Vilken TV ska min lillebror köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken TV ska min lillebror köpa?

Hej! D finns så mkt att välja på, både storlekar, priser, va dom e bra på osv. att d nästan e som en djungel att macheta sig igenom för o hitta rätt tv nuförtiden... Han spelar PS5, kollar mkt sport & film men såklart även vanlig tv. Hans utgångspunkt är en 120hz 65" som klarar av sport utan att boll/puck lr va d nu e för sport inte "flimmrar" o spel som återges bra både vad gäller färger & FPS. Han vill gärna ha ett "känt" märke (Samsung, LG m.fl.) d ska va 4k & användbara appar, gärna IPTV-app alternativt inbyggd chromecast samt HDMI 2.1 för att få ut 4k vid använding av detta. Ljudet spelar mindre roll då han har d separat. Hans budget ligger på 10K men kan ökas vid köp av en bra produkt, desamma gäller storleken... Jag har kollat runt i djungeln men tänker att jag lägger upp en fråga här oxå för att få hjälp av proffsen Tack på förhand!
PS. har ja glömt nått öppenbart lr ni undrar nått så fråga bara...

MVH

encor3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär ju dyka upp passande saker på BF likt förra året då tex LG C3 hade passat in.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär ju dyka upp passande saker på BF likt förra året då tex LG C3 hade passat in.

Jag undrar om det finns några 65C3 kvar...?

65B3 lär dock dyka upp en del på. Just nu nere på 14K igen efter att som av en händelse råkat gå upp i pris exakt en månad innan BF.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b3-oled-vs-lg-c3-o...

Permalänk
Medlem

Ska hålla koll på prisutvecklingen på B3 & C3 men har nån annan något förslag, som ja skrev i tråden så e spel o sport d som tvn kmr användas till så 120hz men behöver inte va top of the line utan klassen under funkar oxå bara d inte laggar när d går fort som i sport o spel så tackar för förslagen hittills men önskar fler tackar! // encor3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Ska hålla koll på prisutvecklingen på B3 & C3 men har nån annan något förslag, som ja skrev i tråden så e spel o sport d som tvn kmr användas till så 120hz men behöver inte va top of the line utan klassen under funkar oxå bara d inte laggar när d går fort som i sport o spel så tackar för förslagen hittills men önskar fler tackar! // encor3

TCL 845 /855 eller vad årets serie heter är väl en av de apparater med bäst price / performance.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av encor3:

Finns ingen TV som "laggar" i någon egentligen mening när det går fort i sport och spel. Det du (och många andra) förmodligen observerar är att interpoleringen orsakar en del ryck och inkonsekvens och det är vanligt men också ganska enkelt att åtgärda. Nästan alla TV har en betydligt mer konsekvent interpolering ifall man manuell ställer in nivån. Det är de förinställda automatiska nivåerna som "Auto" eller "mjukt" som orsakar mest problem för bilden.

Spel kör man i spelläge och då brukar interpolering inte fungera. Samsung har interpolering i spelläget då en del uppskattar det, särskilt för konsoler som renderar i 30 FPS och liknande.

Generellt kan man hålla en tumregel om en TV med 120 Hz-panel. I 95% av fallen sammanfaller detta också med en TV som håller en kvalitetsnivå som är på den övre halvan av utbudet på egentligen alla punkter. "Över strecket" är termen jag försöker få igenom.

Permalänk
Medlem

Denna tycker jag verkar prisvärd. 9000kr med mini-led och FALD. Dessutom 144hz och hdmi 2.1. Ljudet verkar även det ok då den har 2.1 system med inbyggd bashögtalare.
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/hisense-65u7kq/103580...