Permalänk
Medlem

Tips om artikel för PSU

Hej!

Jag har ett litet dilemma som, hur mycket jag än försöker, inte får något självklart svar.

När det kommer till grafikkort som exempelvis kräver 3st 8-pin PCIE-kontakter så råder det stora diskussioner på nätet om man kan ansluta bara två kablar från nätaggregatet där den ena är en delad kabel (s.k. "daisy-chained" eller Y-formad) eller om det verkligen krävs tre separata kablar där man helt enkelt får låta bli att använda den ena 8-pinkontakten på de delade kablarna.

På nätet råder som sagt delade meningar. Vissa säger att det garanterat går bra att använda en delad kabel, medan andra säger att man definitivt ska använda tre separata kablar. Så utifrån diskussioner på nätet går det helt enkelt inte att dra några slutsatser eftersom ord står mot ord.

Självklart spelar det roll vilket grafikkort man använder samt vilken kvalitet nätaggregatet har, men diskussionen ifråga gäller egentligen bara aggregat av högre kvalitet.

För att försöka få tydligare besked så kontaktade jag både MSI (tillverkaren av mitt grafikkort; Radeon 7900 XTX) samt Be Quiet! (tillverkaren av mitt PSU; Dark Power Pro 11 1000W).

Efter att ha bollat några e-post med vardera tillverkare där jag informerat båda två om vilken hårdvara jag använder, så har jag fått svaret från MSI att jag bör använda tre separata kablar, medan jag fått svaret av Be Quiet! att det går bra att använda en delad kabel. Jippi! Tillbaka till ruta ett.

Som sagt, hur jag än försöker få klarhet i detta så verkar det helt omöjligt att få ett tydligt svar. När t.o.m. tillverkarna av hårdvaran inte kan ge ett rakt svar så vet jag inte riktigt var jag ska vända mig.

Och det är därför jag nu vänder mig till Sweclockers. Kan ni reda ut detta en gång för alla? Jag tror det hade varit en intressant artikel, och fler än oss i Sverige hade haft nytta av ett ordentligt svar, eftersom det bråkas om detta var man än vänder sig.

Tack för att ni finns!

Permalänk
Medlem

okay, jag har tex en 6950xt som kräver MINST ett 750w nätagg, dock rekommenderas 850w.

Jag kör med en 11900k, och 32gb ram på ett 750w corsair rm750. mitt grafikkort lät datorn ej starta upp om jag körde "y-formatet" daisy chain, pep bara med svart skärm.

körde istället då 2st separata 8-pin kontakter, funkar hur fint som helst.

Törstiga grafikkort som 7900 eller 6900 eller 4080 ska man absolut inte köra daisychain på, men har du lättare gpu:er som 4060 eller 7700xt så kommer man undan med daisy chain.

High-end: absout inte daisy chain

low-end/mid-range: går, men planera ingen överklockning isf.

Vill också påpeka att jag har ca 9 datorer hemma i skrivande stund med alla möjliga olika grafikkort, så man har kunnat testa en del!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Elektriskt sett så klarar kontakterna och kablarna effekten av att kunna använda båda uttagen på en delad kabel.
Kontakterna är specificerade till max 9A per pinne, kablarna så länge det är bättre än AWG 18 skall klara 10A och PCI-e standarden ger att en 6 pinnars drar max 3,125A/ledare och för 8-pinnars gäller max 4,167A/ledare.

Ergo så kan man ha två 8-pinnars PCI-e kontakter per uttag på nätaggregatet, då 2*4,167 är mindre än 9, men hur bra det fungerar i praktiken är en annan fråga. Sedan att tillverkare säger att man inte skall göra så är ju för att skydda sig själva, då är det ju inte deras fel att det händer något ifall någon gör det.
Men på andra sidan, varför skickar de ens med y-kablar om man inte får använda dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Törstiga grafikkort som 7900 eller 6900 eller 4080 ska man absolut inte köra daisychain på, men har du lättare gpu:er som 4060 eller 7700xt så kommer man undan med daisy chain.

High-end: absout inte daisy chain

Be Quiet säger ju annorlunda, att det är okej att göra så.

Skrivet av loefet:

Men på andra sidan, varför skickar de ens med y-kablar om man inte får använda dem...

Det beror väl också på vad man ansluter dom till. Ett ljudkort och/eller ett enklare grafikkort skulle ju klara av det.

Det är lite det här jag menar. Det blir alltid en diskussion med åsikter om att det går och inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det beror väl också på vad man ansluter dom till. Ett ljudkort och/eller ett enklare grafikkort skulle ju klara av det.

Men ett ljudkort/enklare grafikkort behöver väl inte två? Vad skall man ha den andra till då?
Inte för att jag sett någon ljudkort med extra matning, då de kan få 75W från slotten på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men ett ljudkort/enklare grafikkort behöver väl inte två? Vad skall man ha den andra till då?
Inte för att jag sett någon ljudkort med extra matning, då de kan få 75W från slotten på moderkortet.

Jag syftade på att koppla in den ena i ljudkortet och den andra i ett enklare grafikkort eller annat kort som kräver ströminmatning.

Alternativt ett grafikkort som kräver t.ex. en 8-pin och en 6-pin eller så. Alltså ett mindre strömtörstigt kort.

Jag har t.ex. ett Soundblaster AE-9 och det kräver en 6-pin ströminmatning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Jag syftade på att koppla in den ena i ljudkortet och den andra i ett enklare grafikkort eller annat kort som kräver ströminmatning.

Alternativt ett grafikkort som kräver t.ex. en 8-pin och en 6-pin eller så. Alltså ett mindre strömtörstigt kort.

Jag har t.ex. ett Soundblaster AE-9 och det kräver en 6-pin ströminmatning.

Eller så kunde de skickat med singel kablar så hade det ju varit ett icke-problem.
Samma sak igen då skulle det ju varit en 8 och en 6 pins, men de flesta är ju 2 stycken 8:or.
Som jag sa innan, elektriskt så skall det vara OK, men problemet är ju att vissa grafikkort idag har stora strömspikar som går utanför max effekten på PCI-e specifikationen som gör att de är kinkiga.
Lösningen är ju den nya PCI-e 3.0 kontakten, som gör att problemet mer eller mindre försvinner.

Det var nytt för mig, så lärt sig något idag.
Men det är väl extremfallet att kunna driva en kraftig förstärkare helt enkelt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mortac:

Hej!

Jag har ett litet dilemma som, hur mycket jag än försöker, inte får något självklart svar.

När det kommer till grafikkort som exempelvis kräver 3st 8-pin PCIE-kontakter så råder det stora diskussioner på nätet om man kan ansluta bara två kablar från nätaggregatet där den ena är en delad kabel (s.k. "daisy-chained" eller Y-formad) eller om det verkligen krävs tre separata kablar där man helt enkelt får låta bli att använda den ena 8-pinkontakten på de delade kablarna.

På nätet råder som sagt delade meningar. Vissa säger att det garanterat går bra att använda en delad kabel, medan andra säger att man definitivt ska använda tre separata kablar. Så utifrån diskussioner på nätet går det helt enkelt inte att dra några slutsatser eftersom ord står mot ord.

Självklart spelar det roll vilket grafikkort man använder samt vilken kvalitet nätaggregatet har, men diskussionen ifråga gäller egentligen bara aggregat av högre kvalitet.

För att försöka få tydligare besked så kontaktade jag både MSI (tillverkaren av mitt grafikkort; Radeon 7900 XTX) samt Be Quiet! (tillverkaren av mitt PSU; Dark Power Pro 11 1000W).

Efter att ha bollat några e-post med vardera tillverkare där jag informerat båda två om vilken hårdvara jag använder, så har jag fått svaret från MSI att jag bör använda tre separata kablar, medan jag fått svaret av Be Quiet! att det går bra att använda en delad kabel. Jippi! Tillbaka till ruta ett.

Som sagt, hur jag än försöker få klarhet i detta så verkar det helt omöjligt att få ett tydligt svar. När t.o.m. tillverkarna av hårdvaran inte kan ge ett rakt svar så vet jag inte riktigt var jag ska vända mig.

Och det är därför jag nu vänder mig till Sweclockers. Kan ni reda ut detta en gång för alla? Jag tror det hade varit en intressant artikel, och fler än oss i Sverige hade haft nytta av ett ordentligt svar, eftersom det bråkas om detta var man än vänder sig.

Tack för att ni finns!

Detta är inget svårt, men kommunikationen är ofta bristande.

TLDR:
Det är maxeffekt per kontakt som gäller, är det 2x8 pin i ena änden, och en 1x8 som stoppas i nätagget, då är det den ensamma kontakten som ska klara av all kräm, de är fortsatt begränsade till vad pinnarna i kontakten klarar av.

Generellt så snackar vi 3st pinnar i dessa kontakter som är matning, 3 st jord, två övervakningspinnar.
Effektbegränsningen är 175 W per kontakt 8pin, detta motsvarar ca 15 A/pinne vid 12 V matning.

Ska du dra 400 W i grafikkortet så är det inte helt sunt att förlita sig på en ensam kontakt i nätagget, som egentligen bara klarar av lite under 200 W.

Någon mer artikel än detta behövs egentligen inte, men det är egentligen en rätt bra fråga.

Skulle det vara en 2x8-pin kabel som är fastlödd i nätagget så är sannolikheten mycket högre att den änden inte är begränsningen utan det är kontakterna som stoppas i grafikkortet. Alltså lättare att kunna rekommendera att koppa in båda kontakterna i samma grafikkort vid riktigt höga effekter.

Alla siffror på vad pinnarna klarar av finns med lätthet att hämta hem hos tillverkarna i deras datablad. Sedan är det simpel multiplikation för vilken ström detta blir totalt (3 st pinnar i en 8-pin som är strömbärande spänning/jord). Effekt kommer från matningsspänning (12 V).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin