Permalänk
Medlem

2x Ap201 - Far och Son

Tänkte starta upp en liten logg/tråd här för mitt och grabbens projekt.

Har köpt på mig lite delar som jag skall försöka peta ihop..

Sonens blir:
3600x med X470i moderkort och 16gb ram (plockat från hans gamla dator)

Till detta köpte vi på oss:
Ap201 chassi
Sapphire Nitro+ 7900x
Vattenblock till Cpu från Bykski
Vattenblock till gpu från Alphacool
2x 45mm Alphacool radiatorer
Corsair pump/res
Softtube och fittings från Barrow

Blir första ”riktiga” vattenkylda, vi påbörjade denna för flera år sedan men slutförde aldrig, så blev till att börja om.

Gpu och vattenblock, en rejäl pjäs som väger in som en tegelsten..

Nästan synd att strippa ner den kylaren. Är nog den mest bastanta jag stött på.
Lite tråkigt däremot att när man skruvar isär den hitta helt uttorkad kylpasta. Inte bara lite torr utan stel så den gick att dra av i bitar. Definitivt underkänt här av Sapphire. Där tappade dom en pinne..
Inte mkt att säga om monteringen annars, gick som på räls utan svårigheter och sen vart det ny skrud på..

Chassit är välbyggt, enkelt att skruva i och gott om plats (mitt förra var ett Ncase med liite mer begränsat med plats..

Allt på plats utom psu.. den har jag inte löst ännu, fnular på en 3d printad hållare..

Massor med fittings. Sjukt billiga och riktigt fin kvalitet. Kan varmt rekommenderas. Jag har dragit i slangarna rejält och dem sitter som berget.
Tror jag gav typ 25-30kr/st.

Provmonterat! Ser rymligt ut.
Behöver lösa en bättre fastsättning av pumpen och hitta en lösning för psu som sagt..

Testkörning med psu liggande bakom (abstinensen blev för stor för grabben)
Som synes skall det vara RGB utav helskotta, här för Lianli kopiorna sitt. Smidiga men lär ju inte kyla optimalt.
Har valt en annan lösning till min egen men blir lite orolig att jag inte får plats då jag valde 30mm fläktar och där är nog i te riktigt 30mm fritt mellan radiator och gpu.. men det märker vi när vi kommer dit. I värsta fall får det tänkas om

Permalänk
Medlem

Då har jag börjat på min egna lilla uppgradering..

Cpu: 780x3d med EK Velocity gen 1 waterblock (funkar med nya standoffs från EK)
Gpu: Sapphire Nitro+ 7900xtx med Alphacool waterblock.
Minnen: Fury 64gb 6000mhz cl30
Moderkort: Gigabyte B650m Aorus AX
Psu: Corsair SF850
Chassi: Asus Ap201
Fläktar: Corsair rs120max, Arctic 120 slim, noctua 92 slim.
Div: Radiatorer från Ek och Alphacool, Flt 120 ddc pump/res från Ek. Fittings och slang: 16mm Barrows

Permalänk
Medlem

Testar med sån där tunn kylduk ist för pasta, väldigt smidigt! Det kommer jag nog köra som standard framöver!!

Inga problem att montera ihop allt på moderkortet..

Fläktar på! Jädrig maffiga med 30mm tjocklek!

Permalänk
Medlem

Tyvärr passar inte radiatorn i botten, liten misskalkylering, men lånade hem dremeön på jobb så löser det sig..

Bockad sen upp plåten för botten av pci platserna,
och med lite svart tusch efter så blir det bra och gått om plats för radiatorn efter att jag tog bort lite material. Tänkte jag får täcka hålet baktill med en 3d printad platta nr den jag är klar så kommer det inte synas.

Permalänk
Medlem

Fortsatt lite idag..

Psu hållaren som följer med chassit är i största laget då den är atx och fläkt framåt i lådan, det passar dock inte in planen (tänker ha utblås framåt)
Så jag tänker vrida och montera sfx psu med inblås från sidan. Så fick bli Dremel där med så jag får psu’n så nära sidan som möjligt.

Blev dock väldigt tight för kontakterna..

Så tänkte om och gjorde lite mer plats.

Nu får jag gott om plats till både kablar, kontakter och sladdar

Permalänk
Medlem

Börjat montera in allt, inga större överraskningar.

Printade ett fäste till psu’n, så nu sitter den med fläkten mot sidopanelen, borde bli bra då det dels är mesh, men fläkten går ju sällan i Corsair sf aggen..

Monterat radiatorerna med fläktar. Arctic slim 120 som utblås framtill, Corsair RS120 Max som radiatorfläktar.

Satte även en som suger in i lådan, bara för att få lite rotation på luften..

Så nu skall jag bara tillverka en hållare för pump/res och sen koppla ihop allt.
Hittade en Corsair hub på marknaden så testar köra fläktarna mot den, men lutar år att jag skaffar en AquaComputer längre fram. Satte en tempmätare i ena radiatorn för att kunna styra mot vattentemp iaf.

Permalänk
Medlem

Fortsätter pula lite idag, skall ha på reservoar och dra lite kablar tänkte jag.

Skar ut en plåtbit och bockade till den för att fästa upp flt120 reservoaren, målade den svart. Hade kanske kunnat vara något större men det ser helt ok ut och jag får lite plats att dra kablar osv, så det funkar fint. En fördel iom jag flyttat psu’n blir att det omedvetet blev en dual chamber setup av det hela..

Blev helt ok med flt120 monterad.

Och med en tempdisplay från freezemod (hade tänkte skippa den iom jag satte en temp probe, men har ju den och fittings så kan lika gärna montera dit den). Satte även en drainport, lika bra att sätta dit och göra det enklare att tömma.

Permalänk
Medlem

Nu är den igång! Dock inte fått kablar a till rgb, men det kan ju kvitta.
Allt funkar, den är ”ok” tyst. Arctic fläktarna skulle jag nog inte kört på igen dock, de susar lite väl mkt redan vid lägsta möjliga varvtal. Får se om de byts ut mot något annat framöver.

Laborerar lite med fläkthastigheter och pumphastigheter. Svårt att hitta en balans tycker jag.
Mer än 200l/tim så låter pumpen lite väl mkt för att jag skall vara bekväm med det.

Fläktarna vill jag helst hålla under 800 varv…
Men labbar vidare och ser var jag hamnar. Inte undervoltat osv ännu så får se vad det ger först.

En bild på härligheten också kanske..(Min överst, sonens underst. Skall byta cpu block på sonens snart, hittade ett corsair som passar bättre in)