Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

I just Örebro så har vi ju, ITSY, Iver, och en hel del flera företag, just Iver och ITSY vet jag har servicedesk tjänster då jag har jobbat på båda dom företagen, sen om dom söker nu vet jag inte, men kasta iväg en spontan ansökan och få ut ditt namn är mitt tips. Vet även att ATEA har någon typ av Trainee-program, vad det innebär vet jag inte riktigt, men kanske kan va nått att kolla på.

Transportstyrelsen har även dom en servicedesk på sin IT-sida men tror inte dom söker just nu men alltid värt att kolla upp.

Hej! jag förstår nu vad du mena med skicka iväg en ansökan, tack för rådet det kommer jag göra

Permalänk
Skrivet av DeGreeZ:

Nät och Linux skulle jag säga.
Samma som många andra så började jag plugga vidare ganska sent och var klar när jag var 30.
Nätverk och Systemadministration på Högskolan i Skövde är en bra inkörsport skulle jag säga.
Rimliga krav för att komma in och man får en bred kunskap.

Alternativt köra ett par Linux maskiner i din garderob och muckla på egen hand.

Det andra alternativet är vad jag mer lutar mig mot, men har svårt att tro att någon skulle anlita en för det, hur ska dem veta hur bra man är, hur ska man själv veta om man gör rätt? vet du något om det? Tack för ditt svar ledsen att det tog sådan tid att skriva jag har varit lite vilse

Permalänk
Skrivet av Birdperson:

Ansök till dessa två gymnasiekurserna på distans;
Pythonprogrammering
Dator och Nätverksteknik

Dessa två kan du med lite disciplin(och intresse, vilket du verkar ha) läsa på heltid utöver ett jobb.

Sen söker du dig vidare nästa höst på högskolor inom antingen IT/system/programmering eller nätverksteknik/security. Så gjorde jag och det har gått bra för mig.

Tjofräs

Hej! Tack så mycket jag ska se vad alternativ är men kanske går dator och nätverksteknik, får hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Beror på. Jag har själv rekryterat systemutvecklare och hade inga krav på utbildning. Jag tar en tajt självlärd utvecklare alla dagar över nån som gått 5 år på en teknisk högskola.
Skälet till att knappt någon vill anställa nyexaminerade är för att det är minst 3-5 år i jobb innan dom blivit bra.

Själv anställer jag, eller tar in konsulter, som har minst 10-15 års erfarenhet. Gärna längre. Endast 3-5 år erfarenhet är allt för juniort för mina/våra krav och oftast totalt ointressant för oss.

Utbildning och arbetslivserfarenhet räcker inte heller på långa vägar. Har extremt hårda och tuffa både tester och utvärderingar som man skall klara innan man får chans till diskussion om ett erbjudande.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Själv anställer jag, eller tar in konsulter, som har minst 10-15 års erfarenhet. Gärna längre. Endast 3-5 år erfarenhet är allt för juniort för mina/våra krav och oftast totalt ointressant för oss.

Utbildning och arbetslivserfarenhet räcker inte heller på långa vägar. Har extremt hårda och tuffa både tester och utvärderingar som man skall klara innan man får chans till diskussion om ett erbjudande.

Spännande, har du lust att delge inom vilken sektor/område ni jobbar?

Jag känner att det går en gräns runt 5 år. Har man inte blivit bra efter 5 år så kommer man inte bli betydligt bättre efter 15, i min erfarenhet.

Vad för erfarenheter skulle du säga är det som gynnas av 15 år kontra 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Du är ung och har gott om tid! Du kommer säkert få mer användning av din förra utbildning än du kanske tror.
Överväg att hoppa på dessa grymma utbildningar https://nackademin.se/utbildningstyp/program/
Men undvik Testare och UX. Dessa områden har redan för mycket folk

Om du vill plugga 100% kanske du kan gå ner i tid på sälj-jobbet eller bara jobba kvällar & helger på ICA

Som föreläsare på Nackademins UX-linje kan jag bara hålla med..... Marknaden är översvämmad av "UX Designers".

TS; ta det lugnt och andas lite. Du är bara barnet ff och har all tid i världen att hitta vad du vill jobba med, allt från en praktisk 2-årig YH till en 5-årig civilingenjörsutbildning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Spännande, har du lust att delge inom vilken sektor/område ni jobbar?

Bank/fintech.

Skrivet av BasseBaba:

Vad för erfarenheter skulle du säga är det som gynnas av 15 år kontra 5?

Massor.

Möjlighet att ta fram förslag och arkitektur för nya tekniska lösningar. Mer erfarenhet av säkerhet och hur man bygger säker kod. Större erfarenhet av olika tekniska plattformar, och hur man bäst optimerar dessa (oavsett om onprem eller cloud). Även förmågan till att code review och andra granskningar.

Är i praktiken en enorm skillnad IMO.

Visst händer det att jag några enstaka gånger tar in en junior med endast 4-5 års erfarenhet efter examen, men det är extremt ovanligt. Då bygger det på att majoriteten av utvecklare i det teamet är betydligt mer erfarna och kan ta hand om denna mer juniora resurs att växa i sin roll.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av martinot:

Bank/fintech.

Massor.

Möjlighet att ta fram förslag och arkitektur för nya tekniska lösningar. Mer erfarenhet av säkerhet och hur man bygger säker kod. Större erfarenhet av olika tekniska plattformar, och hur man bäst optimerar dessa (oavsett om onprem eller cloud). Även förmågan till att code review och andra granskningar.

Är i praktiken en enorm skillnad IMO.

Visst händer det att jag några enstaka gånger tar in en junior med endast 4-5 års erfarenhet efter examen, men det är extremt ovanligt. Då bygger det på att majoriteten av utvecklare i det teamet är betydligt mer erfarna och kan ta hand om denna mer juniora resurs att växa i sin roll.

Jag tror man missar mycket bra folk med denna inställning. Min erfarenhet är att många tröttnat efter 15 år och inte anammar nytt som nya hungriga gör. Det handlar mer om personlighet och intresse snarare än längden erfarenhet. Visst borde man snappa upp ett och ett annat under lång tid men det är långt ifrån någon garanti.

Med era rigorösa tester antar jag att ni betalar för dessa? Dem respektabla utvecklare jag känner för inga rigorösa tester, dem blir headhuntade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag tror man missar mycket bra folk med denna inställning. Min erfarenhet är att många tröttnat efter 15 år och inte anammar nytt som nya hungriga gör.

Självklart sorterar man bort de som tröttnat på jobbet/livet. Man vill ju bara jobba med människor som just inte slutar att utvecklas. De duktiga och genuint intresserade/passionerade stannar just aldrig av (som någon i tråden trodde), utan fortsätter att vara nyfikna och utvecklas hela tiden. Det är där skillnaden verkligen ligger när man sorterar agnarna från vetet.

De som bara går till jobbet för att få bra betalt, och som skiter i att vara engagerade och genuint intresserade, får någon annan ta. Det är inte den typen av människor jag vill jobba med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

Det andra alternativet är vad jag mer lutar mig mot, men har svårt att tro att någon skulle anlita en för det, hur ska dem veta hur bra man är, hur ska man själv veta om man gör rätt? vet du något om det? Tack för ditt svar ledsen att det tog sådan tid att skriva jag har varit lite vilse

När jag har inne personer på intervju hos mig för olika tjänster.
Då letar jag mer efter en hungrig teknikintresserad individ
som vill lära sig och utvecklas. Mer än en torr person med fint gediget cv
och utbildning.

Och söka kan man alltid göra
Lycka till!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini