Permalänk

Telia eller Telenor som ISP?

Hej!

Har Bahnhof idag som ISP. Jag upplever risig peering och dålig latens i vissa spel. (Kör mest FIFA och NHL)

Skulle det kunna hjälpa att byta till en större ISP istället? Jag har Itux som stadsnät om det har någon betydelse. Har fått publikt IP också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk

vill du få generellt bra routing (minst latency tapp på vägen ) innom europa så är det väl generellt Telia som är bästa alternativet speciellt fram till landsgränserna så är de generellt de med bäst routing och minst hopp mellan olika fibernät.

men det kostar också en arm och en lever på köpet att ha.

hur trafiken ser ut utanför EU har jag för mig är lite mer slå en tärning hur det fungerar idag och generellt så är alla leverantörer ungefär de samma i svarstid oftast mot samma mål.

vet inte riktigt var EA har sina EU servrar och kolla att du verkligen kör på EU server och inte någon asien eller usa server för skulle isf kunna förklara att du upplever dåliga svarstider mod deras server.

sen huruvida ditt stadsnät är en bov i dramat pga överbelastning kan man inte svara på utan att få en spårning av trafiken. har ingen erfarenhet av itux fibernät alls.

men testa köra ett par trafikspårningar mot EA´s servrar och släng upp en bild på det så får man en bättre bild av var den eventuella flaskhalsen sitter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut det kan hjälpa. Skulle säga att Telia och Telenor är på liknande nivå.

Sen kan ju dessvärre ett dåligt stadsnät dra ner det en del.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Jag tror absolut det kan hjälpa. Skulle säga att Telia och Telenor är på liknande nivå.

Sen kan ju dessvärre ett dåligt stadsnät dra ner det en del.

Frågan är bara vilken man skall välja. Ownit är lite billigare än Halebop som är de två jag kollar på. Det verkar som ingen av dem pysslar med CG-NAT. Antar att de har sjukt många ipv4 adresser i sin pool?

Visa signatur

RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vill du få generellt bra routing (minst latency tapp på vägen ) innom europa så är det väl generellt Telia som är bästa alternativet speciellt fram till landsgränserna så är de generellt de med bäst routing och minst hopp mellan olika fibernät.

men det kostar också en arm och en lever på köpet att ha.

hur trafiken ser ut utanför EU har jag för mig är lite mer slå en tärning hur det fungerar idag och generellt så är alla leverantörer ungefär de samma i svarstid oftast mot samma mål.

vet inte riktigt var EA har sina EU servrar och kolla att du verkligen kör på EU server och inte någon asien eller usa server för skulle isf kunna förklara att du upplever dåliga svarstider mod deras server.

sen huruvida ditt stadsnät är en bov i dramat pga överbelastning kan man inte svara på utan att få en spårning av trafiken. har ingen erfarenhet av itux fibernät alls.

men testa köra ett par trafikspårningar mot EA´s servrar och släng upp en bild på det så får man en bättre bild av var den eventuella flaskhalsen sitter.

Hittade tyvärr inte Ea-servrarna. Men testade lite looking glass med Telia och det var ganska likt Bahnhof. Men får ändå en känsla av spel som körs P2P drar nytta av bättre peering. Kan ju vara värt att testa iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Frågan är bara vilken man skall välja. Ownit är lite billigare än Halebop som är de två jag kollar på. Det verkar som ingen av dem pysslar med CG-NAT. Antar att de har sjukt många ipv4 adresser i sin pool?

Ownit lånar troligen IP-adresser av Telenor (som har mycket, som Telia) då de ägs av Telenor och nyttjar deras backbone

Permalänk
Medlem

Hej!

Har Bahnhof idag som ISP. Jag upplever risig peering och dålig latens i vissa spel. (Kör mest FIFA och NHL)

Skulle det kunna hjälpa att byta till en större ISP istället? Jag har Itux som stadsnät om det har någon betydelse. Har fått publikt IP också.

Telia har bäst kvalitet enligt min erfarenhet men är dyra.
Halebob är telia med ett annat varumärke så du får samma tjänst som om du hade beställt telia fast till ungefär halva priset (åtminstone där jag bor).

Skillnaden mellan telia och halebob är att du inte har tillgång till uppringd support hos halebop bara support via chatt.
Om uppringd support inte är viktig för dig rekommenderar jag halebop om du har tillgång till dom där du bor.

Varken Telia eller Telenor använder CG-NAT
Mvh

Permalänk
Medlem

Hej vilka är bäst mellan tele2 och telenor när det kommer till latens och peering routing m.m?

Permalänk
Skrivet av OSWE:

Hej vilka är bäst mellan tele2 och telenor när det kommer till latens och peering routing m.m?

varierar beroende på vem som äger fibernätet där du bor.

går man direkt in i ett fibernät och håller sig där och inte hoppar fram och tillbaka mellan massa olika så ger det bäst förutsättningar hälst ska du in i telias fibernät och hålla dig där fram till destinationen då de generellt har mest utbrett fibernät.

sen kan destinationen också avgöra ping så bara för att du får 2ms till grannen betyder inte att du får 2ms till Blizzards EU eller US servrar.

sen kan vägarna ändras från månad till månad speciellt när det kommer till trafik utanför sverige så de kan mycket väl ha bra ping en månad men nästa va totalt dass för någon fiberägare ute i europa valt att lägga om trafiken via något billigare fibernät.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Örebro stadsnät, Open Universe.
Med Bahnhof som jag haft oavbrutet sedan typ 2008 upplevde jag ofta problem med exempelvis Youtube.
Trots full fart på linan agerade Youtube som om jag satt på 0,5Mbit, låg bitrate och mycket buffring.
Detta kom och gick.
Förra året bytte vi till Telenor vid Black Friday, och sedan dess har det inte varit några problem alls, med något.
Så min upplevelse är att Telenors tjänst är bättre än Bahnhofs, i mitt nät.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag kör också Openuniverse stadsnät fast jag bor i Uppsala

Permalänk
Medlem
Citat:

Ownit är lite billigare än Halebop som är de två jag kollar på. Det verkar som ingen av dem pysslar med CG-NAT. Antar att de har sjukt många ipv4 adresser i sin pool?

Telia har använder även ipV6. Jag har Bredband2 som använder sig av Zitus (telias nät) och får 2 ipV4 från från BB2 och för tillfällöt 4 i ipV6.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade tyvärr inte Ea-servrarna. Men testade lite looking glass med Telia och det var ganska likt Bahnhof. Men får ändå en känsla av spel som körs P2P drar nytta av bättre peering. Kan ju vara värt att testa iaf.

Skulle säga att det inte kommer vara någon större skillnad i så fall. Men du kan ju alltid testa

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz