Äldre spelare föredrar solospel

Permalänk
Melding Plague

Äldre spelare föredrar solospel

En ny undersökning avslöjar att 53 procent av spelare helst spelar single player-spel, men bland unga spelare föredrar majoriteten PVP online.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet PVE och PVP.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Inaktiv

Vuxen på 38 bast med yngre barn. Tiden är si och så att spela, vilket gör att solospel är att föredra. Jag spelar när jag vill och kan. Att mötas upp online, koordinera sessioner etc är inte möjligt i min fas av livet.

Permalänk
Medlem

Kalla mig gammal.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Jag föredrar solo spel, men ibland kan även solo spel med Co-op stöd vara skoj.

Permalänk
Snusfri

Som blekfet man i sina sämsta år (45) så blir det enbart SP för mig.
Föredrar vackra spel med grym story, likt GTA V, RDR 2, Hitman och Sniper Elite serien tex.

Men även bra indie-spel som Rimworld, Project Zomboid och liknande spelas en hel del.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

För egen del så spelar jag år efter år samma multiplayer spel, cs, wow, lol - ibland testar jag nya spel som t.ex valorant men fastnar aldrig för nya multiplayer vill ändå bli så bra som möjligt i mina main spel

Singelplayer spel / co-op spel som typ mario cart är definitivt det som jag kan lägga pengar på då jag inte har något intresse av att köpa nya multiplayerspel

Permalänk
Medlem

SP först och främst

Men co-op och mp ska vara möjligt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit en Solo-spelare. Tidigt 2000 så va jag en ganska bra fps-spelare och gillade skarpt Unreal XMP men det dog ganska snabbt tack vare nån dispyt med Atari (?). Spelat ett gäng andra FPS lir men ingen kom upp i "samma liga" som xmp (högst personlig åsikt naturligvis).

Monkey island
Elder Scrolls
Till o med No Mans Sky (som jag börjat spela på sofflocket igen!) Verkligen ett meditativt spel för att släppa arbets-hjärnan ett par timmar.
Vampire survivors på nallen!
Diablo 1,2,3
Borderlands 2

Finns ett gäng löjligt roliga solo-spel (borderlands är dock roligare i grupp)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som blekfet man i sina sämsta år (45) så blir det enbart SP för mig.
Föredrar vackra spel med grym story, likt GTA V, RDR 2, Hitman och Sniper Elite serien tex.

Men även bra indie-spel som Rimworld, Project Zomboid och liknande spelas en hel de.

Som vältränad man i sina bästa år (48. It’s never too late) så spelar jag bara skjutaspel online. Tror jag fastnat i tonåren. Har för lite tid och tålamod för tidskrävande sp spel. In, skjut lite, logga ut.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Det är 95% pang pang i CS som gäller. Får ofta en skum känsla av slöseri med tid när jag kör solospel.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Solo är det jag föredrar men ett bra spel med co-op är inte dumt det heller. PVP går bort helt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat Single player spel. Fåtal jag gillat typ. För mig är Singleplayer typ som kolla på en film, då kollar jag hellre på en film
Annars är det 95% online PvP spel.

Sen är det ju lite trist när man inte kan hänga med i reaktioner mot Adderall charged 16-åringar längre men är ändå över medel i de flesta spel så får väl vara nöjd med det

Permalänk
Medlem

Beror ju på att tiden man har att spela med blir mer sporadisk och inte lika lätt att planera, då går det inte lika bra att hoppa ur mitt i en match eller mötas upp med sina vänner flera gånger/timmar i veckan

Jag får väl se vad som händer när barnen är större, men tror att jag då snarare spelar de spel jag redan känner till

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att spela solo, för det mesta.

Men det vore kul att i spel där det går kunna spela med någon annan.
Tänk er att kunna spela God of war med en kompis. Det borde gå att göra.
En är Kratos, en annan är Atreus eller Freya.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är 95% pang pang i CS som gäller. Får ofta en skum känsla av slöseri med tid när jag kör solospel.

Detsamma känner jag kör man försöker Co ordinera samspel med polare till warzone och man skall sätta upp allt/någon är sen 😂 men jag gillar båda skall sägas vilket inte är ett alternativ!

50% sp
35% MP (typ Wz) med polare
15% spel med dottern ihop

Så är min tidsåtgång för spelandet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Unga har sällan höga krav och skolka ett par dagar från skolan här och där är det ingen som bryr sig om.
Jag som är 40 år spelade mycket online när jag var yngre men på senare tid händer det sällan och det beror på att man själv vill välja tid och plats och vänner har olika måsten de också liksom en själv.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

99% PvP-spel som CS2, Deadlock, Smite 2, Tekken 8, Call of Duty.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

För tillfället kör jag solo i ett MMO så jag är väl en hybrid. Elder Scrolls Online fungerar rent praktiskt som ett större Skyrim.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Föredrar single player främst men även lag pvp som realistic mode med tanks i War Thunder.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Ju äldre man blir desto mindre tid har man för spelandet. Så ganska logiskt. Jag kommer ihåg när jag körde BF3 att de typ tar 400-500h innan man börjar bli lite hyfsat bra på det i PVP-läget. Fetglömma att jag kan lägga den tiden nu med barn och jobb osv, även när man har tid så är man för trött för PVP 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Som vältränad man i sina bästa år (48. It’s never too late) så spelar jag bara skjutaspel online. Tror jag fastnat i tonåren. Har för lite tid och tålamod för tidskrävande sp spel. In, skjut lite, logga ut.

Samma här, snart 50 bast, kör pubg och bf med kompisar jag är uppväxt med😅👍
Och vi kör styrketräning ihop ibland med… 😅

Permalänk
Avstängd

Föredrar solospel där tiden inte är en av faktorerna.

Permalänk

Min bild var tvärtemot för alla ungdomar jag pratade med gillade mest multiplayer.

Jag själv gillar att spela multiplayer spel ensam, Skirmish Mode som det hete i Battlefield 1.
I detta läget så kan man komma på olika sätt att vara the ashole och spela spelet på ett annat sätt.
Detta med att hoppa runt och skjuta, ja för yngre med bättre syn och reaktionsförmåga så är det roligt för dem att testa vem som är bäst på detta. En annan vill köra taktik. Och detta ännu mer när man själv känner att för 20år sedan hade man spöat sig själv i rena FPS spel som det visslar om det.

Lite samma i bilspel, det är roligt att jävlas med någon så den får köra med punktering och liknande.

Permalänk
Medlem

SP för det mesta. MP ibland i form av Battlefield.
MP handlar oftast om att nöta samma sak om och om igen vilket blir trist om jag gör det för ofta.
Blir oftast ett par veckor i stöten sen tillbaka till SP.

Permalänk
Medlem

SP är helt klart min favorit. MP kräver för mycket tid och resulterar lätt i frustration.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag är

50% PVP Multiplayer spelare
35% Singelplayer spelare
15% Samarbetsspel.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag valde singel player.
Men samtidigt är jag väldigt mycket för Mmorpg spel där det finns pvp möjligheter också.

Har jag tid så kan jag lira mmorpg timmar varje dag under en lång tid. Mycket mer än ett SP spel som ofta har ett life span på max två/tre månader. Medan mmorpg kan hålla i 6-12 månader non stop.

Svårt val.
Det beror på vad som händer i livet 🫶🤣

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Blev ganska less på allt skitsnack i competitive PVP-spel redan i tonåren och har trivts mycket bättre i co-op PVE istället sedan dess (37 nu). Även väldigt trevligt med SP också. Har snöat in mig i Warframe just nu, kör mycket solo men även en del med en kompis.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5800X3D RAM: G.Skill Trident Z 2x8GB DDR4 3600 CL16 Mobo: Gigabyte X570 Aorus Elite GPU: Powercolor 9070 XT Red Devil

Permalänk
Medlem

PVE eller PVE, ser inte charmen i att spela själv längre.

Tyvärr så saknar dom många seriösa PVP spelen fungerande anticheat.
Mindre kul att dö som två i warzone för att sista killen bokstavligen flyger runt och inte blir bannad.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället