Hackare slog till mot mjölkbonde – ko strök med

Permalänk
Melding Plague

Hackare slog till mot mjölkbonde – ko strök med

Den schweiziska bonden utsattes för en utpressningsattack, vilket fick till följd att viktiga hälsosignaler från korna missades.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ett problem med att betala utpressare är att de ofta inte slutar utpressa utan hela tiden kräver mer pengar. Bara söka på catfished, de ger sig först när personen på inga sätt inklusive ta lån av alla bekanta kan få fram mer pengar.

Nu finns det vissa utpressare inom ransomware som försöker bygga upp ett slags varumärke som gör att ändå någon tror att de faktisk kan låsa upp.

Permalänk
Medlem

Bra. Aldrig förhandla med terrorister!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Lättare sagt än gjort.. När man är rädd för sitt liv eller någon man älskar.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Skrivet av TrauzDragon:

Lättare sagt än gjort.. När man är rädd för sitt liv eller någon man älskar.

Sant. Vansinne att länder där dessa organisationer tolereras/uppmuntras inte bekämpas betydligt hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Självklart ska man förhandla med terrorister, vad vore alternativet i ett skarpt läge? Låta gisslan dö av principskäl?

Däremot ska man vara effektiv i sin förhandling och alltid ha ståndpunkten att terroristen slutligen ska bekämpas.

Men det är ett sidospår: betala inte ransom, det är en dålig affär

Visa signatur

---

Permalänk
Moderator
Forumledare

😳
Så…många ordvitsar…måste…motstå…

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Polisen har gått ut med bild på den misstänkte hackaren:

Permalänk
Medlem

Ingen annan som reflekterar över sårbarheten av "always online" system för övervakning av livsviktiga system?

Tänkte så sent som här om dagen på alla sårbarheter vi lämnar ut som beror på att systemen slutar fungera om de tappar internet (eller hackerattack)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av NordhNet:

😳

Gah, går inte!

Jag är trött på att ko-operativ som detta ska kunna mjölka folk på klöver på detta viset!
”Ge oss bara 10k$ så är saken biff”, nej M(B)UUU säger jag!
Man blir ju lite tjurig när man läser sånt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ingen annan som reflekterar över sårbarheten av "always online" system för övervakning av livsviktiga system?

Tänkte så sent som här om dagen på alla sårbarheter vi lämnar ut som beror på att systemen slutar fungera om de tappar internet (eller hackerattack)

Problemet är att folk är för snåla för att sätta upp det korrekt.
Online delen skall enbart vara övervaka medan admin saker bör vara vlan utan direkt övervakning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet är att folk är för snåla för att sätta upp det korrekt.
Online delen skall enbart vara övervaka medan admin saker bör vara vlan utan direkt övervakning

Problemet med mjölkrobotar är att online delen inte kan endast vara för övervakning.

Eller ska vi säga det vore idiotiskt och Tabort en stor fördel med dem.

Undrar vilken tillverkare av robot som bonden hade.
Jag har mina aningar men, kanske går att luska ut vad han hade

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Problemet med mjölkrobotar är att online delen inte kan endast vara för övervakning.

Eller ska vi säga det vore idiotiskt och Tabort en stor fördel med dem.

Undrar vilken tillverkare av robot som bonden hade.
Jag har mina aningar men, kanske går att luska ut vad han hade

I detta fallet var det ju inte möjlkroboten som var problemet utan den medicinska övervakningen av djuren och den behöver vara online för att larma om bonden inte är inne. Möjlkroboten kunde han ju styra manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

I detta fallet var det ju inte möjlkroboten som var problemet utan den medicinska övervakningen av djuren och den behöver vara online för att larma om bonden inte är inne. Möjlkroboten kunde han ju styra manuellt.

Absolut, de har ju lagt en ramsomware på datorn till roboten.
Roboten fortsätter jobba enligt senaste schema den fick före datorn blev låst.. (Gäller iaf de två kändaste tillverkarna av mjölkrobotar)

Den information som inte bonden har fått i det här fallet är temperatur förändring på kon eller en avvikelse i dräktigheten hälsa.

Men han borde ha kunnat uppmärksamma att något var fel iaf. Iom. Att du får stora delar av informationen på robot skärmen iaf.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Fel tråd men hittar ingen bättre.
Får ofta e-post som försöker lura mej. Döper dom som skräppost så slipper jag se dom mer. Men helst ville jag vidarebefordra dom till någon myndighet som kunde försvåra för bedragarna. Finns en sådan myndighet? Troligen inte för då bord man hört talas om den. En tråd i Sweclockers forum är ju ett sätt. Men når inte de bäst behövande. Så vilka ska man tjata på för att nått ska hända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Fel tråd men hittar ingen bättre.
Får ofta e-post som försöker lura mej. Döper dom som skräppost så slipper jag se dom mer. Men helst ville jag vidarebefordra dom till någon myndighet som kunde försvåra för bedragarna. Finns en sådan myndighet? Troligen inte för då bord man hört talas om den. En tråd i Sweclockers forum är ju ett sätt. Men når inte de bäst behövande. Så vilka ska man tjata på för att nått ska hända?

Varje svensk får uppskattningsvis dagligen flera spam-mail, men ser det inte eftersom e-postservarna blivit ganska bra på att filtrera idag. Jag förstår inte riktigt hur du tänker dig att en myndighet skulle utreda miljontals mail per dag. Det är ett globalt teknikproblem.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem

Kan han inte bara stoppa upp armen i röven på kon och pilla på den integrerade kontrollpanelen som man brukar? Man kunde ta hand om korna innan de fick elektroniska plugins.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

😳

Skrivet av NordhNet:

Gah, går inte!

Jag är trött på att ko-operativ som detta ska kunna mjölka folk på klöver på detta viset!

Ahh... This...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Dagens lantbruk är extremt digitaliserat och faktum är att Kor som har avbruten dräktighet eller vad som mänskligt kallas Missfall är otroligt svåra att se om de tillexempel betar frigående i dalar eller dalsidor som ofta är fallet i österrike, Schweiz och Norge.

Förr när man visste om att ens kossor var drägktiga hade man de således antingen inhägnade i en egen närliggande hage till boningshus eller lada just för att man skulle hålla dom under konstant uppsikt.
Dödsfall var ganska vanligt.

Nu med uppkopplade sensorer kan de beta som vanligt och stressen på folk och fä har minskat markant.

Vet att mina egna föräldrar har digitala gsm uppkopplade sensorer på varenda ingående vattenledning till våra hönshus för att mäta vattenkvaliteten i realtid och även uppkopplad UV behandling av vattnet och detta är på en så kallad småbruksgård.

Vi människor får nöja os med pappersfilter haha.

En modern traktor har tillexempel mer databeräkningskrafft än en modern modell dyrare elbil.
Och Digital autopilot på fälten börjar bli mer och mer vanligt för stora bruk speciellt i USA.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Känns som att problemet till viss del ligger hos den där sensorn och dess ekosystem som borde spara ändringar och ligga helt offline och fungera utan en central dator eller annat i drift, framförallt inte vara beroende av internet

Går inte notiser och uppdateringar fram borde de cachas eller liknande

Världens utvecklare måste börja tänka lite mer på robusta system och driftsäkerhet, utöver vanlig säkerhet då

Permalänk
Medlem

Hmmm
Var är världen på väg...
-"Och vad jobbar du som?"
-"Jag är IT-ansvarig på Jönssons farm"

Permalänk
Medlem

Rimligen borde ett larm gå om en vital övervakning tappar kontakt med servern??

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Gah, går inte!

Du är verkligen en ko-miker.

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Sant. Vansinne att länder där dessa organisationer tolereras/uppmuntras inte bekämpas betydligt hårdare.

Värsta är hur polisen går efter offer istället och väntar på felen dom gör under hot, det gör ju deras jobb mycket enklare för dom erkänner utan att våga förklara omständigheterna. Bättre att ta straff än att bli mördad.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Skrivet av Hellscreame:

Dagens lantbruk är extremt digitaliserat och faktum är att Kor som har avbruten dräktighet eller vad som mänskligt kallas Missfall är otroligt svåra att se om de tillexempel betar frigående i dalar eller dalsidor som ofta är fallet i österrike, Schweiz och Norge.

Förr när man visste om att ens kossor var drägktiga hade man de således antingen inhägnade i en egen närliggande hage till boningshus eller lada just för att man skulle hålla dom under konstant uppsikt.
Dödsfall var gansk
Nu med uppkopplade sensorer kan de beta som vanligt och stressen på folk och fä har minskat markant.

Vet att mina egna föräldrar har digitala gsm uppkopplade sensorer på varenda ingående vattenledning till våra hönshus för att mäta vattenkvaliteten i realtid och även uppkopplad UV behandling av vattnet och detta är på en så kallad småbruksgård.

Vi människor får nöja os med pappersfilter haha.

En modern traktor har tillexempel mer databeräkningskrafft än en modern modell dyrare elbil.
Och Digital autopilot på fälten börjar bli mer och mer vanligt för stora bruk speciellt i USA.

Polisen borde kontakta jordbruksverket på tips på hur man kan övervaka. Har de bara hälften så bra koll så hade det varit tryggt. Polisen säger, vi tänker satelitövervaka någons egendom, jordbruksverket säger, det har vi redan gjort i 20år.

Jag tycker annars det är intresant att se vad som händer inom jordbruk, mer Ai självkörande jordbruksfordon kommer. Samtidigt kommer mer abonnemangsavgifter och svindyra reperationer. Detta ihop med klimatförändringar och framtiden blir osäker på vilka satsningar som är rätt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ändå inte attackvektorn här.
Robot(arna) borde(?) bara kunna ansluta "inifrån och ut mot servern".

Hur den lokala roboten blivit hackad förstår jag inte. Det måste varit flera saker som gått fel, först måste ju utpressarna ha fått access till det lokala nätet, sen kommit in i roboten.
Alternativt har dom gått via företagets servrar.

Oavsett scenario så låter detta som ett problem snarare för leverantören än slutanvändaren.
Såvida man inte har nått remote management system och har satt lösenord admin/admin, men då kan man knappast kalla det att "hacka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kan han inte bara stoppa upp armen i röven på kon och pilla på den integrerade kontrollpanelen som man brukar? Man kunde ta hand om korna innan de fick elektroniska plugins.

Ja det tänkte jag också. Inte för att försvara utpressaren men hur fanken överlevde kossorna innan elektroniken fanns om en ko spontandör när den tappar kontakt med servern?

Permalänk
Keeper of Traditions

"Bara" 10k dollar...
Det känns som att skribenten har en något skev verklighetsuppfattning. Hur många bönder kan bara slänga upp 10k dollar utan problem?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

"Bara" 10k dollar...
Det känns som att skribenten har en något skev verklighetsuppfattning. Hur många bönder kan bara slänga upp 10k dollar utan problem?

Det är väl jämfört andra ransomware-attacker som vi brukar läsa om som man här valt en lösensumma som relativt sett "bara" är $10k.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Ja det tänkte jag också. Inte för att försvara utpressaren men hur fanken överlevde kossorna innan elektroniken fanns om en ko spontandör när den tappar kontakt med servern?

De kanske var ångdrivna innan dess?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?