Tangentbord utan åäö går det att få till åäö ändå?

Permalänk
Medlem

Tangentbord utan åäö går det att få till åäö ändå?

Hej!

Kikar på ett tangentbord som dock är utan åäö. Min fundering är om det går att få till dom på tangenterna utan bokstäver?

Tangentbordet ja kikat på är detta:
https://amzn.eu/d/0bZ939wd

Någon som vet om det går att få till eller är det kört?

Med vänlig hälsning, Jocke

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt, det beror på vilken keymap som är laddad i operativsystemet. Antar du kör svensk tangentbordslayout nu, kopplar du in det där tangentbordet kommer å,ä,ö hamna på samma positioner som de är nu, operativsystemet vet förstås inte vilka tecken som är tryckta på tangentbordet.

Sannolikt går det att få tag i keycaps med nordisk teckenuppsättning till det där tangentbordet för ett rimligt pris också, om du skulle vilja ha det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ja. Vad som står på tangenterna är irrelevant. Inmatningsspråket i operativsystemet styr det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Varför just det tangentbordet istället för ett med keycaps för nordiska? Är det för AZERTY layouten så är det ju bara att flytta runt knapparna på ditt befintliga tangentbord

https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/872194/ch...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Hej!

Kikar på ett tangentbord som dock är utan åäö. Min fundering är om det går att få till dom på tangenterna utan bokstäver?

Tangentbordet ja kikat på är detta:
https://amzn.eu/d/0bZ939wd

Någon som vet om det går att få till eller är det kört?

Med vänlig hälsning, Jocke

AZERTY?

Det kommer ju vara mer än bara å,ä,ö som kommer att vara fel.

Tittar man aldrig på tangentbordet, så är det i sig inga problem, då fungerar ju tom ett tangentbord utan några tecken alls.

Permalänk
Medlem

Så allt kommer vara som tidigare bara att det inte står åäö på tangenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Japps! (om du kontrollerar att du har svenska som inmatningsspråk i windows)
Men även specialtecknen är ju trycka på tangenterna, och sitter inte alltid på samma plats som på engelska. Så det kan hända att du får leta lite om du behöver nån riktigt ovanlig symbol..

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Japps! (om du kontrollerar att du har svenska som inmatningsspråk i windows)
Men även specialtecknen är ju trycka på tangenterna, och sitter inte alltid på samma plats som på engelska. Så det kan hända att du får leta lite om du behöver nån riktigt ovanlig symbol..

Okej ja men de låter ju bra😊 menar få ett o samma tangentbord för typ 1/4 av priset man själv skull få lov o betala från andra ställen för just det bordet. Kanske EVGA säljer nordisk tangenterna lösa eller fixar det åt en

Permalänk
Skrivet av Ghuntax:

Okej ja men de låter ju bra😊 menar få ett o samma tangentbord för typ 1/4 av priset man själv skull få lov o betala från andra ställen för just det bordet. Kanske EVGA säljer nordisk tangenterna lösa eller fixar det åt en

du lär få ge det du sparar för en extra uppsättning tangenter om du äns kan hitta kompatibla till det.

speciellt Nordic tangenter brukar desutom vara extra dyra dessutom iom att det bara är typ 3 länder i hela världen som använder dessa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ajo annars får man bara använda de som sitter.

Såg det är azerty layout. Visst går det att byta till qwerty i windows?

Permalänk
Skrivet av Ghuntax:

Ajo annars får man bara använda de som sitter.

Såg det är azerty layout. Visst går det att byta till qwerty i windows?

det ska fungera men kan bli lite förvirrande att leta efter något specialtecken man sällan använder som inte sitter på samma ställe mellan layouterna.

iaf jag har typ koll på var bokstäverna och vanliga tecken för meningsbyggnad sitter men en bunt specialtäcken jag sällan använder men händer måste jag kolla på tangenterna för att hitta.

t.ex. £ $ € som jag använder ibland om än väldigt sällan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ghuntax:

Njää.
Ganska många bokstäver på det där tangentbordet har ju en annan layout än svenska. De kan du säkert byta plats på fysiskt genom att plocka bort tangenterna och sätta dit på annan plats så att de stämmer med en qwerty-layout.
Men ja, slash, snabelA, brackets, procent (och några till) kommer också byta plats med svensk layout i windows. Så ett gäng specialtecken kommer fortsätta vara på fel ställe.

Själv hade jag nog tyckt det där var rätt jobbigt.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp!

En sista grej: går det att byta från azerty till qwerty i Windows för tangentbordet?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Ghuntax:

En sista grej: går det att byta från azerty till qwerty i Windows för tangentbordet?

Väljer du svenska får du qwerty automatiskt. De förtrycka bokstäverna och symbolerna är endast en visuell guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Vad som står på tangenterna spelar som sagt ingen roll, kör du med svensk tangentbordslayout i Windows så blir det qwerty oavsett.

När du trycker på t.ex. Q på tangentbordet så skickas inte ett Q till datorn utan en s.k. "scancode" som t.ex. säger att den andra tangenten på den tredje raden trycktes ner. Sen är det upp till OS:et att tolka vad den koden betyder baserat på vilken tangentbordslayout som används.

Skillnaden mellan ett azerty- och ett qwerty-tangentbord är med andra ord kosmetisk, rent elektroniskt skickas samma signal oavsett om den första bokstaven är ett Q eller ett A.

Permalänk
Medlem

I Windows 10 navigerar du till `Settings` > `Time & Language` > `Language`.

Under Preferred languages så har du ditt aktuella språk, i mitt fall "English (Sweden)".
Klicka på ditt primära språk och välj `Options`, en ny sida visas och längst ned ser du keyboard.
Där kan du lägga till fler tangentbordslayouter för språk med QWERTY/AZERTY.

Om du använder flera tangentboard-layouts som mig så kan du växla mellan dem med knappkombinationen `Win+Space`. Jag växlar så hemma och på jobbdatorer.
ENG-SWE när jag ska skriva svenska en längre stund och kommer använda åäö.
ENG-US INTL när jag programmerar och vill ha lättare tillgång till exempelvis []{}/\'".

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla dom grymma svaren!!