Högre prestanda när datorn drivs med batteriet
Jag har en Asus Vivobook S16 som har en Ryzen 7 8845HS processor med integrerad 780m grafik.
Jag märkte precis att den faktiskt presterar bättre när strömkabeln är urkopplad. Jag ser genast vid urkoppling att TDP för både CPU och GPU ökar lite grann i t.ex. spel. Den stora skillnaden är dock inte BPS:en, utan vad jag måste kalla för "flyt" i bilden. När det är mycket som händer i ett spel så hackar bilden som att datorn hostar blod vid inkopplad strömkabel trots att BPS är hög. Detta är ett beteende som är i motsats till alla tidigare laptops som jag har ägt.
Detta är inte en överhättningsfråga. Även i spel som begränsas till 60 BPS och där både CPU och GPU ligger stadigt på 50 C hackar bilden som satan vid mer intensiva tillfällen när kabeln sitter i och flyter som en dröm när kabeln är ur.
Jag har har testat att ändra inställningarna för prestanda och batteridrift i Windows 11 till alla tillgängliga val både för batteridrift och kabeldrift utan någon som helst skillnad. Till och med att ställa in den generella prestandan för TDP i MyAsus appen på Standard ger mycket bättre flyt i spel med batteridrift än med inställningen High med kabeldrift, trots att TDP:n är mycket högre på High-inställningen vid båda tillfällen.
BPS är alltså påverkad, men det stora problemet är micro-lagging till tusen.
Drivrutiner och BIOS är officiella och de senaste.
Någon som känner till vad detta kan bero på utöver det självklara?