Ikea släpper ny stickpropp för 99 kronor

Permalänk
Medlem

Otroligt tröttsam diskussion som känns rätt långt ifrån nyheten i sig. Moderatorer, vart är ni?

On topic: Vad har IKEA för strategi kring sina smarta prylar? Minns att det var Matter hela vägen för några månader sedan, men nu släpper man grejer med Zigbee (som vad jag vet inte är kompatibel med annat). Kräver detta en brygga för att funka eller är Zigbee 3.0 något som faller under motsvarande Matter-kompatibilitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Otroligt tröttsam diskussion som känns rätt långt ifrån nyheten i sig. Moderatorer, vart är ni?

On topic: Vad har IKEA för strategi kring sina smarta prylar? Minns att det var Matter hela vägen för några månader sedan, men nu släpper man grejer med Zigbee (som vad jag vet inte är kompatibel med annat). Kräver detta en brygga för att funka eller är Zigbee 3.0 något som faller under motsvarande Matter-kompatibilitet?

Matter är inte ett protokoll mellan uttag (som t.ex Zigbee är) utan mer en standardisering för lagret ovanpå när du väl ska koppla upp sakerna mot nätet, och IKEA:s hub Dirigera använder Matter (Zigbee är medlen i Matter).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Debu:

Vem vill ha en massa stickproppar som sticker ut i vartenda uttag? Integrerade, det hade varit intressant.

Vill man ha integrerade brytare så köper man ju det? Vad menar du?
Finns mängder med olika varianter och gränssnitt.

Har du inte stickproppar i dina uttag annars menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan ingen ta fram ett eluttag där man integrerat detta?
Känns som kaka på kaka

Schneider Electric har eluttag med zigbee inbyggt.

https://www.se.com/se/sv/product-range/65750-wiser/5057610245...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem

Det kostar ju dock 5-700 beroende på sida, så hellre en plug eller 7 för samma pris

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Har köpt ett gäng Ikea Trådfri (gamla modellen) och nya Tretakt.

Frågan är, kan jag ha dessa på balkongen? Vet att den ej är IP klassad. Men fungerar det att knyta kontakten i några lager av en påse och kanske lägga i en plastburk ?

Att hålla vattnet ute ser jag inte som några problem, lite osäker på fukten. Balkongen har ej tak, vill kunna styra belysningen via philips hue

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har köpt ett gäng Ikea Trådfri (gamla modellen) och nya Tretakt.

Frågan är, kan jag ha dessa på balkongen? Vet att den ej är IP klassad. Men fungerar det att knyta kontakten i några lager av en påse och kanske lägga i en plastburk ?

Att hålla vattnet ute ser jag inte som några problem, lite osäker på fukten. Balkongen har ej tak, vill kunna styra belysningen via philips hue

Funderade på samma problem men inomhusbrytare verkar inte klara minusgrader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Funderade på samma problem men inomhusbrytare verkar inte klara minusgrader.

Såg Bauhaus har denna för 300kr, (270 på amazon)
https://www.bauhaus.se/stickpropp-ledvance-smart-compact-plug...

Men ser inte riktigt varför den skulle vara bättre än Ikea Tretakt med en plastburk eller påse + tejp

Har så många smart plugs liggandes så hade viljat prova det. Minusgrader känns högst oklart. Att den bara slutar svara eller att något fysiskt går sönder inuti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Såg Bauhaus har denna för 300kr, (270 på amazon)
https://www.bauhaus.se/stickpropp-ledvance-smart-compact-plug...

Men ser inte riktigt varför den skulle vara bättre än Ikea Tretakt med en plastburk eller påse + tejp

Har så många smart plugs liggandes så hade viljat prova det. Minusgrader känns högst oklart. Att den bara slutar svara eller att något fysiskt går sönder inuti?

För att den är skapad och testad för ändamålet att vara utomhus och har väl gissningsvis t.ex. någon form av fuktspärr.

Vi har en del elektronik utomhus i jobbet och vissa saker bara dör vid minusgrader och börjar fungera igen när dom värms upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Kör med IKEAs gamla hub, men retar mig som bara den på att man inte kan styra med appen om man inte är på samma nätverk. Känns ju som att det är halva grejen med den här typen av prylar. Istället vill IKEA att man ska slänga upp 700kr till för en närmast identisk produkt. Önskar att IKEA hade gjort det möjligt att lämna in den gamla hubben och få rabatt på den nya.

Går bra att styra via Google Home eller Apple Homekit när man är utanför gamla Trådfri hubbens räckvidd.
Den vägen kan man även styra på distans var man än är och även hemma om man vill.
I det fallet får man använda Google Home eller Apple Home appen istället för ikeas då.

Man gör ihopkopplingen via Ikeas app, men är lite meck att koppla ihop dem i integreringen som då görs i ikeas app så att Google Home resp Apple Homekit sedan hittar dem,men när det väl är gjort så funkar det bra.

I ikeas app under inställningar så finns integreringar där kan man koppla ihop dem.

Kör gamla Trådfri hubben och appen samt integrering via Google Home och Apple Homekit.

Har bytt till iphone och har testat att det också fungerar med Homekit och då jag också har google home appen i min iphone så kan jag bekräfta att även det fungerar på iphone (ios18)

Verkar också gå att koppla ihop med Alexa men det systemet har jag inte så ej testat det.

Har köpt en Dirigera hubb för att kunna använda Ikeas nya prylar som inte stöds av gamla Trådfri hubben men har inte installerat den än,

Men måste göra det om jag köper den nya stickproppen med energimätning.
Kommer nog köpa några sådana och sätta på prylar där jag vill ha koll på elförbrukningen, så då måste jag byta till Dirigera hubben.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade och köpte till slut Diregera hubben för att kunna koppla mina stickproppar med energimätning. Rent tekniskt fungerar det att kolla förbrukningen via IKEAs app, men ärligt talat så är det inte alls så smidigt som jag hade hoppats på. För det första så verkar avläsningen av effekten vara väldigt instabil och flera gånger har avläsningen bara stannat. Har även haft problem att avläsningen inte fungerar när man är utanför hemmet. Sedan förväntade jag mig att man skulle kunna få upp förbrukningen som en graf, men det går inte heller. Det finns varken någon widget eller något sida där man snabbt kan se förbrukningen på samtliga adaptrar. Istället måste man klicka sig in på varje vilket är väldigt osmidigt. Jag kan förstå att IKEA vill göra en app som enkel nog för att smärmor ska kunna använda den, men har man tidigare kört Home Assistant så känns IKEAS app frustrerande dålig. Skulle gärna se att det fanns ett advanced läge där man får lite mer funktionalitet. Hade jag bara lyckats koppla IKEAs nyare produkter till Home Assistans så hade jag gärna skippat Dirigera hubben helt.

Permalänk
Medlem

Det finns redan en uppföljare till Tretakt som heter Inspelning. https://www.ikea.com/se/sv/p/inspelning-stickpropp-smart-ener...