Fractal visar upp stilrena stolar och hörlurar

Permalänk
Medlem

Fabric Dark beställd. Finns ett par reviews på Fractals reddit.

https://www.reddit.com/r/FractalDesign/comments/1et5kjw/fract...

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Vart beställde ni ifrån? Proshop har redan sänkt priset till 6024:-.
Då Inet inte har nån prisgaranti la jag om min order dit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Vart beställde ni ifrån? Proshop har redan sänkt priset till 6024:-.
Då Inet inte har nån prisgaranti la jag om min order dit.

Har beställt från Inet, Proshop har inte sänkt priset på Light Mesh, den jag beställt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 White | ASUS Prime Z790-A | Intel i9 14900K | Artic Liquid Freezer II 360 | Corsair 2x32GB 5600Mhz DDR5 | Samsung 990 PRO M.2 2TB | DeepCool PX1200G 1200W | ASUS GTX 4080 | Samsung Odyssey C49G95 49"

Permalänk
Medlem

Och där kom den.
Första intrycket är att det är en rejäl stol med bra kvalité.
Gillade att monteringsanvisningen på var tryckt på en superstol "plansch".
Monteringen tog ca 20 minuter.

Vad jag genast reagerar på är att stolens sittdel är något smal, låren hamnar på de upphöjda kanterna.
Vilket inte är skönt (iallafall inte nu direkt). *
Tänker att jag är ungefär som de flesta som är vuxna är, så det kan nog vara många som tycker som mig.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 White | ASUS Prime Z790-A | Intel i9 14900K | Artic Liquid Freezer II 360 | Corsair 2x32GB 5600Mhz DDR5 | Samsung 990 PRO M.2 2TB | DeepCool PX1200G 1200W | ASUS GTX 4080 | Samsung Odyssey C49G95 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castel:

Och där kom den.
Första intrycket är att det är en rejäl stol med bra kvalité.
Gillade att monteringsanvisningen på var tryckt på en superstol "plansch".
Monteringen tog ca 20 minuter.

Vad jag genast reagerar på är att stolens sittdel är något smal, låren hamnar på de upphöjda kanterna.
Vilket inte är skönt (iallafall inte nu direkt). *
Tänker att jag är ungefär som de flesta som är vuxna är, så det kan nog vara många som tycker som mig.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ouch, låter inte kul med smala sitsen? Har du möjlighet att mäta maxbredd och maxdjup "maxutdragen" ? Älskar min HyperX Stealth som mäter 51cm djup och ~52cm bred, dessutom är "upphöjningarna" på min stolsits inte särskilt mkt vinkel på och väldigt mjuka, vilket nästan krävs för min del då jag ofta sitter med ena benet ovanpå det andra i någon "halvskräddare".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade hoppats på ett lite bättre pris på stolen. För närmare 7000 kr så kan man garanterat få en bättre stol. Det är ju runt där som Kinnarps billigaste stolar ligger.

Kvalitetsmässigt ligger säkert Kinnarps mil före Fractal, men svankstöd, förhoppnings vettiga armstöd och en bra nackkudde är en kombination jag inte sprungit på av de ~6 olika modeller vi har på kontoret. För mig personligen är Kinnarp ganska överskattade, men det är ju också oerhört olika från person till person. En Kinnarps med samma inställningsmöjligheter lär gå på en del mer än 6-7k?

Permalänk
Medlem

ca 43cm mellan "kanterna".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem min stol idag och måste säga att rakt ut från lådan känns kvaliteten väldigt bra.
Stolen är så mycket skönare än min Noblechair Hero (Tror jag den heter). Så skönt att äntligen sätta sig i en vettig kontorstol.

Jag köpte White Mesh och ska bli en fröjd med längre sittningar där inte baken och ryggen blir så varm, min förra med "läder" så var det ett helvete under varma dagar.

Det enda jag har att klaga på, som jag även kommer kontakta Fractal/Inet gällande är armstöden, mitt vänstra är alldeles för lätt att justera fram och tillbaka, som om motståndet är "slitet", då högra armstödet har inte det problemet.

Annars är jag än så länge efter några timmar väldigt nöjd, trots det höga priset. Jag är heller inte så lång eller överviktig, så den passar mig, dock kan jag tänka mig att sittdynan kanske kan ställa till det för personer som är bredare än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castel:

ca 43cm mellan "kanterna".
<Uppladdad bildlänk>

Tack! Ungefär som min Kinnarps på jobbet då och den har inga upphöjda kanter.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Beställde en dark fabric igår, verkar som de flesta är över förväntan nöjda med stolen så det ska bli kul att äntligen byta ut IKEAS Marcus 😄

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 32" Alienware QD-OLED AW3225QF

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min Light Mesh sedan i tisdags och det känns superbra.
Jag är jättenöjd gick precis som Trackmaster här ovan från en noblechairs HERO Black Edition som jag aldrig blev riktigt nöjd med. Den var för hård helt enkelt.

För att ytterligare fullända allt köpte jag även ett fotstöd från NetOnNet med en mjuk dyna.
Nu sitter man perfekt parkerad framför datorn 🥳

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fått min Fabric Dark nu. Som sagts tidigare i tråden verkar den riktigt bra.
Har inget problem med att sitsen känns smal och jag är ganska stor (188 cm 110 kg).
Misstänker att det har att göra med meshen i de stolarna.
Tygsitsen är ganska hård och känns mer som en kontorsstol typ Kinnarps.
En variant med tygsits och meshrygg hade varit optimalt.
Hade en Noblechairs Hero innan som pajade ihop, och har använt en MarkUSCH från Ikea under nån månad.
Denna stol lirar i flera divisioner över dom två.
Det enda minuset jag kan hitta är att armstöden inte går att låsa i fram/tillbaka rörelsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Har fått min Fabric Dark nu. Som sagts tidigare i tråden verkar den riktigt bra.
Har inget problem med att sitsen känns smal och jag är ganska stor (188 cm 110 kg).
Misstänker att det har att göra med meshen i de stolarna.
Tygsitsen är ganska hård och känns mer som en kontorsstol typ Kinnarps.
En variant med tygsits och meshrygg hade varit optimalt.
Hade en Noblechairs Hero innan som pajade ihop, och har använt en MarkUSCH från Ikea under nån månad.
Denna stol lirar i flera divisioner över dom två.
Det enda minuset jag kan hitta är att armstöden inte går att låsa i fram/tillbaka rörelsen.

Då uppstår frågan, fabric eller mesh? Tänkte själv välja mesh, men du förespråkar fabric...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Då uppstår frågan, fabric eller mesh? Tänkte själv välja mesh, men du förespråkar fabric...

För mig och min vikt känns mesh i sittdynan lite som en chansning.
Det ser ju onekligen väldigt snyggt ut, men hur mycket töjs den och över vilken tid?
Blir tygsitsen nersutten kan jag alltid fixa det med en bra sittdyna för några hundringar.
Som sagt: Väldigt synd att de inte har en modell med tygsits/meshrygg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade både mesh och tygvarianten på Inets butik igår. Spännande att sittytan från ryggstöd -> främre delen av sitsen skiljer sig med ~2-2.5cm mellan mesh och tygvarianten, där storleksskillnaden består av att meshvariantens sits är något djupare. Lite märkligt designval. För min del som gillar att sitta med ena benet under det andra i omgångar blir dock de skålade kanterna en satans dealbreaker. Hade köpt stolen om den inte haft dessa kanter, för herregud så trevligt såväl svankstöd som nackstöd var! Armstöden var ju som nämnts lite väl flyktiga fram och tillbaks, och jag fick inte helt till "motståndet på tiltfunktionen" att bli så trög som jag ville, men det hade jag kunnat leva utan om jag hade fått raka kanter på sitsen. Riktigt synd...

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på hörlurarna. Någon som vet vart de har tagit vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JEEB:

Väntar fortfarande på hörlurarna. Någon som vet vart de har tagit vägen?

Enligt Fractals svar på Reddit så bör Scape lanseras under Q2. Detta var dock ungefär 2 månader sedan de svarade just detta. Men många ser fram emot dessa. För egen del så kommer de platsa väldigt bra in hemma och jag hoppas att dessa lurar verkligen kan leverera och utprestera mitt G PRO X