USA utreder Microsoft för konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

USA utreder Microsoft för konkurrensbrott

25 år efter den stora tvisten med amerikanska justitiedepartementet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

På vilket sätt är denna nyhet bästa tipset för black week? Den blåa banderollen här är visuellt identisk med den innehållsdeklarations-banderoll ni numer lägger t ex på sponsrade inlägg, här lagd på precis samma sätt över fotot på microsoft.

Permalänk
Medlem

Microsoft har utvecklat ett spindelnät där de snärjer in kunder i system som i slutändan innebär väldigt stora löpande licenskostnader. "Varför ska vi använda Slack eller Zoom när Teams är integrerat med de andra system vi har sen tidigare, förutsatt att vi fortsätter betala den här dyra licensen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

På vilket sätt är denna nyhet bästa tipset för black week? Den blåa banderollen här är visuellt identisk med den innehållsdeklarations-banderoll ni numer lägger t ex på sponsrade inlägg, här lagd på precis samma sätt över fotot på microsoft.

Du får tänka på alla tjänster som Microsoft ger bort helt gratis i utbyte mot lite användardata och annonsplatser

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Det gör den inte den blå bannern gäller för hela sajten och är en länk till rea sidan.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur vi gick från bråket om Internet Explorer till att de numer gör exakt samma sak med Edge och påminner folk även efter de valt bort den, och gör den svår/omöjlig att avinstallera…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gillar hur vi gick från bråket om Internet Explorer till att de numer gör exakt samma sak med Edge och påminner folk även efter de valt bort den, och gör den svår/omöjlig att avinstallera…

Samt hur allt numera är låst till Edge WebView2 istället för ActiveX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samt hur allt numera är låst till Edge WebView2 istället för ActiveX...

Och hur deras egna applikationer numera struntar i standard-inställningen i Windows och använder Edge om det inte manuellt ändras.

Och hur Edge med jämna mellanrum försöker få dig att signa in, skicka mer data till MS, och sätta Edge som standard. Detta trots att du redan gjort dessa val flera gånger tidigare i Edge. Microsoft borde byta namn på Edge till Nag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Och hur deras egna applikationer numera struntar i standard-inställningen i Windows och använder Edge om det inte manuellt ändras.

Och hur Edge med jämna mellanrum försöker få dig att signa in, skicka mer data till MS, och sätta Edge som standard. Detta trots att du redan gjort dessa val flera gånger tidigare i Edge. Microsoft borde byta namn på Edge till Nag.

Microsoft känns som den där personen i gruppen som alltid är så himla uppmärksamhetstörstande.

Permalänk
Medlem

De hade gärna fått stoppa Microsoft från att kunna tvinga användare att öppna länkar från Teams i Edge oavsett val av standardbrowser, helt onödig sammanslagning av produkter för att återigen försöka trycka ner deras webbläsare i halsen på konsumenter. Det görs dessutom med ett falskt påstående om att det skulle finnas säkerhetsrisker med att öppna dem i andra webbläsare.

Jag använder MSEdgeRedirect som ser till att länkar öppnas i ens standardbrowser, men Teams smyger in en helt enorm querystring i länkarna för att kunna tracka användarna, som Edge städar bort innan requesten går iväg mot den faktiska länken. Öppnar man länken med en annan browser följer dessa med i requesten och gör ofta att siten som inte förväntar sig dessa query parametrar svarar BadRequest eller NotFound.

Så det är kanske inte helt falskt att det skulle finnas säkerhetsrisker att öppna länkarna i andra webbläsare, men den risken är helt skapad av Microsoft själva, då de smyger in query parametrar med data som kan identifiera användaren och kan läsas av siten som tar emot requesten.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Dyker chansen upp att lämna microsoft på ett bra sätt så tar man ju den. Totalt obefintlig support och extrema licenskostnader. Det är helt enkelt inte hållbart, dom kommer bli omkörda förr eller senare.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrape:

De hade gärna fått stoppa Microsoft från att kunna tvinga användare att öppna länkar från Teams i Edge oavsett val av standardbrowser, helt onödig sammanslagning av produkter för att återigen försöka trycka ner deras webbläsare i halsen på konsumenter. Det görs dessutom med ett falskt påstående om att det skulle finnas säkerhetsrisker med att öppna dem i andra webbläsare.

Jag använder MSEdgeRedirect som ser till att länkar öppnas i ens standardbrowser, men Teams smyger in en helt enorm querystring i länkarna för att kunna tracka användarna, som Edge städar bort innan requesten går iväg mot den faktiska länken. Öppnar man länken med en annan browser följer dessa med i requesten och gör ofta att siten som inte förväntar sig dessa query parametrar svarar BadRequest eller NotFound.

Så det är kanske inte helt falskt att det skulle finnas säkerhetsrisker att öppna länkarna i andra webbläsare, men den risken är helt skapad av Microsoft själva, då de smyger in query parametrar med data som kan identifiera användaren och kan läsas av siten som tar emot requesten.

Det du beskriver är del av Microsoft Defender for Office 365, en Safe Links tjänst som din arbetsgivare betalar för. Det handlar alltså inte om att identifiera användare eller sidorna de besöker, utan att hjälpa att skydda användare från skadliga länkar.

Jag kan i alla fall högerklicka på valfri länk och välja kopiera URL utan inbäddad sandbox-länk. Men det kan möjligen bero på er IT-policy.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Det finns många problem. Microsoft är bara ett företag i mängden. Problemet jag ser Microsoft är att så många program/hårdvaror endast finns för detta och det beror på att tillverkarna knappt utvecklar deras lösningar för ett system, absolut inte för system som deras kunder ej har.

Att många länder nu har börjat småbråka leder till att inom väldigt många områden så är det en säkerhetsrisk att köra produkter som är gjord av något land som man bråkar med. Detta leder till att utbudet av konkurrens stannar upp till den förbannelse.
Ta bluetouth, det finns vissa som påstår att Huawei Nearlink kommer bli överlägsen. Det är nog överdrivet, oavsett vad så är det en teknik som passa inte kommer hit p.g.a säkerhetstänket.

Min åsikt. Jag är mest sur för att företag utnyttjar deras ställning och hela tiden höjer priserna och skapar abonnemang, dessutom tar betalt för allt mer. Jag ser inget speciellt med Microsoft när det gäller detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Dyker chansen upp att lämna microsoft på ett bra sätt så tar man ju den. Totalt obefintlig support och extrema licenskostnader. Det är helt enkelt inte hållbart, dom kommer bli omkörda förr eller senare.

Tvek på den. Precis som att folk vägrade utveckla appar osv för Windoes Phone för att bryta sig ur google och apple’s dominans så kommer det inte ske på pcfronten. Det krävs något revolutionerande för att folk ska bryta en vana.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många problem. Microsoft är bara ett företag i mängden. Problemet jag ser Microsoft är att så många program/hårdvaror endast finns för detta och det beror på att tillverkarna knappt utvecklar deras lösningar för ett system, absolut inte för system som deras kunder ej har.

Att många länder nu har börjat småbråka leder till att inom väldigt många områden så är det en säkerhetsrisk att köra produkter som inte är gjord av något land som man inte bråkar med. Detta leder till att utbudet av konkurrens stannar upp till den förbannelse.
Ta bluetouth, det finns vissa som påstår att Huawei Nearlink kommer bli överlägsen. Det är nog överdrivet, oavsett vad så är det en teknik som passa inte kommer hit p.g.a säkerhetstänket.

Min åsikt. Jag är mest sur för att företag utnyttjar deras ställning och hela tiden höjer priserna och skapar abonnemang, dessutom tar betalt för allt mer. Jag ser inget speciellt med Microsoft när det gäller detta.

Köra produkter som inte är gjord i något land som man inte bråkar med? Låter snurrigt du menar väl tvärtom med det sistnämnda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köra produkter som inte är gjord i något land som man inte bråkar med? Låter snurrigt du menar väl tvärtom med det sistnämnda?

Orginaltexten ser rätt ut. Ta bort de två negationerna så ser du. Däremot blir det lite tokigt så som du skriver det.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Ja, ett inte för mycket. Åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, ett inte för mycket. Åtgärdat.

Nja, det blev nog lite fel nu.

Läser jag meningen efter din korrigering så tolkar jag det som att du tycker det är en säkerhetsrisk att köra produkter från ett land som man inte bråkar med?

"Att många länder nu har börjat småbråka leder till att inom väldigt många områden så är det en säkerhetsrisk att köra produkter som är gjord av något land som man inte bråkar med."

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Nja, det blev nog lite fel nu.

Läser jag meningen efter din korrigering så tolkar jag det som att du tycker det är en säkerhetsrisk att köra produkter från ett land som man inte bråkar med?

"Att många länder nu har börjat småbråka leder till att inom väldigt många områden så är det en säkerhetsrisk att köra produkter som är gjord av något land som man inte bråkar med."

Det var 2st inte för mycket. Jag borde korrekturläsa bättre och inte kasta ut mig text så snabbt.
.

Permalänk
Skrivet av Lonestarr:

Det gör den inte den blå bannern gäller för hela sajten och är en länk till rea sidan.

Jag tror som du att nyheten inte var kopplad till black friday men designvalet gav det intrycket. Nu ser jag att man korrigerat och det var ju bra. Generellt om du lägger en banner direkt på en bild kommer folk tro att de hör ihop. Vilket hittills också alltid varit fallet på den här sidan.