Moderkort kompatibelt med nytt nätagg?

Permalänk
Medlem

Moderkort kompatibelt med nytt nätagg?

Hej! Har införskaffat ett grafikkort till datorn på kontoret men gick lite fort så upptäckte att nätagget i burken är ”skräddarsytt” för den här typen av moderkort, så jag skulle behövt köpa ett nytt nätagg men är osäker på om det skulle fungera med denna eller om jag måste byta moderkortet också.

Det är alltså 2 st 2x2 kontakter och ingen stor jävel som brukar sitta på de flesta köpesmoderkort.

Permalänk
Medlem

Baserat på färgerna på kablarna så ser det ut att vara två vanliga 4-pin, d.v.s. 2x12V + 2xGND per kontakt, men om kontakterna faktiskt är ATX-kompatibla går inte att säga från bara den bilden. Om du talar om vad det faktiskt är för datormodell det handlar om så kanske vi kan ge bättre råd.

Tillägg: Vid närmare inspektion så är det även en mindre kabel som går till moderkortet, ovanför M.2-enheten. De följer samma färgschema som pinnarna i ATX 24-pin som används för att kommunicera med moderkortet, så troligtvis är det en "24-pin" fast utan strömpinnarna. Men det betyder i alla fall att man inte bara kan sätta i ett vanligt ATX-nätagg och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Baserat på färgerna på kablarna så ser det ut att vara två vanliga 4-pin, d.v.s. 2x12V + 2xGND per kontakt, men om kontakterna faktiskt är ATX-kompatibla går inte att säga från bara den bilden. Om du talar om vad det faktiskt är för datormodell det handlar om så kanske vi kan ge bättre råd.

Tillägg: Vid närmare inspektion så är det även en mindre kabel som går till moderkortet, ovanför M.2-enheten. De följer samma färgschema som pinnarna i ATX 24-pin som används för att kommunicera med moderkortet, så troligtvis är det en "24-pin" fast utan strömpinnarna. Men det betyder i alla fall att man inte bara kan sätta i ett vanligt ATX-nätagg och köra.

Ajdå, det var synd men tack för svar! Då ska jag fnula på en bra lösning 😁

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att det är en HP ProDesk 400 G7 Microtower PC, om det spelar nån roll.

Permalänk
Medlem

Grundtipset är , uppgradera inte en kontorsdator , möjligen med ett low profile grafikkort som inte kräver extra ström. (Vi hade en gång i tiden den typen på jobbet som jag supportade)

Men i vilket syfte vill du uppgradera datorn ? spela eller fler skärmutgångar ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Grundtipset är , uppgradera inte en kontorsdator , möjligen med ett low profile grafikkort som inte kräver extra ström. (Vi hade en gång i tiden den typen på jobbet som jag supportade)

Men i vilket syfte vill du uppgradera datorn ? spela eller fler skärmutgångar ?

Nä förstås helst inte men syftet var för att bättre kunna redigera video, funkar inte toppenbra med den inbyggda grafiken.