Anmäl dig till Roborock Challenge!

FPS problem efter formatering, hjälp sökes akut!

Permalänk
Medlem

FPS problem efter formatering, hjälp sökes akut!

Tjena!!
Den som hjälper mig att fixa detta är jag evigt tacksam!!!

Lirat black ops 6 som nyligen släpptes, körde betan och release på windows 10 pro, råka i nattmössan uppgradera till 11, tänkte äsch vi testar 24h2 när ja ändå råkat byta, jo gjort var de 24h2 fixat. Testa olika spel och såg högre fps och flöt på bra, förrutom black ops 6 där ja ständigt fick directx error efter några games.... Blev less och formatera om datorn helt med windows 10 igen, INGA mer krascher MEN.... Nu saknar jag sjukt mycket fps, inte kollat alla spel men i black ops 6 gick jag från 150-200+fps till 50-100fps med EXAKT samma ingame settings... Hjälp sökes....

7800x3d
32gb ddr5 6000mhz
asus prime b650
asus pro art rtx 4060
750w psu

Redigerade bort caps/skrik i rubrik /mod
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Drivrutiner?

De är samma som innan, även testat 5 olika drivrutiner till grafikkort... Känns nästan som köra på integrerad grafik..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoJe:

testat 5 olika drivrutiner till grafikkort... Känns nästan som köra på integrerad grafik..

Är inte helt hemma på grafikkort, men kanske är just det som är problemet, vet att drivrutiner kan behövas städas bort efter avinstallation och byte av dem, kan finnas kvar i registret..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Är inte helt hemma på grafikkort, men kanske är just det som är problemet, vet att drivrutiner kan behövas städas bort efter avinstallation och byte av dem, kan finnas kvar i registret..

Kör ju samma kort som innan... Använt ddu, spelet ser inte heller lika nice ut som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoJe:

Kör ju samma kort som innan... Använt ddu, spelet ser inte heller lika nice ut som innan.

Ja, samma kort men om du har flera olika drivrutiner som ligger kvar i registret så kan det ju såklart bli problematiskt, men exakt vad är ju svårt att ta om.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men är det en kraftig skillnad menar du då eller, alltså inte bara att det lixom är en pytteliten skillnad du upplever?

Permalänk
Medlem

i Windows 11 finns det två olika inställningar för prestanda: I nya kontrollpanelen (Settings) > Power finns det "Power Mode" som du behöver ställa in på "Best performance" (ska inte blandas ihop med "Power plan") => sen ska du ställa in "Power Plan" på "Balanced" i gamla kontrollpanelen.

Vidare bör du även se till att du kommit ihåg att ställa in inställningarna i Bios korrekt också: iGPU ska vara avstängd och att du enable:at XMP/EXPO (enkelt att kolla i Windows genom t.ex. CPU-Z).

Viktigt också att du installerar senaste chipset-drivers från AMD samt senaste drivrutinerna från Nvidia. Du behöver även kolla att nvidia reflex inte är enabled inuti spelet eller "low latency" i nvidias kontrollpanel (låser fps några fps under max refresh rate för din skärm om du använder G-Sync).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoJe:

ser inte lika nice ut men du har samma inställningar i spelet? låter ju inte helt rätt. du har kört DDU säger du, vilken version av drivrutin installerar du sen? 566.03? installation av windows + drivrutin borde räcka.

testat köra in amd chipset drivrutiner? bara kör deras minimal installer borde räcka.

Antar windows.iso du installerat med är vanilla och inget krackat med malware?

borde inte behövas för steam borde göra det åt dig (och dx12 finns i windows) men testa slänga in directx webinstaller också för dx9 och neråt bakåtkompat.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Jag hade kört ned 11 igen men 23h2 en liten stund till. Dragit ned drivarna igen men bara senaste(inte för att det inte borde fungera bra i 10 också). Checkat inställningarna ingame/windows/bios så bör du inte ha några bekymmer. Inte heller någon expert på detta men om ända skillnaden du märker är fps ingame så känns det spontant som inställningar/drivrutiner. Hade du fått ännu sämre fps hade jag nästan funderat på om BO6 använde sig av integrerade grafiken i CPU:n istället för ditt 4060 men har svårt att se att du skulle nå uppåt 100fps på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Ja, samma kort men om du har flera olika drivrutiner som ligger kvar i registret så kan det ju såklart bli problematiskt, men exakt vad är ju svårt att ta om.

Har kört ddu, uppdaterat drivers, även uppdaterat bios som INTE var gjort innan heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmosghz:

Jag hade kört ned 11 igen men 23h2 en liten stund till. Dragit ned drivarna igen men bara senaste(inte för att det inte borde fungera bra i 10 också). Checkat inställningarna ingame/windows/bios så bör du inte ha några bekymmer. Inte heller någon expert på detta men om ända skillnaden du märker är fps ingame så känns det spontant som inställningar/drivrutiner. Hade du fått ännu sämre fps hade jag nästan funderat på om BO6 använde sig av integrerade grafiken i CPU:n istället för ditt 4060 men har svårt att se att du skulle nå uppåt 100fps på det.

För mycket problem kring cod med win11... både 23h2 och 24h2 och samma fel "directx error" och ingen vet hur man fixar det.. vissa har tur att de funkar men många får den felkoden. Satt windows, bios osv inställningar precis som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ser inte lika nice ut men du har samma inställningar i spelet? låter ju inte helt rätt. du har kört DDU säger du, vilken version av drivrutin installerar du sen? 566.03? installation av windows + drivrutin borde räcka.

testat köra in amd chipset drivrutiner? bara kör deras minimal installer borde räcka.

borde inte behövas för steam borde göra det åt dig (och dx12 finns i windows) men testa slänga in directx webinstaller också för dx9 och neråt bakåtkompat.

Ja asså de ser värre ut, och för uppnå samma fps som innan måste jag sänka grafiken mer så de ser ännu sämre ut... innan körde jag high på de mesta annars normal och de såg genuint riktigt bra ut och låg på 150-200fps beroende på bana.

Japp riktiga windows, med deras verktyg, körde dock direkt via deras program och inte via fps och googlat och vissa verkar fått problem om dom gjort så? Vet inte om de stämmer.

Fixat de med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Jag vet inte, men är det en kraftig skillnad menar du då eller, alltså inte bara att det lixom är en pytteliten skillnad du upplever?

Asså skulle säga från 150-200+ till 50-100fps är rätt kraftig skillnad och allmänt inte flytande

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Glömde svara yes ja kör 566.03 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

i Windows 11 finns det två olika inställningar för prestanda: I nya kontrollpanelen (Settings) > Power finns det "Power Mode" som du behöver ställa in på "Best performance" (ska inte blandas ihop med "Power plan") => sen ska du ställa in "Power Plan" på "Balanced" i gamla kontrollpanelen.

Vidare bör du även se till att du kommit ihåg att ställa in inställningarna i Bios korrekt också: iGPU ska vara avstängd och att du enable:at XMP/EXPO (enkelt att kolla i Windows genom t.ex. CPU-Z).

Viktigt också att du installerar senaste chipset-drivers från AMD samt senaste drivrutinerna från Nvidia. Du behöver även kolla att nvidia reflex inte är enabled inuti spelet eller "low latency" i nvidias kontrollpanel (låser fps några fps under max refresh rate för din skärm om du använder G-Sync).

Ändrade aldrig sånt i win11, och nu snacka ja från när ja hade win10 från början så hade ja mycket högre fps än nu när jag formaterat om med win10.. så ah...

Expo är på och de är typ de enda jag rört innan. Igpu??? Vad är de

Både drivers för chipset, bios och nvidia är nyaste. Testat fippla runt massor med settings, och som sagt sätter jag samma som förr så har jag ungefär 50-100fps mindre nu än innan

Permalänk
Medlem

Om du kör någon form av GPU-benchmark, får du då resultat som är att förvänta av ditt system? Exempelvis något 3D-mark test.

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är som cappar då, hur ser cpu/gpu usage ut samt ligger dom rätt i clock.
Om du kör några benchar och jämför med andra, ex.vis 3D Mark m.fl, ligger dom rätt?
Dvs är det just CoD som inte flyter som det ska eller är hela systemet kass.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoJe:

Glömde svara yes ja kör 566.03 nu.

Kör du med eller utan Geforce Experience? Tänkte på det där du skrev om att spelet inte såg lika bra ut. Ibland tycker jag spelprofilerna i Experience gör fel på del settings för min smak.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kör du med eller utan Geforce Experience? Tänkte på det där du skrev om att spelet inte såg lika bra ut. Ibland tycker jag spelprofilerna i Experience gör fel på del settings för min smak.

Kör nvidia app utan optimering av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Om du kör någon form av GPU-benchmark, får du då resultat som är att förvänta av ditt system? Exempelvis något 3D-mark test.

inte testat faktiskt...

Permalänk
Medlem

Okej körde userbenchmark här är lite resultat.

UserBenchmarks: Game 151%, Desk 118%, Work 152%
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - 117.8%
GPU: Nvidia RTX 4060 - 127%
SSD: Kingston SFYRD2000G 2TB - 422.9%
RAM: Corsair CMH32GX5M2E6000Z36 2x16GB - 195.9%
MBD: Asus PRIME B650M-A WIFI II

https://www.userbenchmark.com/UserRun/68906837

Permalänk
Medlem

Någon här duktig gällande bios till b650? Kör nu 3056 bios. Som är beta? Men funderar om någon här vet om de är så nån annan fungerar bättre prestanda mässigt. Och märkte nu de var alla cod där de försvunnit fps sen omformatering, måste ärligt sätta settings så de är ospelbart för hur de ser ut för få de flyta någorlunda, och såfort jag slår på fidelity cas som ja brukar köra som scaling så tappar jag all fps.

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kör utan och nvidia app

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoJe:

Någon här duktig gällande bios till b650? Kör nu 3056 bios. Som är beta? Men funderar om någon här vet om de är så nån annan fungerar bättre prestanda mässigt. Och märkte nu de var alla cod där de försvunnit fps sen omformatering, måste ärligt sätta settings så de är ospelbart för hur de ser ut för få de flyta någorlunda, och såfort jag slår på fidelity cas som ja brukar köra som scaling så tappar jag all fps.

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/pri...

Tror inte en ny bios kommer ha någon inverkan på prestandan - däremot är det viktigt att du ser till att du ställer in inställningarna i BIOS korrekt (viktigaste är XMP/Expo och sedan att du ställer in PBO (ifall du använde det tidigare) samt stänger av iGPU helt).

Sen bör du även se till att du har "Best performance" valt i Windows 11 samt "Balanced" i Power Settings (bäst för AMD).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Tror inte en ny bios kommer ha någon inverkan på prestandan - däremot är det viktigt att du ser till att du ställer in inställningarna i BIOS korrekt (viktigaste är XML/Expo och sedan att du ställer in PBO (ifall du använde det tidigare) samt stänger av iGPU helt).

Sen bör du även se till att du har "Best performance" valt i Windows 11 samt "Balanced" i Power Settings (bäst för AMD).

xml är på, vad är pbo? Aldrig hört hur slår jag av iGPU??? Kör windows 10. antar best performance inte finns då? Okej är balanced bäst i win10 med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoJe:

xml är på, vad är pbo? Aldrig hört hur slår jag av iGPU??? Kör windows 10. antar best performance inte finns då? Okej är balanced bäst i win10 med?

Menade XMP - brukar finnas en enkel knapp du behöver välja. Nej best performance tror jag ej finns i Windows 10 - dock förstår jag ej varför du inte skulle köra Windows 11.

Du kan söka efter korrekt inställning för iGPU i din bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Menade XMP - brukar finnas en enkel knapp du behöver välja. Nej best performance tror jag ej finns i Windows 10 - dock förstår jag ej varför du inte skulle köra Windows 11.

Du kan söka efter korrekt inställning för iGPU i din bios.

Windows 11 har mycket problem med black ops 6, uppgraderade till win 11, funka as bra, bra prestanda osv men ledde till directx error hela tiden (många har de problemet med win11 och cod) formatera till win10 och de funka igen.