Permalänk
Medlem

Tv komponenter

Hej!
Har en lg b7 65 teve hemma och hade en kondensator i teven som brann upp och nu försöker jag hitta en likvärdig del att byta ut den med.
Tyvärr förstår jag inte vad sakerna på delen står för men om jag gissat rätt heter den ”pilkor pcx2 337” och verkar inte produceras längre.
Någon som vet om man kan få tag på en sån del någonstans eller en likvärdig del att byta ut den med?
Gäller delen på bilden, på andra sidan har den smält och blivit svart.
Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara till info så är det där en så kallad XCAP.
Den sitter således direkt mellan Neutral och Fas på 230V-ingången.
Så om du ska byta den själv se till att göra ett ordentlig jobb utan kallödningar eller liknande.

Ser at det är länkat till Ebay ovanför.. se till att skaffa en som matchar den på din bild eller har bättre specifikation, speciellt med tanke på max spänning.

Den på din bild ser ut att vara en 470nF, 275V, X2 rating.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Som sagt, du behöver veta att du får exakt rätt värden och egenskaper.

Varför inte skicka en fråga till TME gruppen.
TME-gruppen

De säljer dessa PILKOR kondensatorer och du behöver inte köpa 10000st.

Du ser hur många varianter det finns på 470nF PCX2 337 105°...
PILKOR

Permalänk
Medlem

Får tacka för svaren, prövade byta kondensatorn idag men tyvärr så vela han inte hoppa igång ändå.
Jag gissar på att koppar spolen kan ha brunnit också men är nog lite för dålig på det här för att vara bekväm med mina reparationer i såna här saker så får nog bli en ny teve istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackor:

Får tacka för svaren, prövade byta kondensatorn idag men tyvärr så vela han inte hoppa igång ändå.
Jag gissar på att koppar spolen kan ha brunnit också men är nog lite för dålig på det här för att vara bekväm med mina reparationer i såna här saker så får nog bli en ny teve istället.
<Uppladdad bildlänk>

Har du kollat säkringen i nedre vänstra kanten? Visuellt ser ju inget fel ut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du kollat säkringen i nedre vänstra kanten? Visuellt ser ju inget fel ut

Den verkar faktiskt vara trasig den med så jag får pröva byta den före jag ger upp tack så mycket!