Permalänk
Medlem

Köpråd LG 75” 75UR75006LK

Hej,

Då jag har flyttat till hus med min fru måste vi köpa en till tv till ett av vardagsrummen.
Tvn kommer användas till att titta någon film på helgerna och mest serietittande på vardagskvällarna, inget spelande.

Såg denna tv i dagens fynd, den är på kampanj hos Komplett.

Är det någon kunnig som kan ta en titt och se om jag missar någon detalj som skulle göra att det är sett dåligt köp? Jag själv är väldigt okunnig och jag hittar inga recensioner på nätet.
Egentligen vill vi bara ha en tv med bra bild utan att behöva lägga ut onödigt mycket pengar.

https://www.komplett.se/product/1315388/tv-ljud-bild/tv/lg-75...

https://www.lg.com/se/tv-soundbars/uhd/75ur75006lk/

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av doerman:

Hej,

Då jag har flyttat till hus med min fru måste vi köpa en till tv till ett av vardagsrummen.
Tvn kommer användas till att titta någon film på helgerna och mest serietittande på vardagskvällarna, inget spelande.

Såg denna tv i dagens fynd, den är på kampanj hos Komplett.

Är det någon kunnig som kan ta en titt och se om jag missar någon detalj som skulle göra att det är sett dåligt köp? Jag själv är väldigt okunnig och jag hittar inga recensioner på nätet.
Egentligen vill vi bara ha en tv med bra bild utan att behöva lägga ut onödigt mycket pengar.

https://www.komplett.se/product/1315388/tv-ljud-bild/tv/lg-75...

https://www.lg.com/se/tv-soundbars/uhd/75ur75006lk/

UR7-serien är då LG:s enklaste modeller, basklassen, och är inget särskilt, de är sällan bra på något särskilt men lika sällan dåliga. Fullt dugligt och tillräckligt bra så länge man har förväntan på rätt nivå.

Det mesta om de här modellerna handlar egentligen väldigt lite om själva TV:n och desto mer om din förväntan och var du lägger din kvalitetsribba någonstans. Och alla har en ribba de sällan tänker på: den gamla TV:n.

Om din gamla TV var av lika enkelt sort kommer du uppleva egentligen samma nivå du redan är bekant med vilket är kanske just tillräckligt. Har du däremot haft en bättre TV innan kan kan det upplevas som ett kliv bakåt. Samma sak om du önskar få någon förbättring mot vad du kanske redan har.

Permalänk
Rekordmedlem

En inte allt för vild gissning är att det dyker upp tverbjudanden runt black friday.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

UR7-serien är då LG:s enklaste modeller, basklassen, och är inget särskilt, de är sällan bra på något särskilt men lika sällan dåliga. Fullt dugligt och tillräckligt bra så länge man har förväntan på rätt nivå.

Det mesta om de här modellerna handlar egentligen väldigt lite om själva TV:n och desto mer om din förväntan och var du lägger din kvalitetsribba någonstans. Och alla har en ribba de sällan tänker på: den gamla TV:n.

Om din gamla TV var av lika enkelt sort kommer du uppleva egentligen samma nivå du redan är bekant med vilket är kanske just tillräckligt. Har du däremot haft en bättre TV innan kan kan det upplevas som ett kliv bakåt. Samma sak om du önskar få någon förbättring mot vad du kanske redan har.

Tack för inputen! Våran nuvarande tv är en 65” plasma från LG som är runt 10 år gammal.
Så det bör ju inte bli sämre iallafall tänker jag

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av doerman:

Tack för inputen! Våran nuvarande tv är en 65” plasma från LG som är runt 10 år gammal.
Så det bör ju inte bli sämre iallafall tänker jag

Säg inte det, finns många som tänker "plasma? finns inget bättre!" men då tänker de mer sällan på LG:s modeller.

Du kommer märka att även en såpass enkel TV som UR7-serien kommer kunna ge en hel del mer ljusstyrka och kraft i bilden, särskilt när det är ljusare än mysbelysning. Reflexfilter bör vara snarlikt beroende på vilken plasmamodell ni hade. Vinklar och kontrast kan var sämre även om LG:s plasma aldrig blev hyllade för den djupa svärtan kan det märkas när ni tittar i ett mörkt rum.

Ni lär också märka att 10 år med plasma - den har förmodligen kostat er mer än vad ni köpte den för enbart på elräkningen! Detta lär ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ni lär också märka att 10 år med plasma - den har förmodligen kostat er mer än vad ni köpte den för enbart på elräkningen! Detta lär ändras.

Plasma TV var ju det perfekta att kolla på en kall vinterdag!

Tar en tid att lära hjärnan att gå från plasma till LCD också märkte jag. Inte "rätt" rörselser på sport osv innan hjärnan vant sig vid nya sättet att skicka bildrutor.