Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

skulle detta verkligen hjälpa?

isåfall borde det ju vara lika bra att sätta den nya fläkten på den sidan och köra med dubbla fläktar på kylaren?

eller ska man helt enkelt köra kylaren att en fläkt som "drar luften" och bara en som trycker den framåt?

Det hjälper troligen något (enstaka grad), men är definitivt inte lösningen på ditt problem. Kan också sänka ljudnivån något (två fläktar som sitter så nära varandra och troligen snurrar i olika RPM kan orsaka turbulens om jag har förstått det rätt).

Lösningen på ditt problem (om du inte vill begränsa effekten på CPU:n) är troligen att öka hastigheten på de tre frontfläktarna om det går. Kanske i kombination med ny kylpasta och gärna flytt av CPU-fläkten. Den nya fläkten som du har köpt hade jag testat både som utblås bakåt (uppåt) och på tornet (för dubbla fläktar på CPU-kylaren) och sedan valt det som gav bäst temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om de inte är styrbara så bör de ju redan gå i maxfart, men eftersom den är "Kolink special" och inte går att styra så kan den ha en lägre maxfart än den som följer standarderna, så de där 1500 varv/minut kanske inte går att uppnå (för de hade låtit för mycket då)..

Ungefär som ett Gigabyte grafikkort jag köpte för länge sedan i där de hade den briljanta iden: "Vi sätter på en extra bra kylfläns på kortet och samtidigt tar bort fläktkontrollen så att fläkten snurrar max hela tiden, för det är ju bara överklockare som vill köper kort med påkostad kylning och de är ju bara intresserade av prestanda och inte tystnad"...
Blev riktig arg på dem, då tillverkaren av kylaren (Zalman) var synonymt med tyst och effektiv kylning.

Sätt den nya därbak, men flytta upp den andra i taket tills vidare, den bör ju ge något till luftflödet i alla fall.

Jag drog iväg ett mail till Kolink, får se vad dom har satt säga om saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det hjälper troligen något (enstaka grad), men är definitivt inte lösningen på ditt problem. Kan också sänka ljudnivån något (två fläktar som sitter så nära varandra och troligen snurrar i olika RPM kan orsaka turbulens om jag har förstått det rätt).

Lösningen på ditt problem (om du inte vill begränsa effekten på CPU:n) är troligen att öka hastigheten på de tre frontfläktarna om det går. Kanske i kombination med ny kylpasta och gärna flytt av CPU-fläkten. Den nya fläkten som du har köpt hade jag testat både som utblås bakåt (uppåt) och på tornet (för dubbla fläktar på CPU-kylaren) och sedan valt det som gav bäst temperatur

Att sätta fläkten uppåt går nog dåligt när det ser ut såhär

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt så går fläktarna i sin maxfart konstant när det inte finns en controller. Sett flera trådar där detta diskuteras nu på olika forum.

https://www.youtube.com/watch?v=DIztbWIXYsM

hittade denna youtube video också där en försökt hitta en lösning för att kunna dra ner farten. Så att detta chassis fläktar inte snurrar fort nog kan vi nog utesluta som orsaken till att cpun går varm.

jag ser ut att ha samma typ av hub i mitt chassi med en likadan dosa, fast i svart färg istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

<Uppladdad bildlänk>

Fläktarna är kopplade till den jäveln står fan 1,2,3 osv på den

Vet nu inte vilket moderkort du har, men det normala är att man kopplar fläktarna till moderkortets uttag för fläktar. Brukar stå CPU_FAN, SYSTEM_FAN 1, 2, 3 beroende på hur många såna, finns även PUMP_FAN om man skulle ha en vattenkylare. Dessa styrs då via BIOS. Det ska vara 4-pins kontakter för att de ska kunna styras. Jag vet att Noctuan har det i alla fall.
Menar du att alla dina fläktar, inklusive Noctuas fläktar, är kopplade in i kolinks controller? De borde väl gå att ta loss och sätta på moderkortets kontakte istället kan man tycka.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Vet nu inte vilket moderkort du har, men det normala är att man kopplar fläktarna till moderkortets uttag för fläktar. Brukar stå CPU_FAN, SYSTEM_FAN 1, 2, 3 beroende på hur många såna, finns även PUMP_FAN om man skulle ha en vattenkylare. Dessa styrs då via BIOS. Det ska vara 4-pins kontakter för att de ska kunna styras. Jag vet att Noctuan har det i alla fall.
Menar du att alla dina fläktar, inklusive Noctuas fläktar, är kopplade in i kolinks controller? De borde väl gå att ta loss och sätta på moderkortets kontakte istället kan man tycka.

Nej min nuvarande noctua fläkt som sitter på kylaren är kopplad till moderkortet det är chassifläktarna som är kopplade till den controllern som sen i sin tur är kopplad till PSUn om jag förstår det hela rätt.

Men hur som helst så ska fläktarna då redan gå i sin maximala fart vilket då eliminerar teorin om att det är orsaken till att cpun går varm

Permalänk
Medlem

Jag får prova byta kylpasta och sätta in den extra fläkten kanske gör det tillräcklig skillnad
Om inte så är orsaken förmodligen att chassifläktarna är för dåliga trotts maxfart/att chassit helt enkelt är för dåligt designat så luftflödet blir dåligt.

funderar på att byta ut den bakre chassi fläkten mot noctua fläkten. Om den är bättre designat och kanske kan snurra ändå snabbare kanske det lättare skickar ut all varm luft från chassit.

Permalänk
Medlem

Bara för säkerhetsskull

Så här ser fläkten som sitter på kylaren ut nu, sitter denna rätt eller ligger problemet här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Bara för säkerhetsskull

Så här ser fläkten som sitter på kylaren ut nu, sitter denna rätt eller ligger problemet här?

<Uppladdad bildlänk>

Den sitter åt rätt håll. Pilen som pekar neråt visar rotationsriktningen och den som pekar åt vänster luftflödet.

Men varför sitter den inte på framsidan av CPU kylaren så den blåser luft genom, eller har du höga RAM minnen i vägen?
Bara en sådan sak kan förändra kylningen, nu så suger den all varm luft från grafikkortet genom kylflänsen att kyla med, men sitter den på "framsidan" av kylaren så bör den ha bättre tillgång av svalare luft i främre delen av chassit att blåsa genom kylflänsen, och på så sätt minska värmen.

En annan sak att testa, är att ta bort alla plåtar som täcker kortplatsernas uttag bak i chassit, visst de som sitter där är något perforerade, men tar man bort dem så minskar luftmotståndet vilket skulle underlätta den varma luften från grafikkortet att tryckas ur den vägen istället för att det for upp till CPUn och fläkten bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den sitter åt rätt håll. Pilen som pekar neråt visar rotationsriktningen och den som pekar åt vänster luftflödet.

Men varför sitter den inte på framsidan av CPU kylaren så den blåser luft genom, eller har du höga RAM minnen i vägen?
Bara en sådan sak kan förändra kylningen, nu så suger den all varm luft från grafikkortet genom kylflänsen att kyla med, men sitter den på "framsidan" av kylaren så bör den ha bättre tillgång av svalare luft i främre delen av chassit att blåsa genom kylflänsen, och på så sätt minska värmen.

En annan sak att testa, är att ta bort alla plåtar som täcker kortplatsernas uttag bak i chassit, visst de som sitter där är något perforerade, men tar man bort dem så minskar luftmotståndet vilket skulle underlätta den varma luften från grafikkortet att tryckas ur den vägen istället för att det for upp till CPUn och fläkten bak.

Alright jag ska prova byta plats på fläkten på kylaren och se om det hjälper något!