Klarnas ”köp nu, betala senare” bakas in i Apple Pay

Permalänk
Melding Plague

Klarnas ”köp nu, betala senare” bakas in i Apple Pay

Den svenska fintech-enhörningen får en åtråvärd plats i Apples betaltjänst, men Sverige är inte med från start.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Klarna är rätt vidriga. Tur som en tokig har man aldrig hamnat i deras klor, men finns ju andra som har... För bara en timma sedan kom den här artikeln om deras scum-bag:ery https://www.expressen.se/ekonomi/ulrika-ville-hava-kop-med-kl...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk

Här i Sverige så kan man skaffa deras kort och sedan använda det genom Apple Pay bara redan ändå. Som alltid dock, se upp med kreditkort, oavsett vem som utfärdar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unpronounceable:

Här i Sverige så kan man skaffa deras kort och sedan använda det genom Apple Pay bara redan ändå. Som alltid dock, se upp med kreditkort, oavsett vem som utfärdar dem.

Går ju att att välja att det dras direkt från ditt bankkonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Går ju att att välja att det dras direkt från ditt bankkonto.

Man ska ju självklart se upp för användning av kreditkort även om Klarna har möjligheten att dra direkt ifrån ens konto, men kreditkort riktar sig ju inte emot människor med kontroll och sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Kan väl vara smidigt.
Betalar med Klarna 100% av fallen då det finns. Helt klart bästa betalningslösning som finns. 30 dagar, strular aldrig. Har alltid fått hjälp om det strulat med leverans efter köp osv.

Skulle inte få för mig att betala i förväg längre, bara en massa strul vid ev retur eller utelämnad leverans osv då.

Förstår inte heller problemen med kredit som folk verkar tycka, så länge man har vett i skallen så är det inga problem.
Tusentals köp med kredit via klarna, aldrig någonsin fått en betalningsanmärkning eller ens en påminnelsekostnad för sen betalning.

Permalänk
Medlem

Folk borde sluta handla på faktura har man inte pengar ska man inte handla tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Klarna är rätt vidriga.

På vilket sätt är de vidriga? De erbjuder en tjänst och det är inget tvång att du ska använda den? De har kreditkort och avbetalningarna som så många andra företag i samma bransch.

Skrivet av HazZarD:

Folk borde sluta handla på faktura har man inte pengar ska man inte handla tycker jag.

Så är det. Folk konsumerar för mycket och köpbegäret är för stort. Man ska inte köpa något man inte har råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Rätt skönt att kunna köpa något och betala när produkten kommer hem och inte i förväg.
Jag köper tex ofta med Klarna men trycker betala nu när paketet är framme. Använder aldrig kreditfunktionen.
Kredit har jag bara använt 2 gånger och det är för fordon och då en gång räntefritt och andra med en effektiv ränta på 0.5% pga kampanj.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Att handla på faktura betyder inte att man inte har pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nu är jag inte ett stort fan av Klarna. Men att få grejerna innan jag betalar har noll att göra med om jag har pengar eller inte. Jag har pengar och föredrar att få det jag beställt innan jag betalar bara.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har pengar och föredrar att få det jag beställt innan jag betalar bara.

Jag håller helt med dig om detta. Betydligt större trygghet för mig som köpare att handla på faktura eller via kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

På vilket sätt är de vidriga? De erbjuder en tjänst och det är inget tvång att du ska använda den? De har kreditkort och avbetalningarna som så många andra företag i samma bransch.

Så är det. Folk konsumerar för mycket och köpbegäret är för stort. Man ska inte köpa något man inte har råd med.

De lever på folk som missar betalningar, de ogillar alla kunder som betalar i tid. Finns fina videos på detta från interna event, rakt från deras VD bland annat

Sen att de spårar alla som använt deras tjänst mellan affärer och alla köp de gjort och säljer sådan information

Jag tycker det är otäckt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur ställer du dig till lån? Är det något som är ok tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Förstår inte heller problemen med kredit som folk verkar tycka, så länge man har vett i skallen så är det inga problem.
Tusentals köp med kredit via klarna, aldrig någonsin fått en betalningsanmärkning eller ens en påminnelsekostnad för sen betalning.

Problemet är att de som styr Sverige måste se till allas bästa, inte bara de som har vett i skallen. Det är så ett samhälle fungerar, vi tar hand om varandra.

Det är väldigt tydligt att det finns många som inte kan hantera ett kreditkort. Att då göra det ännu mer lättillgängligt är en dålig sak för samhället. Borde finnas en barriär så man kan bevisa att man har vett i skallen.

Jämför med sms-lån innan det reglerades lite. Var ju kaos.

OT:
När tror ni paypals stämning till Konkurrensverket kommer?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Officiell jultomte

Det är galet många som hamnat i Klarna-fällan. Ser inte att detta kommer göra problemen mindre. Tycker det är illa nog att t ex. Dollar Store och liknande butiker erbjuder "betala senare" för så banala saker som lösviktsgodis och chips.

Visst, man får "skylla sig själv". Men i den här takten kommer det se likadant ut här som i USA. Har man inte enorma kreditskulder så är man utanför.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Klarna är rätt vidriga. Tur som en tokig har man aldrig hamnat i deras klor, men finns ju andra som har... För bara en timma sedan kom den här artikeln om deras scum-bag:ery https://www.expressen.se/ekonomi/ulrika-ville-hava-kop-med-kl...

Intressant. Jag beställde lite saker via nätet med Klarna faktura och insåg att det var scam, så avbröt ordern, men företaget lyssnade ju såklart inte och "skickade" ändå ett paket. Tog mig ca 6 månader innan Klarna gav upp och hävde mitt köp. Deras support är den värsta jag varit om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

När tror ni paypals stämning till Konkurrensverket kommer?

Förmodligen inte innan tjänsten finns i sverige i varje fall.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Intressant. Jag beställde lite saker via nätet med Klarna faktura och insåg att det var scam, så avbröt ordern, men företaget lyssnade ju såklart inte och "skickade" ändå ett paket. Tog mig ca 6 månader innan Klarna gav upp och hävde mitt köp. Deras support är den värsta jag varit om.

Hamna aldrig i läget att du behöver kontakta Klarnas support. Om det inte var att jag visste hur vidrigt Klarna behandlar sina anställda (iaf de som inte är ingenjörer) så hade jag blivit rosenrasande över hur j-a dålig supporten är.

De drog ett större belopp från mitt konto och när jag sen en dag senare, i god tid, ångrade köpet så vägrade bara Klarna ge tillbaka pengarna. 2 månader och 5 st upprättade "retur-ärenden" senare fick jag tillslut tillbaka pengarna, som företaget jag köpte av aldrig ens förstått att Klarna hade dragit. Skurkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu är jag inte ett stort fan av Klarna. Men att få grejerna innan jag betalar har noll att göra med om jag har pengar eller inte. Jag har pengar och föredrar att få det jag beställt innan jag betalar bara.

Ja men 95% resonerar snarare: " Äh jag har nog råd den 25". Sedan är lönen slut den 26 och cykeln börjar om igen tills man börjar åka på dröjsmålsräntan.

Är priset under 2000kr betalar jag alltid direkt annars blir det faktura. Alternativt om det är en skum butik.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag försvarar absolut inte Klarna, gillar inte deras monopol.
Men att handla mot faktura har räddat mig många gånger med aktörer som strulat med leveransen. Klarna har satt hårt mot hårt och sagt åt leverantörerna att ge mig varan eller inte få betalt.

Även nice när man gör preorders, så tar man dom på faktura, och slipper ligga ute med stålarna.

On topic så verkar detta vara nice! Skulle helst se att dom släppte det helt fritt så alla aktörer kan lägga in stöd för Apple Pay, sjukt mkt smidigare än att behöva följa en "vanlig" "checkeout".

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Man ska ju självklart se upp för användning av kreditkort även om Klarna har möjligheten att dra direkt ifrån ens konto, men kreditkort riktar sig ju inte emot människor med kontroll och sunt förnuft.

Haha var fick du det ifrån?!? 😂

Jag kör bara kreditkort så jag har en möjlighet att bestrida en kostnad innan pengarna dras från mitt konto.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men 95% resonerar snarare: " Äh jag har nog råd den 25". Sedan är lönen slut den 26 och cykeln börjar om igen tills man börjar åka på dröjsmålsräntan.

Är priset under 2000kr betalar jag alltid direkt annars blir det faktura. Alternativt om det är en skum butik.

Iaf unga tjejer verkar ha hamnat i den cykeln om man får tro vad som skrivs om Klarna i media.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De lever på folk som missar betalningar, de ogillar alla kunder som betalar i tid. Finns fina videos på detta från interna event, rakt från deras VD bland annat

Sen att de spårar alla som använt deras tjänst mellan affärer och alla köp de gjort och säljer sådan information

Jag tycker det är otäckt

Stämmer inte — förseningsavgifter utgör bara en liten bråkdel av deras intäkter.

De skickar påminnelser innan man får en förseningsavgift.
Ska de slopa den så alla kan betala när dem känner för det eller aldrig utan konsekvenser?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Vet nån om de har helt tagit bort flexibilitet att man kan själv betala minsta eller mer? Såg/har sett på senare tid när man väljer Klarna att det bara finns 3, 6, 12, 24 eller 36 som endast val.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Är det nollränta (som det borde vara) så gör det ju ingen som helst skillnad om jag köper idag och betalar av 300kr/månad, eller om jag sparar 300kr/månad och köper sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Vet nån om de har helt tagit bort flexibilitet att man kan själv betala minsta eller mer? Såg/har sett på senare tid när man väljer Klarna att det bara finns 3, 6, 12, 24 eller 36 som endast val.

Man kan väl fortfarande betala allt direkt eller vid förfallodatum? Jag har aldrig använt något annat än att betala allt vid förfallodatum när det gäller Klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det nollränta (som det borde vara) så gör det ju ingen som helst skillnad om jag köper idag och betalar av 300kr/månad, eller om jag sparar 300kr/månad och köper sen.

Varför borde det vara nollränta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Förmodligen inte innan tjänsten finns i sverige i varje fall.

Vet inte varför PayPal skulle bry sig om Sverige? Konkurrensverk finns i de flesta länder samt på EU nivå.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vet inte varför PayPal skulle bry sig om Sverige? Konkurrensverk finns i de flesta länder samt på EU nivå.

Jag trodde det var Klarnas integration med apple pay (dvs det som nyheten handlar om) som Paypal skulle ha synpunkter på och så länge den tjänsten inte finns i sverige så tror jag inte att svenska myndigheter bryr sig.