Intel: Vi har löst Raptor Lake-problemet

Permalänk
Melding Plague

Intel: Vi har löst Raptor Lake-problemet

Företaget säger att det nu slutgiltigt har fastställt grundorsaken till instabilitetsproblemen på processorer i 13:e och 14:e generationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vi får hoppas det löser sig. Jag litar inte på någons tillverkares ord före utomstående tester.

Jag ser ett problem att samma typ av produkter används på fler ställen.
Alltså gamersdatorn är det ofta inte så katastrofalt farligt om den går sönder, på andra ställen är det mycket allvarligt.
Hur ska tillverkaren då välja att lägga felgränserna? Gamers vill ofta ha precis under bristningsgränsen för att få ut maximal prestanda. Kanske olika settings i cpun microcode för olika användare?

Se det som en karbinhake. Dollarstore säljer billiga såna som folk kan ha till det ena och andra. Det är inte samma karbinhake som jag skulle vilja ha i min säkerhetslina om jag skulle klättra i berg.

Permalänk
Medlem

...och därför står och idisslar. 😂

Rolig formulering!

Denna är dock lite oroväckande:

Citat:

och att de fyra mikrokoduppdateringar det har släppt tillsammans effektivt förhindrar skador att uppstå på processorer som inte redan har drabbats.

Vågar vi hoppas att fyra räcker eller blir det fem av fem?
Jag högg nyligen en 7800X3D delvis för att då behöver jag inte oroa mig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi får hoppas det löser sig. Jag litar inte på någons tillverkares ord före utomstående tester.

Jag ser ett problem att samma typ av produkter används på fler ställen.
Alltså gamersdatorn är det ofta inte så katastrofalt farligt om den går sönder, på andra ställen är det mycket allvarligt.
Hur ska tillverkaren då välja att lägga felgränserna? Gamers vill ofta ha precis under bristningsgränsen för att få ut maximal prestanda. Kanske olika settings i cpun microcode för olika användare?

Se det som en karbinhake. Dollarstore säljer billiga såna som folk kan ha till det ena och andra. Det är inte samma karbinhake som jag skulle vilja ha i min säkerhetslina om jag skulle klättra i berg.

Konsument cpuer är det ju som haft problem.
deras enterprise har inte haft samma problem.
Det största problemet har väl varit dem som kört enterprise hosting (Typ spelservrar) kör konsument cpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Rolig formulering!

Du menar den enda cpun som faktiskt brunnit pga felaktig bios? 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Rolig formulering!

Detta är det stora problemet just nu, första uppdateringen skulle ha fixat det hela men gjorde inte det, vågar vi tro på dom angående detta? Och vad händer med CPUer som har tagit skada men inte visar symptom men visar det om 3-4 år? Sure dom har utökat garantin till 5 år men är det utan att ställa några frågor och bara att dom byter ut dom rakt av även i slutet av garanti tiden?

i mina ögon så har detta TOTALT dödat 13 och 14 serien när det kommer till dom högre segmenten, ska man köpa intel så är det billigare modeller eller 12th gen som gäller vilket suger ganska hårt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt köpa AMD 9xxx men det blev så sur release så det blir nog Intel igen. Jag orkar inte bry mig om AMD just nu, tröttnade när Hardware Unboxed hade sin "Good or bad windows install". Mina intel har fungerat bra, och det är utan voodoo.

Citerat inlägg raderat. // MOD
Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Intel är nog väldigt glada att deras nya konsumentmodeller ska lanseras snart. Det där namnbytet som verkade lite obegripligt och förvirrande blev också väldigt lägligt i och med detta debackel. En 285a är ju något helt annat än en 14900... Får både Intel och vi som köper CPUer hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Mina intel har fungerat bra, och det är utan voodoo.

Förutom då alla instabilitetsproblem och annan skit som det skrivits om i ett år, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Förutom då alla instabilitetsproblem och annan skit som det skrivits om i ett år, eller?

Jag pratar om mina erfarenheter, hur andra gör bryr jag mig inte om.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Anekdotiskt kan jag säga att min jobb-burk med 13900K slutade ha instabilitetsproblem efter förra uppdateringen. Har inget att reklamera längre.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Konsument cpuer är det ju som haft problem.
deras enterprise har inte haft samma problem.
Det största problemet har väl varit dem som kört enterprise hosting (Typ spelservrar) kör konsument cpuer

Du har rätt. Skaran som får en Xeon i deras jobbdator är dock väldigt liten. Om jag ej missminner mig är vissa xeon typ vanliga cpuer.
Nu gällde väl instabilitetsproblemet främst desktops, vilket få har i deras jobbdatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så varför bryr du dig då om andras problem på exempelvis AMD?

Det känner jag inte igen att jag gjort, alla måste få göra sitt val vad man vill köpa. Jag pratade bara om mig själv i första posten.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem

Till er med Raptor Lake-processorer, OBS att Intel släppte ny mikrokod igen (0x12B) för drygt en vecka sedan. Tror inte SweClockers har rapporterat något om den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så när fixar de kvarstående buggarna i sandy bridge? Aldrig.. oh ok.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Så när fixar de kvarstående buggarna i sandy bridge? Aldrig.. oh ok.

Få tillverkare av datorkomponenter skulle fixa buggar i 13 år gammal hårdvara. Vad är det för buggar?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man har rätt att återlämna sin 14th gen Intel trots att den inte visat något problem ännu?
Öppetköp-tiden har gått ut men skulle gladeligen byta ut den mot en ny fräsch nu (eller när) problemet är 100% löst.

Kan såklart påstå att den dummar sig trots att den inte gör det ännu?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Trihxeem:

Boy do I have news for you

Permalänk
Medlem

Vilket ironiskt Cyrix-likt problem de råkade på..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag är ganska sugen på nya 285K, får hoppas liknande problem inte kommer uppstå med deras nya release. Om de har "lärt sig" så borde inte de problemen hända igen, heh.

Jag är dock inte låst till Intel men eftersom jag vill ha en CPU med många kärnor/trådar så står det mellan 285K och 9950X3D och AMD har fortfarande "problem" i spel när CPUn har mer än 1 CCD.

7950X3D har en mycket högre boost clock än 7800X3D och presterar fortfarande sämre i spel:

Permalänk
Medlem

Så den klarar högre spänningsinställningar förutsatt att det finns en last. Om det är att det går för hög ström genom klockkretsen när CPU-lasten är låg så är det ett direkt designfel.
Påminner om fall där processorer varit känsliga för undervoltning då spänningsskillnad från andra spänningsplan gett för höga strömmar på nät designade för att arbeta med lägre spänningsskillnader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Jag är dock inte låst till Intel men eftersom jag vill ha en CPU med många kärnor/trådar så står det mellan 285K och 9950X3D och AMD har fortfarande "problem" i spel när CPUn har mer än 1 CCD.

Det är nog delvis sant med 9000-serien också pga latensen mellan CCDs, men 7950X3D lär vara sämre där eftersom den bara har V-Cache på ena CCDn, till skillnad från 9950X3D (enligt rykten åtminstone). Så ett av de två problemen med multi-CCD för gaming försvinner.

Sedan så är den väl alltid lite snabbare än 7800X3D om man kör program som Process Lasso eller liknande och låser alla spel till en CCD? Behöver man CPU med många kärnor och ändå vill spela är det nog värt att köra något sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undrar hur ärliga folk kommer vara denna gången när det är dags att sälja sina Intel i marknaden?
Kommer vi som köper begagnat behöva vara detektiver för att få svar på vad vi köper tro? :/

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är nog delvis sant med 9000-serien också pga latensen mellan CCDs, men 7950X3D lär vara sämre där eftersom den bara har V-Cache på ena CCDn, till skillnad från 9950X3D (enligt rykten åtminstone). Så ett av de två problemen med multi-CCD för gaming försvinner.

Sedan så är den väl alltid lite snabbare än 7800X3D om man kör program som Process Lasso eller liknande och låser alla spel till en CCD? Behöver man CPU med många kärnor och ändå vill spela är det nog värt att köra något sånt.

Så är det, tror den är typ 2% snabbare i genomsnitt om man stänger av CCD1 i BIOS men tycker det ska kunna köra spel och sånt på endast CCD0 och fungera perfekt utan att man som användare ska behöva krångla med program från tredjepart i Windows.

Stämmer ryktena om VCache på båda CCDerna så ska det bli kul att se hur det presterar men även hur mycket mer den kommer kosta.

Här ska va 7950X3D med CCD1 avslagen mot en vanlig 7800X3D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Men du har väl inga "egna erfarenheter" av AMD om du inte skaffat själv utan bara läst. Vem vet, kanske hade du haft bra erfarenheter om du faktiskt ägt en AMD

Permalänk
Medlem

För lite och för sent, en processor ska inte ha sönder sig själv av att användas normalt

Att skylla ifrån sig att spel är dåligt optimerade är bara skämmigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varför är du trött på AMD då?

Permalänk
Medlem

Ïnte haft något problem alls med min setup. Och bra temps i alla spel!!
Körde Intels test och den PASSED:)

https://www.intel.com/content/www/us/en/download/15951/intel-...

Visa signatur

Msi X870E Tomahawk
9800X3D
4080 Super
42 LG OledC4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Varför är du trött på AMD då?

För att deras grejer inte släpps färdiga, enligt mig. Det skall inte krävas 5 reviews och re-reviews för att reda ut hur snabba processorerna är, jag tröttnar till slut. Intel har varit hyggliga mot mig genom åren, ja, efter det senaste debaklet så hade jag tänkt prova AMD på desktop, men nu står jag och väger igen. Kör AMD på homelab i Linux och det fungerar strålande.

Jag vill bara ha enkla grejer, installera en gång och kör för evigt om det går. Intel har gjort bort sig, krävde en BIOS uppdatering, men sett över 20 år så har dom varit rätt bra. Har inte installerat om Windows sen 2017, uppgraderat till Win11 dock, och det bara fungerar utan strul. Svårt för mig att byta bort sånt mot något som möjligen inte är lika bra, för mig. Jag vet att jag är lite feg, men enkelhet och stabilitet (jo, jag ser hur det låter, men Intel har inte varit ostabilt för mig) går före allt för mig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Jag hade tänkt köpa AMD 9xxx men det blev så sur release så det blir nog Intel igen. Jag orkar inte bry mig om AMD just nu, tröttnade när Hardware Unboxed hade sin "Good or bad windows install". Mina intel har fungerat bra, och det är utan voodoo.

Är det bara jag som har svårt att läsa Voodoo här utan att direkt tänka 3dfx? Utgår från att du har lite nyare gfx :). Antingen är det jag eller så är det ett mindre bra ordval i dessa sammanhang.