Googles vikbara Pixel 9 kommer till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Kostar som mina 9 senaste telefoner ihop, minst.

Jag blev lite nyfiken och tänkte kolla tillbaka på alla mobiltelefoner jag någonsin haft och vad de har kostat:

2000: Nokia 3210: 2000
~2003: Någon Ericsson: ~2000
~2006: Någon motorola flip: ~2000
~2010: Sony Ericsson Xperia X10 Mini pro, gratis
~2012 Någon Samsung smartphone: ~3000
~2014 Någon Samsung smartphone: gratis
2016 LG G5: 3990
byte av batteri 150
2022 Motorala G100: 3490

Totalt 8st mobiler på 24 år: 16630 sek

Och jag har rundat av priserna jag är osäker på uppåt.

Har aldrig köpt telefon på avbetalning och dyrt abonnemang utan har alltid haft typ det billigaste teleabonnemanget som fyllt mina behov.

Så ditt påstående känns helt rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag har inte ens ägt 9 telefoner i mitt liv

Tja, jag började med en Ericsson GH 198(begagnad, nångång ~1996) så kanske jag har lite försprång.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag har inte ens ägt 9 telefoner i mitt liv

Jag vet inte ens vad en telefon är...

...och andra off-topic saker man kan säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Ingen mobil borde ens kosta hälften av denna

Ser inte poängen med varför det inte kan finnas dyra nischprodukter till högre pris. Ingen tvingar dig att köpa. Man får vad man betalar för helt enkelt. Vill man inte betala, ja då köper man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ser inte poängen med varför det inte kan finnas dyra nischprodukter till högre pris. Ingen tvingar dig att köpa. Man får vad man betalar för helt enkelt. Vill man inte betala, ja då köper man inte.

För det ökar priset för varje segment under denna, vilket vi har sett över många år nu med vanliga iPhone och Galaxy S serien. Bättre vore att inte acceptera dessa sinnessjuka prishöjningar tech företag som Nvidia och många andra gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

För det ökar priset för varje segment under denna, vilket vi har sett över många år nu med vanliga iPhone och Galaxy S serien. Bättre vore att inte acceptera dessa sinnessjuka prishöjningar tech företag som Nvidia och många andra gör.

Aldrig någonsin har det funnits så bra och billiga telefoner som nu. Du kan köpa en riktigt vass lur för 3000-4000 spänn. Att det finns bättre telefoner som kostar mycket att ta fram är något annat.

Du får massor av funktionalitet i din budgetlur för 3-4k som aldrig ens hade uppfunnits om det inte vore för att folk var intresserade av och köpte det senaste och dyraste.

Snarare än att dyra telefoner drar med sig priserna på de billiga så har de gamla segmenten hållit sig stadiga medans man lagt på ytterligare ett lager lyx ovanpå.

Om jag köper produkt X för 10k och någon sedan lanserar produkt Y för 100k så har inte produkt X blivit sämre på något annat sätt än relativt det dyraste som finns. Hade produkt Y för 100k aldrig lanserats så hade du ju varit kanonnöjd med produkt X...

Sen kostade en iphone 4 599 USD exklusive skatt vid lansering. Med inflation är det idag ca 800 USD ex skatt. Lägg därtill att svenska kronan just nu är svag, högre skatt på elektronik etc i Sverige så är vi inte många spänn ifrån en iphone 15 för ca 9500.

Det är som att någon från 1805 dyker upp och klagar på att man inte längre får en hel gård för en tjugolapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Aldrig någonsin har det funnits så bra och billiga telefoner som nu. Du kan köpa en riktigt vass lur för 3000-4000 spänn. Att det finns bättre telefoner som kostar mycket att ta fram är något annat.

Du får massor av funktionalitet i din budgetlur för 3-4k som aldrig ens hade uppfunnits om det inte vore för att folk var intresserade av och köpte det senaste och dyraste.

Snarare än att dyra telefoner drar med sig priserna på de billiga så har de gamla segmenten hållit sig stadiga medans man lagt på ytterligare ett lager lyx ovanpå.

Om jag köper produkt X för 10k och någon sedan lanserar produkt Y för 100k så har inte produkt X blivit sämre på något annat sätt än relativt det dyraste som finns. Hade produkt Y för 100k aldrig lanserats så hade du ju varit kanonnöjd med produkt X...

Sen kostade en iphone 4 599 USD exklusive skatt vid lansering. Med inflation är det idag ca 800 USD ex skatt. Lägg därtill att svenska kronan just nu är svag, högre skatt på elektronik etc i Sverige så är vi inte många spänn ifrån en iphone 15 för ca 9500.

Det är som att någon från 1805 dyker upp och klagar på att man inte längre får en hel gård för en tjugolapp.

Dock så stämmer inte det idag. Faktum är att för flera år sen kunde man införskaffa sig toppmodellen av en mobil/elektronik för ett rimligt pris utan kompromiss. Vare sig det finns mobiler för billigare med kompromisser eller inte har inget med detta faktum att göra, det har alltid funnits och det är upp till var och en om man är nöjd med en mobil i lägre till mellan segmentet. Toppsegmentet av elektronik har utan tvekan skjutit iväg, mobiler och grafikkort som ett bra exempel. Vilket är synd men många är gladligen villig att öppna upp plånboken och betala vad en Samsung eller Nvidia bestämt, även om priserna är sinnessjuka (som med denna mobil). Skulle säga att de är dags att rösta med sin plånbok och inte acceptera dessa konstanta prishöjningar men de är långt försent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Dock så stämmer inte det idag. Faktum är att för flera år sen kunde man införskaffa sig toppmodellen av en mobil/elektronik för ett rimligt pris utan kompromiss. Vare sig det finns mobiler för billigare med kompromisser eller inte har inget med detta faktum att göra, det har alltid funnits och det är upp till var och en om man är nöjd med en mobil i lägre till mellan segmentet. Toppsegmentet av elektronik har utan tvekan skjutit iväg, mobiler och grafikkort som ett bra exempel. Vilket är synd men många är gladligen villig att öppna upp plånboken och betala vad en Samsung eller Nvidia bestämt, även om priserna är sinnessjuka (som med denna mobil). Skulle säga att de är dags att rösta med sin plånbok och inte acceptera dessa konstanta prishöjningar men de är långt försent.

Jag har röstat med min plånbok sen innan 2010 ens, tyckte det började skena för jävligt när nvidia började skifta mellanklasskorten upp i pris (fakeout o lura kunder till att tro att de betalat för topp-prestanda).
Sen började de där telefonerna komma som kostade multipel av tusenlappar.. android, iOS och bara började skena iväg.. uff

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Faktum är att för flera år sen kunde man införskaffa sig toppmodellen av en mobil/elektronik för ett rimligt pris utan kompromiss.

Fast "toppmodellen" är ju ett begrepp som betyder absolut ingenting.
(Det är dessutom inte sant, för du tittar ju inte på dom faktiska toppmodellerna.
Det har alltid funnits förädlade telefoner i speciella material som har kostat 5-10ggr så mycket som samma telefon utan dessa material.
Så redan där kan vi konstatera att det finns material som är så dyra att den sätter den prismodell du efterfrågar ur spel, självklart kan såna material leta sig in i mer "mainstream"-telefoner.
När du säger toppmodeller så räknar du heller inte med satellittelefoner, och faktum är ju att min iPhone idag har satellit-teknik i sig)

Vi behöver inte gå in på orsakerna till varför det har varit så, men i dom här produktkategorierna så har vi dom senaste 15-20 åren, fram tills för ca 5 år sedan, varit bortskämda med både bättre produkter och lägre priser, men det är undantaget.
Generellt/principiellt så är det såklart så att bättre produkter/material leder till högre priser.

TLDR; faktum kvarstår, precis som inlägget du kommenterar säger, du får mer telefon för pengarna idag än du någonsin har fått.

Skrivet av Massy:

Jag har gillat ditt inlägg, men jag tycker att ett bättre exempel är att någon kommer från 1965 och klagar på att man inte har råd att köpa toppmodellen av Ford för en vettig peng.
Dels för att någon faktiskt kan komma från 1965, så det är en tidsrymd vi kan överblicka, men också för att bilar i våran (min, även om jag inte är från 1965) livstid har gjort samma "resa" (no pun intended) som mobiler och hemelektronik nu gör.

Skrivet av lap87:

Jag har röstat med min plånbok sen innan 2010 ens..

Kan du inte bara säga att du inte har råd med eller inte behöver bättre telefon/grafikkort?

Jag menar, jag köper inte en Bugatti Veyron, men det är inte ett politiskt ställningstagande, jag har varken råd med eller behöver en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Fast "toppmodellen" är ju ett begrepp som betyder absolut ingenting.
(Det är dessutom inte sant, för du tittar ju inte på dom faktiska toppmodellerna.
Det har alltid funnits förädlade telefoner i speciella material som har kostat 5-10ggr så mycket som samma telefon utan dessa material.
Så redan där kan vi konstatera att det finns material som är så dyra att den sätter den prismodell du efterfrågar ur spel, självklart kan såna material leta sig in i mer "mainstream"-telefoner.
När du säger toppmodeller så räknar du heller inte med satellittelefoner, och faktum är ju att min iPhone idag har satellit-teknik i sig)

Vi behöver inte gå in på orsakerna till varför det har varit så, men i dom här produktkategorierna så har vi dom senaste 15-20 åren, fram tills för ca 5 år sedan, varit bortskämda med både bättre produkter och lägre priser, men det är undantaget.
Generellt/principiellt så är det såklart så att bättre produkter/material leder till högre priser.

TLDR; faktum kvarstår, precis som inlägget du kommenterar säger, du får mer telefon för pengarna idag än du någonsin har fått.

Jag har gillat ditt inlägg, men jag tycker att ett bättre exempel är att någon kommer från 1965 och klagar på att man inte har råd att köpa toppmodellen av Ford för en vettig peng.
Dels för att någon faktiskt kan komma från 1965, så det är en tidsrymd vi kan överblicka, men också för att bilar i våran (min, även om jag inte är från 1965) livstid har gjort samma "resa" (no pun intended) som mobiler och hemelektronik nu gör.

Kan du inte bara säga att du inte har råd med eller inte behöver bättre telefon/grafikkort?

Jag menar, jag köper inte en Bugatti Veyron, men det är inte ett politiskt ställningstagande, jag har varken råd med eller behöver en.

Nej det finns faktiskt flaggskepp segment som har stor betydelse inom marknaden och har alltid funnits. Med toppmodeller räknar jag det bästa från Samsung, Apple osv så jo jag räknar iPhone som introducerade satellitsamtal, vilket inte har nåt med denna diskussion att göra. På tal om iPhone, dom är ett skinande exempel på de absurda pris höjningar jag pratar om. Med introduktionen av iPhone X tog Apple möjligheten att öka standardpriset för flaggskepp från $749 till $999 och självklart följde alla andra deras spår. Och självklart sålde den som smör.

Poängen har inte nånting alls med "att få mer mobil för pengarna idag" det är en självklarhet med teknikens eviga framsteg, det kan man säga i vilket år som helst. Poängen är att teknikjättarna utnyttjar deras järngrepp på marknaden och skjuter priserna i taket.. för de kan.

TLDR; sluta acceptera konstanta sinnessjuka prishöjningar bara för naturliga teknikframsteg händer, teknikjättarna kommer forsätta utnyttja konsumenter om vi accepterar dessa priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag blev lite nyfiken och tänkte kolla tillbaka på alla mobiltelefoner jag någonsin haft och vad de har kostat:

2000: Nokia 3210: 2000
~2003: Någon Ericsson: ~2000
~2006: Någon motorola flip: ~2000
~2010: Sony Ericsson Xperia X10 Mini pro, gratis
~2012 Någon Samsung smartphone: ~3000
~2014 Någon Samsung smartphone: gratis
2016 LG G5: 3990
byte av batteri 150
2022 Motorala G100: 3490

Totalt 8st mobiler på 24 år: 16630 sek

Och jag har rundat av priserna jag är osäker på uppåt.

Har aldrig köpt telefon på avbetalning och dyrt abonnemang utan har alltid haft typ det billigaste teleabonnemanget som fyllt mina behov.

Så ditt påstående känns helt rimligt.

Plockade hem den nya Folden med 7000kr rabatt när jag samtidigt tecknade abonnemang, rätt värt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Plockade hem den nya Folden med 7000kr rabatt när jag samtidigt tecknade abonnemang, rätt värt ändå

Vad för abonnemang och bundet hur länge?

Och nja, det är ju upp till var och en, jag hade nog inte tyckt det var värt det men om du tycker det är värt det så är det ju värt det för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad för abonnemang och bundet hur länge?

Och nja, det är ju upp till var och en, jag hade nog inte tyckt det var värt det men om du tycker det är värt det så är det ju värt det för dig.

Plockade Comviq med 80gb surf (för priset av 20gb), 36 månader (det längsta laget imo):

https://www.comviq.se/mobiler/google-pixel-9-pro-fold/4886/36...

444 kr/mån för telefonen x 36 mån = 15 984 kr
224 kr/mån för abonnemanget med 80 gb surf

Totalt: 669 kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Plockade Comviq med 80gb surf (för priset av 20gb), 36 månader (det längsta laget imo):

https://www.comviq.se/mobiler/google-pixel-9-pro-fold/4886/36...

444 kr/mån för telefonen x 36 mån = 15 984 kr
224 kr/mån för abonnemanget med 80 gb surf

Totalt: 669 kr/mån

Okej.

Totalkostnad: 24 084 kr
Kostnad utöver nuvarande abonnemang för mig: 20 160 kr

Fortfarande bättre än kontantpris men långt ifrån vad jag tycker är värt och betydligt mer än vad jag har lagt på mobiler under 25 år.

Men man har ju olika prioriteringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Okej.

Totalkostnad: 24 084 kr
Kostnad utöver nuvarande abonnemang för mig: 20 160 kr

Fortfarande bättre än kontantpris men långt ifrån vad jag tycker är värt och betydligt mer än vad jag har lagt på mobiler under 25 år.

Men man har ju olika prioriteringar!

Allt beror på användning och behov som du är lite inne på.

Använder mycket surf pga jag reser en del både privat och i jobb, vilket gör att den här Comviq-dealen tilltalar mig rätt mycket. Hade jag inte haft det användarbehovet så hade jag förmodligen resonerat annorlunda. Med bakgrund till ovanstående så kommer en fold förhoppningsvis ge mig en del QoL!

Permalänk
Medlem

Varför pratar ni som om Samsung & Apple är dom enda tillverkarna.

Röstar gör man med plånboken.... Inte med munnen i en kapitalistisk värld.

Själv fick jag en Flip phone för 3.5 k.
En motorola Razr flip - helt klart den roligaste telefonen jag haft sen Galaxy Note 3.

Tyckonomi är ett icke-existerande ämne.

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem

Vem köper dessa lurar?

Har inte sett en vikbar telefon i verkliga livet sedan Motorola Razr.

Brukar ändå se någon på företaget eller någon kompis bekant eller något pucko som bränner hela sin lön på senaste prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vem köper dessa lurar?

Har inte sett en vikbar telefon i verkliga livet sedan Motorola Razr.

Brukar ändå se någon på företaget eller någon kompis bekant eller något pucko som bränner hela sin lön på senaste prylarna.

https://www.youtube.com/watch?v=qG1sd0PLpdI&ab_channel=GSMAre...

Både Razr 40 & 50 från 2023 är helt ok :).

Som sagt, roligaste telefonen jag haft sen Note 3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Dubbelt så stor skärm != dubbelt så dyr att tillverka.

Sant, förmodligen så kostar det mer än det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Själv fick jag en Flip phone för 3.5 k.
En motorola Razr flip

Vilken modell?
Var och när köpte du den för 3500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

https://www.youtube.com/watch?v=qG1sd0PLpdI&ab_channel=GSMAre...

Både Razr 40 & 50 från 2023 är helt ok :).

Som sagt, roligaste telefonen jag haft sen Note 3

Jo fast nu snackade jag om denna Razr

Visste inte att det fanns reboots på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilken modell?
Var och när köpte du den för 3500?

13e juli 2024, skickades från motorola 15:e juli
till en exakt kostnad av
3390 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jo fast nu snackade jag om denna Razr

Visste inte att det fanns reboots på dem.

ohh, jag minns att den va P0rn på den tiden.

Men då sprang man runt med en SE, med roterande kamera.. som också var en clamshell

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

13e juli 2024, skickades från motorola 15:e juli
till en exakt kostnad av
3390 kr

Najs, det blir verkligen något att hålla ögonen öppna efter när det börjar bli dags för ny mobil!