Hitta viljan/styrkan att göra sig av med en hel hög med minnen ? Möss & Musmattor

Permalänk
Medlem

Hitta viljan/styrkan att göra sig av med en hel hög med minnen ? Möss & Musmattor

Hade ett sjukt problem att jag köpte alla nya möss och musmattor för många år sedan, vart aldrig nöjd.
Som tur är kom jag ur det beroendet för en hel del år sedan nu.
Jag har släpat runder på dessa i så många år.
Jag är medveten att jag typ aldrig kommer använda någon av dessa igen, och har inte på flera år nu.

Jag storstädar och vill bli av med saker jag aldrig igen kommer använda, samtidigt är det en del minnen i det.
Har någon här lika svårt att slänga gamla saker som bär med sig minnen på något sätt? Det är ju bara möss o musmattor men det tar emot ändå

Skänka bort funderade jag på med de som är fräscha (musmattor i kartong, möss i kartong). Men vart, typ erikshjälpen är enda som finns här. Kanske känns lite bättre än bara slänga?
Skänka på nätet orkar jag inte för då måste man packa o kladda.

Permalänk
Medlem

Skänkes mot hämtning?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Bra jobbat att ta tag i det! Att ha psykologiskt svårt med att göra sig av med eller slänga fungerande saker tror jag är väldigt vanligt. Känner av det lite själv, och min mamma kan inte längre bjuda in till sitt hem för att det är belamrat.

Det jag tror är att vi historiskt haft brist på mycket, så att spara och återanvända har varit fördelaktigt. Att inte slösa har varit livsviktigt (i dess bokstavliga betydelse) för överlevnad.

När vi nu lever i ett överflöd gällande saker hänger inte den primitiva delen av våra hjärnor med. Som du säger är det känslan som gör det svårt. Rationellt vet du att sakerna bara står och tar plats.

Man får träna sin hjärna att det är ok. Målet är inte att bevara alla minnen. Målet är att leva ett liv som fungerar för en. Om sakerna inte hjälper dig med det - bort med dem. Man behöver inte bevara alla minnen. Livet kommer, och livet går.

Permalänk
Medlem

Riv av plåstret! Själv har jag lådor i föråddet som jag tar upp i lgh med jämna mellanrum. Varje gång lyckas jag slänga lite mer grejer. Men det tar verkligen emot att kasta helt oanvända grejer fast man vet att man aldrig någonsin kommer använda dom!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Fin samling. Bara en ny mx518 i förpackning är nog intressant för många, sen finns det säkert mycket bra grejer i övrigt. Det är ju lite skillnad på detta som är i bra ordning istället för en blandlåda med löst krafs.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Finns det inget aktivitetshus/ungdomsgård i din kommun?

Permalänk
Hedersmedlem

Möss i bra skick / nyskick är förmodligen inte svårt att få okej betalt för på marknaden här eller på Tradera.

Dumt att slänga fullt fungerande saker tycker jag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||