Permalänk
Medlem

Split keyboard, var ska man börja?

Så jag var på en second hand butik och de hade ett gamalt microsoft ergo keyboard och när jag prövade det så tänkte jag bara att det var en riktigt skön position man fick händerna i. Dock så var jag väl inte så sugen att köra just det då jag kört mekaniskt i ett decenium men det är ju lite av en djungel med många hemsnickrade varianter så jag vänder mig till er, var ska man börja? Ohc går det att komma undan med något som inte är allt för dyrt?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej! Det första man får besluta sig om är ifall man vill ha klassiska staggered eller om man vill prova en typ av layout som ortholinear eller columnar. Äger personligen split av staggered och columnar. Har velat prova ortholinear men känns inte lika bekvämt att skriva på.

Du behöver även fatta beslut om det delade tangentbordet ska sitta ihop (Alice) eller vara helt delbart. Mina är helt delbara och jag har datormusen i mitten.

Är du bekväm med en lödkolv eller villig att lära dig? Då kommer du billigast undan med ett PCB-kitt och får ett hobbyprojekt på köpet. Jag byggde personligen en Lily58 Pro förut.

Om du vill ha staggered så är nästa steg att besluta sig om du vill ha ANSI eller ISO.

Andra saker att fundera på;
- RGB
- Hot-swap
- Mjukvara
- Tenting

Keychron är ju allmänt känt och har både split staggered och Alice. Nedan är ISO länkade.
Keychron Q11
Keychron Q10 (Alice Layout)
Keychron Q8 (Alice Layout)
Keychron V10 (Alice Layout)

Ingen av dessa erbjuder dock tenting vilket man får av Microsoft Ergo Keyboard. Då behöver man titta på annat håll eller modifiera Keychron Q11.

Hur ser dina behov ut förutom ett mekaniskt delat tangentbord?

Permalänk
Medlem

Glove80 kommer rekommenderat av rätt många. Har inte testat själv dock då jag är helt såld på thoccy tactile kbs.

https://www.moergo.com/collections/glove80-keyboards
https://www.youtube.com/watch?v=gNCkRzk9WEQ

Permalänk
Medlem

Jag har testat Matias Ergo Pro, Ergodox Ez och crkbd. Sistnämnda är helt klart bäst, tycker jag, men det finns ju någon form av inlärningskurva också.

"Inte allt för dyrt" är ju subjektivt, men om du letar dig in på Discorden "Mekaniska Tangentbord Sverige" finns det en ganska aktiv köp/sälj-avdelning där du nog kan hitta något kul!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hur ser dina behov ut förutom ett mekaniskt delat tangentbord?

Skrivet av dezo:

Glove80 kommer rekommenderat av rätt många. Har inte testat själv dock då jag är helt såld på thoccy tactile kbs.

https://www.moergo.com/collections/glove80-keyboards
https://www.youtube.com/watch?v=gNCkRzk9WEQ

Skrivet av GLaDER:

Jag har testat Matias Ergo Pro, Ergodox Ez och crkbd. Sistnämnda är helt klart bäst, tycker jag, men det finns ju någon form av inlärningskurva också.

"Inte allt för dyrt" är ju subjektivt, men om du letar dig in på Discorden "Mekaniska Tangentbord Sverige" finns det en ganska aktiv köp/sälj-avdelning där du nog kan hitta något kul!

Tack så mycket, jättebra svar. Mina behov är väl att jag spelar mycket men också skriver mycket. Ska börja med exjobbet i juridik just nu så det kommer bli lagom mycket skrivandet kan man säga. Tror jag hade velat ha vinklade då det är det jag prövade med microsoft ergo tangentbordet.

Verkar dock vara så man får punga ut ganska rejält med kosing för något fint. Får kanske bli när man få in några månadslöner haha

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Personligen gillar jag bara att spela på staggered tangentbord. Vill man ha ISO blir utbudet än mer begränsat. Det finns ju några mer prismedvetna färdigbyggda ANSI alternativ, men då åker man på import istället.

Föredrar att skriva på ISO, då kan man köra angle mod med Z där <> normalt är. Då behöver man ett programmeringsbart tangentbord dock.

Om du inte vill spara till något riktigt fint är nog Matias Ergo Pro en av de bättre alternativen du kan hitta här i Europa, vilket kostar runt 2 900 kr nytt. Den ser inte ut att vara fullt programmeringsbar, så angle mod går bort, om man inte använder en mjukvarulösning i sitt operativsystem. Andra alternativ startar ju runt $400 om man vill ha full ergonomi med tenting.

Det finns ju annars bok-lösningen där man tar t.ex. Keychron Q1 och bygger en egen tenting för att få en mer korrekt lutning. Personligen gillar jag dock inte lutningen på deras Keychron Q-serie alls. V går utmärkt. De har dock inte gjort en V-serie av 11.

En annan kombination är att köpa ett vanligt staggered TKL tangentbord för enbart spel och en split columnar för resten. Om du vill ha en lite mer utmaning, men mycket bekvämare.

Hittar du något begagnat spara man ju en bra slant med.

Permalänk
Medlem

Kolla runt lite på splitkb.com. De har mestadels kit som man får bygga från scratch men de har ett som är "nästan färdigt" och inte kräver lödning (dock montering) https://splitkb.com/collections/keyboard-kits/products/elora.

Använd deras "composer" för att få ett komplett kit.

Permalänk
Medlem

Jag kör Microsoft ergonomic keyboard och har gjort sedan jag var typ 15 år och då var det ett gammalt vitt tangentbord. Jag kör det på bilden men när det ger sig tänker jag nog köra på ett som netonnet säljer som liknar det.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/t...

Det gamla jag körde under Många år haha

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Så jag var på en second hand butik och de hade ett gamalt microsoft ergo keyboard och när jag prövade det så tänkte jag bara att det var en riktigt skön position man fick händerna i. Dock så var jag väl inte så sugen att köra just det då jag kört mekaniskt i ett decenium men det är ju lite av en djungel med många hemsnickrade varianter så jag vänder mig till er, var ska man börja? Ohc går det att komma undan med något som inte är allt för dyrt?

För att få en riktig känsla för ett tangentbord behövs mer än 5 min i en second hand butik. Pun intended..

När jag svara här ser jag att mina båda underarmar har en 30 graders vinkel, kanske för höjden jag sitter på. Mina underarmar vilar på antingen bordet eller på armstöden som har samma höjd. ser även att mina handleder är vinklade lite det andra hållet. Fram för allt vänster.

Det jag inte gillar med ergonomiska tangentbord är att de inte är platta. sekunden jag börjar skriva med en hand.. (nu skall vi inte ens tala om varför jag gör det ibland) blir dessa vinklade böjda, i höjdled, en ren katastrof. Å det finns ingen chans att fixa det med arm/hand vinklar för att göra det bekvämt.. i min humla

Till det viktiga!
Testa dem.. det finns inget tangentbord som är det bästa för alla(h). I alla lägen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Jag minns inte när vågformade och liknande tangentbord kom. Det var någon gång på 90talet. Det såg väldigt coolt ut på 90talet.

Om de "ergonomiska tangentborden" var bättre, så var det få som ens ville ge dem en chans. Detta eftersom man använder så väldigt många olika tangentbord och man vill ha samma tangentsbordstyp överallt.
Nu 30år efter och exakt samma problem kvarstår fast ännu värre då folk använder allt fler tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har kört flertalet olika enklare split-varianter.

Nu har jag följt Naya sedan deras kickstarter-kampanj och väntar ihärdigt på hur utfallet blir när de börjar anlända oss de som stöttat.

De är väldigt minutiösa med skapelseprocessen och jag hoppas det blir något riktigt bra av det hela.

https://naya.tech/

Permalänk
Skrivet av Mattiiss:

Jag kör Microsoft ergonomic keyboard och har gjort sedan jag var typ 15 år och då var det ett gammalt vitt tangentbord. Jag kör det på bilden men när det ger sig tänker jag nog köra på ett som netonnet säljer som liknar det.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/51261c08e4b01b12552ea07e/1461920871035-RCTL9IMCDOXAPD8DCQPO/Microsoft+Natural+Ergo+Keyboard+4000?format=2500w

<Uppladdad bildlänk>

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/t...

Det gamla jag körde under Många år haha

<Uppladdad bildlänk>

Hade MS första ergonomic keyboard där dom lagt B-tangenten på fel sida. Sen nästa version hade dom flyttat den rätt. Men 4000 har jag haft nu i minst 12 år på jobbet. Bästa t-bordet jag har haft i mitt ägo (hade ett hemma också, men spacebar glappade så blev ett Razer BlackWidow V1 som höll i 12 år).

Permalänk
Medlem

Har ett ergodox och byggkvaliten är sådär och saknar en del features.

Har siktet inställt på Dygma Defy men väntar lite på senare revision. Tycker den känns löjligt dyr även om jag drar momsen har jag svårt att motivera priset. 😹 Åh andra sidan så har den typ allt.

https://dygma.com/pages/defy

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kör en lotus58, gillar den. Bra inkörsport imho, tillräckligt med tangenter för ganska normalt bruk. Relativt billigt, 1000-1500kr om man bygger själv (och inte så mycket extra för byggtjänst). Har ett galleri med bilder här på sweclocker med hur jag byggde mitt.

Permalänk

Lily58 Pro med någon billig men trevlig brytare typ Milky yellow. Tycker att Lily58 är lagom mycket "out there" för att ha som första split. Inte så dyrt heller, tror jag landa på 1000kr för det hela + en del tid med lödkolven. Då beställde jag pcb från jlcpcb och 3d-printade case.

Permalänk

Jag bröt armbågen för ett par år sedan med begränsad rotationsförmåga som följd. Därefter endast kunnat jobba enstaka timmar innan smärtor i armbågen gjorde det omöjligt att jobba vidare. I dagsläget har jag dock hittat en lösning så jag fortsatt kan jobba heltid. Fått vänja om mig att använda musen med vänster arm samt detta fantastiska tangentbord:
https://www.sono.se/kontorsmobler/ergonomiska-kontorstillbeho...

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ZSA Moonlander för snart 3år sedan och är mycket nöjd med det. Första dagarna var lite jobbig eftersom jag gjorde fler stavfel än vanligt och eftersom backspace i default layouten är på vänster tumme resulterade det i att jag fick ont i vänster hand. Men det gick över ganska snabbt. Jag tycker själv att ortholinear var den största förbättringen som kom med det här tangentbordet, jag har också ett par olika layers för olika saker men nästan 30år av vanliga tangentbord hade ju satt sina spår och att vilja trycka Alt-gr för specialtecken sitter fortfarande kvar, även om jag dagligen försöker bli bättre på att använda de olika layers jag satt upp.

Nog om det. Största humpen att komma över här är väl den saftiga prislappen + tull, jag tror att mitt gick loss på 4300kr totalt. Fördelen är väl att istället för att löda och ha sig så får du ett helt färdigt tangentbord med många knappar och ett enkelt GUI i webbläsaren där du kan labba på med dina olika layouts och layers, det kanske finns något coolt för QMK också som jag inte vet om. Hotswap brytare så du kan handla hem ett par påsar med olika brytare och prova dig fram om de som erbjuds inte skulle passa, själv är jag tillbaka på mina Cherry MX Brown igen efter att ha labbat runt.

Och anledningen att jag valde att köpa ett split-ortho var helt enkelt för att jag sitter hela dagarna vid en dator och har gjort i flera år, det har satt sina spår i händerna, och även om det fanns en liten invänjningskurva med det nya tangentbordet så har det varit en vinst i längden för jag har inte alls samma problem nu som tidigare och en fördel med ortho är ju att om du sträcker dig efter en tangent med fel finger då blir det genast lite oskönt och man lär sig att byta fingrar.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på ett Iris Keyboard, sen ungefär ett år tillbaka. Det är rätt dyrt, i min mening, men det är alla split keyboards jag hittat. Jag beställde från Keebio och sen beställde brytare/caps från MaxGaming. Totalt gick det runt 2K

Permalänk
Medlem

Lily, Iris eller Sofle om du ska gejma, crkbd annars. Det är imo för meckigt att hålla på med layers om man lirar snabba FPS-spel.
Kan vara värt att kolla in choc-switchar med. Byggde ett lågprofil senast, och det känns om möjligt mer ergonomiskt än med MX-style switchar.
Sen är det här med "tenting" en hel vetenskap, alltså hur och i vilken vinkel du vill ställa halvorna. Såhär löste jag det på senaste bygget:

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Många nämner att delade tangentbord är dyra. Om man bygger själv (vilket inte är så svårt man kan tro!) är
Cheapino ett bra budget alternativ. Har inte kollat exakt vad det faller ut på idag, men borde bli en bit billigare än många andra. Nackdelen är väll avsaknad av den yttre raden, vilket krånglar till det lite med var man lägger åäö.
https://github.com/tompi/cheapino

Permalänk
Medlem

Jag köpte ZSA Moonlander (https://www.zsa.io/moonlander) för några månader sedan och jag gillade den verkligen.
Jag kan inte föreställa mig att gå tillbaka till ett ingen delat tangentbord igen.

Permalänk
Medlem

Har nu i snart fyra år kört Core Mechanics på jobbet.
Priset är vettigt men brytarna verkar vara ganska kassa.

Får problem med att det dubbelregistrerar vissa tangenter efter varje semester men det går alltid över efter nån dags frustration.

Utöver det har det varit bra, tyst och robust.

Edit: Plocka bort skruvarna på undersidan för att fötterna ska få kontakt med skrivbordet ordentligt.

https://www.sweclockers.com/testpilot/30504-testpilot-core-me...

Visa signatur

i9 10900k | RTX 3080 Strix OC | 32GB Dominator @3200 | Maximus XII Hero Z490
Samsung 49" C49RG90
Böjda rör med vatten i

Permalänk
Medlem

Kör med https://keebd.com/products/sofle-v2-1-choc-keyboard-kit?_pos=...
Sofle choc, egen byggt. Det är dock inte så billigt och 350kr i import.
Finns även i MX configuration och man vill ha fler keecap alternativ.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Jag har kört split tangentbord i snart 10 år.

Använder primärt Kinesis Advantage 2 (inte riktigt split kanske) moddat med Box autumn switchar och ett Keyboardio Model01.
Då layout är lite annorlunda framförallt för modifiers har jag även ett Alice style moonsgeek m6 med mx blue som jag använder när jag spelar spel.

Har kört US layout och ANSI pga jag tycker det fungerar bättre vid programmering. För det mesta förs kommunikation osv i chat på engelska men med tiden har jag lärt mig vart åäö sitter.

För mig började det med smärta i armarna och händerna, så behövde se över min ergonomi för att klara av jobb/spel. Split tangentbord och trackball blev lösningen för mig än så länge.

Permalänk
Medlem

Programmerbarheten och möjligheten att forcera mig till mer ergonomiska ställningar vid jobb gör priset värt. Min rygg tackar mig.

Permalänk
Medlem

Har kört split i snart 2 år, endast kört crkbd eller corne som de också kallas. Endast byggt mina egna.

Skulle säga att det går att komma undan mellan 500-1000kr beroende på delar och vad man redan har hemma i switchar, keycaps och lödutrustning.

Lika mycket frän-faktor som ergonomi, jobbar med programmering. Har byggt 5st hittills. Håller för tillfället på att ta fram ett "recept" på en variant som är lite mer nybörjarvänlig att dels löda ihop själv men även kanske ta in beställningar för den som inte har möjlighet att plocka ihop / löda själv, för det är förbannat skoj! Hojta om lista på delar önskas.

Permalänk
Medlem

Dyrt och billigt känns så relativt när det handlar om tangentbord, och det syns lite i tråden. Lite pilligt att ge sig in i kanske. Det hjälper ju om du kan testa några tangentbord hos någon bekant som kanske har några lustiga tangentbord så du får ett humm om hur det känns, sen kör och testa på det.

På vägen kommer du kanske hitta små irritationsmoment eller saker som du vill justera men det inte går, extra knappar, motstånd (hotswappable är ju bra pga det), färger, lutning, programmeringsbarhet, användarvänligt osv. När jag checkade alla boxarna så dog mitt intresse för tangentbord lite... nästan alla boxar.

Jag har ett Ultimate Hacking Keyboard v1 på jobbet och ett Ultimate Hacking Keyboard v2 hemma. Det är split, går att få till olika lutningar och är väldigt lätt att programmera, skapa makron och layouts via ett UI. Dom mindre, delade tangentborden, som visas här i tråden ser intressanta ut men dom ser inte så stabila ut och saknar handledsstöd. Få tangenter är väl "coolt" men hur få ska man ha? Det är skönt om dom inte är för breda men annars så skadar det väl inte att ha lite fler tangenter i fall att? Tänk att du vill automatisera 10 actions i vad-du-nu-jobbar-med-eller-spelar, då kan det vara skönt att inte ha för få knappar så du måste använda lager.

Hitta något som du kan programmera och ändra switchar på så kommer du nog väldigt långt i att kunna anpassa och känna dig fram.

Permalänk
Medlem

Köpte ett corne av en användare här på forumet för ett tag sedan då jag kollat på just det.
Gick från ett 60% och måste säga att det var lättare än vad jag trodde att det skulle vara, satte upp en egen keymap som underlättade väldigt mycket.

Skrivet av Maufaus:

Har kört split i snart 2 år, endast kört crkbd eller corne som de också kallas. Endast byggt mina egna.

Skulle säga att det går att komma undan mellan 500-1000kr beroende på delar och vad man redan har hemma i switchar, keycaps och lödutrustning.

Lika mycket frän-faktor som ergonomi, jobbar med programmering. Har byggt 5st hittills. Håller för tillfället på att ta fram ett "recept" på en variant som är lite mer nybörjarvänlig att dels löda ihop själv men även kanske ta in beställningar för den som inte har möjlighet att plocka ihop / löda själv, för det är förbannat skoj! Hojta om lista på delar önskas.

<Uppladdad bildlänk>

Jag fick blodad tand av detta, jag köpte mitt första färdigt för att se om jag skulle gilla det och för att slippa löda det själv. Men nu vill jag bygga ett eget vartifrån köper du dina pcb?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

<Uppladdad bildlänk>

Köpte ett corne av en användare här på forumet för ett tag sedan då jag kollat på just det.
Gick från ett 60% och måste säga att det var lättare än vad jag trodde att det skulle vara, satte upp en egen keymap som underlättade väldigt mycket.

Jag fick blodad tand av detta, jag köpte mitt första färdigt för att se om jag skulle gilla det och för att slippa löda det själv. Men nu vill jag bygga ett eget vartifrån köper du dina pcb?

Köpte mitt första från en kille i tyskland, keycapsss, helt okej pris och frakt. Det senaste har jag skickat efter egna från jlcpcb, billiga pcb's men dyr frakt så värt att köpa på sig ett gäng. Har ultralight och corne-ice varianterna hemma om du vill ha nått billigt utan att skicka efter från utlandet! (har även typ alla andra delar)