Macbook pro M3 16" som kraschar flera gånger per dag

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt, inte ett normalt beteende för en Apple-burk, om du nu inte kör någon märklig mjukvara som orsakar problemet?

Trist att du råkat på strul. Jag skulle ha stått på mig tills datorn är problemfri

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det verkar som att logikkortet INTE bytts ut. Krascherna pekar ju helt klart på CPUn.

Du bör nu begära att få en ny dator av Apple i detta läge. Om jag förstått saken rätt har den nu varit inne två gånger, felet kvarstår. Det vore även enklare för deras del att leverera en ny maskin snarare än att försöka förhala med ytterligare reparationsförsök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Har inte Apple DOA?

Om den kraschade vid första uppstarten var den ju helt klart defekt rakt ur kartongen. Troligen tillverkningsfel, alternativt att något hänt i transporten.

Det "normala" i DOA-sammanhang är att man får en ny produkt om felet anmäls inom policyn (ofta en vecka). Om den tiden är överskriden brukar det dock bli reparation som standard.

Personligen hade jag kontaktat Apple avseende DOA redan efter första kraschen. Under de år jag körde Mac har jag inte vid ett enda tillfälle upplevt en krasch vid installation/första uppstart. Får man den sortens problem då är det bäst att omedelbart kontakta Apple exempelvis för att få ut en ny, fungerande produkt.

Eftersom den fortfarande kraschar efter "reparation" är det tämligen uppenbart hårdvarufel sedan dag 1. Allra minsta åtgärden är ett nytt logikkort då kraschandet antagligen beror på defekta minnen och/eller CPU men kan även ha andra orsaker. Alltså är det lika bra för Apple att antingen leverera en ny dator eller åtminstone byta logikkortet mot ett nytt följt av test.

Skrivet av Jackson75:

Vid första kontakt med Apple klassades den som DOA men att dom ändå gör reparation.

Apple har tyvärr inte DOA i den form att man får en ny produkt iallafall.

Skrivet av Jackson75:

Då var det dags igen.
Ca 3 timmar kunde datorn användas (ganska länge jämfört med tidigare)
Sen inträffade första kraschen. (Cpu 9 igen…)
Inte min bästa sida när jag ringde Apple supporten.
Fortsättning följer

Får man fråga vart i landet du finns? Apple har 2 eller 3 egna butiker i Sverige och där har du möjlighet att få varan reparerad/inlämnad direkt till Apple.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan du prova att *inte* ta in din Time Machine backup? Tänker ifall något du har där är det som orsakar krascher, eftersom den inte kraschade tills ett tag efter din backup var återställd

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Hade nog varit på dom med att få den utbytt istället, förstår att det är skillnad när det kommer till företag men se till att lusläsa avtalet för att se vad du har för möjligheter.

Skrivet av jnsson:

Apple har tyvärr inte DOA i den form att man får en ny produkt iallafall.
Får man fråga vart i landet du finns? Apple har 2 eller 3 egna butiker i Sverige och där har du möjlighet att få varan reparerad/inlämnad direkt till Apple.

Inte säkert det fungerar då den är köpt via företag, samt är nog så att om dom i butiken inte kan fixa det så skickar dom den till samma ställe.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hade nog varit på dom med att få den utbytt istället, förstår att det är skillnad när det kommer till företag men se till att lusläsa avtalet för att se vad du har för möjligheter.

Inte säkert det fungerar då den är köpt via företag, samt är nog så att om dom i butiken inte kan fixa det så skickar dom den till samma ställe.

Det spelar ingen roll hur den är köpt. Sen tror jag inte att Apple skickar den till Tjeckien, men jag kan ha fel. Värt att veta är att om du köpt den via företag så gäller inte KKL. Missade att den var köpt på företag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det spelar ingen roll hur den är köpt. Sen tror jag inte att Apple skickar den till Tjeckien, men jag kan ha fel. Värt att veta är att om du köpt den via företag så gäller inte KKL. Missade att den var köpt på företag

Jo den skickas till Tjeckien.
Det går till så att Apple skickar en kartong till kunden som man ska packa datorn i.
Den har redan en fraktetikett bifogad och destinationen där är just Tjeckien.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Kan du prova att *inte* ta in din Time Machine backup? Tänker ifall något du har där är det som orsakar krascher, eftersom den inte kraschade tills ett tag efter din backup var återställd

Den har kraschat både innan time machine backup och mitt under backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Jo den skickas till Tjeckien.
Det går till så att Apple skickar en kartong till kunden som man ska packa datorn i.
Den har redan en fraktetikett bifogad och destinationen där är just Tjeckien.

Intressant. Ok

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ROGBear:

Det verkar som att logikkortet INTE bytts ut. Krascherna pekar ju helt klart på CPUn.

Du bör nu begära att få en ny dator av Apple i detta läge. Om jag förstått saken rätt har den nu varit inne två gånger, felet kvarstår. Det vore även enklare för deras del att leverera en ny maskin snarare än att försöka förhala med ytterligare reparationsförsök.

Apple har bekräftat att inget annat än Sonoma har uppdaterats båda gångerna. Inget annat.
Sen har man testat datorn i ett par timmar och tydligen så har den inte kraschat precis då.
Då skickas den tillbaka till kund. (Mig)
Nu tredje gången var jag övertydlig att jag inte är intresserad av att få tillbaka den datorn om de mot förmodan, nu denna tredje gång, inte gör en faktisk reparation. Har påpekat att det är dags att byta moder/logik kort. Det har varit enbart cpu 9 senaste veckan som kraschar, och varför skulle det bli så om det inte är ett HW fel?

Det tråkiga är att blir ”assignad” en support person på Apple som ansvarar för ärendet.
Dock funkar det inte i praktiken. Är 5-6 personer nu totalt som varit inblandade i detta o varje gång måste man dra hela ramsan trots att det finns ett o samma ärendenummer.

Nu är datorn skickad till Tjeckien en tredje och förhoppningsvis sista gång. Jag kommer inte godta en följesedel med ”firmware update”

Permalänk
Medlem

Man kan kolla loggar på Mac och finns där flera panic logs så är det med största sannolikhet logic board som måste bytas.

Hade jag fått in denna och kan uppleva kraschen när jag har den så hade jag bytt logic board.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Man kan kolla loggar på Mac och finns där flera panic logs så är det med största sannolikhet logic board som måste bytas.

Hade jag fått in denna och kan uppleva kraschen när jag har den så hade jag bytt logic board.

Jag hoppas verkligen att något görs denna gång.
Börjar bli tröttsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Apple har bekräftat att inget annat än Sonoma har uppdaterats båda gångerna. Inget annat.
Sen har man testat datorn i ett par timmar och tydligen så har den inte kraschat precis då.
Då skickas den tillbaka till kund. (Mig)
Nu tredje gången var jag övertydlig att jag inte är intresserad av att få tillbaka den datorn om de mot förmodan, nu denna tredje gång, inte gör en faktisk reparation. Har påpekat att det är dags att byta moder/logik kort. Det har varit enbart cpu 9 senaste veckan som kraschar, och varför skulle det bli så om det inte är ett HW fel?

Det tråkiga är att blir ”assignad” en support person på Apple som ansvarar för ärendet.
Dock funkar det inte i praktiken. Är 5-6 personer nu totalt som varit inblandade i detta o varje gång måste man dra hela ramsan trots att det finns ett o samma ärendenummer.

Nu är datorn skickad till Tjeckien en tredje och förhoppningsvis sista gång. Jag kommer inte godta en följesedel med ”firmware update”

I princip är de enda felkällorna som skapar "CPU-inducerad krasch" logikkortet/moderkortet (komponentfel), CPU-fel (defekt i CPUn) eller strömförsörjningen (fel spänning vilket också skapar krasch). Alla tre kräver i praktiken nytt logikkort för att åtgärdas.

Rent generellt är det ju så att en dator som totalkraschar och dessutom indikerar att det är CPU-problem gör det p.g.a hårdvarufel. Hade det varit mjukvaran hade man ju kunnat ringa in problemet genom att kraschen inträffar när man kör program X exempelvis. Datorn hade också i det läget klarat ett stresstest. Ett exempel skulle vara att Adobe Media Encoder kraschar när man exporterar en video från Premiere - men att motsvarande jobb i HandBrake fungerar perfekt. Då skulle man kunna utesluta hårdvaran och fokusera på mjukvaran.

I detta fall är det däremot uppenbart hårdvarufel.

Här är det helt klart så att Apple allra minst får byta logikkort - egentligen borde de dock ge dig en ny maskin med tanke på strulet och för att ge en nöjd kund. Annars får de helt enkelt göra ett återköp - om du vill ha en Mac är ju det dock krångligare även för Apple. Att byta ut datorn är enklare även ur deras synvinkel rent hanteringsmässigt.

Permalänk

Då har datorn kommit tillbaka från Apple service i Tjeckien och denna gång har man bytt Logic board och Touch-id board.
Nu väntar testning. Förhoppningsvis funkar den korrekt nu 😊

Permalänk

Fantastiskt skönt att datorn fungerar som den borde gjort från början.
Inte en krasch.
Tack alla för värdefull support och tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Fantastiskt skönt att datorn fungerar som den borde gjort från början.
Inte en krasch.
Tack alla för värdefull support och tips!

Trevligt att du fick en fungerande dator till slut. Lycka till med den och jag hoppas att den kommer att tjäna dig väl.