Hur privat är VirusTotal?

Permalänk
Medlem

Hur privat är VirusTotal?

Så till saken, jag fick ett mail från om ett sponsorship som var i skräpkorgen, som jag körde genom Virustotal för att se om det var legit eller inte (en URL) (var 2 som varnade) och den slutgiltiga länken är säker.. Men nu har jag börjat undra om någon kan se något?

Om jag läser står det att jag får mejlet för jag är en registrerad användare av den här streaming tjänsten, så jag antar att mycket är autogenerat och att mycket är samma (alltså själv länken)

Permalänk
Medlem

Varför funderar du ens på vad en "okänd" länk kan ge? är ju 99.9% skräp alltid.

Får du ett mejl från något du känner igen så bry dig inte om den länken hursom. Gå in direkt på det företages hemsida/På ditt konto direkt, där ser du om du har nått erbjudande eller någon nyhet som är bra om nu företaget är seriöst. Ser du inget ja då är länken du fick ett fiske från någon helt annan om något helt annat.

+ Dom seriösare spammarna som spammar ofta med länkar brukar ju ha sån där erbjudanden varannan vecka så du missar inget ändå.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Finns att läsa lite.

https://docs.virustotal.com/docs/private-scanning

Men jag utgår från att du inte använd ovan tjänst utan bara den vanliga.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Varför funderar du ens på vad en "okänd" länk kan ge? är ju 99.9% skräp alltid.

Får du ett mejl från något du känner igen så bry dig inte om den länken hursom. Gå in direkt på det företages hemsida/På ditt konto direkt, där ser du om du har nått erbjudande eller någon nyhet som är bra om nu företaget är seriöst. Ser du inget ja då är länken du fick ett fiske från någon helt annan om något helt annat.

+ Dom seriösare spammarna som spammar ofta med länkar brukar ju ha sån där erbjudanden varannan vecka så du missar inget ändå.

Jag har fått ganska ofta ja, men frågade om någon kunde eventuellt komma åt något konto (det innehöll inget mail eller lösenord i URL:en, vet inte om något user ID dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Finns att läsa lite.

https://docs.virustotal.com/docs/private-scanning

Men jag utgår från att du inte använd ovan tjänst utan bara den vanliga.

Bara den vanliga ja