Snabbkoll: Gaminglaptop eller handhållen speldator?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av ramlösa:

Urk, har inte hittat något som är spelbart på telefonen förutom typ candy crush och plants vs zombies.

Testa brotato, är bättre än Vampire survivors.

Balatro är najs på mobilen!

Brotato är inte i närheten av lika kul som Vampire Survivors, det är den objektiva sanningen. typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Balatro är najs på mobilen!

Brotato är inte i närheten av lika kul som Vampire Survivors, det är den objektiva sanningen. typ.

Vampire survivors blir väldigt enformigt efter tredje banan.

Permalänk
Medlem

inget av det för en bra bra upplevelse så stationär dator! ej bärbart eller konsoll.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

inget av det för en bra bra upplevelse så stationär dator! ej bärbart eller konsoll.

Lite svårt att spela stationärt på bussen eller tåget dock.

Permalänk
Medlem

De är ju väldigt olika. Ska jag spela tar jag min Steam Deck, ska jag surfa, skriva uppsats, osv så väljer jag laptopen.

De kompletterar varandra rätt bra.

Permalänk
Medlem

Advance Wars var det sista spelet som var kul att spela mobilt. Min switch har inte lämnat dockan på två år.

Permalänk
Medlem

Spela gör jag endast när jag är hemma, så handhållna spelkonsoler eller laptops är inget för mig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna köpa en by dator, men skulle nog inte ha tid att ta fram den så ofta

Permalänk
Medlem

Helst inget av det, men handhållna är så extremt anti-ergonomiska att de per automatik alltid förlorar mot allt annat.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Egentligen så är jag inte speciellt intresserad av någon av dessa, men om jag måste välja så skulle det nog bli laptop. Tycker inte att det är så givande att spela nåt lite mer avancerat på liten skärm med halvdana kontroller. Värst är mobil eller platta tack vare touch skärmarna. Då låter jag hellre bli. Men laptop skulle kunna vara en kompromiss som skulle funka för mig, men jag spelar ju helst på stationär PC eller konsol.

Permalänk
Medlem

Hur man kan man bortse från en kraftfull PC-upplevelse, är inte mina problem.
Folk i Tunnelbanan, spelar med sina telefoner, går in i pelare, krockar med folk mm.
Är det inte bortkastade pengar på travel-bart, är frågan.

Permalänk

Loco Roco på Sony PSP, enda spelet som jag skulle ens överväga att köra på handhållen"konsol".
Gaming laptop är verkligen det smarta av alla världar, svindyr med kraftigt strypt prestanda och värmeutvevkling som utan problem värmer upp en genomsnittlig svensk bostad....

Sitter själv med en core i9 ultra med 32gb ram och ett 4070, i laptopen, visst kan kan spela på den utan problem kör starfield i 4K 60fos men låter som ett jetplan, blir väldigt hett på de punkter där grafikkort och kretsar sitter... Så externt tangentbord och mus är i princip ett måste för längre spel sessioner och en gnagande oro att den ska brinna upp...

Att köpa en laptop för gaming är feltänk från början, köp hellre en ultra kompakt PC som garanterat har mer/bättre prestanda än en strypt laptop någonsin kommer uppnå.

Enda ursäkten är att man köper en kraftfull laptop för foto/video/3D jobb för man behöver portabel prestanda och sen att möjligheten finns att spela när man sitter och har trist på hotellet.

Stationär dator är och kommer vara det enda vettiga alternativet för seriös gaming (och Loco Roco på en gammal psp)

Permalänk
Medlem

Nu har jag varken eller urav dom, men om jag ändå ska välja mellan just dom två är handhållet garanterat the way to go. Jag är uppvuxen med ett OG Game Boy och senare ett Game Boy Colour, och fan vad mycket nöje jag fick ut tack vare dom i jämförelse _extremt_ primitiva manickerna!

Permalänk
Skribent

Kommer nog aldrig kunna släppa ifrån mig en bärbar spelkapabel maskin helt, där jag lutar mest åt det släpbara hållet i slutändan.

Är rätt skönt att kunna ta med sig sitt spelbibliotek vart man än är; vare sig det är på hotellet när man ligger borta, eller så enkelt som att mysa ned i sängan på hemmfronten. Använder nog min stationära minst för spel idag. Föredrar såklart att spela de senaste AAA-liren med allt ögongodis som erbjuds med flådiga komponenter, men mer ofta än sällan spelar jag numera äldre eller mer lättdrivna titlar, som inte kräver det absolut värsta på marknaden eller ens en stor skärm för att avnjuta.

Haft både Steam Deck och ROG Ally;
Älskar konceptet, men prestandan är en generation bort för egen del. Med exempelvis Skyrim ligger man precis under den där magiska 60 FPS-gränsen och sniffar runt 55FPS i medel. Låst 60 FPS vid High och 900p för 2011-2014-era av titlar, och jag kommer känna mig bekväm nog att göra mig av med min spel-laptop helt förmodligen.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av ramlösa:

Vampire survivors blir väldigt enformigt efter tredje banan.

Agree to disagree

Permalänk
Medlem

Personligen så spelar jag endast hemma eller på jobbet så det vart en mac mini för min del. Enkal att slänga ner i ryggsäcken

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem

Har haft en laptop för att kunna spela enklare spel samt göra viss jobb, skriva surf etc när man varit på resande fot, semester eller på sommrarna när man kan sitta ute och njuta lite av vädret - men aldrig riktigt gillat det. Blir för många kompromisser, alternativt så har man mus, tangentbord, extra laddare, kablar hit och dit och meh - inte smidigt alls.

Skaffade en Steam Deck och även om inte alla spel jag gillar passar så är det utmärkt för mängder av titlar och gillar man arkad spel, beat 'em ups etc så är det en grym mackapär. En kraftigare USB C laddare bara så kan du klara längre sessioner. I somras spelade jag igenom Tomb Raider spelen - och även om det tog ett tag att vänja sig från mus och tangentbord - så gick det bra.

Helt klart Steam Deck över laptop.

Självklart föredrar jag min desktop set-up, men då jag inte har en extra van och reser med med diesel aggregat för ström så känns en Steam Deck anings smidigare

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt beslut men skulle nog behöva slå ett slag för gaminglaptop endast baserat på att jag hade varit lite mer bekväm med att använda bärbara datorer. Men jag gillar Steam Deck!