Permalänk
Snusfri

Tips på gräsklippare.

Den gamla batteridrivna Biltemaklipparen gör inte sitt jobb längre så behöver en ny.
Tomten som skall klippas är på under 100kvm (Sommarstuga).

Maxpris tänkt runt 2000kr.

Vill inte köpa något billigt Kinesium som går sönder efter en säsong och som gör att gräsmattan ser ut som en fjunig tonåring.

Batteri, bensin eller diesel spelar ingen roll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/tradgardsmaski...

Handjagare av god kvalitet och bred klippbredd. Slipper krångel med el och bensin. Särskilt när man har 100kvm...

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt partisk till elgräsklippare med sladd. Enkelt funktionellt...vet dock inte om det finns några vettiga idag...de vi har är typ 12 och 25 år gamla at this point...är inget jobb med dem. Ut med sladden på backen och börja klippa.
Mycket mer umph i dem också mot batteriklipparna, även om gräset är längre och lite fuktigt så tuggar de på ändå.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Skrotnisse92:

Handjagare av god kvalitet och bred klippbredd. Slipper krångel med el och bensin. Särskilt när man har 100kvm...

Skrivet av infigo:

Jag är väldigt partisk till elgräsklippare med sladd. Enkelt funktionellt...vet dock inte om det finns några vettiga idag...de vi har är typ 12 och 25 år gamla at this point...är inget jobb med dem. Ut med sladden på backen och börja klippa.
Mycket mer umph i dem också mot batteriklipparna, även om gräset är längre och lite fuktigt så tuggar de på ändå.

Tyvärr så är varken handjagare eller elklippare med sladd några alternativ.
Dels för att min 76-årige far inte riktigt har orken eller suget att gå med en sådan, sedan så finns det ingen el i stugan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tyvärr så är varken handjagare eller elklippare med sladd några alternativ.
Dels för att min 76-årige far inte riktigt har orken eller suget att gå med en sådan, sedan så finns det ingen el i stugan.

En modern handjagare är väldigt lätt och klarar man inte den så klarar man inte heller stekpannor av gjutjärn eller flytta mindre möbler. Måste han ha elstart på bensinklippare så han orkar starta? Framdrift måste ju vara ett krav på bensinaren isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag har 2x10 kvadrat och har slängt en handjagare på skroten och sålt ersättaren.
Förvisso budgetklippare om det är rotorsaken…

Jag säger köp en med samma batteri som redan finns i huset, ryobi köpte jag.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Ryobis elgräsklippare har oerhört låg kvalite. (Avser den med 18v One batteri). Undvik till varje pris.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ryobis elgräsklippare har oerhört låg kvalite. (Avser den med 18v One batteri). Undvik till varje pris.

Vad ska man hålla utkik efter på dem då? Jag tänker på för oss som har en Ryobi. Eller är du bara väldig generell?
Jag har haft exakt 1 st, med exakt noll problem. Jag har också haft 1 st Bosch med sladd där 100% havererade i strömbrytaren (som jag iofs bytte själv).

Min Ryobi är plastig. Skruvarna för att fälla handtaget är rätt klent byggda, men annars... 3 somrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag har 2x10 kvadrat och har slängt en handjagare på skroten och sålt ersättaren.
Förvisso budgetklippare om det är rotorsaken…

Jag säger köp en med samma batteri som redan finns i huset, ryobi köpte jag.

Som barn klippte jag 900kvm med handjagare med runt 30år på nacken, fick en ny gardena efter några år. Halverade tiden och minimalt med jobb. Mer jobb att dra fram en dyrare motorgräsklippare ur förrådet.

Edit: Kan inte ens tänka mig varför man har batteriklippare om man inte ens har el i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Som barn klippte jag 900kvm med handjagare med runt 30år på nacken, fick en ny gardena efter några år. Halverade tiden och minimalt med jobb. Mer jobb att dra fram en dyrare motorgräsklippare ur förrådet.

Edit: Kan inte ens tänka mig varför man har batteriklippare om man inte ens har el i huset.

Förstår inte riktigt sista mening där... (edit: TS avses. Missade den detaljen i tråden)

Hur som, om jag ska spekulera i varför handjagarna mina inte finns med mig längre, så skulle jag säga att eftersom jag hade en sladd-klippare i förrådet så var det enkelt att plocka fram den när det gick tungt att klippa för hand. Och anledningen till att det gick tungt, tror jag är mycket pga ytan. På 10-15 kvadrat (minus buskar och träd) så kan man inte direkt få snurr på klipparen, man klipper ju hela tiden med lågt-lågt varvtal på klippbladet. Och det är tungt. Och eftersom sladdklipparen stod 2 meter bort, så...
Anledningen till bytet från sladd till batteri var att sladdklipparen var 10 år gammal i min ägo, och x antal år i tidigare ägarens. Dags för nytt alltså. Och why not batteri om man har 2x10-15 kvadrat.

insåg en sak
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte finns tillgång till el så faller det bort. En begagnad vanlig gräsklippare?
Efter en snabb kik på blocket så finns det allt från 200 kr och uppåt som fungerar. 100kvm är väldigt lite så det behövs nog ingen super klippare men eftersom han är 76 år så kan drivning vara trevligt så den åker fram av sig självt? Har själv en med drivning på framhjulen och det är trevligt att slippa putta runt den man bara går efter den och styr.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Vad ska man hålla utkik efter på dem då? Jag tänker på för oss som har en Ryobi. Eller är du bara väldig generell?
Jag har haft exakt 1 st, med exakt noll problem. Jag har också haft 1 st Bosch med sladd där 100% havererade i strömbrytaren (som jag iofs bytte själv).

Min Ryobi är plastig. Skruvarna för att fälla handtaget är rätt klent byggda, men annars... 3 somrar.

Jag har 20-25st One+ verktyg och är MYCKET nöjd. Nästan fanboy varning. Har byggt en hel vind med deras vertyg utan ett enda hick.
Har haft st Ryobi One+ gräsklippare sub 4000kr. Värsta skiten någonsin.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eftersom det inte finns tillgång till el så faller det bort. En begagnad vanlig gräsklippare?
Efter en snabb kik på blocket så finns det allt från 200 kr och uppåt som fungerar. 100kvm är väldigt lite så det behövs nog ingen super klippare men eftersom han är 76 år så kan drivning vara trevligt så den åker fram av sig självt? Har själv en med drivning på framhjulen och det är trevligt att slippa putta runt den man bara går efter den och styr.

Jag hade inte föreslagit självgående för så liten yta. Tyngre, trögare att frirulla, stel drivande axel, ev. extra underhåll av remspänning o dyl. Självgående gör sig bäst när man kan låta den gå rimligt långa sträckor och sedan vända, inte hålla på och vända ständigt eller ännu värre behöva dra den baklänges med urkopplad drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Förstår inte riktigt sista mening där... (edit: TS avses. Missade den detaljen i tråden)

Hur som, om jag ska spekulera i varför handjagarna mina inte finns med mig längre, så skulle jag säga att eftersom jag hade en sladd-klippare i förrådet så var det enkelt att plocka fram den när det gick tungt att klippa för hand. Och anledningen till att det gick tungt, tror jag är mycket pga ytan. På 10-15 kvadrat (minus buskar och träd) så kan man inte direkt få snurr på klipparen, man klipper ju hela tiden med lågt-lågt varvtal på klippbladet. Och det är tungt. Och eftersom sladdklipparen stod 2 meter bort, så...
Anledningen till bytet från sladd till batteri var att sladdklipparen var 10 år gammal i min ägo, och x antal år i tidigare ägarens. Dags för nytt alltså. Och why not batteri om man har 2x10-15 kvadrat.

Ja alltså, handjagare kräver lite teknik. Men de fungerar bra i de flesta fall. Har man en ny/nyslipad handjagare så tar dom i princip allt förutom när det blivit för långt. Det är största problemet med handjagaren, dom klarar inte långt gräs bra. Tungt är det om den inte är slipad/vass. De flesta tror att man kan använda en handjagare 20 gånger per år och den fortfarande är vass, men få knivar fungerar så. Men långt/tjockt gräs är absolut svagheten för handjagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag hade inte föreslagit självgående för så liten yta. Tyngre, trögare att frirulla, stel drivande axel, ev. extra underhåll av remspänning o dyl. Självgående gör sig bäst när man kan låta den gå rimligt långa sträckor och sedan vända, inte hålla på och vända ständigt eller ännu värre behöva dra den baklänges med urkopplad drift.

Jag har plågat min i snart 10 år och den rullar än och inte behövt göra något med rem eller drivning, jag har ca 2000kwm att klippa och det är mer skog på de flesta ställen än gräsmatta. trodde det skulle vara mer underhåll med remmen men än så länge så märker jag ingen skillnad mot när den var ny. Är en billig McCulloch jag var så nöjd att det blev en robotgräsklippare av samma märke för de ytor där det faktiskt är en fin matta som jag klipper allt för sällan.
Jag drar min baklänges rätt mycket för det är så jobbiga små ytor på vissa ställen.
Har man en som driver så frirullar man nästan aldrig, bara när jag drar den bakåt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16