Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megatomten:

Ferroamp har lagt ner Offgrid "buden" i sammanband med Covid.
Fokus lades på att få tag på halvledare. Sedan dess har inte ett ord yttrats om Offgrid hos ferroamp.
Har själv haft samtal med dom redan då och påpekade om att mitt PMS batteri var redo för offgrid.
Men deras åsikt var att deras kunder inte hade intresse av offgrid.

Då är det delade åsikter, flertalet ägare har fått motsatt information, det är alltså inte nedlagt men det arbetas inte på i dagsläget. Tanken är att det kommer i framtiden men ingen vet exakt när, men jag kan givetvis ha fel.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

För er som har elbil och en laddare (Easee, Zaptec, Wallbox, go-e och Charge Amps) rekommenderar jag Tibber. Runt 100-500 kronor i månaden i ersättning beroende på hur mycket du har i kabeln och om 80-100% SoC inte är jätteviktigt för dig varje dag.

Har fått ihop en 1000 lapp sen mitten av april. Verkar ge bättre ersättning än Checkwatt.

Oj, kör själv Tibber och Gridrewards, men har inte kommit i närheten av sånna summor. Vad har du oftast för SOC på bilen? Mitt problem är ju att min bil nästan jämt är runt 80% (där jag satt gränsen för fulladdat), och att jag sällan kör bort mer än 10% per dag.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Oj, kör själv Tibber och Gridrewards, men har inte kommit i närheten av sånna summor. Vad har du oftast för SOC på bilen? Mitt problem är ju att min bil nästan jämt är runt 80% (där jag satt gränsen för fulladdat), och att jag sällan kör bort mer än 10% per dag.

Om du bara laddar med Grid Rewards borde du väl komma upp i bra summor om nätet där du bor ofta triggar en GR vill säga? Du ställer bara "ingen avresetid" och då brukar den vilja ladda på lördag eller söndagar. Vill du inte ladda då bara dra ut kabeln tills elpriser blivit lite dyrare igen och koppla in kabeln sen har du Grid Rewards till nästa helg. Jag hade kommit upp i högre summor om jag bara körde lite mer.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Om du bara laddar med Grid Rewards borde du väl komma upp i bra summor om nätet där du bor ofta triggar en GR vill säga? Du ställer bara "ingen avresetid" och då brukar den vilja ladda på lördag eller söndagar. Vill du inte ladda då bara dra ut kabeln tills elpriser blivit lite dyrare igen och koppla in kabeln sen har du Grid Rewards till nästa helg. Jag hade kommit upp i högre summor om jag bara körde lite mer.

Ville bara tacka för tipset att stänga av avresetid. Har ökat mina rewards avsevärt sen jag började med detta. Inga gigantiska summor, men mer än tidigare iaf.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Snart ett år med solceller.
Ca 10k i förtjänst att jämföra med prognosen på 24k...
Antal kWh stämmer dugligt dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur många kw paneler har du då? att tjäna 24k på ett år är mycket.
Antar att dom räkna prognosen på ett högt elpris med precis som dom som räknar balansering av nätet med batterier så räknar dom på 2022 dom säger inte hur 2023 var eller hur 2024 är just nu.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Ville bara tacka för tipset att stänga av avresetid. Har ökat mina rewards avsevärt sen jag började med detta. Inga gigantiska summor, men mer än tidigare iaf.

Härligt. Jag kan inte förstå varför Tibber inte kan göra så man endast kan ladda med GR om man vill. Någon som är insatt varför det är så svårt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Hur många kw paneler har du då? att tjäna 24k på ett år är mycket.
Antar att dom räkna prognosen på ett högt elpris med precis som dom som räknar balansering av nätet med batterier så räknar dom på 2022 dom säger inte hur 2023 var eller hur 2024 är just nu.

12,3KWp (10,8MWh beräknat)
Ja, de räknade med över 2:- per kWh, förstod givetvis att det var orimligt högt när jag beställde.
Jag har haft en del skuggning första halvåret innan jag hann ta ner ett antal träd så första "riktiga" året ser jag först framåt maj.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

12,3KWp (10,8MWh beräknat)
Ja, de räknade med över 2:- per kWh, förstod givetvis att det var orimligt högt när jag beställde.
Jag har haft en del skuggning första halvåret innan jag hann ta ner ett antal träd så första "riktiga" året ser jag först framåt maj.

Vad kostade investeringen? Så länge du får igen pengarna och lite till innan det är dags att byta så...
Samt att du slipper alla avgifter på överföring

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Va glad att du bor i SE4. Att sitta med solceller och batteri i SE3 är nog inte så roligt. Nu försvinner väl snart 60 öringen med. Men allt kan hända med elpriserna...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Va glad att du bor i SE4. Att sitta med solceller och batteri i SE3 är nog inte så roligt. Nu försvinner väl snart 60 öringen med. Men allt kan hända med elpriserna...

Med nya regeln från 1oktober så borde väl ersättning öka? Då vi får 10-15% påslag I se3

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Med nya regeln från 1oktober så borde väl ersättning öka? Då vi får 10-15% påslag I se3

Ja det pratas om det. 10-15% på sommarens SE3 priser låter klent... Kanske det kommer märkas mest nu i vinter. 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad kostade investeringen? Så länge du får igen pengarna och lite till innan det är dags att byta så...
Samt att du slipper alla avgifter på överföring

185k.

Jodå, jag är rätt säker på att de kommer löna sig till slut. Jag har tänkt sätta in AC inom något/några år och då ökar ju lönsamheten på sommarhalvåret rätt kraftigt.
Hoppas batterier kan komma ner i pris och upp i kapacitet med så man kan bli nästan självförsörjande

Skrivet av Ninotramp:

Jag bor i SE3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagen börjar närma sig för att "hitta" nytt el-avtal, jag är luttrad samtidigt som jag är vilse.

Vad har ni för abbonemang? Vad säger framtide? Ska man ta 1, 2, 3, eller 5 år? Rörligt? Hur fungerar Tibber?

Hjälp önskas oerhört mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Dagen börjar närma sig för att "hitta" nytt el-avtal, jag är luttrad samtidigt som jag är vilse.

Vad har ni för abbonemang? Vad säger framtide? Ska man ta 1, 2, 3, eller 5 år? Rörligt? Hur fungerar Tibber?

Gå in på elskling.se
Mata in dina uppgifter
Välj det billigaste*

*Kolla också detaljerna, har du låg förbrukning så prioritera rabatt på månadskostnad, har du hög förbrukning prioritera rabatt på elpriset.

Rörligt är sannolikt billigare över tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vi gick från att tidigare ha förhandlat år till år mellan olika bolags rabatter för nya kunder till Tibber och har inte sett någon anledning att byta efter det. Men vi kan också påverka vår elförbrukning relativt mycket. I augusti började vi med deras "Grid Rewards" vilket jag kan rekommendera varmt om ni har elbil.

Vårt snittpris för elen i september är än så länge 13,8 öre/kWh med Tibber + Grid Rewards. Vi har inga solpaneler men däremot bergvärmepump, dock gamla termostater som knappt fungerar så den är inte supereffektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ja det pratas om det. 10-15% på sommarens SE3 priser låter klent... Kanske det kommer märkas mest nu i vinter. 😄

Batteri blir bättre på vintern då priset är högre.
Sommaren blir väl lika dålig så långe mer vind och sol installeras

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gå in på elskling.se
Mata in dina uppgifter
Välj det billigaste*

*Kolla också detaljerna, har du låg förbrukning så prioritera rabatt på månadskostnad, har du hög förbrukning prioritera rabatt på elpriset.

Rörligt är sannolikt billigare över tid.

Sen kan man också gå vid refunder och få 150-400kr cashback... Fick det på Skellefteå kraft samt ingen månadsavgift 6 månader

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Vi gick från att tidigare ha förhandlat år till år mellan olika bolags rabatter för nya kunder till Tibber och har inte sett någon anledning att byta efter det. Men vi kan också påverka vår elförbrukning relativt mycket. I augusti började vi med deras "Grid Rewards" vilket jag kan rekommendera varmt om ni har elbil.

Vårt snittpris för elen i september är än så länge 13,8 öre/kWh med Tibber + Grid Rewards. Vi har inga solpaneler men däremot bergvärmepump, dock gamla termostater som knappt fungerar så den är inte supereffektiv.

Intressant!

Vi har inte El-Bil eller batteri, däremot paneler. Hur i korta drag fungerar Grid Rewards om du ska förklara för en 5 åring?
Vi har sänkt våran förbrukning från 17500 till ca 13000 och då har vi "slösat" rätt mycket och inte tänkt oss för direkt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Intressant!

Vi har inte El-Bil eller batteri, däremot paneler. Hur i korta drag fungerar Grid Rewards om du ska förklara för en 5 åring?
Vi har sänkt våran förbrukning från 17500 till ca 13000 och då har vi "slösat" rätt mycket och inte tänkt oss för direkt.

Du behöver en elbil för Grid Rewards. Bilen laddas när nätet börjar bli ostabilt. En session brukar vara 15-40 minuter. Tvärtom; är det ont om el och du ska ladda bilen kan Tibber avbryta din laddning för att stödja elnätet.

Du får betalt för varje session. Vågar inte uttala mig om hur mycket, det varierar och jag upplever att det blivit mindre på sistone(?) Överförings avgifter från din nätägare tillkommer som vanligt. Dom skiter fullständigt i om deras nät exploderar.

Hittils har jag fått 1150 kronor sen mitten av april. Sen är Grid Rewards lokalt så t.ex. på Gotland fungerar det inte om ja fattat det rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ninotramp
Tack för svar, EV är inte aktuellt i närtid, Elskling och alla dessa sidor använder jag dagligen för att få något hum om vart vi är på väg.

Lutar åt 6 månader eller rörligt för att ta nya tag till våren, får bli en "dyr" vinter i värsta fall.

Visa signatur

Permalänk

Är det någon som fått hem sitt Homevolt batteri från Tibber och kan ge en genomgång? Funkar Grid Rewards? Är det bra ersättning? Är appen bra?

Visa signatur