De har varit väldigt långsamma och tysta och låtit det fortsätta.

Jag tycker 12000 serien var bra. Har själv en 12400F i en dator. Men 13 och 14 serien känns som de bara tryckte på mer och mer kräm istället för att förbättra effektiviteten. Får se vad de har att erbjuda framöver men jag är det nye imponerad av något intel gjort sedan 12000 serien.

Du har i princip besvarat din egen fråga. Skillnaden mellan brinnande 7800X3D och Intels degraderande CPU:er är just i hur det hanterats. AMD var snabba på bollen och rullade ut en fix så fort de listat ut vad som var problemet. Intel har däremot försökt och skylla ifrån sig åt alla möjliga håll, sopa det under mattan och det var egentligen först när datacenterkunder började skicka sina failure rates till Level1Techs och GN som det blev lite eld i baken på Intel, flera månader efter att problemet börjat uppmärksammas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nja, vill man ha en "riktig" CPU är det 10900k som gäller.
https://www.youtube.com/watch?v=6O5XGVaPDZo&t=266s

När jag behöver riktig CPU kör jag maskin med M68K

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

https://i.imgur.com/lxHVipD.jpeg

https://i.imgur.com/1jOuiTo.jpeg

https://i.imgur.com/2DayUvM.jpeg

Så här kör jag min 13900k, i spel ligger cpun runt ~50c och i fullload ~80c
Jag kör custom vattenkylning 3x360 rads.

@Ragnarok
Det är mikrokodalgoritm i cpu som resulterar i felaktiga spänningsförfrågningar till processorn.

Permalänk
Skribent
Skrivet av THB:

Vad jag sett så är det bara Alderon Games som gått ut med deras spel kraschar.
Får lite känsla av att då är det problem hos dom, inte mer allmänt.

Självklart så ska inte sådana här problem få förekomma, men det känns som att något är mer galet hos dem, annars skulle vi se fler speltillverkare gå ut med att dem har stora problem.

Epic Games verkar dock ha förvarnat sedan rätt långt tillbaka nu om att UE-relaterade krascher har en direkt korrelation med Intel-problematiken som varit på tapeten på senare tid.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Än så länge inga problem på min 13600k, går den hädan inom sin livstid får jag en ny att köra vidare på. 🤷 Är ett tag kvar tills uppgradering.

Har dock kört med lite mer konservativa effektuttag sen dag ett.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Sedan när har Intel varit stabilare än AMD?
Jag är inget fanboy av någon men helt ärligt om du inte har bevis för detta sluta sprida lögner.
Att din magkänsla säger det bevisar inget utan visa bevis på detta eller sluta sprida felaktig information.

Har ju varit allmänt känt i Ryzens ungdom att det var rätt mycket problem. Blundar man för det är man nog lite naiv.

Kan för övrigt tillägga att detta även kan drabba "nya" processorer. D.v.s de som inte varit i bruk under lång tid. Dock har detta varit med moderkort tillverkares bajs-bios som sätter helt fel värde out of the box.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Har ju varit allmänt känt i Ryzens ungdom att det var rätt mycket problem. Blundar man för det är man nog lite naiv.

Kan för övrigt tillägga att detta även kan drabba "nya" processorer. D.v.s de som inte varit i bruk under lång tid. Dock har detta varit med moderkort tillverkares bajs-bios som sätter helt fel värde out of the box.

Jo och det var 2017-2018 blir lite skevt att presentera att Intel är stabilare idag kontra något som lanserades för 7 år sedan när Intel faktiskt har haft mer problem senaste 2 åren.
Så nej jag tycker inte att det duger som svar tyvärr, bara för att någon gjorde en bra produkt en gång i tiden så behöver det ju inte per automatik betyda att den alltid är bra.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Yatagarasu:

Epic Games verkar dock ha förvarnat sedan rätt långt tillbaka nu om att UE-relaterade krascher har en direkt korrelation med Intel-problematiken som varit på tapeten på senare tid.

Intressant.

Håller fullt med om att problemen beror på Intels 13-14th gen CPU'er, iaf till en viss del.
Gräver man vidare, bortom "Intel suger, Hahahaha" posts så verkar de som att 99% är UE5 + Intel 13/14tth.

Så något är inte som det ska där.

Sedan, åter igen, försöker inte skydda Intel här som vissa kan tror.
Det är några mer hundar som ligger begravna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kanske har jag räddats av undervoltning och relativt stramt inställd effektgräns på min 13700K. Men är nu ändå restriktiv med att belasta datorn hårt i väntan på nytt bios. Har inte märkt problem än men spelar inte heller på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Håller fullt med om att problemen beror på Intels 13-14th gen CPU'er, iaf till en viss del.
Gräver man vidare, bortom "Intel suger, Hahahaha" posts så verkar de som att 99% är UE5 + Intel 13/14tth.

Så något är inte som det ska där.

Det har ju dock även varit stora problem på serversidan (ffa spelservrar som kör 14900K för bättre enkeltrådsprestanda), med siffror från 25% drabbade processorer till vissa som påstår i princip 100% drabbade. Oavsett vilket så tycks det vara en hög procentandel och långt mer än säg 1-2%.

Första videon som pratade om detta var väl denna med Wendell:

Så problem för normala användare är förhoppningsvis inte jättevanligt ännu (och med mikrokodsfixen kanske det aldrig blir det), men det är definitivt inte så enkelt att problemet är Intel + UE5.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag är inget fanboy av någon men helt ärligt om du inte har bevis för detta sluta sprida lögner.
Att din magkänsla säger det bevisar inget utan visa bevis på detta eller sluta sprida felaktig information.

Under många år ansågs Intel-processorer vara det säkrare och mer stabila valet, särskilt under Core 2 Duo och tidiga Core i-serien (i5, i7). Detta berodde på Intels starka marknadsandel, vilket ledde till bättre optimering och kompatibilitet med spel och hårdvara. Intel hade också övertag i enkeltrådad prestanda, viktigt för många äldre spel.

AMD hade länge svårt att matcha Intels prestanda och stabilitet. Phenom-processorer hade tekniska problem, och Bulldozer-arkitekturen (2011) levde inte upp till förväntningarna och hade problem med strömförbrukning och värme.

Sedan 2017 har AMD:s Ryzen-processorer gjort stora framsteg, och skillnaderna mellan AMD och Intel har jämnats ut. Idag beror valet mer på individuella behov och budget.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör fortfarande 10900K fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Rätt så nöjd med att jag hoppade över till AMD, med ett 7800X3D, förra månaden.
Snacka om att "Dodge a Bullet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Men lägg ner bara. Min åsikt är min åsikt, din åsikt är din åsikt. Jag sprider inga lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Allvarligt på vilket sätt när endast ett spel utfärdar en varning.

Då det aldrig hänt tidigare av vad jag vet, det blir lite av ett slag i ansiktet när det så direkt pekar ut orsaken.

Det är ett spel nu, hur det blir framöver? Återstår att se...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Under många år ansågs Intel-processorer vara det säkrare och mer stabila valet, särskilt under Core 2 Duo och tidiga Core i-serien (i5, i7). Detta berodde på Intels starka marknadsandel, vilket ledde till bättre optimering och kompatibilitet med spel och hårdvara. Intel hade också övertag i enkeltrådad prestanda, viktigt för många äldre spel.

AMD hade länge svårt att matcha Intels prestanda och stabilitet. Phenom-processorer hade tekniska problem, och Bulldozer-arkitekturen (2011) levde inte upp till förväntningarna och hade problem med strömförbrukning och värme.

Sedan 2017 har AMD:s Ryzen-processorer gjort stora framsteg, och skillnaderna mellan AMD och Intel har jämnats ut. Idag beror valet mer på individuella behov och budget.

Jag är fullt medveten om allt detta, har hängt här ganska aktivt sedan tidigt 2000 tal, hade ett annat konto innan detta som försvann.

Men mitt problem med det tidigare inlägget är att det presenteras som fakta att Intel är go to när det gäller stabilitet och inte en individs åsikt.
Någon stackare kanske tror på denna åsikt, när båda i själva verket har varit ungefär lika stabila sedan sent 2017 eller AMD har faktiskt varit stabilare med tanke på att Intel lanserade 13gen 2022.

Och att säga att man ska köpa Intel idag för att Core 2 Duo var både snabbare stabilare när det händer så sjukt mycket i tech branschen är ju bara blåögt.
Lite som att rekommendera en Nokia telefon idag för att dom var bäst under samma era som Core 2 Duo vilket jag hoppas att ingen gör.

Fanboys förstör så mycket istället för att faktiskt titta på fakta och dra en riktig slutsats, har ingen förståelse alls för hur folk kan skydda ett märke in i graven när detta märke aldrig har gjort något för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande hur många i tråden som verkar tro att det är påhittat, påverkansoperation, etc. Intel har ju släppt ett uttalande där de bekräftar och en påstådd ”fix”. Vad är det de fixar om något problem inte existerar? 😅

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av anon343854:

@Ragnarok
Det är mikrokodalgoritm i cpu som resulterar i felaktiga spänningsförfrågningar till processorn.

Jag har flashat alla "Intel ME Consumer Firmware" till z790 som Intel har släppt. Det har för mig aldrig varit ett problem. 5.8ghz max volt 1.355v ca 80c (vid stresstest) min 13900kf var ibland de första som kom till Sverige. Den har gått överklockad sedan dess. Först på ett Asus hero, innam jag bytte till Apex (för att kunna köra minnet på 8200).

Just nu har jag Intel ME Consumer Firmware version 16.1.32.2418 inga problem med den heller.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Jag har flashat alla "Intel ME Consumer Firmware" till z790 som Intel har släppt. Det har för mig aldrig varit ett problem. 5.8ghz max volt 1.355v ca 80c (vid stresstest) min 13900kf var ibland de första som kom till Sverige. Den har gått överklockad sedan dess. Först på ett Asus hero, innam jag bytte till Apex (för att kunna köra minnet på 8200).

Just nu har jag Intel ME Consumer Firmware version 16.1.32.2418 inga problem med den heller.

Tvivlar på att du kollat tex transients och annat i realtid dvs millisekunder, i flera timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag är fullt medveten om allt detta, har hängt här ganska aktivt sedan tidigt 2000 tal, hade ett annat konto innan detta som försvann.

Men mitt problem med det tidigare inlägget är att det presenteras som fakta att Intel är go to när det gäller stabilitet och inte en individs åsikt.
Någon stackare kanske tror på denna åsikt, när båda i själva verket har varit ungefär lika stabila sedan sent 2017 eller AMD har faktiskt varit stabilare med tanke på att Intel lanserade 13gen 2022.

Och att säga att man ska köpa Intel idag för att Core 2 Duo var både snabbare stabilare när det händer så sjukt mycket i tech branschen är ju bara blåögt.
Lite som att rekommendera en Nokia telefon idag för att dom var bäst under samma era som Core 2 Duo vilket jag hoppas att ingen gör.

Fanboys förstör så mycket istället för att faktiskt titta på fakta och dra en riktig slutsats, har ingen förståelse alls för hur folk kan skydda ett märke in i graven när detta märke aldrig har gjort något för dig.

Så länge de är tydliga med att det är deras egen åsikt så har iaf inte jag något problem med det. En åsikt ska man inte tolka som fakta även om den ibland kan stämma överens med fakta någon gång. Enda som är fakta är att personen har den åsikten