Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Butik avslöjar priserna på Arrow Lake

Permalänk
Melding Plague

Butik avslöjar priserna på Arrow Lake

Lambdatek har lagt upp butikssidor för Intels kommande Core Ultra-processorer för stationära datorer, inklusive priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket intressant o se hur arrow lake hamnar gentemot 14 serien och AMDs, speciellt X3D versionerna.
Men det som mest kliar i hjärncellen är att hyperthreading e borta och hur det påverkar de olika testerna.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Snusfri

Ska bli intressant att se tester av 285K och se hur mycket snabbare den är gentemot min 13900K.

Skulle inte sitta fel med en Core Ultra 9 285K, 192-256GB RAM och ett 5090 i nya burken.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle inte sitta fel med en Core Ultra 9 285K, 192-256GB RAM och ett 5090 i nya burken.

Något annat vore ju katastrof

Permalänk
Medlem

Kan Intel få ner effektåtgången rejält, samtidigt som de lyckas med en liten prestandaökning tror jag det kan bli en vinnare.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur designen för själva cpu delen är, är det som lunarlake där p kärnor och e kärnor är isolerade eller kommer det vara som jag iaf minns det att e kärnorna kommer sitta på ringbussen fast mellan varje p kärna istället för längst bort.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Lussarn:

Något annat vore ju katastrof

Korrekt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Stationära datorer behöver snart subventioneras av svenska staten.
Typ återuppta Hem PC via jobbet som fanns för 20 år sedan.
Det är banne mig inte längre något för alla ekonomiska inkomstkällor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Ska bli mycket intressant o se hur arrow lake hamnar gentemot 14 serien och AMDs, speciellt X3D versionerna.
Men det som mest kliar i hjärncellen är att hyperthreading e borta och hur det påverkar de olika testerna.

Ändå roligt när det rör om lite i grytan. Jag hoppas det kommer något gått ut från det

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ska bli intressant att se tester av 285K och se hur mycket snabbare den är gentemot min 13900K.

Går i liknande tankar då Zen 5 inte imponerade direkt. Ryktena säger ju också att AMD inte tänker tävla om prestandakronan på grafiksidan på ett tag heller, så får nog bli ett 5090 om det är sant.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Frågan är hur designen för själva cpu delen är, är det som lunarlake där p kärnor och e kärnor är isolerade eller kommer det vara som jag iaf minns det att e kärnorna kommer sitta på ringbussen fast mellan varje p kärna istället för längst bort.

En av de stora förändringarna till Lion Cove / Skymont att dessa mikroarkitekturer inte är en specifikt design utan mer ett lego av byggblock.

Just kring det du frågar behöver man inte spekulera kring, Intel tog i en av de presentationer man haft kring Lunar Lake upp det som exempel.

I Lunar Lake sitter inte E-cores på ring-bussen, det för att maximera perf/W i lägen när bara E-kärnor används.

I Arrow Lake har dels P-kärnorna lite mer L2$ (3 MB per kärna i stället för 2,5 MB per kärna) och dels sitter E-kärnorna direkt på ring-bussen.

Det betyder att varje E-kärna bidrar med en extra slice L3$ och dels betyder det att E-kärnor har tillgång till L3$, vilket de inte har i Lunar Lake (men där finns en speciell 8 MB "system-cache" som alla delar, även NPU och GPU, kan använda, system-cachen saknas i Arrow Lake). Så E-kärnornas prestanda kommer vid samma frekvens vara högre i Arrow Lake jämfört med Lunar Lake p.g.a. väsentligt större cache (i de fall L3$ spelar roll).

Noterade att Core Ultra 3 modellerna får 4+4 konfiguration. Rätt prissatt kan de bli väldigt trevliga instegsmodeller givet att E-kärnorna har fått väldigt mycket bättre prestanda jämfört med tidigare. Så man kan nog räkna med att Core Ultra 3 kommer prestera i nivå med Ryzen 5 serien sett till MT. Frågetecknet är väl om E-kärnorna även räcker till för att få vettig spelprestanda i en 4+4 konfig...

Givet att Lunar Lake verkar vara riktigt bra kanske det finns hopp för Arrow Lake. Frågan är bara hur nöjda Intel egentligen är om det visar sig att deras största ankare för vettig perf/W kopplat med hög absolut prestanda är deras egna tillverkningsprocesser. Och frågan är hur mycket marginal de har på Arrow Lake givet allt prat om hur dyr TSMC N3B processen är.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Men varför namnbyte..

Permalänk
Medlem

Inte ett ljud om hur lång garantitiden är..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

vad spelar det för roll för dig som köper den i en svensk butik?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Länkar med spänning på testen av dessa. Roligaste som skett på processorfronten för desktop sedan x3d infördes för några år sedan.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör du med snyltarklasserna under förväntar jag mig att swec sätter din signatur och datorspec med ordet skam!

Klappar min sexkärniga 5820K.

Permalänk
Datavetare

En sak som blir lite interessant att se effekten av är den lite märkliga cache-konfigurationen i Lion Cove

Vet inte varför Intel valt att kalla L1D$ för "L0" då den kapacitet och latensmässigt är vad som alltid kallats L1D$.

Nyheten är L1,5$ (den Intel kallar L1D) på 192 kB. Sett till bandbredd matchar den L2$, men latensen är klart lägre än normalt för dagens L2$. Så rent praktiskt lär detta ge något lägre genomsnittlig latens mot L2$, oklart vad som kan tänkas dra nytta av något sådant men borde i alla fall inte vara negativt (mer än kostnad i transistorer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja snart dags o släppa ut försökskaninerna på fältet igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det lär väl vara Intels gamla vanliga garanti på 3 år som gäller, det finns väl ingen anledning till varför de skulle ha ändrat på det denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

vad spelar det för roll för dig som köper den i en svensk butik?

Det var menat som ett skämt!

Skrivet av perost:

Det lär väl vara Intels gamla vanliga garanti på 3 år som gäller, det finns väl ingen anledning till varför de skulle ha ändrat på det denna generation.

Skämt åsido: Det samlade intrycket från aktiemarknaden är att de verkar se ganska många anledningar; aktien har dykt 50% det senaste året och man börjar ju fundera om det finns aktörer som börjar se aktiepriset som attraktivt inför ett övertagande? Ett sådant kräver nog förhandlingar med AMD p.g.a. korslicensieringen, patent-avtalet är censurerat på den punkten.

Dessutom riskerar de nu att åka ut ur Dow Jones-Indexet:
https://www.reuters.com/technology/intels-dow-status-under-th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

High Yield redde ut detta:
High Yield Lunar Lake

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte deras val av namn för denna generation, vad tänkte dom med?

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Själv är jag nöjd om min budget räcker till en 265k, 32gb ram och ett 5070

Har varit dags att pensionera min 6700k och 970 i flera år nu ha ha ha
Och då borde jag ju kunna spela Baldur's Gate 3 och nya Dragon Age i alla fall på min lika gamla 1440p, 144hz skärm ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal