Permalänk
Medlem

Kylning chassi

Tjena alla sweclockers nu behöver jag hjälp!

För några månader sedan satte jag in ett 4080 i datorn och fick en rejäl skjuts i prestanda, tyvärr också värmeutveckling 😂

I vissa spel framförallt cpu tunga spel som te x pubg så kan min cpu bli så varm att datorn rebootar brukar ta bort sidan av datorchassit så är problemet löst när jag ska lira pubg

Men nu vill jag få till en bättre lösning än så

Det sitter en 11700f cpu som kyls av en Noctua U12A och på den heatsinken sitter det en fläkt.

Nu har jag beställt en till fläkt A12x25 som jag tänkt sätta in

Frågan är vart den gör störst nytta på andra sidan heatsinken och köra som ett push/pull system eller byta ut chassi fläkten som ska dra ut all varm luft ur chassit till den nya noctua fläkten istället?

Ingen aning vad det är för chassi fläktar eller hur stor skillnad det brukar bli av att byta ut dessa.

Jag kommer även byta kylpasta på cpun som också är beställt i samband med fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tjena alla sweclockers nu behöver jag hjälp!

För några månader sedan satte jag in ett 4080 i datorn och fick en rejäl skjuts i prestanda, tyvärr också värmeutveckling 😂

I vissa spel framförallt cpu tunga spel som te x pubg så kan min cpu bli så varm att datorn rebootar brukar ta bort sidan av datorchassit så är problemet löst när jag ska lira pubg

Men nu vill jag få till en bättre lösning än så

Det sitter en 11700f cpu som kyls av en Noctua U12A och på den heatsinken sitter det en fläkt.

Nu har jag beställt en till fläkt A12x25 som jag tänkt sätta in

Frågan är vart den gör störst nytta på andra sidan heatsinken och köra som ett push/pull system eller byta ut chassi fläkten som ska dra ut all varm luft ur chassit till den nya noctua fläkten istället?

Ingen aning vad det är för chassi fläktar eller hur stor skillnad det brukar bli av att byta ut dessa.

Jag kommer även byta kylpasta på cpun som också är beställt i samband med fläkten

Bästa för att sänka temperaturen på komponenter i chassit, är att förbättra flödet igenom chassit så att luften inuti blir svalare, vilket i sin tur leder till lägre temperaturer.
Att sätta en fläkt till på CPU-kylaren kommer inte göra någon större skillnad.

Vad har du för chassi idag, hur många fläktar sitter i det, var sitter de och hur blåser dem?
En bild skulle underlätta för oss andra.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad är det för chassi? Principiellt gäller att du behöver öka lyftlödet i lådan om värmeutvecklingen från andra komponenter ökar. Att sätta fler fläktar på processorkylaren hjälper bara en kortare stund - fortsätter grafikkortet dumpa ut värme i lådan kommer även processorns temperatur fortsätta stiga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du möjligen extremt dåligt luftflöde i chassit? För det låter konstigt att en Noctua U12A (som ju är en riktigt bra kylare) ska ha så stora problem att kyla en 65W TDP CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Bästa för att sänka temperaturen på komponenter i chassit, är att förbättra flödet igenom chassit så att luften inuti blir svalare, vilket i sin tur leder till lägre temperaturer.
Att sätta en fläkt till på CPU-kylaren kommer inte göra någon större skillnad.

Vad har du för chassi idag, hur många fläktar sitter i det, var sitter de och hur blåser dem?
En bild skulle underlätta för oss andra.

Skrivet av twit:

Vad är det för chassi? Principiellt gäller att du behöver öka lyftlödet i lådan om värmeutvecklingen från andra komponenter ökar. Att sätta fler fläktar på processorkylaren hjälper bara en kortare stund - fortsätter grafikkortet dumpa ut värme i lådan kommer även processorns temperatur fortsätta stiga.

Skrivet av PatrickP:

Har du möjligen extremt dåligt luftflöde i chassit? För det låter konstigt att en Noctua U12A (som ju är en riktigt bra kylare) ska ha så stora problem att kyla en 65W TDP CPU.

Chassit är ett Kolink levante v2 med 3 främre fläktar och en bakre i samma höjd som där cpu kylaren sitter

Det kanske helt enkelt räcker med att byta kylpasta jag har inge bra aning, men sen jag stoppade in den nya gpun så går min cpu varmare.

Gpun håller sig i bra temperaturer

Min första tanke har varit att den bakre chassi fläkten som ska skicka ut all varmluft och sitter alldeles bakom fläkten på heatsinken inte riktigt orkar längre sen den nya gpun sattes in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Chassit är ett Kolink levante v2 med 3 främre fläktar och en bakre i samma höjd som där cpu kylaren sitter

Det kanske helt enkelt räcker med att byta kylpasta jag har inge bra aning, men sen jag stoppade in den nya gpun så går min cpu varmare.

Min första tanke har varit att den bakre chassi fläkten som ska skicka ut all varmluft och sitter alldeles bakom fläkten på heatsinken inte riktigt orkar längre sen den nya gpun sattes in.

mest prisvärda investeringen är nog en ny kylare.

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Alternativt byt ut front fläktarna mot något lite vettigare typ tre av dessa sen sätt två av dom i fronten i taket.
https://www.inet.se/produkt/5324364/arctic-p12-max-svart

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har två noctua-fläktar på min Noctua U12A. Den närmast RAM blåser in på flänsarna och den på andra sidan blåser ut mot bakre chassifläkten. Den hade inga problem med att kyla intel i7 13000KF i en liknande fläktuppsättning i chassit som du har.
Har du låst chassifläktarna, eller kanske CPUs till nån specifik hastighet? Du kan nog i bios ändra så att chassifläktarna går på CPU-temperaturen och varvar upp när det behövs. Det kommer förvisso att öka ljudet från dem under den tiden. Det skulle inte i ditt fall skada att ha fläktar i "taket" också som drar ut varma luften som stiger.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Då bör du ha rätt bra med luftflöde i chassit, men testa gärna med att sätta den extra fläkten i den bakre platsen i taket som utblås, för att hjälpa till med att få ur den varma luften ur chassit.
Hur snabbt snurrar förresten fläktarna i chassit idag, styrs de på något sätt jämfört med värmen i chassit? Går de att öka så skulle det ju gynna luftflödet ytterligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

mest prisvärda investeringen är nog en ny kylare.

https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Alternativt byt ut front fläktarna mot något lite vettigare typ tre av dessa sen sätt två av dom i fronten i taket.
https://www.inet.se/produkt/5324364/arctic-p12-max-svart

En ny kylare ska väll inte behövas noctua är väll bra grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Då bör du ha rätt bra med luftflöde i chassit, men testa gärna med att sätta den extra fläkten i den bakre platsen i taket som utblås, för att hjälpa till med att få ur den varma luften ur chassit.
Hur snabbt snurrar förresten fläktarna i chassit idag, styrs de på något sätt jämfört med värmen i chassit? Går de att öka så skulle det ju gynna luftflödet ytterligare.

Nej det enda jag har gjort i bios är att låsa upp cpun så den inte ska vara begränsad alltså att den får boosta längre perioder. Från början kommer den ju med en begränsad kapacitet pga stock kylaren. Men ändrade inställning till att jag stoppat in en större luftkylsre vilket ska tillåta cpun att arbeta hårdare. Och allting har fungerat bra tills jag bytte gpu, sen dess går cpun varmare.

Jag visste inte att det går att ändra hastigheten på chassi fläktarna kanske det är lösningen!

Nu är ju ändå en till fläkt påväg så den ska ju sättas in nånstans antingen på heatsinken eller byta ut en av chassi fläktarna beroende på vad som ger bäst resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Asså jag tycker inte det låter rimligt att en U12A inte fixar detta med de förutsättningarna. Skulle du kunna ta ett kort på hur det ser ut och bekräfta dels att alla fläktar snurrar åt rätt håll (och att de snurrar överhuvudtaget). Skulle du också kunna ta en printscreen på HWINFO (eller liknande) där man ser vilken RPM fläktarna snurrar i?

Kolla gärna också när du ändå håller på hur många watt CPU:n drar när du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Asså jag tycker inte det låter rimligt att en U12A inte fixar detta med de förutsättningarna. Skulle du kunna ta ett kort på hur det ser ut och bekräfta dels att alla fläktar snurrar åt rätt håll (och att de snurrar överhuvudtaget). Skulle du också kunna ta en printscreen på HWINFO (eller liknande) där man ser vilken RPM fläktarna snurrar i?

Kolla gärna också när du ändå håller på hur många watt CPU:n drar när du spelar.

Ska se om jag kan fixa detta, hur vet jag att chassifläktarna snurrar åt rätt håll?

Fläkten på kylaren har en tydlig pil som pekar bort från kylaren mot den bakre fläkten i chassit. Sätter jag handen bakom chassifläkten baktill så känner man tydligt att den också blåser ut varmluft.

Att dom 3 främre fläktarna snurrar syns tydligt men om dom snurrar åt rätt håll har jag ingen aning. Däremot kanske hastigheten är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Ska se om jag kan fixa detta, hur vet jag att chassifläktarna snurrar åt rätt håll?

Fläkten på kylaren har en tydlig pil som pekar bort från kylaren mot den bakre fläkten i chassit. Sätter jag handen bakom chassifläkten baktill så känner man tydligt att den också blåser ut varmluft.

Att dom 3 främre fläktarna snurrar syns tydligt men om dom snurrar åt rätt håll har jag ingen aning. Däremot kanske hastigheten är fel?

Du kan testa de främre fläktarna med en bit papper, ett A4 ark typ och om den klistras fast mot fläktarna då suger de in som de ska. Och ja, det kan vara hastigheten som är för låg. Med HWinfo så kan du se fläkthastigheter också.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Du kan testa de främre fläktarna med en bit papper, ett A4 ark typ och om den klistras fast mot fläktarna då suger de in som de ska. Och ja, det kan vara hastigheten som är för låg. Med HWinfo så kan du se fläkthastigheter också.

Testade med en bit papper nu och det suger fast vid fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

En ny kylare ska väll inte behövas noctua är väll bra grejer?

Nej det känns onödigt med tanken på kylaren du har idag.

Skrivet av Dlin89:

Nej det enda jag har gjort i bios är att låsa upp cpun så den inte ska vara begränsad alltså att den får boosta längre perioder. Från början kommer den ju med en begränsad kapacitet pga stock kylaren. Men ändrade inställning till att jag stoppat in en större luftkylsre vilket ska tillåta cpun att arbeta hårdare. Och allting har fungerat bra tills jag bytte gpu, sen dess går cpun varmare.

Jag visste inte att det går att ändra hastigheten på chassi fläktarna kanske det är lösningen!

Nu är ju ändå en till fläkt påväg så den ska ju sättas in nånstans antingen på heatsinken eller byta ut en av chassi fläktarna beroende på vad som ger bäst resultat.

Chassifläktarna går att styra precis som alla andra, men det gäller bara att de är kopplade mot moderkortet så det går.
De kanske är satta i "quiet" läge så då snurrar de inte så snabbt, brukar antingen ändras i BIOS eller så använder man något Windowsprogram för det.

Jo du skrev det, men hade nog satt den i toppen av chassit (inte byta ut någon) så du får 2 stycken som blåser utåt, då bör du få ett bättre flöde i det området.

Men kolla fläktstyrningen hur det är gjort.

Men som @Hakinger skriver, ta gärna bild på HWinfo vad det säger angående fläkthastigheter. Chassifläktarna skall kunna snurra i upp till 1500 varv/minut enligt deras specification.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nej det känns onödigt med tanken på kylaren du har idag.
Chassifläktarna går att styra precis som alla andra, men det gäller bara att de är kopplade mot moderkortet så det går.
De kanske är satta i "quiet" läge så då snurrar de inte så snabbt, brukar antingen ändras i BIOS eller så använder man något Windowsprogram för det.

Jo du skrev det, men hade nog satt den i toppen av chassit (inte byta ut någon) så du får 2 stycken som blåser utåt, då bör du få ett bättre flöde i det området.

Men kolla fläktstyrningen hur det är gjort.

Men som @Hakinger skriver, ta gärna bild på HWinfo vad det säger angående fläkthastigheter. Chassifläktarna skall kunna snurra i upp till 1500 varv/minut enligt deras specification.

Jag har HWinfo64 installerat under vilken flik ser man chassifläktarna jag hittar inte det

Startade upp pubg som hastigast nu och cpun ligger väll på runt 120 watt i training mode den går såklart högre när det blir mer intensivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag har HWinfo64 installerat under vilken flik ser man chassifläktarna jag hittar inte det

Mina ligger under "Moderkortet", men det är väl bara att kolla efter något värde det står RPM efter och se vad som ger värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Mina ligger under "Moderkortet", men det är väl bara att kolla efter något värde det står RPM efter och se vad som ger värdet.

Gått igenom varenda flik och antingen så är jag blind eller så finns dom inte.

Enda rpm jag hittar är på gpu fläktarna och cpufläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Startade upp pubg som hastigast nu och cpun ligger väll på runt 120 watt i training mode den går såklart högre när det blir mer intensivt

Jag är inte helt hemma i Intels processorer (har AMD), men den har väl en TDP på 65W, men drar runt 120 watt i training och "går såklart högre när det blir mer intensivt". Låter som att du har låst upp den till att dra rejält mer än vad den normalt drar? (eller är det såhär Intel gör med alla sina CPU:er?). Hur mycket prestanda förlorar du om du låter den gå till max typ 80-90W? då kommer det ju troligen vara busenkelt att kyla den i jämförelse med nu, och oftast ger de sista watten nära på noll extra prestanda

Detta i kombination med lite högre hastigheter på frontfläktarna (om de inte redan snurrar i typ 1200+RPM) borde göra susen

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut under moderkort fliken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

<Uppladdad bildlänk>

Så här ser det ut under moderkort fliken

Då är de nog inte kopplade till moderkortet.
Du behöver nog leka detektiv och lista ut var de är kopplade, försökte titta om det fanns någon inbyggd fläktkontroll i chassit men såg inget i den värdelösa manualen. Styrs färgerna på fläktar på något sätt? Kan vara så att hastigheten styrs på samma ställe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Då är de nog inte kopplade till moderkortet.
Du behöver nog leka detektiv och lista ut var de är kopplade, försökte titta om det fanns någon inbyggd fläktkontroll i chassit men såg inget i den värdelösa manualen. Styrs färgerna på fläktar på något sätt? Kan vara så att hastigheten styrs på samma ställe?

Jag har en dosa jag kan styra färgerna med, men har typ aldrig rört den 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Jag har en dosa jag kan styra färgerna med, men har typ aldrig rört den 😅 <Uppladdad bildlänk>

Den ger nog tyvärr inget den heller.

Så det är nog öppna upp och kolla var kablarna sitter som gäller.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20551546" userid="26987" name="loefet"]

Vad jag kan se så löper kabeln från den bakre fläkten in bakom moderkortet, de tre främre fläktarna kan jag inte lokalisera kabeln på genom att endast ta bort sidan på chassit.

Edit nu ser jag kablarna från de främre fläktarna också som verkar gå bakom moderkortet

Permalänk
Medlem

Fläktarna är kopplade till den jäveln står fan 1,2,3 osv på den

Permalänk
Medlem

@Dlin89 Hittade denna tråden, verkar som om det är någon form av "Kolink special", som inte följer någon standard och därav inte går att styra tyvärr. Så du kan nog behöva överväga helt nya fläktar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1705646-kolink-observa...

Visst inte samma chassi, men samma kontroller och fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Dlin89 Hittade denna tråden, verkar som om det är någon form av "Kolink special", som inte följer någon standard och därav inte går att styra tyvärr. Så du kan nog behöva överväga helt nya fläktar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1705646-kolink-observa...

Visst inte samma chassi, men samma kontroller och fläktar.

Men fan vad segt, hur vet man att fläktarna inte redan går i maxfart då?

kanske att byta ut den bakre fläkten i chassit mot den nya jag köpt nu då kan göra så att jag blir av med den varma luften bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

[quote postid="20551546" userid="26987" name="loefet"]

<Uppladdad bildlänk>

Vad jag kan se så löper kabeln från den bakre fläkten in bakom moderkortet, de tre främre fläktarna kan jag inte lokalisera kabeln på genom att endast ta bort sidan på chassit.

Edit nu ser jag kablarna från de främre fläktarna också som verkar gå bakom moderkortet

Om möjligt bör du flytta Noctua-fläkten på CPU-kylaren så den sitter framför tornet och blåser luft genom tornet. (Dvs flytta fläkten till "höger" i bilden, men luften ska fortfarande blåsa åt "vänster" i bilden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Om möjligt bör du flytta Noctua-fläkten på CPU-kylaren så den sitter framför tornet och blåser luft genom tornet. (Dvs flytta fläkten till "höger" i bilden, men luften ska fortfarande blåsa åt "vänster" i bilden)

skulle detta verkligen hjälpa?

isåfall borde det ju vara lika bra att sätta den nya fläkten på den sidan och köra med dubbla fläktar på kylaren?

eller ska man helt enkelt köra kylaren att en fläkt som "drar luften" och bara en som trycker den framåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Men fan vad segt, hur vet man att fläktarna inte redan går i maxfart då?

kanske att byta ut den bakre fläkten i chassit mot den nya jag köpt nu då kan göra så att jag blir av med den varma luften bättre...

Om de inte är styrbara så bör de ju redan gå i maxfart, men eftersom den är "Kolink special" och inte går att styra så kan den ha en lägre maxfart än den som följer standarderna, så de där 1500 varv/minut kanske inte går att uppnå (för de hade låtit för mycket då)..

Ungefär som ett Gigabyte grafikkort jag köpte för länge sedan i där de hade den briljanta iden: "Vi sätter på en extra bra kylfläns på kortet och samtidigt tar bort fläktkontrollen så att fläkten snurrar max hela tiden, för det är ju bara överklockare som vill köper kort med påkostad kylning och de är ju bara intresserade av prestanda och inte tystnad"...
Blev riktig arg på dem, då tillverkaren av kylaren (Zalman) var synonymt med tyst och effektiv kylning.

Sätt den nya därbak, men flytta upp den andra i taket tills vidare, den bör ju ge något till luftflödet i alla fall.