Ingen större prishöjning för Geforce RTX 5090

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på detta alls. Kanske samma dollarpris, men här i svedala lär priset bli högre

Permalänk
Inaktiv

Bör noteras att tweeten som nyheten baserar på är:

"I don't believe there will be a significant price increase for RTX 5090."

Det bör alltså påpekas, att även om kopite7kimi är en av dom mer pålitliga när det kommer till läckor, som uppenbarligen har tillgång till information i tillverkningsledet. Så tolkar jag iaf detta som en helt personlig gissning. Det är nästintill att även om det hade flaggats som "Rykte" i rubriken så hade det vart en överdrift.

@Edin_II Jag har noterat att det klagats en hel del på rubriker och artiklar på senare tid, finns det någon som helst plan att se över detta, eller anser ni att fördelerna överväger nackdelarna med nuvarande strategi? Personligen är jag iaf väldigt nära nu att efter 20år på den här sidan kasta in handuken, så jag hoppas ni faktiskt börjar ta åt er av kritiken kring framförallt nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353010:

Låt oss säga att priset landar på 25,000 kr här i Sverige. Har du kortet i 3 år blir det en månadskostnad på ~694 kr, i 4 år ~520 kr samt 5 år, ~416 kr, och detta exklusive vad då får för det vid en eventuell försäljning samt vad du får för kortet du har idag.

Och hur många här lägger inte hundratals kronor varje månad på helt onödiga saker som snabbmat, läsk, snacks, godis, tobak, lunch, kaffe och liknande utan att ens tänka en tanke på det? Men när det pratas grafikkort, ja då jävlar, då är det banne mig dyrt, trots att det är något som ger ett oerhört mervärde.

Och angående elförbrukning så drar mitt 4090 mellan 300-350 w när jag spelar. Det finns enstaka titlar som t.ex. Cyberpunk 2077, som med allt lull-lull på drar upp emot 480 w.

Ja, det är helt otroligt att jag måste spendera hutlösa ~30 kr/mån för att driva mitt 4090. Hur jag har råd förstår jag inte.

Jag håller med. Jag har sagt det många gånger. Var och en måste själv bestämma om det är värt det. Somliga lägger 10k på en vinterjacka och 5k för ett par vinterskor, somliga lägger 100k på en resa, andra lägger 20k på ett GPU.

Vill man ha det bästa och har råd är det såklart värt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353010:

Låt oss säga att priset landar på 25,000 kr här i Sverige. Har du kortet i 3 år blir det en månadskostnad på ~694 kr, i 4 år ~520 kr samt 5 år, ~416 kr, och detta exklusive vad då får för det vid en eventuell försäljning samt vad du får för kortet du har idag.

Och hur många här lägger inte hundratals kronor varje månad på helt onödiga saker som snabbmat, läsk, snacks, godis, tobak, lunch, kaffe och liknande utan att ens tänka en tanke på det? Men när det pratas grafikkort, ja då jävlar, då är det banne mig dyrt, trots att det är något som ger ett oerhört mervärde.

Och angående elförbrukning så drar mitt 4090 mellan 300-350 w när jag spelar. Det finns enstaka titlar som t.ex. Cyberpunk 2077, som med allt lull-lull på drar upp emot 480 w.

Ja, det är helt otroligt att jag måste spendera hutlösa ~30 kr/mån för att driva mitt 4090. Hur jag har råd förstår jag inte.

Tycker alltid det är roligt när folk rider till försvar för en orimlig och negativ teknik-och-prisutveckling, med allehanda former av hjärngymnastik och rationalisering.

But you do you, jag står vid min åsikt oavsett.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror inte på detta alls. Kanske samma dollarpris, men här i svedala lär priset bli högre

P.g.a av era kommunpolitiker? Erik Stoy har satt en lokal skatt på GPU:er?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Bör noteras att tweeten som nyheten baserar på är:

"I don't believe there will be a significant price increase for RTX 5090."

Det bör alltså påpekas, att även om kopite7kimi är en av dom mer pålitliga när det kommer till läcker, som uppenbarligen har tillgång till information i tillverkningsledet. Så tolkar jag iaf detta som en personlig gissning.

Exakt.

"Läckaren Kopite7kimi påstår att RTX 5090 kommer att kosta ungefär lika mycket som RTX 4090 gjorde vid lansering, nämligen 1 599 USD" är ett rent påhitt av Swec.

Inte speciellt sannolikt att Kopite känner till 5090-prislappen. Så även han lär gissa precis som alla andra i detta läget.

Själv gissar jag att best-case för 50-serien är:
5070 $599
5080 $999
Och att 5090 är iaf en tusing dyrare, dvs:
5090 $1999

Permalänk
Medlem

Till alla som tycker att priset är högt, man behöver ju inte köpa kortet, själv skulle jag aldrig göra det. Jag sitter på ett 4070, dock sitter jag på den förlegade upplösningen 1080p, men jag är nöjd. Klarar de flesta spel långt över 60fps. Man behöver inte ha det bästa hela tiden bara för att.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra.
Inget kort jag kommer ha råd med. Men hoppas ju det följer med alla deras andra serier sen som man kanske kan ha råd med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Titan har varit lite allt möjligt. Till en början hade dom samma kapacitet för 64-bitars flyttal som annars bara återfanns i mycket dyrare datacenter-kort. Men det kapades iom titan maxwell om jag minns rätt.

Ja, det var bara 700-seriens Titan-kort som hade den egenskapen (förutom specialfallet Titan V), så det är väl inget som kan anses typiskt för Titan-korten. Det enda typiska för Titan är väl egentligen bara att det varit toppkortet i sin generation, likt 90-korten innan och nu efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Tycker alltid det är roligt när folk rider till försvar för en orimlig och negativ teknik-och-prisutveckling, med allehanda former av hjärngymnastik och rationalisering.

Aldrig hört ordspråket... man ska inte kasta sten i glashus?

Permalänk
Medlem

Det är nu man saknar dagarna där 90-serien kostade runt 10-11k och inte en hel månadslön. Och folk klagade på priserna redan då.
Enklaste sättet att visa missnöje är att helt enkelt inte köpa deras produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353010:

Aldrig hört ordspråket... man ska inte kasta sten i glashus?

Spjut i radhus?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

4090 kostade väl mer än 22.000???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

4090 kostade väl mer än 22.000???

Mitt TUF 4090 kostade 21990 på lanseringsminuten...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Skrivet av stingrey:

Det är nu man saknar dagarna där 90-serien kostade runt 10-11k och inte en hel månadslön. Och folk klagade på priserna redan då.
Enklaste sättet att visa missnöje är att helt enkelt inte köpa deras produkter

Det är väldigt vanligt att få ut över 30k per månad efter skatt, så det är inte så dyrt för många, men har man sämre lön eller prioriterar annorlunda så kan man köpa ett sämre kort som fortfarande är fruktansvärt bra i dagens läge.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför så många verkar gilla att grafikkorten är dyra? Det är ju nästan inte ens "det suger att det är dyrt men jag köper ändå" utan i vissa fall får jag känslan av att vissa rentav gillar att det är dyrt? Det är klart att Nvidia inte sysslar med någon välgörenhet men det är ju tydligt att prisutvecklingen har skenat och det gynnar väl ingen förutom Nvidias aktieägare att grafikkorten har så höga marginaler? Hur mycket bättre grafikkorten blir procentuellt mellan generationerna skiljer ju inte sig nämnvärt sen tidigt 2000 men det är tydligt att Nvidia korrekt analyserat att de kan höja marginalerna och ändå sälja grafikkort som smör. I mina ögon är det vi konsumenter/entusiaster som står kvar som förlorare.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon353010:

Upp till 260kr/månad för Geforce Now verkar helt plötsligt väldigt ekonomiskt. Tror jag testar det nästa gång min hårdvara blir gammal. Visserligen endast en 4080 rigg, men med allting annat medräknat så blir nog kalkylen typ det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Spjut i radhus?

Kasta inte igelkottar i ballongbutiker? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Förstår inte riktigt varför så många verkar gilla att grafikkorten är dyra? Det är ju nästan inte ens "det suger att det är dyrt men jag köper ändå" utan i vissa fall får jag känslan av att vissa rentav gillar att det är dyrt? Det är klart att Nvidia inte sysslar med någon välgörenhet men det är ju tydligt att prisutvecklingen har skenat och det gynnar väl ingen förutom Nvidias aktieägare att grafikkorten har så höga marginaler? Hur mycket bättre grafikkorten blir procentuellt mellan generationerna skiljer ju inte sig nämnvärt sen tidigt 2000 men det är tydligt att Nvidia korrekt analyserat att de kan höja marginalerna och ändå sälja grafikkort som smör. I mina ögon är det vi konsumenter/entusiaster som står kvar som förlorare.

Vissa gillar känslan de får av att lägga ner mycket pengar på en specifik produkt; om det nu ger dem en känsla av makt eller en känsla av uppfyllelse eller en känsla av rättfärdigande för deras alldeles för slitsamma jobb som tar upp största delen av deras existens. Vem vet varför.

Det är därför vissa människor älskar att köpa Apple-produkter (eller LV-väskor för den delen); för att den där premium-känslan kittlar deras serotonin-nerver, och inget kan vara premium om det inte kostar mer än sin konkurrent samt kostar mer än vad en vanlig Svensson är villig att betala för standardprodukten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Introduktionspriser på dessa nivåer, sen blir det "halvledarbrist" och priserna går upp med 50% och sen blir det normalpriser efter den påstådda "halvledarbristen" är över.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tror inte en sekund att det blir under 25k i pris, sen lär väl typ Asus rog strix sticka iväg runt 2-4k över alla andra märken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Det är väl ingen som gillar när det är dyrt men samtidigt
så får man väl väga pris mot prestanda.

I mitt fall så har jag tänkt och byta monitor inom en snar framtid
och det blir en 45 tums LG Woled med upplösningen 5120x2160
och där kommer nog inte 4090 kortet att räcka till riktigt.

Så jag får bita i det sura äpplet och betala för prestandan som
5090 kortet förmodligen presterar men det är absolut inte roligt.

Sen kommer säkert monitorn att kosta lika mycket eller mer men det får vi ta
i en tråd varför monitorer är så dyra.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Tänker bara, gött att SLI inte är på tapeten längre..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på ett 5090, men samtidigt blir jag lite tveksam när jag ser effektbudgeten. Misstänker att ljudnivån kan bli irriterande när alla 600W ska fläktas bort?

Ni som har 4090 idag, hur ofta käkar det hela effektbudgeten? Går det att undervolta/cappa prestandan för att få ett tystare monster när man inte behöver all kraft?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag är sugen på ett 5090, men samtidigt blir jag lite tveksam när jag ser effektbudgeten. Misstänker att ljudnivån kan bli irriterande när alla 600W ska fläktas bort?

Ni som har 4090 idag, hur ofta käkar det hela effektbudgeten? Går det att undervolta/cappa prestandan för att få ett tystare monster när man inte behöver all kraft?

Nu kör jag förvisso mitt 4090 undervoltat, med överklockat minne, kärnan klockad på default runt 2.7GHz och med vattenblock men i många spel drar gpun inte mer än ca 300W.
Överklockat och med max strömbudget är 500+W inte en omöjlighet för vissa spel men det ger så liten ökning att det inte känns värt det alls.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tänker bara, gött att SLI inte är på tapeten längre..

Tycker snarare tvärtom, att det var smidigare att kuna skala elförbrukningen, prestandan och investeringen med antalet grafikkort, åtminstone som koncept, även om det inte alltid fungerade i praktiken. Hade gärna sett att Nvidia istället jobbat på en bättre lösning för att brygga GPU:er på hårdvarunivå, där systemet behandlar en hel array av grafikkort, som en enda GPU.

Känns ju onekligen som man försöker ta igen nedläggandet av SLI, genom att bara pumpa mer ström in individuella grafikkort.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Det hade vart välkommet att se prisökningarna avstanna. Sen är 1599$ sjukt mycket så om något hade man önskat att det istället vänder nedåt.

Skrivet av HappySatan:

Beror på upplösningen och vilken fps man kör i, Vsync på eller av.

När jag lirade i 3440x1440@120fps (med G-sync) så låg jag runt 300W undervoltat vilket gav väldigt acceptabla ljud samt temperaturnivåer. Men nu lirar jag i 4K@120fps (med G-sync) och då kan det lätt sticka iväg över 400W vilket ger märkbart högre temps/ljudnivå. Därför försöker jag hålla mer koll på vilka inställningar som är höga i onödan och sänka dem, Samma med DLSS - Quality behövs inte i 4K alltså räcker Balanced för att hålla sig runt 350W. Nu pratar jag om AAA-spel, ovanstående kompromisser behöver inte göras ju mer lättdrivet spelet är.

Det går att överklocka kortet och få det att dra 550W men även med hörlurar hade man hört fläktvrålet samt svettats floder pga. all värme.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Elektronikskatt + moms och vi är norr om 25 papp, lägg sen till 3:e-parts modellerna o det sticker iväg ännu mer.. Sedan 2xxx serien har GPUerna varit vidrigt prissatta, visst fanns skitdyra Titan kort då som väl skulle kunna motsvara 4090/5090 med men nu är även xx60, xx70 xx80 kort dyra som fan vilket är trist

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Många spel ligger runt 350W GPU limited, men det beror lite på. Cyberpunk med RT och hela kalaset blir nog närmare 450W. Och överklockad ännu mer om man vill det. Underklockad går det att få den riuktigt bra. Gjorde något försök med death stranding och fick 4k/60 under 100W, kommer inte riktigt ihåg.

Så det är lite valbart beroende på vad man känner för, men man skall nog räkna med 50-100W mer på 5090 i dom riktigt tunga scenariona. Förhoppnigsvis blir frameraten bra mycket högre också.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nu kör jag förvisso mitt 4090 undervoltat, med överklockat minne, kärnan klockad på default runt 2.7GHz och med vattenblock men i många spel drar gpun inte mer än ca 300W.
Överklockat och med max strömbudget är 500+W inte en omöjlighet för vissa spel men det ger så liten ökning att det inte känns värt det alls.

Skrivet av Mocka:

Det hade vart välkommet att se prisökningarna avstanna. Sen är 1599$ sjukt mycket så om något hade man önskat att det istället vänder nedåt.

Beror på upplösningen och vilken fps man kör i, Vsync på eller av.

När jag lirade i 3440x1440@120fps (med G-sync) så låg jag runt 300W undervoltat vilket gav väldigt acceptabla ljud samt temperaturnivåer. Men nu lirar jag i 4K@120fps (med G-sync) och då kan det lätt sticka iväg över 400W vilket ger märkbart högre temps/ljudnivå. Därför försöker jag hålla mer koll på vilka inställningar som är höga i onödan och sänka dem, Samma med DLSS - Quality behövs inte i 4K alltså räcker Balanced för att hålla sig runt 350W. Nu pratar jag om AAA-spel, ovanstående kompromisser behöver inte göras ju mer lättdrivet spelet är.

Det går att överklocka kortet och få det att dra 550W men även med hörlurar hade man hört fläktvrålet samt svettats floder pga. all värme.

Skrivet av Lussarn:

Många spel ligger runt 350W GPU limited, men det beror lite på. Cyberpunk med RT och hela kalaset blir nog närmare 450W. Och överklockad ännu mer om man vill det. Underklockad går det att få den riuktigt bra. Gjorde något försök med death stranding och fick 4k/60 under 100W, kommer inte riktigt ihåg.

Så det är lite valbart beroende på vad man känner för, men man skall nog räkna med 50-100W mer på 5090 i dom riktigt tunga scenariona. Förhoppnigsvis blir frameraten bra mycket högre också.

Tack för flera bra svar. Det låter ändå tämligen hanterbart, särskilt med lite undervoltning/klockning. Kanske blir att skämma bort med med ett 5090 ändå 😀 Kan bli kul att pilla med och försöka hitta sweet spot för ljud/prestanda.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.