9800x3d, för höga temperaturer? och poäng i cinebench

Permalänk
Medlem

9800x3d, för höga temperaturer? och poäng i cinebench

Undrar om temperaturen ska se ut såhär? Cinemarkpoängen verkar vara inom normalområde. Temperaturen som visas är från den flertrådade benchmarken. På CPUn sitter en Arctic Freezer III 360.

Har jag för höga temperaturer? Går det att hålla CPUn under 95 grader vid belastning?

Permalänk
Medlem

Det är vad AMD anser är acceptabelt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Stoppade på en Noctua NH-D15 istället och nu håller den sig på 89 grader vid multitrådad bench och throttlar inte. Det kan varit fel på AIO vattenkylaren.

Permalänk
Moderator
Moderator

Frågan blir ju hur det ser ut med luftflöde i lådan. Värmen måste ut också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Frågan blir ju hur det ser ut med luftflöde i lådan. Värmen måste ut också

Lådan spelar ingen större roll, haft min liggande på antistatpåse i ~2v och kom aldrig över 87c. Något är knas med hans/hennes pasta / seating.

Kör -40PBO all-core utan problem med prylarna i sign... _innan_ jag monterade dem i lådan låg jag på 86c i 10 min cinebench 23 fritt i luften, efter nu ligger jag på 83c (kollat för en timma sedan så jag satt allt i lådan ikväll).

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KroesusSork:

Lådan spelar ingen större roll, haft min liggande på antistatpåse i ~2v och kom aldrig över 87c. Något är knas med hans/hennes pasta / seating.

Kör -40PBO all-core utan problem med prylarna i sign... _innan_ jag monterade dem i lådan låg jag på 86c i 10 min cinebench 23 fritt i luften, efter nu ligger jag på 83c (kollat för en timma sedan så jag satt allt i lådan ikväll).

Ju högre omgivningstemperaturen är desto högre temperatur kommer processorn nå, eller snabbare slå i taket. Självklart kan då låda och luftflöde ha relevans, men det är inte nödvändigtvis det som orsakar de höga temperaturerna i detta fall. Det är därför vi ställer frågor - just för att eliminera potentiella problemkällor när vi inte känner till förutsättningarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gehga:

Stoppade på en Noctua NH-D15 istället och nu håller den sig på 89 grader vid multitrådad bench och throttlar inte. Det kan varit fel på AIO vattenkylaren.

Kan ha blivit en luftbubbla i pumpen. Det händer ibland. Du kan testa vända upp och ner på kylaren och skaka lite, så att du leder ut bubblan bort från pumpen. Du vet säkert redan men pumpen sitter i blocket som man sätter över processorn.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag håller med om att luftflöde inte kan spela sån stor roll om man monterar den i standard position högst upp i ett chassi och kör på utan sidoplåtar. Fri tillgång till frisk luft har den ju då. Jag provade byta kylpasta tre gånger, och bytte typen av kylpasta en gång, provade byta sladdar till strömmen för kylaren. Kylpastan var varje gång fint utspriden över hela kylplattan. Noctuan som är en luftkylare kyler bättre än vattenkylaren och CPUn throttlar inte.

Skrivet av Keffmode:

Kan ha blivit en luftbubbla i pumpen. Det händer ibland. Du kan testa vända upp och ner på kylaren och skaka lite, så att du leder ut bubblan bort från pumpen. Du vet säkert redan men pumpen sitter i blocket som man sätter över processorn.

Visste inte!

Jag har returnerat kylaren iallafall. Om jag får problem med nästa kylare ska jag prova skaka på den.