Tips om artikel för PSU
Hej!
Jag har ett litet dilemma som, hur mycket jag än försöker, inte får något självklart svar.
När det kommer till grafikkort som exempelvis kräver 3st 8-pin PCIE-kontakter så råder det stora diskussioner på nätet om man kan ansluta bara två kablar från nätaggregatet där den ena är en delad kabel (s.k. "daisy-chained" eller Y-formad) eller om det verkligen krävs tre separata kablar där man helt enkelt får låta bli att använda den ena 8-pinkontakten på de delade kablarna.
På nätet råder som sagt delade meningar. Vissa säger att det garanterat går bra att använda en delad kabel, medan andra säger att man definitivt ska använda tre separata kablar. Så utifrån diskussioner på nätet går det helt enkelt inte att dra några slutsatser eftersom ord står mot ord.
Självklart spelar det roll vilket grafikkort man använder samt vilken kvalitet nätaggregatet har, men diskussionen ifråga gäller egentligen bara aggregat av högre kvalitet.
För att försöka få tydligare besked så kontaktade jag både MSI (tillverkaren av mitt grafikkort; Radeon 7900 XTX) samt Be Quiet! (tillverkaren av mitt PSU; Dark Power Pro 11 1000W).
Efter att ha bollat några e-post med vardera tillverkare där jag informerat båda två om vilken hårdvara jag använder, så har jag fått svaret från MSI att jag bör använda tre separata kablar, medan jag fått svaret av Be Quiet! att det går bra att använda en delad kabel. Jippi! Tillbaka till ruta ett.
Som sagt, hur jag än försöker få klarhet i detta så verkar det helt omöjligt att få ett tydligt svar. När t.o.m. tillverkarna av hårdvaran inte kan ge ett rakt svar så vet jag inte riktigt var jag ska vända mig.
Och det är därför jag nu vänder mig till Sweclockers. Kan ni reda ut detta en gång för alla? Jag tror det hade varit en intressant artikel, och fler än oss i Sverige hade haft nytta av ett ordentligt svar, eftersom det bråkas om detta var man än vänder sig.
Tack för att ni finns!